Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot hund på buss


Betty

Recommended Posts

Unnskyld meg, men jeg synes noen av dere kommer med litt barnslige utsagn her. Det er ikke lett for de som er allergisk heller! Jeg husker når jeg var liten hvor ****** det faktisk var når øyene klødde, nesa rant og jeg følte at jeg ikke kunne puste. Heldigvis har jeg vokst fra denne allergien nå.

Vi hundefolk må ta hensyn til andre å. Folk som er allergisk har det heller ikke lett. Å vis noen har opplevd en skremmende episode med hund, så skjønner jeg godt at de kan bli redde i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det bare ikke! Det skal ikke være LOVLIG å forby hunder å få komme på buss! Hvis det er et så stort problem, kan de ikke gjøre som på fly da? Man ringer bussen og forteller at da og da skal jeg ta buss og jeg er dessverre allergisk så det kan ikke være pelsdyr med på bussen.

Men å FORBY hunder!?!?! *freeeees* kjenner at det koker her hos meg nå!

JEG er sååå enig! det erdritt iriterende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg synes noen av dere kommer med litt barnslige utsagn her. Det er ikke lett for de som er allergisk heller! Jeg husker når jeg var liten hvor jævlig det faktisk var når øyene klødde, nesa rant og jeg følte at jeg ikke kunne puste. Heldigvis har jeg vokst fra denne allergien nå.

Vi hundefolk må ta hensyn til andre å. Folk som er allergisk har det heller ikke lett. Å vis noen har opplevd en skremmende episode med hund, så skjønner jeg godt at de kan bli redde i ettertid.

Hvorfor er det barnslig å mene at det er utrolig dumt å ha betalt 50,- for å bli kastet av å stå på en bussholdeplass med bikkja og vente en time på neste buss + komme en time for sent til kurset? Har per dags dato aldri opplevd det, men det er ikke store greiene som skal til før det skjer.

Greia er vel at det vi, de fleste av oss hvertfall, kunne ønske en ordning slik at alle kunne være på bussen uten at noen får angst eller anfall. F.eks da hun dama med barnevogn sa hun var redd for hunder, holdt jeg selvfølgelig Mona unna henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte bussjåfører jeg har kjørt med, har praktisert at den som kommer først på bussen, har rett til å bli. Dvs at en allergiker kommer på bussen senere enn hunden, så får den valget om å være med eller vente på neste buss. Ikke at bikkja blir kasta av.

De som virkelig er hyperallergiske, er nok allergiske mot mange av oss. Uten hunden med. Har et vennepar som er hyperallergiske mot hund, og for å besøke de må jeg dusje og skifte alt av tøy før jeg drar dit. Ellers kan de ikke sitte ved siden av meg en gang.

Det som irriterer meg mest, er disse "synsallergikerne". De hoster og nyser så lenge de ser hunden, men om hunden er ute av syne, så kommer det ikke et host en gang. Kjørte buss med ene valpen min for en del år tilbake siden. Den lå under buss setet og sov ganske lenge. Så våkna den og vedkommende som satt ved siden av fikk øye på den. Og da var det ikke måte på hvor mye hosting og nysing det ble.

Det er sikkert ikke lett å være allergisk, men folk er jo allergiske mot førerhunder, tjenestehunder og små hunder også. Så det blir egentlig litt teit å bare forby noen hunder. De burde heller satt opp avganger med og uten hund/kjæledyr. Slik at allergikere og dyr kan kjøre på hver sine tider.

Toget er jo enda forholdsvis greit å ta med hund da. Har møtt på lite problemer der, annet enn en og annen person som skal sette seg rett over midtgangen for meg (enda de ser hunden) og starte å mase om allergi eller hunderedsel. Hva med og finne seg et annet sete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg synes noen av dere kommer med litt barnslige utsagn her. Det er ikke lett for de som er allergisk heller! Jeg husker når jeg var liten hvor ****** det faktisk var når øyene klødde, nesa rant og jeg følte at jeg ikke kunne puste. Heldigvis har jeg vokst fra denne allergien nå.

Vi hundefolk må ta hensyn til andre å. Folk som er allergisk har det heller ikke lett. Å vis noen har opplevd en skremmende episode med hund, så skjønner jeg godt at de kan bli redde i ettertid.

Hvis vi skal legge til rette for alle allergier og fobier så kan det bli uhyre vanskelig. Sånn som med eksemplet mitt med parfyme på buss. Jeg er ikke allergisk men jeg reagerer så strerkt på lukter, når jeg sitter på i buss å bil, at jeg ikke kan ha min egen vante parfyme på engang å kommer det på en person som har badet i en tiliters dunk med parfyme fra nille så er jeg veldig dårlig resten av veien. Er det en langtur, som reisen herfra å hjem til mamma, så blir det nok en del oppkaststopp. Jeg syns ikke dette er et barnslig eksempel heller, da det faktisk er mange som reagerer på det samme som meg. Skal vi da nekte alle å ha på seg parfyme på offentlige transporter? Eller kanskje det skal legges inn et krav om at alle må dusje å skifte klær før de reiser med buss? Jeg vet det er vanskelig å være allergisk. Jeg er allergisk mot insektstikk å citrusfrukter så jeg vet hvordan det er å få allergiske reaksjoner, men jeg tar forhåndsreglene mine. Er man så allergisk at man ikke tåler å sitte i samme buss, i hver sin ende, med en hund så bør man kanskje unngå all offentlig transport for da reagerer man jo og som oftest på hundehårene som er på en hundeeier som tar buss etc. Det klages titt og ofte på at så få reiser med kollektiv transport og jeg tror neppe et slikt forbud gjør den saken bedre heller, da en stor brukergruppe blir stengt ute.

For meg får et slikt forbud ikke særlig følger da vi har bil, og jeg har min egen privatsjåfør :) . Men jeg syns det er synd med et slikt forbud da mange jeg kjenner er avhengig av buss for å komme seg hjem, og de har både katter og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bussen med Kali hele tiden, og en gang var det en dame som var allergisk og hun spurte bare fint om jeg kunne sette meg bak i bussen :) Hadde bare alle vært sånn.

Det burde være lov å ha med hunder som er allergifri da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På toget er det jo egen avdelig for hunder/dyr, så det burde jo gå an å lage en ordning på regionbussene også. Evt. lage et eget rom der det kan transporteres dyr i (å ha de i bagasjerommet under bussen er ikke akkurat aktuelt).

De mister jo en stor kundegruppe, så de burde ihvertfall sette seg ned og vurdere det.

Dette hadde jo vært en ide :)

Hvorfor er det barnslig å mene at det er utrolig dumt å ha betalt 50,- for å bli kastet av å stå på en bussholdeplass med bikkja og vente en time på neste buss + komme en time for sent til kurset? Har per dags dato aldri opplevd det, men det er ikke store greiene som skal til før det skjer.

Greia er vel at det vi, de fleste av oss hvertfall, kunne ønske en ordning slik at alle kunne være på bussen uten at noen får angst eller anfall. F.eks da hun dama med barnevogn sa hun var redd for hunder, holdt jeg selvfølgelig Mona unna henne.

Vis man vet at det ikke er lov å ha med hund på buss så går man vel ikke på disse bussene det gjelder? Jeg regner med at busssjaføren sier ifra om du kan ha med hunden på bussen eller ikke.

Ja, det burde vært en ordning for dette, slik at det passer alle parter!

Hvis vi skal legge til rette for alle allergier og fobier så kan det bli uhyre vanskelig. Sånn som med eksemplet mitt med parfyme på buss. Jeg er ikke allergisk men jeg reagerer så strerkt på lukter, når jeg sitter på i buss å bil, at jeg ikke kan ha min egen vante parfyme på engang å kommer det på en person som har badet i en tiliters dunk med parfyme fra nille så er jeg veldig dårlig resten av veien. Er det en langtur, som reisen herfra å hjem til mamma, så blir det nok en del oppkaststopp. Jeg syns ikke dette er et barnslig eksempel heller, da det faktisk er mange som reagerer på det samme som meg. Skal vi da nekte alle å ha på seg parfyme på offentlige transporter? Eller kanskje det skal legges inn et krav om at alle må dusje å skifte klær før de reiser med buss? Jeg vet det er vanskelig å være allergisk. Jeg er allergisk mot insektstikk å citrusfrukter så jeg vet hvordan det er å få allergiske reaksjoner, men jeg tar forhåndsreglene mine. Er man så allergisk at man ikke tåler å sitte i samme buss, i hver sin ende, med en hund så bør man kanskje unngå all offentlig transport for da reagerer man jo og som oftest på hundehårene som er på en hundeeier som tar buss etc. Det klages titt og ofte på at så få reiser med kollektiv transport og jeg tror neppe et slikt forbud gjør den saken bedre heller, da en stor brukergruppe blir stengt ute.

For meg får et slikt forbud ikke særlig følger da vi har bil, og jeg har min egen privatsjåfør ;) . Men jeg syns det er synd med et slikt forbud da mange jeg kjenner er avhengig av buss for å komme seg hjem, og de har både katter og hunder.

Utrolig leit å høre om at du har det sånn. Jeg vet ikke hva vi skulle gjort i en sånn situasjon, men jeg har selv hørt om folk som har samme problemet som deg.

Ja, som sagt tidligere burde de finne en løsning som passer alle. Det er jo synd at det skal bli sånn for de som er avhengig av disse bussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 måneder igjen.. 8 måneder igjen..

*Nybakt sjåfør* Hehehe. 2 mnd siden *Glise*

Unnskyld meg, men jeg synes noen av dere kommer med litt barnslige utsagn her. Det er ikke lett for de som er allergisk heller! Jeg husker når jeg var liten hvor ****** det faktisk var når øyene klødde, nesa rant og jeg følte at jeg ikke kunne puste. Heldigvis har jeg vokst fra denne allergien nå.

Vi hundefolk må ta hensyn til andre å. Folk som er allergisk har det heller ikke lett. Å vis noen har opplevd en skremmende episode med hund, så skjønner jeg godt at de kan bli redde i ettertid.

Barnslig? Det er jeg ikke enig i. Er jo ikke akkurat hver avgang det er med hunder, så å forby det de få gangene de er med synes jeg er tull. Om jeg stinker hund og er full i hundehår så burde det ha samme effekt for allergikerne. Jeg f.eks. HATER lukten av røyk, og hvis noen som akkurat har vært ute og tatt seg et par drag setter seg ved siden av meg har jeg mest lyst å brekke meg, men jeg kan da ikke få dem kastet av bussen av den grunn?

Må jo si at mye allergi er kraftig overdrevet... Moren min er faktisk veldig allergisk for pelsdyr, især hunder, og likevel klarer vi å ha to hunder, 9 kaniner og 2 marsvin(...)

De som virkelig er hyperallergiske, er nok allergiske mot mange av oss. Uten hunden med. Har et vennepar som er hyperallergiske mot hund, og for å besøke de må jeg dusje og skifte alt av tøy før jeg drar dit. Ellers kan de ikke sitte ved siden av meg en gang.

Det som irriterer meg mest, er disse "synsallergikerne". De hoster og nyser så lenge de ser hunden, men om hunden er ute av syne, så kommer det ikke et host en gang. Kjørte buss med ene valpen min for en del år tilbake siden. Den lå under buss setet og sov ganske lenge. Så våkna den og vedkommende som satt ved siden av fikk øye på den. Og da var det ikke måte på hvor mye hosting og nysing det ble.

Toget er jo enda forholdsvis greit å ta med hund da. Har møtt på lite problemer der, annet enn en og annen person som skal sette seg rett over midtgangen for meg (enda de ser hunden) og starte å mase om allergi eller hunderedsel. Hva med og finne seg et annet sete?

Er veldig enig... Ser de ikke hunden er alt klart, men plutselig skriker de opp om at de i er så allergisk når de ikke har lagt merke til det før en gang...

Tar tog til hytten og har møtt på en del problemer der ja, men mange konduktører er veldig hyggelige! For all del! Men når vi først er inne på det, hvorfor i huleste må en hund som ligger usynlig UNDER setet, betale barnebillett? Mens kofferten som står og blokkerer midtgangen går gratis?

Da jeg skulle på toget på vei hjem fra hytten(ettermiddagsekspressen, ikke lokaltog) og konduktøren så jeg hadde to hunder med ble hun helt hysterisk, og neineinei, jeg kunne ikke gå inn på toget der hvor det stoppet på perrongen, jeg måtte gå UTENFOR toget et par hundre meter bakover til BAKERSTE vogn, der var det lov med hund. Hun skulle følge meg, og da sneen begynte å nærme seg livet fant hun ut at dette kanskje var fysisk umulig, og jeg fikk til nød lov til å gå gjennom toget med hundene mens hun fulgte meg bakover. Æsrlig talt, hva skulle liksom skje? Andre ganger har jeg måttet sitte i lasterommet med hundene. Snakk om diskriminering. En annen gang da jeg hadde med meg fire kaniner ble jeg kjeftet huden full fordi jeg hadde satt dem på feil side av en skillevegg(der hvor det faktisk var plass til å sette dem). (Hvordan kunne jeg vite at det ikke var lovlig med dyr på den siden? Var bare halve vognen som var tillatt for dyr...) Men det må sies at på lokaltogene går det stort sett alltid greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri etter mange år med hund på buss,møtt noen som helst problemer jeg.

Jeg har ikke bil eller lappen,samboeren min skal ta lappen snart,men i alle år har vi vært avhegige av buss,for å komme oss til hundeklubben,eller andre steder vi har hundene med.Men folk smiler somregel,og koser med dem,aldri opplevd noen sure buss sjåfører eller andre..det er bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...