Gå til innhold
Hundesonen.no

HOGGORM


Lisabeth

Recommended Posts

Så var sommeren her, deilig og varmt og det syntes hoggormen også som lå på lur og bet Sherry i bakbenet igår :D Jeg tok henne til veterinæren hvor hun fikk kortison, smertestillende, penicillin og ble sedert så de fikk gitt henne væske for å skylle nyrene. To hull etter hoggorm tennene kunne sees på hver side av foten da veterinæren hadde barbert benet ! Labben var fæl mildt sagt, men hun sa ikke et pip stakkar, hverken før vi dro ned eller mens hun fikk sprøytene ! Hun var så flink, hun er mammadalt og setter all sin lit til meg :) Utrolig hvor fantastisk hun var ! Dyrlegen var kjempeflink og rask og alt gikk bra. Heldigvis ! Etter ca 4 timer i et bur med mor som passer og den væsken hun måtte ha, kunne vi kjøre hjem.

Tusen takk til Horten Dyreklinikk fra Sherry og meg :(

Til dere som har ormemiddel hjemme eller med på tur; Gi det fort, hold hunden i ro og kjør så fort dere kan til veterinær for videre behandling !

HUSK AT DENNE TABLETTEN ER BARE FØRSTEHJELP !

*endret av moderator IW pga bilder ved siden av hverandre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Ja det gikk bra og det er vi jo kjempeglad for ! Nei jeg har ikke gått i Lystlunden, vi bor i skogen, så den har vært i hagen her :)

Er det noen som vet hvordan man kan holde hoggorm unna ?

Sherry skal ha ro i ti dager nå, så hun får ikke springe fritt i hagen. Labben hennes er mye bedre idag heldigvis, på bildet kan man se bitemerkene ! (tatt med mobilkamera)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så gikk det bra da! :) (lager nytt innlegg da det andre ble slettet?? Lurer på hvorfor.)

Jeg slettet ett innlegg av deg og ett av Lisabeth fordi de handlet om bilder som lå ved siden av hverandre. Og da jeg hadde fikset bildene tenkte jeg at jeg kunne rydde i tråden. Du hadde uansett ikke kommentert annet enn bildene :D Jeg tenkte at det ikke var så farlig, og ville holde tråden til tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan man kan holde hoggorm unna ?

Hoggormen pleier være mindre glad i mennesker enn vi er i den, det sier jo sitt. Ungene er de giftigste og hissigste, når man vet det er unger i området er det kanskje like lurt å holde seg unna. Mange sverger til å gå med stokk og rote rundt, andre hopper og spretter og bråker litt for å få dem unna. Ulempen med hundene er at de beveger seg raskt og stille, i hvert fall om de er løse og dermed kvepper ormen, som biter. Det beste er kanskje dermed å holde hunden i nærheten av seg og ha et våkent øye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Jeg er klar over det og jeg tror den kan ha blitt tråkket på slik at den bet henne bakfra, se bilde.

Vel vi får bare være forsiktige !

Til Rabalder;

hun kom og viste det fram selv faktisk. Ikke ett pip, ingen klynking, hun er utrolig tapper ! Vi lurte på om det kunne ha vært vepsestikk først, for bittmerkene syntes ikke før benet var barbert av veterinæren. Kjøp motgift hos veterinær, de fåes i en liten kapsel som kan henge i halsbåndet, og gi hunden med en gang før du drar til dyrlegen.

mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slettet ett innlegg av deg og ett av Lisabeth fordi de handlet om bilder som lå ved siden av hverandre. Og da jeg hadde fikset bildene tenkte jeg at jeg kunne rydde i tråden. Du hadde uansett ikke kommentert annet enn bildene :) Jeg tenkte at det ikke var så farlig, og ville holde tråden til tema.

Ok... Men i mitt første innlegg skrev jeg jo at jeg var glad for at det hadde gått bra... (jeg hadde nemlig 2 innlegg som du slettet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ofte har tenkt på er hvad nu hvis man er langt vekk hjemmefra og hunden bliver bidt af en huggorm? Man siger jo man skal holde hunden i ro og køre hurtigt til dyrlæge. Men det er jo lidt svært hvis man er et par timer hjemme i fra og har en stor hund man ikke kan bære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh oh...men jeg vet man får uante krefter når man må ;) Dessuten kan hunden gå selv, men rolig, såvidt jeg har forstått :icon_redface:

Det må nok en dyrlege svare på om det er noen her ?

jeg har lært at hunden helst ikke skal gå. jo mer hunden beveger på seg, jo fortere spres giften i kroppen. aller helst skal man bære hunden og la beina henge rett ned! er ihvertfall enkelt for meg med en liten hund da! men håper jeg slipper!

kjempefint at det gikk bra! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggormen pleier være mindre glad i mennesker enn vi er i den, det sier jo sitt. Ungene er de giftigste og hissigste, når man vet det er unger i området er det kanskje like lurt å holde seg unna. Mange sverger til å gå med stokk og rote rundt, andre hopper og spretter og bråker litt for å få dem unna. Ulempen med hundene er at de beveger seg raskt og stille, i hvert fall om de er løse og dermed kvepper ormen, som biter. Det beste er kanskje dermed å holde hunden i nærheten av seg og ha et våkent øye.

:icon_redface: Den var i hagen her, hvor hundene pleier å gå løse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...