Gå til innhold
Hundesonen.no

En effektiv forsterker

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Skrevet

Kylling, pølse, fiskekaker, stekte små biter av hundepølse (takk argon (Vera)), kjøttboller, karbonade. Lykke til :) .

Skrevet

Til Tinka bruker jeg vanligvis doko-godbiter, smart godbiter formet som små kjøttbein eller Schmackos. Om jeg har det, så syns jeg også at fiskekaker, ostepølser, grillpølser, koteletter, fryst oksekjøtt/vom (oksekjøttet kan du ta opp, dele i små bite rog steike i ovnen så blir de ikke fullt så ufyselige), biff, pasta, ost, leverpostei på tube, kaviar på tube, baconost på tube og leverpostei i matskål (avstandsbelønning) er effektive forsterkere. Rosiner har jeg også brukt en del, men det er visstnok farlig for hunder (selv om Tinka lever i beste velgående fremdeles). Om hunden din er vant til å bruke avstandsbelønning, eller egentlig uansett, så kan du jo dele opp griseører i små biter og gi som godbiter. Det kan ta lang tid å måtte gi det hver gang, men som jackpot eller variasjon fungerer vel det også bra.

Skrevet

Flyttet den hit, siden den er om trening/treningsforsterkning så passer den bedre under trening og lydighet.

Skrevet

Grillpølse, hvitost, leverpostei (på tube), frysetørket vom, Schmackos og karbonader er alltid en hit!

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal brøve masse forskjellig nå ;) Problemet er at hun blir så fort lei det hun får, og jeg varierer veldig mye. Jeg har prøvd pipedyr, de er hun bare redd :) Til og med lever kan hun bli lei av etter noen få repitisjoner. Jeg har alltid med en pose med masse rart på trening, for å variere hva hun får, men det er ikke lett.

Skrevet

Jeg kan jo nevne det Cita syns er aller best i verden (men bruker det selvsagt kun som jackpot);

Legg en liten biff/pølse etc i en sokk og dypp sokken i blod. Og så lar du hunden jage sokken, dra i den osv og prøve å komme seg inn til kjøttet som er inni :)

Skrevet

Når du vet du skal trene på ettermiddag, ikke gi henne frokost (hvis du gir henne en gang om dagen, ikke gi henne mat dagen før), slik at hun er god og sulten.

La helt være med å gi henne noe som helst utenom treningen. Hvis du f.eks har for vane å slenge til henne en skinkebit nå og da, eller en skalk, eller noen tørrforkuler på plenen.. Slutt helt med det.

Hvis du tilfeldigvis har noe frostskadet kylling i fryseren, kok den og skjær den opp i biter.

Forsøk forskjellige tuber. Makrell i tomat, leverpostei, sånn ostegreier, eller det som er å få tak i.

Prøv kylling/kalkunpølser.

Kalkunkarbonader (lukter mye)

Ostebiter

Hjemmelagde leverfirkanter

Hvis du vil gire henne opp på leker, ta bort alt som eventuelt måtte ligge på gulvet hjemme så hun ikke har tilgang til det hele tiden. Finn fram lekene når du kommer hjem etter å ha vært borte fra henne (fordi hun muligens er mer gira da).

Lek med henne hjemme først, og få henne virkelig interessert der.

Min hund ville bare leke med meg når vi var hjemme til å begynne med, og når vi trente borte, skulle hun kun ha godbiter, ikke noe annet.

Hvis du skal trene mye en periode, gi mye mindre mat.

Skrevet

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Det hele bunner egentlig i motivasjon. Det heter at "sûlten er den beste kokken" og dette kan du spille litt på også. Det betyr selvfølgelig bare at du ikke skal belønne med godbit, når hunden ikke er så veldig sulten. Det blir dårlig effekt av det. Hunden kan lære seg forsterkeren. Etter noen ganger med sulten hund, vil senere lukten av godbiten vekke appetitten for å si det sånn. Andre må lære hunden sin å leke.

uansett liksom så ender vi opp med læring på en eller annen måte. Hmm rart det der :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...