Gå til innhold
Hundesonen.no

En effektiv forsterker

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Skrevet

Kylling, pølse, fiskekaker, stekte små biter av hundepølse (takk argon (Vera)), kjøttboller, karbonade. Lykke til :) .

Skrevet

Til Tinka bruker jeg vanligvis doko-godbiter, smart godbiter formet som små kjøttbein eller Schmackos. Om jeg har det, så syns jeg også at fiskekaker, ostepølser, grillpølser, koteletter, fryst oksekjøtt/vom (oksekjøttet kan du ta opp, dele i små bite rog steike i ovnen så blir de ikke fullt så ufyselige), biff, pasta, ost, leverpostei på tube, kaviar på tube, baconost på tube og leverpostei i matskål (avstandsbelønning) er effektive forsterkere. Rosiner har jeg også brukt en del, men det er visstnok farlig for hunder (selv om Tinka lever i beste velgående fremdeles). Om hunden din er vant til å bruke avstandsbelønning, eller egentlig uansett, så kan du jo dele opp griseører i små biter og gi som godbiter. Det kan ta lang tid å måtte gi det hver gang, men som jackpot eller variasjon fungerer vel det også bra.

Skrevet

Flyttet den hit, siden den er om trening/treningsforsterkning så passer den bedre under trening og lydighet.

Skrevet

Grillpølse, hvitost, leverpostei (på tube), frysetørket vom, Schmackos og karbonader er alltid en hit!

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Skal brøve masse forskjellig nå ;) Problemet er at hun blir så fort lei det hun får, og jeg varierer veldig mye. Jeg har prøvd pipedyr, de er hun bare redd :) Til og med lever kan hun bli lei av etter noen få repitisjoner. Jeg har alltid med en pose med masse rart på trening, for å variere hva hun får, men det er ikke lett.

Skrevet

Jeg kan jo nevne det Cita syns er aller best i verden (men bruker det selvsagt kun som jackpot);

Legg en liten biff/pølse etc i en sokk og dypp sokken i blod. Og så lar du hunden jage sokken, dra i den osv og prøve å komme seg inn til kjøttet som er inni :)

Skrevet

Når du vet du skal trene på ettermiddag, ikke gi henne frokost (hvis du gir henne en gang om dagen, ikke gi henne mat dagen før), slik at hun er god og sulten.

La helt være med å gi henne noe som helst utenom treningen. Hvis du f.eks har for vane å slenge til henne en skinkebit nå og da, eller en skalk, eller noen tørrforkuler på plenen.. Slutt helt med det.

Hvis du tilfeldigvis har noe frostskadet kylling i fryseren, kok den og skjær den opp i biter.

Forsøk forskjellige tuber. Makrell i tomat, leverpostei, sånn ostegreier, eller det som er å få tak i.

Prøv kylling/kalkunpølser.

Kalkunkarbonader (lukter mye)

Ostebiter

Hjemmelagde leverfirkanter

Hvis du vil gire henne opp på leker, ta bort alt som eventuelt måtte ligge på gulvet hjemme så hun ikke har tilgang til det hele tiden. Finn fram lekene når du kommer hjem etter å ha vært borte fra henne (fordi hun muligens er mer gira da).

Lek med henne hjemme først, og få henne virkelig interessert der.

Min hund ville bare leke med meg når vi var hjemme til å begynne med, og når vi trente borte, skulle hun kun ha godbiter, ikke noe annet.

Hvis du skal trene mye en periode, gi mye mindre mat.

Skrevet

Jeg driver da og trener lydighet med Elwira, men hun synes ikke ball, draleke eller noen annen leke av noe slag er morsomt. Men hun liker godbiter, men selv om hun er golden er hun ikke veldig iverig. Jeg har prøvd masse rart, men ikke noe er godt nok. Er det noen som har noen tips til kjempe gode godbiter. Hvordag godbiter bruker dere og hvordan fungerer det?

Det hele bunner egentlig i motivasjon. Det heter at "sûlten er den beste kokken" og dette kan du spille litt på også. Det betyr selvfølgelig bare at du ikke skal belønne med godbit, når hunden ikke er så veldig sulten. Det blir dårlig effekt av det. Hunden kan lære seg forsterkeren. Etter noen ganger med sulten hund, vil senere lukten av godbiten vekke appetitten for å si det sånn. Andre må lære hunden sin å leke.

uansett liksom så ender vi opp med læring på en eller annen måte. Hmm rart det der :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...