Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan rase?


kit

Recommended Posts

Jobber med å få spart opp til en hund, men er litt i tvil om hvilken rase jeg skal velge :s

Er 16år og bor på en gård med 4 hester, 2 katter og en kanin (: har ikke hatt hund før. Vil bli brukt som familiehund, bli med i stallen, ut på tur og slikt:) Bor nå hjemme hos mamma.

Flytter antagelig til Danmark om 3år, tar da med meg hunden så den må kunne bo på en hybel.

Krav

- tøff, men ikke for mye av det gode!

- trofast og snill med mye humor

- helst ikke høyere enn 50cm

- begrenset med røyting

- tåle lange turer, ca en time hver dag. Lenger i helgene

- ikke for mye pelsstell. To timer hver dag blir for mye

- lettlært

- må kunne gå sammen med andre hunder

- lite bjeffing

- må være en førstegangs hund siden jeg ikke har hatt hund før

noen tips? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da slo tanken på Glatt håret Jack Russel med en gang :) Mangen bruker disse til stall hund og andre ting da :) Kjempe herlig hund, så blir den ikke så stor heller... Ligger vel på alt fra 8-10 tusen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Cairn terrier da :) De har et supert gemytt, er tøff og robust! Har ofte min med i stallen og det er aldri noe problem, han er alltid fornøyd uansett hvor han er :D Cairnen må nappes noen ganger i året, men det kan man lære seg eller la noen profesjonelle ta seg av det. Men les om Cairnen og Jack russelen (eller Parson) det er virkelig noen tøffe raser. Mye hund i liten forpakning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo litt an på hvor mye tid du har tenkt å bruke på hunden, og om du vil trene med den, og la den få bruke hodet sitt. Hvorfor vil du ha hund og hva slags forventninger har du til hunden?

Mudien har jo de egenskapene du har listet opp, den kan fint lære seg å gå sammen med hester, om det blir en del av hverdagen.

Noen individer er tøffere enn andre.

Meget lite pelsstell, og røyter normalt 2 ganger i året.

Mankehøyde fra 35- 47, men det er veldig vanlig at de ligger på rundt 45-50cm

Den er meget sporty, og kan fint følge med på rideturer(som voksen selvfølgelig), de aller fleste har også liten viltinterresse. Mudien er en veldig lettlært rase, de er meget trofaste mot eierne sine. Fungerer bra som gårdshund, og har også varierende grad av vaktinnstinkt.

Også er de jo pene å se på :)

se mer på www.sigerdriva.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår norkse potet - Buhunden :) www.buhund.no for mer info

dachs og schipperce, samt shiba, ville nok også passet..har du hatt hund før?

Jeg vil ikke anbefale dachs hvis hun ikke har hatt hund før. De er veldig strie og ikke alltid like lette å ha med å gjøre. Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til de andre dachsene, altså langhåret og korthåretda, men snakker etter de erfaringene jeg har med den strihårede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale dachs hvis hun ikke har hatt hund før. De er veldig strie og ikke alltid like lette å ha med å gjøre. Nå kjenner ikke jeg så veldig godt til de andre dachsene, altså langhåret og korthåretda, men snakker etter de erfaringene jeg har med den strihårede.

tja, da har vi nokså forskjellige erfaringer :) Strie og egenrådige hunder vil du jo treffe innen alle raser, så det er nok veldig individuelt. Men nå har jo jeg mest erfaring fra lang og korthår da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da slo tanken på Glatt håret Jack Russel med en gang :D Mangen bruker disse til stall hund og andre ting da :) Kjempe herlig hund, så blir den ikke så stor heller... Ligger vel på alt fra 8-10 tusen tenker jeg.

Det var det første som slo meg også. :( det er en typisk stallhund. den blir ikke stor, og den orker lange turer (dette er en hund med høyt aktivitetsbehov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da slo tanken på Glatt håret Jack Russel med en gang :( Mangen bruker disse til stall hund og andre ting da :) Kjempe herlig hund, så blir den ikke så stor heller... Ligger vel på alt fra 8-10 tusen tenker jeg.

Hehe, skulle til å si den rasen jeg også :(

Uansett, det er en veldig fin rase også! Veninnen min har en, ikke akkurat rasestandar i personelighet, men som oftest er det en spretten, tøff og utholdene rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakk for svar :)

tittet på de forskjellige rasene som ble foreslått og må si jeg falt for Jack Russel terrieren (: skal ringe og høre med noen oppdrettere og sånn en av dagene fremover så får vi se :D

edit: nå er jeg litt i tvil :s hva med papillon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med å få spart opp til en hund, men er litt i tvil om hvilken rase jeg skal velge :s

Er 16år og bor på en gård med 4 hester, 2 katter og en kanin (: har ikke hatt hund før.

Krav

- litt tøff sånn at den ikke blir redd for hestene, men heller ikke for tøff i trynet (:

- trofast og snill med mye humor

- helst ikke høyere enn 50cm

- begrenset med røyting

- tåle lange turer

- ikke for mye pelsstell

noen tips? :s

Noen spørsmål som kan gjøre det lettere å begrense utvalget:

- Folk har veldig forskjellig oppfatning av hva som er mye pelsstell. Noen syns det er mye å måtte få hunden nappet noen ganger i året, mens andre syns at en halvtimes pelsstell i uka ikke er så mye. Hva legger du i "ikke for mye pelsstell"?

- Er du opptatt av at hunden skal være lettlært? Har du tenkt på om du vil drive med lydighet eller agility?

- Du sier at den må være tøff men ikke for tøff i trynet. Er det viktig at den f.eks går bra sammen med andre hunder?

- Hvor lang er en "lang tur" og hvor ofte kommer hunden til å få det?

- Du er 16 år. Bor du fortsatt hjemme hos foreldrene dine? Kommer du til å ha med deg hunden hvis/når du flytter hjemmefra for f.eks å studere, og må hunden da kunne trives på en liten hybel?

Det er mange ting å ta hensyn til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare i forhold til papillon da, siden det er den rasen jeg kan best. :D

Krav

- tøff, men ikke for mye av det gode! Ja, men kommer jo selvsagt an på individet. Noen er mer pysete og noen er tøffere enn andre. - trofast og snill med mye humor

- helst ikke høyere enn 50cm Jepp :P Ca 28cm- begrenset med røyting

- tåle lange turer, ca en time hver dag. Lenger i helgene Jepp, men selvsagt ikke krevende turer før den blir voksen, som med alle andre raser. Og den må bygges opp gradvis. Om du har tenkt å ha den med på rideturer, bør du trene den veldig veldig godt først, så den ikke kommer i skade for å komme under en hestefot. Min LiLi er overhodet ikke redd hestene våre, og hun gir ikke fem øre for å fly mellom beina på dem. Du må også ta hensyn til fart om du skal ha den med på ridetur, den har jo tross alt ganske mye kortere bein enn en hest :P Pluss at pelsen kan bli et problem i skog og mark, med hensyn til at halve skogen henger seg fast ;)

- ikke for mye pelsstell. To timer hver dag blir for mye Jeg anbefaler å børste gjennom pelsen hver dag eller annenhver dag, da tar det kort tid og går fort og greit. Venter du lenger, tar det bare lenger tid, lugger mer og den mister mer hår.- lettlært

- må kunne gå sammen med andre hunder Her spiller jo også størrelsen inn. En papillon er en miniatyr, og den er veldig liten i forhold til mange store hunder. Noe som helt fint kan gå bra, men som også kan bli farlig. De fleste ulykker mellom små og store hunder skjer i lek, ved for eksempel at den store hunden legger labben på den lilles rygg, og brekker den... Egentlig har det vel så mye med den andre hundens oppførsel, som med størrelsen. En stor og rolig hund er mye tryggere enn en mellomstor og helt gæren hund uten selvkontroll :P

- lite bjeffing Nei.. Hehe.. Her må du regne med en del bjeffing, men MYE kan begrenses gjennom trening ;)

- må være en førstegangs hund siden jeg ikke har hatt hund før Tja, det kan den godt være, men som nevnt i en annen tråd må du være konsekvent og gi den nok stimuli.

noen tips? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Svensk Gårdshund :D

perfekt stallhund, tåler å være med hele dagen, liten og hendig, og noe mildere i gemyttet enn jack russel rasene. (men veldig likt utseende)

Ellers er det jo Basenjien da, min er med i stallen hver dag. Men den liker ikke kulde og dårlig vær, må altså ha på klær :P Førstegangshund er vel også diskutabelt. Med forståelse for rasens historie og gemytt, (du må være 5 tanker foran hele tiden) vil det være en perfekt stallhund. Arbeidsjern så det holder, masse motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) har nå bestemt meg for papillon så trenger ikke fler forslag :) igjen tusen takk for hjelp!

BRA valg! :) Det er en flott hund å ha med å gjøre! Men kan være sta og blir fort sjefen hvis du ikke er streng nok! så pass på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips. Hvis du skal ha med hunden til Danmark om 3 år, så må du huske å vaksinere mot rabies. Hvis ikke får du ikke hunden over grensa. Det tar minst et halvt år å få en godkjent rabiesvaksine, så vær ute i god tid! Sjekk også andre importregler. Enkelte land krever ormekur hos veterinær og veterinærattester.

Lykk til med din nye hund! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...