Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi

kit

Recommended Posts

Har nå lenge vurdert å kjøpe meg en liten hund som selskap og venn (:

Var i fjor fôrvert for en stor kongepuddel, noe som var veldig koslig :)

Det jeg lurer på da er, hvor mye koster det (ca) i mnd med fôr og andre nødvendigheter? (tenker da på en liten hund) :unsure:

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor liten er liten.?

i forhold til stor kongepuddel er jo det meste smått... :)

kanskje noe sånt..

Pr.Mnd.

For : 200kr

Tyggebein : 50kr

Utskifte av utstyr : 100kr mnd (snitt, halsbånd som ryker ol.)

Dyrlegeutgifter : fra 0kr til astronomiske...

Buster er 40kg og koster oss ca 600kr mnd tror jeg jeg fant ut...

Den første tiden er den dyreste for innkjøp, mat- vannskål, for, halsbånd, bånd, bur, seng, leker, tyggesaker, innkjøpsprisen på hunden, og masse andre unødige ting det sikkert blir så man kjøper når man er igang... :)

(med andre ord så bestemmer du jo på en måte selv hvor dyrt det blir, trenger ikke alt med en gang eller i det heletatt...)

Noen andre finner sikkert en bedre sum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten hund, en dvergschnauzer. Forutgiftene er ikke så store. Ero går på Hills og jeg betaler vel rundt 150-170kr for 3 kg(er litt usikker, men tror det var rundt 150-170) Han spiser ca en sekk i månden(det skal sies at han spiser ekstremt lite, veldig kresen på mat og spiser knapt et måltid om dagen og at han får kjøtt om middagsrester av og til når middagen vårs passer seg slik). Det går i tillegg et par 100 kroner i utstyr hver måned, men når han var valp brukte jeg mye mer på utstyr. Litt penger går til gobiter, men det er ikke så mye. Bare til det mest nødvendige bruker jeg ca 200 kr, men hvis jeg skal plusse på det som ikke er så nødvendig men godt å ha så kommer det vel opp i 4-500kr i månden(varierer litt da) I tillegg til det så kommer jeg vetrinærutgifter som vaksinasjon og hvis noe skulle skje. Forsikring er lurt å ha, så det koster jo litt i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mye det koster i for. Men sånn vi har gjort det med lille hugogutten er at jeg opprettet en konto for han, og fikk ett visakort til han. Alle kjøp som har med hugo å gjøre går på den kontoen, dill, dyrlege, for, utstillinger, kurs osv.

Så setter jeg inn fra min konto så det går i balanse hver måned, men prøver å ha rundt ti tusen der, både i tilfelle noe skulle skje, (vi har forsikring og, men er litt nervøs av meg.) og at jeg synes det er greit å ha noen sparepenger som jeg kan ta av hvis det er krise.

Hugo bruker; 400 i måneden på kurs, 650 i halvåret på hundeklubb, 700 i året på raseklubb, 3500 i året på forsikring, for tar jeg ikke med siden liten hund nok spiser mindre enn han, Kanskje 1000 kr. per utstillingshelg, (med påmelding, reise, mat. noen ganger mindre, noen ganger mer.) Ganske mye på dilleting, enda mer på godbiter og leker han ikke liker, kommer til å bruke masse på inngjerding av tomt, har brukt masse på kjøp av hugovennlig bil. Egentlig så er det dyrt å ha hund, men jeg er student og har en liten jobb ved siden av, og jeg hadde klart å forsørge meg og hugo på det.

Forsikring og dyrlege, (egenandel) mat og litt dill er egentlig alt du trenger. Hundekurs er lurt å ha, men det er stor forskjell på priser og kvalitet der, og det henger egentlig ikke alltid sammen. Treneren vi har nå er fantastisk flink, utdannet, og allvitende, og han tar ikke mer enn en hundrelapp for privattime, og da kommer han til deg, skaffer forstyrrelser i form av fx. bråkete hunder, og viser ordentlig. Det er også mulig å få rabatter på for, og lage leker selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papillon å den trenger jeg ikke kjøpe mer enn en sånn 2.5 kg sekk og jeg kjøper ikke en sekk i månden for å si det sånn... så han er billig i mat veien.. trygge leker og slikt kjøper du jo heller ikke hver måned.. så da er det vell god biter hvis du skal trene den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut sånn ca hvor mye santoz kostet meg det første leve året hans.

Hunden kostet meg 8000kr.

Utstyr til hunden kom på ca 2000kr (Seng, bånd, leker og diverse ting)

Dyrelege regninger: Diverse vaksiner, helse skjekk og skader ca 2500kr

Godbiter og bein og det der: ca 1000kr.

Mat der det går 10-11 forsekker ala 15kg hver: 4500kr.

Dette blir 16200kr!

Idag koster det mindre ettersom vi har gått over til V&M og voksne hunder spiser jo mindre enn valper som sagt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Det var da voldsom pris? Har dere noen spesiel forsikring eller noe slikt?

Nei, men stor hund, risiko for hd og sånt, (han er fri da) og det var prisen vi fikk. Han var forsikret da vi fikk han, så vi fortsatte bare i gjensidige. Morsomt at full kasko på bilen med leiebil i en måned og sånt koster en tusenlapp mer i året, men sånn er det vel bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det blir å koste er veldig individuellt. Er mest hva man gjør det til egentlig. Foret trenger ikke være så dyrt, mye av utsyr kan man få kjøpt brukt, og mye kan man gjøre billigere Eks. liggplasser etc. Mye av utsyret er også en engangsinvestering, hvis man tenker at hunden kan vokse i det. (bortsett fra valpeting, som kobbel og halsbånd). Man kan lage hundegodis, eller bruke andre ting som leker enn dyrebutikk-leker. Det som kan koste mest er veterinær, så da er en forsikring greit å ha. Det er en engang/togangs utbetaling. Også der varierer pris endel.

Jeg bruker ikke mye penger på hunden. Kjøper kun det nødvendigste. Så får hun 20 kgs sekk i mnd med mat, og ett og annet tyggebein i ny og ne. Så en 400 kr max i mnd blir det her. Jeg handler svært lite på dyrebutikken siden det er så dyrt der, men handler hundebein hos vetten eller butikken og handler utsyr om nødvendig på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en del penger på hundene mine.

Er alltid noe jeg trenger i mine øyne.

Utgifter er f.eks for, medlemskap i hundeklubber, forsikring, utstyr, helsestell som f.eks shampoo og potesalve.

Jeg har vel overdrevent mye utstyr :) Men, liker å bruker penger på hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men stor hund, risiko for hd og sånt, (han er fri da) og det var prisen vi fikk. Han var forsikret da vi fikk han, så vi fortsatte bare i gjensidige. Morsomt at full kasko på bilen med leiebil i en måned og sånt koster en tusenlapp mer i året, men sånn er det vel bare.

Synes det var en meget høg pris pr år... Eg har og stor hund med like stor risiko for HD, (schäfer) og eg betaler ca 1700 pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Synes det var en meget høg pris pr år... Eg har og stor hund med like stor risiko for HD, (schäfer) og eg betaler ca 1700 pr. år.

Me dont know ;)

Men det er det de tok, og det er det vi betaler.. Vil ikke bytte heller, siden de dekker medfødte skader og hugolille har aa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papillon å den trenger jeg ikke kjøpe mer enn en sånn 2.5 kg sekk og jeg kjøper ikke en sekk i månden for å si det sånn... så han er billig i mat veien.. trygge leker og slikt kjøper du jo heller ikke hver måned.. så da er det vell god biter hvis du skal trene den...

Skal si det er forskjell på folk, her går det en 15 kg sekk i måneden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke å koste så mye. Når hunden er i hus, utstyret er kjøpt inn, forsikringen er tegnet er man jo sånn noenlunde i mål.

Da kommer veterinærutgifter og for i tillegg. Og selvfølgelig godbiter da, men her kan man lage mange rimelige varianter hjemme.

Jeg bruker masse på hunden min. Kan ikke gå forbi en dyrebutikk uten å gå inn, og jeg kan ikke gå tomhendt ut av en dyrebutikk.... :wallbash: Har masse nyttige (og en del mindre nyttige) ting til hunden min... :rolleyes:

I tillegg bruker jeg masse penger på kurs. Jeg er kurs-o-man, og elsker å finne på nye ting og må prøve alt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miko har 2,5 kg i ca 2 mnd, billig i kosten kan man si ;)

Posen koster 189,- så får jeg prosenter å så har jeg sånne rabattkort, så betaler ca kr 100,- + hver 10'ende sekk gratis ;)

Nå som vi har 2 hunder har vi kjøpt større sekk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke kunne nok kostet 1/5 av det han koster ;) Tror nok at prisen for å ha hund avhenger like mye av eier som av hund. Jeg bruker til tider uforsvarlig store summer på hundegalskapen min hvis du medberegner kjøring til og fra trening (må jo selvfølgelig trene lengst mulig unna, 2-3t 2-3 ganger i uka er det vanlige), kjøring til og fra stevner og utstilling.Treningsutstyr, dill, medlemskap i alt som kan minne om en hundeklubb, abbonement på forskjellige blader, dyre kurs - selv bilen ble kjøpt inn for Loke sin del!

Hadde jeg kuttet ned til fòr,et par leker , forsikring og tyggebein så hadde nok summen vært nede i langt under 1000,- lappen i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jøsses - for noen priser dere opererer med............ wow......

Vi har pr. tiden 5 store og en liten hund i heimen - fôrutgifter beløper seg til 1200,-, forsikring av fire av dem 3200,- (totalt pr. år) Godbiter, tyggebein, griseører - vel, det varierer - men årsregnskapet fra i fjor viser ca 1500,-. Utstyr - igjen årsregnskap fra i fjor 1000,- Vaksiner, ormkur og andre veterinærkostnader - igjen fra fjorårets regnskap - 1740,-

Det gir en totaltpris pr. hund pr. år på kr 3 640,- Hvilket igjen utgør en totalkostnad pr. hund pr. måned pålydende kr 303.

I tillegg koster det ca 350,- kroner pr. år å være med i hundeklubb

Man MÅ ikke kjøpe dyre godbiter, frolic eller helt vanlig tørrfor duger fint - her brukes lever kun i utstillingssammeneheng.

Leker - kjøper man leker som tåler en støyt så slipper man å kjøpe nye leker hver måned.

Man trenger heller ikke kjøpe nytt utstyr hver måned - kjøper man nøytralt halsbånd og lenke i ordentlig kvalitet så holder det livet ut.... Jeg bruker enda lærbåndet jeg kjøpte til min første Golden for 16 år siden og det er det beste båndet jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på alle prisene her. Men sånn ca på en mnd:

400- 500,- i mat

100,- i go`biter

ca 1200 på vaksiner, expot og ormekurer i året.

Dette er de vanlige tingene som hundene mine trenger (har du border collier). Nå er jo begge voksne, så jeg har ingen utgifte med hundekurs og slik ;)

Eneste er at vi trener mye forskjellig. Så det blir jo noen ekstra kroner til lp og bruks trening (blir fort 2000,- av det). Selv om jeg hadde klart meg med bare halvparten av de tingene jeg har ;) Så i utgangspunktet er det ikke noe dyrt med hund. Men man kan gjøre det så dyrt man bare vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten hund. Har regna sammen hvor mye jeg har brukt på Mira fram til nå (og det er helt sikkert endel småting som ikke har blitt tatt med) Det blei 18071,- kr. I tillegg kommer det jeg betalte for henne, som var 7000 kroner.

Om du går inn på siden min (http://glefs.net) og ser under "ny hundeeier?" står det litt mer detaljert der :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...