Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgen rutiner

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Om morgenen når dere skal på jobb/skole, har dere noen rutiner med hunden før dere drar? Står dere tidligere opp om morgenen for å gå tur med hunden? Eller er det bare en kort tissetur? Gjør dere noe annet spesiell før dere drar, og hunden må være alene?

Skrevet

Jeg står opp, og så dusjer jeg og gjør meg helt klar. Jeg vet at Mona bare ligger på sofaen uansett, for hun reagerer ikke på de andre i familien og gidder ikke å stå opp når de kommer på kjøkkenet. Så når jeg er helt klar, går jeg ned og slipper henne ut, mens jeg lager maten hennes og tar oppi nytt vann til henne. Så er jeg ute med henne til jeg ser at hun har bæsjet, og så går jeg inn igjen med henne når mamma har matet hestene.

Hun får ikke vært så mye ute på morran, 15 min kanskje. Så må hun inn igjen og vente til noen kommer hjem.

Skrevet

Har ikke noen faste rutiner nei. Hunden får ut å tisse, men jeg står ikke opp ekstra tidlig for å gå tur med han, det kan jeg gjøre når jeg kommer hjem :icon_redface: . Men sånn som det er nå så er han ikke alene så lenge at det gjør noe uansett. Buster er ikke noe morgenhund heller, å ser allerhelst at han får sove til i 12 tiden. Lik eieren sin der ja :rolleyes:

Skrevet

Er så "heldig" at jeg ikke jobber nå, så her er det god tid om morgenen. :icon_redface: Tenker ikke på hundene før min mann er reist på jobb, og guttene er kommet seg på skulen. De starter ikke dagen før i 9 tiden. Da er det en tur i hagen, springe og kose seg litt før vi går inn og de får mat. Etter de har spist, så er det 1 time avslapping.

Skrevet

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Skrevet

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Høres ut som om dere har en fin rutine! :icon_redface:

Skrevet

Takk for det! :icon_redface: Ja syns det er så fælt at hundene må ligge alene så lenge, så man får bare prøve å gjøre det beste ut av det! Selv om det blir litt tidligere morgener og lite tid til andre ting. Drømmer om en jobb hvor jeg kan ta hunden med på. Eller en jobb hjemmefra :o

Skrevet

Her om mårran er det bare tid til det som absolutt må gjøres. Bikkja får mat når jeg står opp, og rett før jeg drar går vi ut en tur (15 min ca), og det er akkuratt nok til at hun får bæsja og tissa.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor lenge jeg skal være borte. Jeg er student og dagene mine varierer i lengde. Skal jeg være borte i bare et par timer får de bare komme ut og gjøre fra seg. Så får de litt frokost, hun lille settes i bur, og de får gjerne et griseøre hver.

Skal jeg være borte en hel arbeidsdag så står jeg opp en halvtime før og tar dem opp i den lille skogen her oppe og slipper dem. Evt tar jeg dem med meg dit vi skal. Hvis jeg tar dem med tar jeg alltid med vann og mat til valpen evt et griseøre istedet for mat. Har jeg vært borte lenge får de alltid en god tur med en gang jeg kommer hjem.

Skrevet

Vi står opp og Ero slippes ut i hundegården mens jeg steller meg. Jeg spiser forkost og Ero slippes inn. Så er det litt kos før jeg går.

Skrevet

Hugo gidder ikke å stå opp på morran han. Han åpner ett halvt øye når jeg sier hade, men gidder ikke å reise seg eller noe sånt. Han ser lett gretten ut for at jeg vekte han. Men forsover jeg meg, da er han veldig glad. legger seg oppi senga inntil meg og snorker. Er jeg syk og bare ligger der så snorker han frem til fem tia han, ikke noe vits å stå opp før jeg gjør det. Men kjæresten min tar han ut noen ganger før jobb, jeg drar halv seks, og han drar ti, og rundt ti så kan hugo vurdere å stå opp. Ikke alltid da..

Skrevet

Hun får frokost og luftes hver morgen, men hvilke rutiner som brukes avhenger hvem av oss fire i familien det er som har ansvaret for henne den morgenen (vi har en dag hver, faren min har to). På torsdager er det min tur, og da står jeg opp, gir henne frokost, dusjer/skifter og lufter hund 15-25 minutter før jeg spiser frokost og lager matpakke. Om jeg har god tid en morgen legger jeg gjerne inn litt trening med elever (og naturfaglæreren min) som forstyrrelser.

Rett før vi går setter vi henne inn i bingen, og legger oppi en liten tyggesak (kjøpte dem på Plantasjen, en krone per stykk eller noe) og sier "værsågod" akkurat i det vi lukker døra.

Skrevet

Jeg står opp 1 time og 45 minutter før bussen min går.

Jeg står opp, går selv på do og hiver på meg en gammal joggebukse før jeg går tur me bikkja i en 20-25 minutter. Så kommer vi inn og jeg hopper i dusjen, går opp og gir katten og hunden mat. Så lager jeg mat til meg selv og ser på godmorgen norge mens jeg spiser og sminker meg.

Så går jeg ned og pusser tennene, sperrer av trappa så ikke Pito går opp når jeg ikke er hjemme, fyller vannskålen hennes nede med vann og så går jeg på skolen :)

Skrevet

Jeg står opp sånn 06.55 :) Da har moren min allerede vært inne og hentet valpen og tatt ham med ut på do. Det hender at han vekker meg i halv femtiden også fordi han må ut, men det er sjeldent. Ellers så står jeg opp, hiver på meg klær, pakker sekken min og spiser frokost. Sitter en 10-15 min i stuen med mine foreldre og evt. brødre om de er hjemme(og selvfølgelig også hundene). Ca. kl 07.40 stikker jeg av gårde for å ta bussen, og ta tar jeg gjerne hundene ut på en tissetur først(jeg eller noen andre i huset). Her i huset blir det ingen turer om morgenen for hundene annet enn ut på do. Det "sparer" vi til senere :( Før gikk moren min alltid tur med dem, men nå må de klare å vente...

Skrevet

han blir luftet og om det er bra vær osv blir han satt ut. hehe, det er alt egentlig. ;) I helgene får han ofte litt trening eller mer krevende tur. :)

EDIT:glemte den faste kosestunden vår om morgenen. enten ligger vi te å soler oss, eller så sitter vi inne å koser :( er så fint med en rolig start på dagen etter en frisk tur ute ;)

Skrevet

Vanlig morgenrutine her har vært at jeg står opp 1 time før jeg egentlig må, hiver på meg joggebuksa og lufter dem i ca 30-35 min. Når vi kommer tilbake dusjer jeg, spiser frokost før jeg sier hadet bra til dem og lukker grinda mellom stue og gangen. De har da tilgang til kjøkken og stue.

Det har vært litt andre rutiner nå de siste årene, siden jeg studerer og ikke trenger stå opp like tidlig hver dag, men de får alltid en 30-35 min tur på morgenen :)

Skrevet

Jeg står tidlig opp, 06.10, dusjer og kler på meg/sminker med, går ned og lukker opp buret til Chessea, spiser frokost og går på skolen. Chessea har da flyttet seg fra buret til sanga si eller sofaen.

Jeg står så tidlig opp av Chessea ikke orker å våkne, så hun sover mens jeg er hjemme. Først når mamma står opp våkner hun. Da setter mamma henne ut i bånd/går en kort tur med henne før hun går på jobben og gir henne mat. (Hun får mat enten av meg eller mamma, anhengig av hvor trørr/våken hun er)

Skrevet

Leon vil helst sove til 10.30, før det er han ikke spesielt på nett.

Gubben slipper han ut på do (les TVINGER han ut) i 6.30 tida. Jeg og ungene er opp i 7.30 tida, da blir Leon

satt ut i båndet sitt mens jeg kler på meg og lager frokost til gjengen.

Etter alle barn er stelt og har spist, må Leon på nytt vekkes også går vi oss en tur.

Det var morgenrushet her hjemme :)

Når jeg jobbet, sto jeg alltid tidligere opp og luftet bikkjene en liten 20 minutters tur før jeg dro på arbeid.

Skrevet

da jeg gikk på skolen (HAR FRI ÅR NÅ) så hadde jeg faste rutiner om morran.

Stå opp og det første jeg gjorde var å kle på meg ytter tøyet å gå en skikkelig tur med Simba.

Så dro vi hjem i igjen å jeg fikset meg osv. så ordnet jeg nytt vann og mat til simba

Skrevet

Vi står opp og Morgan ligger i sengen sin(noen ganger har han sneket seg opp i ben-enden av sengen vår og ligger der når vi våkner) helt til vi er ferdige til å gå og begynner å rasle med båndet hans. Vi går en fast runde på ca. 15min. Morgan er så heldig at han er med på jobben hver dag, så han får en luftetur på 20min. i 1200-tiden også.

Skrevet

Jeg står opp, ordner meg og går til skolen B)

(hundene er ikke min oppgave om morgenen heldigvis)

Er det ikke dine hunder da? :)

Skrevet

Om morgenen her, er det bare å bli ferdig med hilserutiner, slippe hundene ut en liten tur og så komme seg i seng... Jobber natta, så da får de all aktivitet på ettermiddagen før jeg drar på jobb.

Men da jeg gikk på skole med "normal" døgnrytme, var det bare å gjøre i fra seg i hagen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...