Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgen rutiner


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg står opp, og så dusjer jeg og gjør meg helt klar. Jeg vet at Mona bare ligger på sofaen uansett, for hun reagerer ikke på de andre i familien og gidder ikke å stå opp når de kommer på kjøkkenet. Så når jeg er helt klar, går jeg ned og slipper henne ut, mens jeg lager maten hennes og tar oppi nytt vann til henne. Så er jeg ute med henne til jeg ser at hun har bæsjet, og så går jeg inn igjen med henne når mamma har matet hestene.

Hun får ikke vært så mye ute på morran, 15 min kanskje. Så må hun inn igjen og vente til noen kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen faste rutiner nei. Hunden får ut å tisse, men jeg står ikke opp ekstra tidlig for å gå tur med han, det kan jeg gjøre når jeg kommer hjem :icon_redface: . Men sånn som det er nå så er han ikke alene så lenge at det gjør noe uansett. Buster er ikke noe morgenhund heller, å ser allerhelst at han får sove til i 12 tiden. Lik eieren sin der ja :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så "heldig" at jeg ikke jobber nå, så her er det god tid om morgenen. :icon_redface: Tenker ikke på hundene før min mann er reist på jobb, og guttene er kommet seg på skulen. De starter ikke dagen før i 9 tiden. Da er det en tur i hagen, springe og kose seg litt før vi går inn og de får mat. Etter de har spist, så er det 1 time avslapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Høres ut som om dere har en fin rutine! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :icon_redface: Ja syns det er så fælt at hundene må ligge alene så lenge, så man får bare prøve å gjøre det beste ut av det! Selv om det blir litt tidligere morgener og lite tid til andre ting. Drømmer om en jobb hvor jeg kan ta hunden med på. Eller en jobb hjemmefra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor lenge jeg skal være borte. Jeg er student og dagene mine varierer i lengde. Skal jeg være borte i bare et par timer får de bare komme ut og gjøre fra seg. Så får de litt frokost, hun lille settes i bur, og de får gjerne et griseøre hver.

Skal jeg være borte en hel arbeidsdag så står jeg opp en halvtime før og tar dem opp i den lille skogen her oppe og slipper dem. Evt tar jeg dem med meg dit vi skal. Hvis jeg tar dem med tar jeg alltid med vann og mat til valpen evt et griseøre istedet for mat. Har jeg vært borte lenge får de alltid en god tur med en gang jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo gidder ikke å stå opp på morran han. Han åpner ett halvt øye når jeg sier hade, men gidder ikke å reise seg eller noe sånt. Han ser lett gretten ut for at jeg vekte han. Men forsover jeg meg, da er han veldig glad. legger seg oppi senga inntil meg og snorker. Er jeg syk og bare ligger der så snorker han frem til fem tia han, ikke noe vits å stå opp før jeg gjør det. Men kjæresten min tar han ut noen ganger før jobb, jeg drar halv seks, og han drar ti, og rundt ti så kan hugo vurdere å stå opp. Ikke alltid da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får frokost og luftes hver morgen, men hvilke rutiner som brukes avhenger hvem av oss fire i familien det er som har ansvaret for henne den morgenen (vi har en dag hver, faren min har to). På torsdager er det min tur, og da står jeg opp, gir henne frokost, dusjer/skifter og lufter hund 15-25 minutter før jeg spiser frokost og lager matpakke. Om jeg har god tid en morgen legger jeg gjerne inn litt trening med elever (og naturfaglæreren min) som forstyrrelser.

Rett før vi går setter vi henne inn i bingen, og legger oppi en liten tyggesak (kjøpte dem på Plantasjen, en krone per stykk eller noe) og sier "værsågod" akkurat i det vi lukker døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp 1 time og 45 minutter før bussen min går.

Jeg står opp, går selv på do og hiver på meg en gammal joggebukse før jeg går tur me bikkja i en 20-25 minutter. Så kommer vi inn og jeg hopper i dusjen, går opp og gir katten og hunden mat. Så lager jeg mat til meg selv og ser på godmorgen norge mens jeg spiser og sminker meg.

Så går jeg ned og pusser tennene, sperrer av trappa så ikke Pito går opp når jeg ikke er hjemme, fyller vannskålen hennes nede med vann og så går jeg på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp sånn 06.55 :) Da har moren min allerede vært inne og hentet valpen og tatt ham med ut på do. Det hender at han vekker meg i halv femtiden også fordi han må ut, men det er sjeldent. Ellers så står jeg opp, hiver på meg klær, pakker sekken min og spiser frokost. Sitter en 10-15 min i stuen med mine foreldre og evt. brødre om de er hjemme(og selvfølgelig også hundene). Ca. kl 07.40 stikker jeg av gårde for å ta bussen, og ta tar jeg gjerne hundene ut på en tissetur først(jeg eller noen andre i huset). Her i huset blir det ingen turer om morgenen for hundene annet enn ut på do. Det "sparer" vi til senere :( Før gikk moren min alltid tur med dem, men nå må de klare å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han blir luftet og om det er bra vær osv blir han satt ut. hehe, det er alt egentlig. ;) I helgene får han ofte litt trening eller mer krevende tur. :)

EDIT:glemte den faste kosestunden vår om morgenen. enten ligger vi te å soler oss, eller så sitter vi inne å koser :( er så fint med en rolig start på dagen etter en frisk tur ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig morgenrutine her har vært at jeg står opp 1 time før jeg egentlig må, hiver på meg joggebuksa og lufter dem i ca 30-35 min. Når vi kommer tilbake dusjer jeg, spiser frokost før jeg sier hadet bra til dem og lukker grinda mellom stue og gangen. De har da tilgang til kjøkken og stue.

Det har vært litt andre rutiner nå de siste årene, siden jeg studerer og ikke trenger stå opp like tidlig hver dag, men de får alltid en 30-35 min tur på morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står tidlig opp, 06.10, dusjer og kler på meg/sminker med, går ned og lukker opp buret til Chessea, spiser frokost og går på skolen. Chessea har da flyttet seg fra buret til sanga si eller sofaen.

Jeg står så tidlig opp av Chessea ikke orker å våkne, så hun sover mens jeg er hjemme. Først når mamma står opp våkner hun. Da setter mamma henne ut i bånd/går en kort tur med henne før hun går på jobben og gir henne mat. (Hun får mat enten av meg eller mamma, anhengig av hvor trørr/våken hun er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon vil helst sove til 10.30, før det er han ikke spesielt på nett.

Gubben slipper han ut på do (les TVINGER han ut) i 6.30 tida. Jeg og ungene er opp i 7.30 tida, da blir Leon

satt ut i båndet sitt mens jeg kler på meg og lager frokost til gjengen.

Etter alle barn er stelt og har spist, må Leon på nytt vekkes også går vi oss en tur.

Det var morgenrushet her hjemme :)

Når jeg jobbet, sto jeg alltid tidligere opp og luftet bikkjene en liten 20 minutters tur før jeg dro på arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg gikk på skolen (HAR FRI ÅR NÅ) så hadde jeg faste rutiner om morran.

Stå opp og det første jeg gjorde var å kle på meg ytter tøyet å gå en skikkelig tur med Simba.

Så dro vi hjem i igjen å jeg fikset meg osv. så ordnet jeg nytt vann og mat til simba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp og Morgan ligger i sengen sin(noen ganger har han sneket seg opp i ben-enden av sengen vår og ligger der når vi våkner) helt til vi er ferdige til å gå og begynner å rasle med båndet hans. Vi går en fast runde på ca. 15min. Morgan er så heldig at han er med på jobben hver dag, så han får en luftetur på 20min. i 1200-tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om morgenen her, er det bare å bli ferdig med hilserutiner, slippe hundene ut en liten tur og så komme seg i seng... Jobber natta, så da får de all aktivitet på ettermiddagen før jeg drar på jobb.

Men da jeg gikk på skole med "normal" døgnrytme, var det bare å gjøre i fra seg i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...