Gå til innhold
Hundesonen.no

Morgen rutiner

Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg står opp, og så dusjer jeg og gjør meg helt klar. Jeg vet at Mona bare ligger på sofaen uansett, for hun reagerer ikke på de andre i familien og gidder ikke å stå opp når de kommer på kjøkkenet. Så når jeg er helt klar, går jeg ned og slipper henne ut, mens jeg lager maten hennes og tar oppi nytt vann til henne. Så er jeg ute med henne til jeg ser at hun har bæsjet, og så går jeg inn igjen med henne når mamma har matet hestene.

Hun får ikke vært så mye ute på morran, 15 min kanskje. Så må hun inn igjen og vente til noen kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen faste rutiner nei. Hunden får ut å tisse, men jeg står ikke opp ekstra tidlig for å gå tur med han, det kan jeg gjøre når jeg kommer hjem :icon_redface: . Men sånn som det er nå så er han ikke alene så lenge at det gjør noe uansett. Buster er ikke noe morgenhund heller, å ser allerhelst at han får sove til i 12 tiden. Lik eieren sin der ja :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så "heldig" at jeg ikke jobber nå, så her er det god tid om morgenen. :icon_redface: Tenker ikke på hundene før min mann er reist på jobb, og guttene er kommet seg på skulen. De starter ikke dagen før i 9 tiden. Da er det en tur i hagen, springe og kose seg litt før vi går inn og de får mat. Etter de har spist, så er det 1 time avslapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står jeg opp 3 kvarter tidligere enn normalt. spiser og gjør meg klar. Så legger jeg tørrfor rundt omkring i hele stua, så hun får noe å snuse etter når jeg går. Så tar jeg og går på tur med henne på en 20 min- halvtimes tid og så ser jeg på klokka og er det tid til overs står ho ute litt mens jeg pusser tennene. Så slipper jeg ho inn og jeg går ut og kjører på jobb. Jeg klarer ikke å ha samvittighet å la henne være alene i 8 timer uten at jeg går morgentur med henne. Dette er jo ikke vanligdags, siden typen min vanligvis er hjemme på dagen. Men sånn gjør jeg det hvis hunden må være alene over lengere tid. Typen min prøver også å få dratt innom ho i lunchen hvis han har tid, og slipper henne på do. Så er det ut med ho når jeg kommer hjem igjen.

Høres ut som om dere har en fin rutine! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :icon_redface: Ja syns det er så fælt at hundene må ligge alene så lenge, så man får bare prøve å gjøre det beste ut av det! Selv om det blir litt tidligere morgener og lite tid til andre ting. Drømmer om en jobb hvor jeg kan ta hunden med på. Eller en jobb hjemmefra :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor lenge jeg skal være borte. Jeg er student og dagene mine varierer i lengde. Skal jeg være borte i bare et par timer får de bare komme ut og gjøre fra seg. Så får de litt frokost, hun lille settes i bur, og de får gjerne et griseøre hver.

Skal jeg være borte en hel arbeidsdag så står jeg opp en halvtime før og tar dem opp i den lille skogen her oppe og slipper dem. Evt tar jeg dem med meg dit vi skal. Hvis jeg tar dem med tar jeg alltid med vann og mat til valpen evt et griseøre istedet for mat. Har jeg vært borte lenge får de alltid en god tur med en gang jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo gidder ikke å stå opp på morran han. Han åpner ett halvt øye når jeg sier hade, men gidder ikke å reise seg eller noe sånt. Han ser lett gretten ut for at jeg vekte han. Men forsover jeg meg, da er han veldig glad. legger seg oppi senga inntil meg og snorker. Er jeg syk og bare ligger der så snorker han frem til fem tia han, ikke noe vits å stå opp før jeg gjør det. Men kjæresten min tar han ut noen ganger før jobb, jeg drar halv seks, og han drar ti, og rundt ti så kan hugo vurdere å stå opp. Ikke alltid da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får frokost og luftes hver morgen, men hvilke rutiner som brukes avhenger hvem av oss fire i familien det er som har ansvaret for henne den morgenen (vi har en dag hver, faren min har to). På torsdager er det min tur, og da står jeg opp, gir henne frokost, dusjer/skifter og lufter hund 15-25 minutter før jeg spiser frokost og lager matpakke. Om jeg har god tid en morgen legger jeg gjerne inn litt trening med elever (og naturfaglæreren min) som forstyrrelser.

Rett før vi går setter vi henne inn i bingen, og legger oppi en liten tyggesak (kjøpte dem på Plantasjen, en krone per stykk eller noe) og sier "værsågod" akkurat i det vi lukker døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp 1 time og 45 minutter før bussen min går.

Jeg står opp, går selv på do og hiver på meg en gammal joggebukse før jeg går tur me bikkja i en 20-25 minutter. Så kommer vi inn og jeg hopper i dusjen, går opp og gir katten og hunden mat. Så lager jeg mat til meg selv og ser på godmorgen norge mens jeg spiser og sminker meg.

Så går jeg ned og pusser tennene, sperrer av trappa så ikke Pito går opp når jeg ikke er hjemme, fyller vannskålen hennes nede med vann og så går jeg på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp sånn 06.55 :) Da har moren min allerede vært inne og hentet valpen og tatt ham med ut på do. Det hender at han vekker meg i halv femtiden også fordi han må ut, men det er sjeldent. Ellers så står jeg opp, hiver på meg klær, pakker sekken min og spiser frokost. Sitter en 10-15 min i stuen med mine foreldre og evt. brødre om de er hjemme(og selvfølgelig også hundene). Ca. kl 07.40 stikker jeg av gårde for å ta bussen, og ta tar jeg gjerne hundene ut på en tissetur først(jeg eller noen andre i huset). Her i huset blir det ingen turer om morgenen for hundene annet enn ut på do. Det "sparer" vi til senere :( Før gikk moren min alltid tur med dem, men nå må de klare å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han blir luftet og om det er bra vær osv blir han satt ut. hehe, det er alt egentlig. ;) I helgene får han ofte litt trening eller mer krevende tur. :)

EDIT:glemte den faste kosestunden vår om morgenen. enten ligger vi te å soler oss, eller så sitter vi inne å koser :( er så fint med en rolig start på dagen etter en frisk tur ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig morgenrutine her har vært at jeg står opp 1 time før jeg egentlig må, hiver på meg joggebuksa og lufter dem i ca 30-35 min. Når vi kommer tilbake dusjer jeg, spiser frokost før jeg sier hadet bra til dem og lukker grinda mellom stue og gangen. De har da tilgang til kjøkken og stue.

Det har vært litt andre rutiner nå de siste årene, siden jeg studerer og ikke trenger stå opp like tidlig hver dag, men de får alltid en 30-35 min tur på morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står tidlig opp, 06.10, dusjer og kler på meg/sminker med, går ned og lukker opp buret til Chessea, spiser frokost og går på skolen. Chessea har da flyttet seg fra buret til sanga si eller sofaen.

Jeg står så tidlig opp av Chessea ikke orker å våkne, så hun sover mens jeg er hjemme. Først når mamma står opp våkner hun. Da setter mamma henne ut i bånd/går en kort tur med henne før hun går på jobben og gir henne mat. (Hun får mat enten av meg eller mamma, anhengig av hvor trørr/våken hun er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leon vil helst sove til 10.30, før det er han ikke spesielt på nett.

Gubben slipper han ut på do (les TVINGER han ut) i 6.30 tida. Jeg og ungene er opp i 7.30 tida, da blir Leon

satt ut i båndet sitt mens jeg kler på meg og lager frokost til gjengen.

Etter alle barn er stelt og har spist, må Leon på nytt vekkes også går vi oss en tur.

Det var morgenrushet her hjemme :)

Når jeg jobbet, sto jeg alltid tidligere opp og luftet bikkjene en liten 20 minutters tur før jeg dro på arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg gikk på skolen (HAR FRI ÅR NÅ) så hadde jeg faste rutiner om morran.

Stå opp og det første jeg gjorde var å kle på meg ytter tøyet å gå en skikkelig tur med Simba.

Så dro vi hjem i igjen å jeg fikset meg osv. så ordnet jeg nytt vann og mat til simba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp og Morgan ligger i sengen sin(noen ganger har han sneket seg opp i ben-enden av sengen vår og ligger der når vi våkner) helt til vi er ferdige til å gå og begynner å rasle med båndet hans. Vi går en fast runde på ca. 15min. Morgan er så heldig at han er med på jobben hver dag, så han får en luftetur på 20min. i 1200-tiden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om morgenen her, er det bare å bli ferdig med hilserutiner, slippe hundene ut en liten tur og så komme seg i seng... Jobber natta, så da får de all aktivitet på ettermiddagen før jeg drar på jobb.

Men da jeg gikk på skole med "normal" døgnrytme, var det bare å gjøre i fra seg i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...