Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund på 1 år som ikke reagerer på løpetidstispe


Nina

Recommended Posts

Jeg har en hannhund på 12 mnd, snart 13 mnd som ikke reagerer på tisper med løpetid. Idag var vi å gikk tur med ei tispe som hadde løpetid, og Ero bare luktet litt og brydde seg ikke noe mer. Er det egentlig normalt at en såpass gammel hund ikke reagerer på tisper med løpetid? Det skal også sies at han kun har fått den ene testikkelen hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Nå er jo ikke jeg noe ekspert på sånnt da, men...

Milo hadde ikke interessen han heller...Møtte tisper med løpetid ofte, og han brydde seg ikke..

Men nå i det siste(netopp fylt 4)viser han interesse som bare det, ententispa har løpetid eller ei.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hugo skjønte ikke noe sånt før han var nærmere to. Da skjønte han at noen tisseflekker lukter bedre enn andre.. Tror ikke han kobla tisseflekkene til løpetidstispe før han var nærmere toogetthalvt. Hadde en fin situasjon der en løpetidstispe var i hagen vår og ville vise seg frem, og hugo bare var opptatt av der hun tisset, ikke hunden.

Jeg ville bare vært glad hvis jeg var deg.. Forhåpentligvis slipper du mye av hysteriet når naboen begynner å løpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad til jeg, og håper at han fortsetter slik til han skal kastreres i sommer. Men jeg synes bare at det virket rart at han ikke brydde seg noe større om tispa med løpetid, og derfor måtte jeg jo spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pondus reagerte heller ikke noe særlig på tisper med løpetid før hav var rundt 2 år. Han reagerte heller ikke når Kara hadde løpetid, og det er jo i samme hus. Hun dytta borti han og stillte seg opp, mens han bare stod der og så dumt på henne. Men etter fyllte 2, da ble det liv i leieren for da gikk det opp et lys for han...Han ble rett og slett helt idiot og bare peip hele døgnet. Nå er han kastrert og deilig var det, for nå får både vi og han sove om nettene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om hannhunder som ikke bryr seg om løpetisper før de står(altså er klare), men det finnes vell også de hannhundene som ikke finner ut hva dette dreier seg om før de blir eldre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor langt i løpetiden tispen er kommet. Mange hannhunder reagerer ikke før tispen er "klar" til å pares. Min tispe har hatt løpetid i fem dager nå og vi har enda ikke møtt noen hannhunder som har reagert på løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad til jeg, og håper at han fortsetter slik til han skal kastreres i sommer. Men jeg synes bare at det virket rart at han ikke brydde seg noe større om tispa med løpetid, og derfor måtte jeg jo spørre.

Ja, bare vær glad til du. Den hunden jeg vokste opp med viste absolutt aldri noen interesse for tisper med løpetid. Så vi var innmari kry og tenkte vi hadde en homofil gutt i hus.... MEN, så møtte han den store kjærligheten!!! Så det viste seg at gutten virkelig hadde interesse, men på et meget moderat plan enn hva jeg opplever med Sofus gutten den dag idag......Foretrakk den forrige monogame gutten fremfor denne lille krabaten

:-)

Men uansett, det er iaf ikke noe farlig at han ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det jeg også, Vala! Mye mulig han er homo da! :o Hihihi

Jeg er ihvertfall ganske så sikker på at Tequila er lesbisk! Hun blir helt tulling når andre tisper har løpetid, hun oppfører seg som en hannhund, slikker og blir helt håpløs å få kontakt med...! :rolleyes::icon_redface: Men men, det er helt i orden å være litt anderledes! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det jeg også, Vala! Mye mulig han er homo da! :o Hihihi

Jeg er ihvertfall ganske så sikker på at Tequila er lesbisk! Hun blir helt tulling når andre tisper har løpetid, hun oppfører seg som en hannhund, slikker og blir helt håpløs å få kontakt med...! :rolleyes::icon_redface: Men men, det er helt i orden å være litt anderledes! :P

Hehe, ja ikke sant.. Rart med det, så fort pelsene oppfører seg _litt_ anderledes enn hva alle "skrekk scenarioene" eller "rosa sky" historiene arter seg, så antar vi at de ikke er helt som det store flertall.

Hehe, sånn som Sofus nå. Ute på turen så møtte vi et enormt svært "beist". Jeg smelta helt på avstand og Sofus, som vanligvis blir helt gira og vil hilse til tross for faren for å rive av armen min, smalt pent ned i sitt og nærmest sikla forventningsfullt mot denne store pelsen. Pinlig å si det, men jeg ante ikke litt hva det var for en rase engang. Men ble fortalt at det var en Engelsk Mastiff (løp rett hjem og sjekket det på Canis etterpå). Fy pokker så utrolig lekker den var. Merkelig ting å si om en mini ponny i hundeformat, men dog! Men uansett, Sofus reagerte helt totalt atypisk i forhold til seg selv, men det gikk raskt over gitt... og gutten var i fyr og flamme over å nærmest kunne gå under magen på dette fornemme dyret.. hehe, eieren var heller ikke så ille om jeg kan få sagt det!

Sukk.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle hunden min var livredd tisper med løpetid, han gjorde alt for å unngå dem og det kunne ende med at han klatret opp i fanget mitt for å komme vekk.

Diego er 15 mnd nå og han bryr seg ikke om tisper med løpetid.

Men nå er han jo en ekstremt merkelig hund.

Cody er jo bare valpen enda, så han reagerer heller ikke. Hehe.

Så vil ikke si det er uvanlig, men at du heller er heldig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...