Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp - når er det passende med hjemmebesøk?


leha

Recommended Posts

Hei,

Får valp til sommeren, og har lest at man ikke burde ha noe besøk de første ukene.

Hvordan har dere som allerede har vært igjennom dette gjort?

Blir vanskelig å nekte venner og familie å komme på besøk når de er så nysgjerrige... og eiere så har så lyst å vise frem hunden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel de svarene jeg ventet meg. Får bare være bestemt. Men du så vanskelig det skal bli. :D

Heller ikke alle i min familie så har like god forståelse for dette. De ser liksom ikke problemet :lol:

Hadde samme problemet jeg også. Familien ville komme å hilse, og man kan nesten ikke si at familie ikke få komme inn, spessielt når de kom på besøk til mine foreldre. Det jeg gjorde var å ta med meg Ero hvis jeg så at dette kom til å bli for mye for han, da tok jeg han med på rommet mitt hvor han fikk hvile. Hadde alltid buret stående oppe når vi fikk besøk slik at han kunne gå dit hvis det ble for mye for han. I buret fikk ingen henge over han eller kose med han, de fikk ikke lov til å stå over buret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Forklar at valpen trenger tid, til å bli kjent i sitt nye hjem, med sine nye eiere, og bli trygg før det kommer besøk. Si at de skal få komme så fort valpen blir trygg Og at valpen trenger my ro og hvile, så det kommer nok til å bli litt kjedelig, imot at valpen sover stort sett hele dagen :D

De skjønner det nok skal du se:)

Første uka vi fikk Milo, hadde vi nesten ikke besøk, imot at alle var på sommerferie. Vi fikk besøk av ei dame, med Engelsk Setter, og det fordi vi visste at valpen ville være mye med hun i løpet av årene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg magefølelesen din. Noen valper tilpasser seg sitt nye hjem veldig fort, mens andre trenger mer tid. Virker valpen trygg ser jeg ingenting i veien for at dere kan få litt besøk. Men sørg for at hunden får ro selv om dere har besøk. Ikke la noen herje og holde på for mye med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at valpen trengte noen dager for seg selv og resten av familien å bli kjent med. Vi fikk ganske ofte, må si hun ble fort menneskevandt men ble nok fort utslitt.

Skal også få ny valp til sommeren nå og da skal jeg passe på at den første tiden skal hun få oss heelt for seg seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest at man ikke burde ha noe besøk de første ukene.

Vi har tenkt å la hunden bli kjent i leiligheten et par dager før vi lar folk komme innom, men jeg ville ikke ventet så mye som flere uker! Riktignok trenger valpen litt tid og ro til å finne seg til rette langt borte fra mor og søsken, men samtidig er jo dette de uhyre viktige ukene da valpen bør sosialiseres og miljøtrenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her er det vel viktig å se ann valpen og kanskje høre litt med oppdretter hvordan valpen er sammen med søsken. Jeg tror at hvis man overbeskytter en valp får man en puslete sak. Vi hadde besøk samme dag vi hentet Morgan, på dag 1 begynte vi med bil-trening og på dag 3 var vi på besøk hos mine foreldre uten at det ser ut som om han tok noe skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk besøk for første gang på dag 2, syntes det var litt tidlig, men han kom uten varsel selv jeg ba om mamma om å fortelle at han ikke kunne komme. Men det gikk sånn høvelig greit, bortsett fra at ble litt stressa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det kommer helt an på individet og rasen.. Jeg hadde besøk på dag nr. to uten noen problemer.. Slo seg til ro i sitt nye hjem allerede første dagen, og var kjempeglad for å se noen andre folk på dag to.. Å vente et par uker må vel tilhøre de sjeldne episodene med valper som er ekstremt forsiktige/nervøse.. Som sagt over her, er desse ukene utrolig viktige..

Men at hele familien og venner kommer på samme dag, det går ikke.. Man må ta det i små doser, og valpen må selvfølgelig få bestemme selv hvor den vil være og hva den vil gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...