Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp - når er det passende med hjemmebesøk?

leha

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Får valp til sommeren, og har lest at man ikke burde ha noe besøk de første ukene.

Hvordan har dere som allerede har vært igjennom dette gjort?

Blir vanskelig å nekte venner og familie å komme på besøk når de er så nysgjerrige... og eiere så har så lyst å vise frem hunden :lol:

Guest Christine
Skrevet

Skjønner deg godt jeg :D

Iallefall ikke de første dagene..

Jeg ventet iallefall en uke før vennene min fikk komme :lol:

Skrevet

Se an valpen, hvor fort den tilpasser seg og hvor trygg den er på dere. Pass på at ikke det er så mange som kommer samtidig å hilser på den, og at valpen får ro selv om dere har besøk

Skrevet

Det var vel de svarene jeg ventet meg. Får bare være bestemt. Men du så vanskelig det skal bli. :D

Heller ikke alle i min familie så har like god forståelse for dette. De ser liksom ikke problemet :lol:

Skrevet

Det var vel de svarene jeg ventet meg. Får bare være bestemt. Men du så vanskelig det skal bli. :D

Heller ikke alle i min familie så har like god forståelse for dette. De ser liksom ikke problemet :lol:

Hadde samme problemet jeg også. Familien ville komme å hilse, og man kan nesten ikke si at familie ikke få komme inn, spessielt når de kom på besøk til mine foreldre. Det jeg gjorde var å ta med meg Ero hvis jeg så at dette kom til å bli for mye for han, da tok jeg han med på rommet mitt hvor han fikk hvile. Hadde alltid buret stående oppe når vi fikk besøk slik at han kunne gå dit hvis det ble for mye for han. I buret fikk ingen henge over han eller kose med han, de fikk ikke lov til å stå over buret heller.

Guest Christine
Skrevet

Hmm..Forklar at valpen trenger tid, til å bli kjent i sitt nye hjem, med sine nye eiere, og bli trygg før det kommer besøk. Si at de skal få komme så fort valpen blir trygg Og at valpen trenger my ro og hvile, så det kommer nok til å bli litt kjedelig, imot at valpen sover stort sett hele dagen :D

De skjønner det nok skal du se:)

Første uka vi fikk Milo, hadde vi nesten ikke besøk, imot at alle var på sommerferie. Vi fikk besøk av ei dame, med Engelsk Setter, og det fordi vi visste at valpen ville være mye med hun i løpet av årene :lol:

Skrevet

Følg magefølelesen din. Noen valper tilpasser seg sitt nye hjem veldig fort, mens andre trenger mer tid. Virker valpen trygg ser jeg ingenting i veien for at dere kan få litt besøk. Men sørg for at hunden får ro selv om dere har besøk. Ikke la noen herje og holde på for mye med den.

Skrevet

Var ikke klar over at valpen trengte noen dager for seg selv og resten av familien å bli kjent med. Vi fikk ganske ofte, må si hun ble fort menneskevandt men ble nok fort utslitt.

Skal også få ny valp til sommeren nå og da skal jeg passe på at den første tiden skal hun få oss heelt for seg seg selv.

Skrevet

har lest at man ikke burde ha noe besøk de første ukene.

Vi har tenkt å la hunden bli kjent i leiligheten et par dager før vi lar folk komme innom, men jeg ville ikke ventet så mye som flere uker! Riktignok trenger valpen litt tid og ro til å finne seg til rette langt borte fra mor og søsken, men samtidig er jo dette de uhyre viktige ukene da valpen bør sosialiseres og miljøtrenes.

• 3 weeks later...
Skrevet

Her er det vel viktig å se ann valpen og kanskje høre litt med oppdretter hvordan valpen er sammen med søsken. Jeg tror at hvis man overbeskytter en valp får man en puslete sak. Vi hadde besøk samme dag vi hentet Morgan, på dag 1 begynte vi med bil-trening og på dag 3 var vi på besøk hos mine foreldre uten at det ser ut som om han tok noe skade av det.

Skrevet

Vi fikk besøk for første gang på dag 2, syntes det var litt tidlig, men han kom uten varsel selv jeg ba om mamma om å fortelle at han ikke kunne komme. Men det gikk sånn høvelig greit, bortsett fra at ble litt stressa..

Skrevet

Jeg vil si at det kommer helt an på individet og rasen.. Jeg hadde besøk på dag nr. to uten noen problemer.. Slo seg til ro i sitt nye hjem allerede første dagen, og var kjempeglad for å se noen andre folk på dag to.. Å vente et par uker må vel tilhøre de sjeldne episodene med valper som er ekstremt forsiktige/nervøse.. Som sagt over her, er desse ukene utrolig viktige..

Men at hele familien og venner kommer på samme dag, det går ikke.. Man må ta det i små doser, og valpen må selvfølgelig få bestemme selv hvor den vil være og hva den vil gjøre..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...