Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken Treningsmetoder skal dere bruke?


Pink

Recommended Posts

Bare lurte på hvorden dere skal trene valpen deres?? Vi har tenkt at vår valp skal klikker trenes. Har hatt hund nesten hele livet, men har aldri klikker trent valp før så dette gleder jeg meg masse til å prøve.Pia skal hentes i slutten av mai. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Tror jeg ser an hundens hode og rase før jeg bestemmer meg for treningsmetode...

samme her... men blir nok aldri helt uten korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det der å bestemme metode før man har individet mellom hendene? Ble sittende å gruble litt her. Såklart, så lenge man trener læringsteoretisk riktig vil det funke uansett metode, den tanken er jo riktig så fin, men så er det det ørlille faktum at dette er et levende lite vesen som ikke alltid funker etter boken...

Noen individer passer bare rett og slett ikke til å trene med NF/PS, andre funker ikke andre veien, med PF/NS.

Som sagt, bare grublet litt og ble litt fascinert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det der å bestemme metode før man har individet mellom hendene? Ble sittende å gruble litt her. Såklart, så lenge man trener læringsteoretisk riktig vil det funke uansett metode, den tanken er jo riktig så fin, men så er det det ørlille faktum at dette er et levende lite vesen som ikke alltid funker etter boken...

Noen individer passer bare rett og slett ikke til å trene med NF/PS, andre funker ikke andre veien, med PF/NS.

Som sagt, bare grublet litt og ble litt fascinert...

Jeg sier klikkertrening fordi at det er det jeg skal prøve. Hvis det ikke funker så veldig godt så jobber jeg meg ut ifra klikker. Det er jo klart det er et individ, og alt skal tilpasses, men jeg begynner med klikker, og jobber ut ifra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som vil vite mer om hundetrening og hvordan man kan gå fram for å få en virkelig god hund, anbefaler jeg boka til Merete Andersen: "Veien til en Bra Kar" med undertittel "å være en glad hundeeier"

Den kan bestilles fra www.hundenett.no/brakar

Klikkertrening kan brukes på alle raser, alle dyrearter osv. Vi fungerer selv også etter de samme prinsippene om forsterkning (ville du ha jobbet helt uten lønn, gode kollegaer, interessant jobb osv?) Neppe! Vi lærer også etter de samme prinsippene, vi må se en sammenheng og en grunn for det vi gjør, for hundene som er en litt enklere sjel vil det si godbit/lek/ ros osv.

Klikkeren betinges veldig raskt og enkelt på en valp, og det er overraskende hvor lett de forstår dette. Få gjerne oppdretteren til å klikke dem allerede i valpekassa, tror flere oppdrettere hadde hatt moro av å gjøre det.

mvh

Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke bare hunden det kommer ann på, eieren har mye å si. Jeg kommer aldri til å bli særlig flink til å straffe, for meg er klikkertrening mer naturlig.Når jeg da får en brukshundrase neste gang ,som jeg skal forme selv, så klarer jeg ikke helt å se for meg at noe annet en klikking blir effektivt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å begynne med klikke trening selv da, har fått lånt meg ei klikker trenings bok som jeg har nettopp satt meg litt inn i. Må si at noe av det som står inni den boka ikke kunne falt meg inn og lære Gizmo :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker det der å bestemme metode før man har individet mellom hendene? Ble sittende å gruble litt her. Såklart, så lenge man trener læringsteoretisk riktig vil det funke uansett metode, den tanken er jo riktig så fin, men så er det det ørlille faktum at dette er et levende lite vesen som ikke alltid funker etter boken...

Noen individer passer bare rett og slett ikke til å trene med NF/PS, andre funker ikke andre veien, med PF/NS.

Som sagt, bare grublet litt og ble litt fascinert...

Vel..jeg er kanskje ikke helt enig. Det kommer nok kanskje mer an på den som skal lære opp hunden en det gjør på hunden? Jeg tør påstå at klikkerfilosofien fungerer på alle hunder med atferd. Så når man skal finne sin metode, blir det mer riktig å gå litt i seg selv å lete en det er å vurdere hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at klikkerfilosofien fungerer på alle hunder med atferd.

Klarte ikke å dy meg, men en hund uten atferd er vel en død hund? Bare sånn at det er avklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Klarte ikke å dy meg, men en hund uten atferd er vel en død hund? Bare sånn at det er avklart..

Hehe, meget godt sagt Ida. Tenkte det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å prøve på klikkertrening med den nesten hunden. Selv om det er sikkert ikke alltid lurt å bestemme seg på forhånd (har jo brent meg på det allerede, haha). Men jeg tror nok det gjør mindre skade å trene posivt og så heller gå vekk for det, enn å f.eks korrigere en mye hund som ikke takler det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...