Gå til innhold
Hundesonen.no

langline og hansker


Fillerya

Recommended Posts

Vi bruker en langline som brenner i hendene og må bruke handsker. Helt greit om vinteren for da bruker jeg noe på hendene uansett. Nå begynner det og bli varmt i været og vottene mine er alt for varme. Vanter og annet strikkede plagg bare sklir.

Hva bruker dere på hendene om sommeren? Har tenkt på sånne hagehandsker, men de ser skikkelig teite ut da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker glatt orange langline som vi kjøpte på en eller annen utstilling. Tror de har sånne på dyrebutikker også. Bruker ikke noe på hendene, jeg. Har aldri brent meg. Dessuten snor den seg rundt stammer og sånt, så jeg slipper å stoppe opp og fikle med båndet hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker glatt orange langline som vi kjøpte på en eller annen utstilling. Tror de har sånne på dyrebutikker også. Bruker ikke noe på hendene, jeg. Har aldri brent meg. Dessuten snor den seg rundt stammer og sånt, så jeg slipper å stoppe opp og fikle med båndet hele tiden!

Den bruker vi og, bare at vår er gul! :lol: Brenner ikke hendene. Den vi har brukt har holdt lenge også, den er godt brukt; brukt den masse i jakttrening på fjellet og på diverse jaktkurs og -trening, har ikke antydning til slitasje. Hunden veier forøvrig 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke hansker selv, men har ett par tynne hvite skinn dressurhansker som sannsynligvis hadde vært perfekte.. Hvis du skal kjøpe noe sånt så ville jeg satset på noen passe dyre, da puster skinnet, de sitter godt på hendene og de varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, jeg har aldri brent meg på langline før.

Anbefaler ikke å kjøpe den helt glatte i gummi. Den røyk på Lunah hvertfall.

Vi har hatt vår i et år. Den er lett å rengjøre, god å holde i og har ikke røket...Fibi er 20 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm. Blir alltid overrasket når jeg leser sånne linespørsmål jeg.. Hvordan bruker dere langline egentlig? Er det ikke ment som en sikkerhet i forhold til at bikkja ikke kommer på innkalling?? i hvert fall sånn jeg bruker den...

Jeg har aldri brent meg på lina, med mindre jeg går spor og skal holde i lina. Når jeg bruker samme type line (annen farge) som langline, henger den etter hunden og jeg tråkker på den hvis hunden skulle falle for fristelsen og prøve å stikke.

Når jeg har line på hunden min, jobber jeg aktivt med han, og ønker minst mulig å stoppe han med lina. Dette skal jo kun være en sikkerhet, og gi hunden litt ekstra frihet. Jeg prøver alltid å stoppe han ved kommando, kalle inn, få han til å gjøre en annen adferd etc (alt etter som) FØR jeg går til skrittet med å stoppe han med lina. (Med mindre ting skjer veldig fort da).

Jeg mener på ingen måte å kritisere noen altså, er bare nysgjerrig på hva og hvordan andre bruker langliner siden det tydeligvis er et stort problem med brannsår i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brannsår, jeg da men. Setter på lina som et slags signal om at her skal det jobbes, ja. Når hun er ivrig på søk, så henger jeg etter i enden av lina, men løper som bare f... så den ikke skal stramme seg. Vil jo ikke sinke hunden i å jobbe.

Skal vi et lite stykke langs en vei, eller noe, kveiler jeg den opp og går med den som kort bånd til hun kan få løs line igjen. Vi er fremdeles på jobb og hun går pent i "båndet".

Når jeg bruker lina på tur i skogen, henger lina etter henne og jeg holder løst et eller annet sted på den, men med full "sklimulighet". To ganger har et rådyr startet flukten rett foran oss og da må jeg bare være kjapp til å holde igjen for å hindre jaktkatastrofe. Ellers bruker jeg også innkalling, "være her" og "gå på plass" for å kontrollere henne når lina er på.

Går vi kjedelig "vanlig" tur, bruker jeg aldri line, bare bånd. Hun trekker ikke så mye i det heller. Ved utfall mot katter og annet tull som på død og liv skal bevege seg i vår nærhet :lol:, rygger jeg og forventer kontakt og fot før vi kommer oss videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brannsår, jeg da men. Setter på lina som et slags signal om at her skal det jobbes, ja. Når hun er ivrig på søk, så henger jeg etter i enden av lina, men løper som bare f... så den ikke skal stramme seg. Vil jo ikke sinke hunden i å jobbe.

Skal vi et lite stykke langs en vei, eller noe, kveiler jeg den opp og går med den som kort bånd til hun kan få løs line igjen. Vi er fremdeles på jobb og hun går pent i "båndet".

Når jeg bruker lina på tur i skogen, henger lina etter henne og jeg holder løst et eller annet sted på den, men med full "sklimulighet". To ganger har et rådyr startet flukten rett foran oss og da må jeg bare være kjapp til å holde igjen for å hindre jaktkatastrofe. Ellers bruker jeg også innkalling, "være her" og "gå på plass" for å kontrollere henne når lina er på.

Går vi kjedelig "vanlig" tur, bruker jeg aldri line, bare bånd. Hun trekker ikke så mye i det heller. Ved utfall mot katter og annet tull som på død og liv skal bevege seg i vår nærhet :lol:, rygger jeg og forventer kontakt og fot før vi kommer oss videre!

Jo, men da er vi forsåvidt ganske enige.. :-) I sportrening skal man jo holde i lina, og jeg skal love deg at jeg og bruker hansker da (noe jeg har glemt engang, og aldri glemmer igjen... :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da er vi forsåvidt ganske enige.. :-) I sportrening skal man jo holde i lina, og jeg skal love deg at jeg og bruker hansker da (noe jeg har glemt engang, og aldri glemmer igjen... :D )

Det var det jeg tenkte... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langline når vi går steder det er mye vilt, og det for eksempel er mye snø eller de akkurat har fått barn. Uansett hvor god innkalling jeg har på pelsen så vil jeg ikke si sikkert at han ikke hadde løpt etter en rådyrkalv om enn det bare var for å slikke den litt på nesen.. Særlig ikke hvis det er flere hunder som går sammen. Kjedelig med kort bånd hele tiden, og kjedelig med sprengte rådyr, derfor langline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm. Blir alltid overrasket når jeg leser sånne linespørsmål jeg.. Hvordan bruker dere langline egentlig? Er det ikke ment som en sikkerhet i forhold til at bikkja ikke kommer på innkalling?? i hvert fall sånn jeg bruker den...

Bruker den som sikkerhet i innkallingssituasjoner.

Men - den har også en veldig nyttig funksjon når vi trener hunden til rypejakt i fjellet. Når fuglen reises, skal hunden sette seg (ellers risikerer man å skyte bikkjefilla :lol: ). Da er langlina kjekk å ha - vi kan dra i den dersom hunden hopper etter fuglen... Å ha på vanlig bånd blir vanskelig - for det er jo også et poeng at hunden skal kunne søke i allefall et stykke unna oss... Kanskje ikke så veldig interresant dette - ville bare komme med et eksempel på hvor nyttig en langline kan være ved andre sammenhenger enn innkalling også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den som sikkerhet i innkallingssituasjoner.

Men - den har også en veldig nyttig funksjon når vi trener hunden til rypejakt i fjellet. Når fuglen reises, skal hunden sette seg (ellers risikerer man å skyte bikkjefilla :lol: ). Da er langlina kjekk å ha - vi kan dra i den dersom hunden hopper etter fuglen... Å ha på vanlig bånd blir vanskelig - for det er jo også et poeng at hunden skal kunne søke i allefall et stykke unna oss... Kanskje ikke så veldig interresant dette - ville bare komme med et eksempel på hvor nyttig en langline kan være ved andre sammenhenger enn innkalling også! :D

Jo, jeg syns det var interessant, iallfall. Men ikke for å kverulere, men jeg bruker innkalling og ikke napping i båndet, selvom hun har lina på seg. Altså lina er der som en trygghet, men forøvrig samhandler jeg med hunden som om hun var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg syns det var interessant, iallfall. Men ikke for å kverulere, men jeg bruker innkalling og ikke napping i båndet, selvom hun har lina på seg. Altså lina er der som en trygghet, men forøvrig samhandler jeg med hunden som om hun var løs.

Takk, det var akkurat det som var poenget mitt. At man bruker den kun som sikkerhet, hvis hunden skulle finne på å stikke ut. Ikke at man holder igjen, rykker, tauer inn hunden osv. Kaller inn, trår på lina hvis hunden ikke hører, og venter der til han faktisk velger å komme inn til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg bruker ikke hansker nei :lol:

Men som sagt: Jeg bruker den når det er båndtvang, til inkallingstrening, spor og litt sånne skogsturer...

Det med å ha langline i fjellet er egentlig ganske så viktig(om man jakter) fordi enkelte jeg vet av har skutt hunden sin, da den kom iveien..

Det sier litt om at lina også er til for sikkerhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker langline når vi går tur på steder hunden kan ha stor bevegelsesfrihet samtidig overholde båndtvangen. Jeg holder i enden og noen ganger løper hun litt for fort og jeg brenner meg. Andre ganger må jeg bruke lina som et bånd når vi møter andre hunder. Bor i Oslo og kan ikke slippe henne løs som det passer meg, må ta hensyn til de andre 550.000 som også bor her.

synd det ikke var så mange som kunne hjelpe meg med handskespørmålet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke kjøpe en slik glatt line, da. Og jeg tror kanskje vi mente å tipse deg om å bruke lina på en måte som gjør at du slipper å brenne deg?? Bor i Oslo, jeg og. Brenner meg ikke, likevel :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare langline om hun har løpetid, men da tar jeg ikke tak i lina med hendene. Om jeg må stoppe henne fordi hun ikke kommer på innkalling, og det kommer en bil eller noe, så tråkker jeg på lina og tar den opp etterpå, så slipper jeg å brenne hendene. Hun får ikke noen harde rykk av det, og om hun syns det ble litt fort bråstopp - så heller det enn at noen kjører på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker langline på både en og to og mange hunder samtidig men har *bank i bordet* aldri blitt brent skikkelig. Bruker sånne "flettete" nylonliner på 15 meter man kjøper i hvilken som helst dyreforretning. Om hunden har full fres og jeg MÅ stoppe den tråkker jeg heller på linen, ellers må man jo, som med alt annet, lære dem å gå i langline, avstandskommandoer, ikke ruse av gårde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sykkelhansker med lær inne i håndflaten. Jeg har en knallorange, glatt, 25m sporline som jeg bruker. Jeg bruker sele på hunden og lina henger på slep som ekstra sikkerhet. Jeg tar sjelden i lina, men jeg har funnet ut at vi det mye koseligere på tur om den er på (da kan jeg slappe av). Han la på sprang etter en elg for en stund siden og jeg har blitt litt nervøs etter den episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke hansker selv, men har ett par tynne hvite skinn dressurhansker som sannsynligvis hadde vært perfekte.. Hvis du skal kjøpe noe sånt så ville jeg satset på noen passe dyre, da puster skinnet, de sitter godt på hendene og de varer lenge.

Eller, hvis man ikke vil bruke masse penger på dette, så kjøper man seg monter-hansker. De er som oftest av en eller annen skinntype, ofte kamelskinn, inni hansken og tøy oppå hansken (noe strech-materiale). Hanskene puster godt, er ganske slitesterke, gode å ha på hånden om du kjøper rett størrelse, og fåes tak i de fleste plasser de selger arbeidshansker - tilogmed noen bensinstasjoner (men ikke kjøp vanlige arbeidshansker, de er stive og uformelige og dårlige til slikt bruk). Sist, men ikke minst; de koster fra rundt 30 til rundt 60 kroner, alt etter hvor du er. Mange av stedene som selger gass/propan har slike, og diverse engros-senter har det - som feks maske, butikkmateriell, nor-engros, albert e olsen osv osv.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...