Gå til innhold
Hundesonen.no

sos hundehjelpen i dag, 27/4


henrikke

Recommended Posts

Så du hvor lite tid en dame som kan litt hund brukte på å rette opp der? Hundene er vant til at de er sjefen, og at de passer på eierne sine - når hun kom og rettet opp i rollene og lærte eierne litt gikk det jo knallbra. Skjønner ikke hvorfor så "blanke" mennesker skal ha 2 60 kilo tunge bikkjer, jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man ser hvor fort man kan rette opp feil som eier gjør og hundene blir fine som bare det.

jeg måtte le når de slapp dem ut på jordet og alle hadde walkietalkie osv, for et styr, trodde jeg så en komi film nesten jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å le meg i hel når han selv fikk støt av gjerde :)

Nei iblandt er det helt enkle grep som må til, som her: muligheten til å kontrollere hunden sin. (jeg syns det er ganske grunnleggende for å klare å gjøre noe med hunden i det hele tatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om det går i reprise?

Det pleier å gå i reprise en gang i helgen. Iallfall gjorde den forrige runden det. Ellers er hun Victoria flink og mange av disse hundeeierne rimelig, eh, sprø, men en del av det hun gjør, virker litt vel enkelt. Det er nok mye som er tilrettelagt for TV. Så bl.a. ut som om han ene hunden i dag hoppet opp og glefset både etter mannen og sønnen i huset. Får meg ikke helt til å tro at snutebånd og kylling + mating med instruksen "dog", kan snu all problematferd på to dager.. :) I såfall skal jeg kjøpe meg et sånt tryllebånd i morra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viste jo ganske klart hvor mye kroppsspråk har å si når man har med hunder å gjøre. De aller fleste hunder jeg ser som er aggressive i bånd har en eier som surrer båndet fem ganger rundt armen når de ser oss. Klart hunden blir gretten, den tror jo at nå skal de ta oss sammen.. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle hunder, men med det hysterinivået som var hos eierene, så er det ikke rart hundene oppførte seg sånn. Når hysterinivået sank så fortalte de jo hunden at de ikke trengte å ta den hunden. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo egentlig ingenting å le av, stakkars folk og hunder. Men jeg lo meg skakk likevel :lol:

Faren i huset var jo helt forstyrra, mora og ja. For et totalt kaos! Trodde alt var spøk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er hun Victoria flink og mange av disse hundeeierne rimelig, eh, sprø, men en del av det hun gjør, virker litt vel enkelt. Det er nok mye som er tilrettelagt for TV. Så bl.a. ut som om han ene hunden i dag hoppet opp og glefset både etter mannen og sønnen i huset. Får meg ikke helt til å tro at snutebånd og kylling + mating med instruksen "dog", kan snu all problematferd på to dager.. :icon_redface: I såfall skal jeg kjøpe meg et sånt tryllebånd i morra! :o

Så enig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor så "blanke" mennesker skal ha 2 60 kilo tunge bikkjer, jeg da...

Det verste var nesten at de hadde hatt hund før! Skulle tro de hadde litt erfaring å bygge videre på i det minste, men der i huset hadde hundeholdet gått helt av skaftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste var nesten at de hadde hatt hund før! Skulle tro de hadde litt erfaring å bygge videre på i det minste, men der i huset hadde hundeholdet gått helt av skaftet.

Vel, jeg velger å se det som nok et eksempel på at det faktum at man har hatt hund tidligere ikke nødvendigvis har noe utslag på eventuell fornuftighet mtp hundehold og ikke minst hvordan lese hunder. Jeg uansett lett se hvor lett folk kan trø feil med tanke på sin egen feiltolkning av deres firbente venner. Og dette programmet viser iaf hvor mange og hvor veldig feil, noen av disse "trår"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde vel hatt noen skremmende opplevelser og så ikke selv at de ble hysteriske? Har sett det relativt ofte før. Siden jeg er på hesteanalogier i dag så kan jeg vel slå til med enda en :icon_redface:

En kjempegod rytter får en ny hest, hesten går veldig bra, hun blir glad i hesten. Så skjer en ulykke, hun får en liten klump i magen hver gang hun skal ri, hesten merker dette og oppfører seg mer og mer uoppdragent. Hun vil ikke selge hesten, men gruer seg til å ri den, og situasjonen forverrer seg.

Disse menneskene var redde for hundenes oppførsel, hunden så det og ble mer usikker, og situasjonen forverret seg. Med en trener i ryggen, og ett bånd som gir mer kontroll enn sele, så får menneskene bedre selvtillit, retter ryggen og tenker at dette kan jeg faktisk greie. Synes ikke dette var hokus pokus i det hele tatt jeg.. Men, min mening :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...