Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer...NÅ er jeg meget usikker på en sånn.

~Marlene~

Recommended Posts

Jeg var med avisen for bestevennina mi. jeg fryktet over alt å gå til et hus der det bor en shæfer tispe. jeg så ingen tegn til den- plutselig så jeg den. den løp mot meg å knurra jeg var på andre sien av gjerde. så hylte jeg å datt bakover i skrekk. så hoppa den over gjerdet å glefsa etter meg. da begynte vega å bjeffe å shæfern hoppa bort igjen- jeg var så sjelven etter denne hendelsen at jeg nesten svimte av! jeg fikk jo panikk før den hoppa over gjerdet så jeg gikk løp på trappa til naboen han kom ut å jeg var så sjelven å redd at jeg begynte å gråte. jeg torte ikke gå med avisen så det måtte dem som eide shæfern gjøre.

sykt jeg var sjelven da jeg syklet å leverte resten av avisene. jeg hylte nok fordi jeg er blitt angrepet som barn av en svær shæfer så skrekk for shæfer har jeg hatt hele tiden.

GRUSOM hendelse for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du anmelde.. Det hadde jeg gjort om det gjaldt meg.

Blir ikke det litt vel hysterisk å anmelde schaferen forsvarte eiendommen sin! Og hun beit henne ikke. Og det kan jo hende at hun ser det lit mer dramatisk en det det egentlig var siden hun var redd schafer fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du høres veldig ung ut, hadde jeg bedt en av foreldrene dine tatt kontakt med eieren av hunden, og bedt om at de sikret den bedre - siden den klarte å hoppe over gjerdet.

Og ikke begynne å anmelde. Hadde hunden VILLET gjøre deg noe, hadde den ikke nøyd seg med å bjeffe. Kanskje den ble like redd da den gjorde som hunder flest bak et gjerde gjør, bjeffer mot avisbudet, da du begynte å skrike og rope? Usikre hunder får gjerne bekreftet sin egen skrekk når folk blir redd dem, dessverre. Det er sikkert en ubehagelig episode for deg, som har hundeskrekk i utgangspunktet - du har nok vært veldig redd, men det er kanskje delvis også ditt problem; hunderedde folk kan jo bli redd en hund som kommer vennlig bort til dem også.

Men som sagt: Man starter på den ordentlige måten, nemlig at voksne folk snakker sammen - slik at hundeeieren forstår alvoret i situasjonen - og ser om det hjelper. Kanskje det er første gangen at hunden hopper over gjerdet, hvem vet. For hvis venninnen din ikke hadde advart deg mot at dette kunne skje, så høres det jo ut som en ny situasjon? For jeg antar at dere er så gode venner at hun ville sagt fra...?

Poenget er jo ikke å straffe folk i ettertid for at du ble redd, men å forhindre at lignende ting skjer igjen - og da vil det jo være i hundeeiernes interesse å sikre gjerdet sitt bedre, så hunden ikke hopper ut og at det skjer igjen.

Be en streng voksen ta kontakt, og snakke med hus/hundeeieren, så ordner det seg nok i forhold til dem - og så bør du få hjelp så du ikke fortsetter å være så redd, det må også være trist. Og ikke så nødvendig; hundeskrekk som ikke er verre (siden du har hund selv) er det mulig å få hjelp til å bli mye bedre av.

Kanskje foreldrene dine også kunne hjelpe deg med det? Jeg synes dette er noe som bør tas på alvor, at du kunne få litt treningshjelp. Det er mange hyggelige schäfere også, og jeg kjenner selv en som ble glefset på av schäfer (en gang hun gikk inn i huset på en gård i nabolaget, det viste seg at det ikke var noen hjemme andre enn hunden; ikke så lurt å gjøre kanskje) - men som klarte å komme seg over det gjennom å møte flere hyggelige hunder med forståelsesfulle eiere.

Er ikke hundeeieren villig til å gjøre noe, så får du jo vurdere: Er det en hund med dårlig rykte i nabolaget, eller er du redd den bare fordi den er schäfer? Da kan du jo heller prøve å gå på politiet med krav om bedre sikring av hunden i hagen, heller enn å velge å anmelde fordi den "angrep".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(klippe..) den løp mot meg å knurra jeg var på andre sien av gjerde. så hylte jeg å datt bakover i skrekk. så hoppa den over gjerdet å glefsa etter meg. (klippe)

Blir ikke det litt vel hysterisk å anmelde schaferen forsvarte eiendommen sin! Og hun beit henne ikke. Og det kan jo hende at hun ser det lit mer dramatisk en det det egentlig var siden hun var redd schafer fra før av.

Hvis hunden hoppa over gjerdet for å forsvare eiendommen sin for en forbipasserende på fortauet så synes jeg at det ble litt vel mye vokting.... Eller hvor går grensen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden har et dårlig rykte må jeg si..brorn til bestevennina mi som er avis bud har blitt bitt av denne hunden i armen! jeg har vært livredd den shæfern bestandig ikke nok med at hu er syk å vokte men hu er så aggresiv! hu har bette etter nesa på avisbudet fordi hun sku på trappen med en avis hoppa den oppå henne. bestevennina mi har advart meg og jeg VISTE noe sånt ville sje om jeg møtte den. dessuten sa sanna ifra til dem som eier shæfern at d kom vikar neste dag! hvorfor i svarte kan dem ikke ha henne i band da :) ? hun sa jo IFRA! syns det er uansvarlig når dem vet hva kira/shæfern) kan gjøre med fremmede. sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier igjen: Ta det opp med noen voksne. Foreldrene dine, eller til de andre, bør kanskje også sjekke i forhold til avisen som dere leverer - at dere unge som leverer avisen kan få deres foresatte til å klage over at en slik abonnent fortsetter å få avisen levert på døren. Avisen kan nekte vedkommende å få det. Da blir det dokumentert at hunden gjør det.

Det høres jo ikke ut til å være de alvorlige skadene - blir folk bitt i arm eller ansikt, så tas vel det såpass alvorlig at noe burde vært gjort? De fleste slike ting, særlig når det skjer med barn/unge blir vel meldt, eller at foreldrene tar det opp?

Men uansett virker dette skremmende, og da bør disse eierne sørge for å sikre hunden bedre. Alternativt.... at de bare kan glemme å få avisen, pluss trusselen om en politianmeldelse.

Det er forøvrig uforsvarlig av avisens budsjefer å fortsette å sende unge avisbud ut på en budrunde som inkluderer en abonnent med en slik uforsvarlig sikret hund som har skremt flere. Forutsatt at de andre sa fra da? Selv om de "bare" ble skremt?

Det er flere ting som svikter her, og det er synd at det ble deg - som allerede er redd hunder - skulle komme mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...