Jump to content
Hundesonen.no

Ang. klipping av puddel

Aya

Recommended Posts

Har noen spørsmål om dette.. Hvis man har en puddel som stilles endel, men som også blir trent aktivt i, f.eks, agility, hvordan løser man dette med tanke på klipp? Er det en utstillingsklipp som egner seg godt til bruks også? Og hvis man klipper den ned i lammeklipp, hvor lang tid vil det ta før den har "fått" en utstillingsklipp igjen?

Takker for svar=)

Jeg har gått på agility kurs hvor det var en nydelig storpuddel i full kontentinal løveklipp. Frisyren var ikke til hinder for hunden. Eieren hadde flettet pelsen og hadde massevis av strikk til å holde pelsen på plass. Det så kanskje upraktisk ut, men pelsen ble mye mindre flokete på den måten, og da slapp eieren å klippe den ned for å drive med agility. Det fungerte kjempe fint, og den hunden gjorde det skarpt i utstillingsringen samtidig som den trente agility, mener jeg.

Har du puddel og vil drive med utstilling blir det automatisk mye pelssstell. Hvor raskt pelsen vokser ut igjen avhenger av hunden synes jeg. Min hund har pels som gror vannvittig raskt, mens en annen puddel jeg kjenner har en mye tregere pels vekst.

Det er uansett utrolig stilig å se en puddel i full kontentinal løveklipp "rule" banen, da faller en del fordommer i grus. :)

Jeg har gått på agility kurs hvor det var en nydelig storpuddel i full kontentinal løveklipp. Frisyren var ikke til hinder for hunden. Eieren hadde flettet pelsen og hadde massevis av strikk til å holde pelsen på plass. Det så kanskje upraktisk ut, men pelsen ble mye mindre flokete på den måten, og da slapp eieren å klippe den ned for å drive med agility. Det fungerte kjempe fint, og den hunden gjorde det skarpt i utstillingsringen samtidig som den trente agility, mener jeg.

Har du puddel og vil drive med utstilling blir det automatisk mye pelssstell. Hvor raskt pelsen vokser ut igjen avhenger av hunden synes jeg. Min hund har pels som gror vannvittig raskt, mens en annen puddel jeg kjenner har en mye tregere pels vekst.

Det er uansett utrolig stilig å se en puddel i full kontentinal løveklipp "rule" banen, da faller en del fordommer i grus. ;)

Denne eieren trente jeg med etterpå, og så fort hun hadde fått championatet på bikkja, klipte hun han ned. Tror det er mer praktisk med andre klipp til agility :)

På denne siden er det bilde av en hund med det som kalles "historisk korrekt" løveklipp (man må scrolle et godt stykke ned på siden):

http://www.poodlehistory.org/WICK.GIF

Vet ikke om utstillingsdommerne ville latt seg imponere, men den er visstnok tillatt i følge den amerikanske standarden - og det er i hvert fall ikke tvil om at den er mer praktisk både på jakt og i andre sammenhenger enn den fullvokste manken på hunden øverst på siden.

Redigert - unnskyld, det var bare bildet, her er hele siden:

http://www.poodlehistory.org/PGROOM.HTM

Hund i full løveklipp er ikke noe problem ;) Angående toilett klipp er jo den vel og bra, men på utstilling er det desverre mange dommere som favoritiserer løveklippen :) Så hvis man skal nå langt innen utstilling er det beste en løve (eller babyløve)... Fra barbus klipp til relativt bra løveklipp tar det ganske nøyaktig 1 år (spørs på hunden også da).

Farten på agility banen nremses kanskje litt av pelsen, men jeg vil IKKE si den bremses vesentlig! Jeg skal trene/gå agility med felix i løve klipp, og jeg ser ikke det som noen hinder, men jeg synes faktisk det ser ganske så tøff ut B) Hehe.

Hund i full løveklipp er ikke noe problem :) Angående toilett klipp er jo den vel og bra, men på utstilling er det desverre mange dommere som favoritiserer løveklippen ;) Så hvis man skal nå langt innen utstilling er det beste en løve (eller babyløve)... Fra barbus klipp til relativt bra løveklipp tar det ganske nøyaktig 1 år (spørs på hunden også da).

Farten på agility banen nremses kanskje litt av pelsen, men jeg vil IKKE si den bremses vesentlig! Jeg skal trene/gå agility med felix i løve klipp, og jeg ser ikke det som noen hinder, men jeg synes faktisk det ser ganske så tøff ut B) Hehe.

Hei line

du kunne ikke legge ved et bilde med felix i løveklipp har så lyst å se han :)

Denne eieren trente jeg med etterpå, og så fort hun hadde fått championatet på bikkja, klipte hun han ned. Tror det er mer praktisk med andre klipp til agility :icon_redface:

Trur ikke det var det det gikk på, det er ganske mye pelsstell og pels å holde styr på så det var vel heller det!

Er ikke mindre praktisk med løveklipp i Agility.

:o

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...