Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd


Maria

Strupehalsbånd,  

26 stemmer

  1. 1.

    • er bare tull!
      4
    • kan funke for noen.
      8
    • er dyreplageri.
      5
    • er nyttig.
      9


Recommended Posts

Hej!

Kom på dette da jeg så på onlelen min sin hund her om dagen.

Han er en gammel irsk settrer. Han drar og drar på tur.

Men de bruker strupehalsbånd i kjetting til han! [-X hva syns dere om bruken av dette? Tror dere det hjelper?

Jeg mener det kun er en dårlig løsning for dem som ikke gidder å trene på å gå pent i bånd.... Vedder på at den hunden hadde gått mye penere med litt oppdragelse enn strupehalsbånd.

Stakkars hund.. De tar ikke av halsbåndet inne EN eneste gang..

Syns mange velger denne typen halsbånd som en alt for enkel løsning. Greit, på noen hunder MÅ man ha det, men når det forårsaker store sår i nakken og enda mer stress og draing på tur, nei, da er det bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke strupehalsbånd! [-X

Halvstrup er greit, så lenge det er passe stort. Det strammer jo ikke mer om halsen enn et vanlig halsbånd, men det er veldig enkelt og ta av og på. Strupehalsbånd synes jeg derimot ingenting om. Absolutt ikke bra for hunden. Den får jo ikke puste. Dette er noe for eiere som ikke gidder å trene hunden sin! De fleste hunder drar jo ikke så hardt at de kveler seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strupehalsåbånd er ment for de som kan hund.

Instruktører osv. Men syns ikke så mye om det selv.

Hunder drar bare mer med strupehalsbånd, pga de vil vekk fra det som gjør vondt.

Det finnes jo strupehalsbånd av lær. Som ikke skader pels, og lager ikke sår.

Men på store hunder som rottweilere osv er det jo normalt å ha det.

Men jeg liker ikke strupehalsbånd. Isåfall halvstruphalsåbånd.

Bedre å bare lære hunden å gå fint. (selv om det er lettere sakt en gjort på de fleste hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

syns det er et flott hjelpemiddel i LP! Men man skal bruke det riktig! kaller det ikke strupehalsbånd, kun lenkehalsbånd. Man skal ikke dra i den, men nøkke forsiktig hvis hunden drar veldig. Den kan være nyttig i lp for mange med veldig stae, eller veldig over entusiastiske hunder. Jeg selv syns det er flott for noen hunder, mens andre burde ikke bruke det. Syns ikke man skal dra i det! Lenkehalsbåndet skal være et hjelpemiddel, som kan sammenlignes med når moren tar barna sine i strupen. Hun tar dem ikke hardt, bare såvidt så de kjenner at hun er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det på Aiwa (Samojeden vår) for hun kan ikke gå fint i bånd (bare hvis jeg går med henne går hun fint), men vi bruker ikke lenke vi bruker rundsydd skinn til henne.

når jeg går med henne så går hun bra i bånd og trekker bare når jeg ber henne om det,men med far (som liksom eier hunden) så går hun ikke fint i det hele tatt. :lol:

på de to andre (Småen og Tinka) bruker vi halvtrup, men for det meste sele.

de har alltdi halstrup på, spesielt Småen for hun har funnet ut at hun kan vri seg ut av selen når hun blir veldig giret så for sikkerhets skyld så har hun da halsbåndet på seg sånn at hun i det minste er merket skulle hun komme seg ut av selen og stikke av.

Tinkaog Aiwa trenger ikke den slags reserve bånd for de kommer garantert når de kalles inn, det er bare vi som har vært slappe med å trene innkalling på Småen og det får vi igjen nå som hun er voksen. Så der har vi laget ris til egen ræv mildt sagt, men hun er sånn at hun stikker ikke av for å stikke,men for å hilse påmennesker hun hører i nærheten (hun er litt vell glad i mennesker) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjettingstrup eller halsstrup i lær kan sikkert være nyttig for noen.. Jeg har brukte det tidligere på dobermann tispa mi, men hun ble herdet etter et par timer! Hun reagerer ikke på hva slags halsbånd jeg setter på henne, om jeg hadde satt på pigg så hadde hun ikke lagt merke til det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...