Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase hadde passet mitt formål?


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Vi skall mest snnsynlig flytte på en gård. Mannen min lovet meg en stor hund når vi skulle flytte. Det blir mest hans hund men jeg har et ønske om å trene ham. En annen grund for at vi trenger en stor hund er for "beskyttelse" jeg skriver " for den skall jo egentlig ikke beskytte oss bare late som. Also med det mener jeg at utsende kanskje skremmer av de som hadde ønsket seg inn på gården. Vi gjør det slik for vi har opplevd en del ganger at uvedkommende har befunnet seg på de gårdene han jobbet på og ingen av disse hadde hund. Men vi er jo en familie og det er jo en gård med hester så det kommer nok mange folk. Den skall selvfølgelig bo sammen med oss og vi er jo en familie med små hunder. Jeg har alltid ønsket meg stor hund jeg kan trene bruks med eller ipo. Men som sagt den skall se lit mer skummelt ut en en storpuddel da. :P Og som sagt jeg er nøye med å si ser skummelt ut så dere ikke tror at jeg skall ha det aggressive beistet for det skall jeg ikke :P

Men also hvilken hund hadde dere valgt? Jeg har alltid hat et ønske om kupert dobermann (uten å starte en kuperings diskusjon) og hadde ønsket å importere en enten fra belgia eller frankrike (og søke om dispensasjon fra mattilsynet). Men spørsmålet mit er: Jeg har jo ønske om å trene denne hunden grundig er det lov selv om han er kupert? also gå på kurs og sånt. Eller bruks schafer.

Noen av de andre ønskene min er amerikansk bulldog

eller Pinscher.

Er det noen som har noe info om disse rasene eller idee på andre raser?? Alt mottas med takk :barfy:

Ps. ble lit rotete dette men håper dere forstår...

Edit: Er det absolutt ingen somkjenner til disse rasene ??

eller vil dere bare ikke svare.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke en kupert dobermann for å ha gården ifred :barfy: Dobermann er også en god brukshund. Passe "skummel" som du sier. Men så kommer det jo an på hvor krevende hund du er ute etter og aktivitetsnivå. Schæfer er jo også en rase som er god til bruks og som vil holde fremmede borte. Men rasen har sine svaheter, helse gemytt blant annet. så der må man lete ekstra for å finne gode hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det absolutt ingen somkjenner til disse rasene ??

eller vil dere bare ikke svare.... :barfy:

Les reglene angående bumping, det gikk en time mellom den innlegge og første innlegge, du kan ikke forvente å få så fort svar...

Jo kjenner jo litt til rasene men ikke nok til at jeg vil annbefalle deg en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg ville gått for Shaefer jeg da :barfy: Men det er klart at helse problemer er alltid noe man må ha i bakhodet med denne rasen. For min del er denne rasen så herlig, at jeg hadde tatt sjansen.

Gode brukslinjer er jo også ofte sunne linjer ;)

Jeg har kun hatt to Schaefere i min tid, den første var jeg uheldig med (hd+aa), men den andre var frisk og fin. Begge hadde et strålende gemytt, dog forskjellige typer. Her tror jeg miljø spiller størst rolle.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hvet jo det da. men jeg tenkte liksom jeg nevnte kupert og da tror kanskje noen at jeg ikke mener det seriøst. Ja jeg ønsker meg schafer også men jeg vil gjerne ha den lit gammeldagse typen som er kraftig. Og det er jo veldig vanskelig med tanke på å finne en oppdretter som gar veldig lite sykdom i sine hunder.

Men diskuterte det lit med min kjære mann og kom frem til de tre aktuelle rasene:

-amerikansk bulldog

-pischer

-dobermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det absolutt ingen somkjenner til disse rasene ??

eller vil dere bare ikke svare.... :barfy:

Ville anbefalt schäfer eller dobermann. Begge er jo gode brukshunder, men jeg for min del kjenner best til schäferhunden og sånn som jeg har forstått det så er de to rasene ganske forskjellige typer. Jeg ville ha ringt til oppdrettere (som driver med brukshundarbeid) av begge rasene og forhørt meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hvet jo det da. men jeg tenkte liksom jeg nevnte kupert og da tror kanskje noen at jeg ikke mener det seriøst. Ja jeg ønsker meg schafer også men jeg vil gjerne ha den lit gammeldagse typen som er kraftig. Og det er jo veldig vanskelig med tanke på å finne en oppdretter som gar veldig lite sykdom i sine hunder.

Men diskuterte det lit med min kjære mann og kom frem til de tre aktuelle rasene:

-amerikansk bulldog

-pischer

-dobermann

Om du vil ha en bruks schäfer så er der en del gode kenneler i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann og Pincher er ganske like, men det sises at pincher er litt tøffere og striere enn dobermann. Så der får du velge mest hvilken størrelse du foretrekker. Pincher er omtrent halvparten av dobermann og vel så det. Bulldoogen vet jeg ikke så mye om, men antar det det ikke er den letteste rasen den heller. Så blir vel mest på smak og behag. Tror ikke bulldog brukes mye i IPO heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann og Pincher er ganske like, men det sises at pincher er litt tøffere og striere enn dobermann. Så der får du velge mest hvilken størrelse du foretrekker. Pincher er omtrent halvparten av dobermann og vel så det. Bulldoogen vet jeg ikke så mye om, men antar det det ikke er den letteste rasen den heller. Så blir vel mest på smak og behag. Tror ikke bulldog brukes mye i IPO heller.

I USA blir amerikansk bulldog mye benyttet i IPO, engelsk bulldog er helt uegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja amerikansk er jo mye større og lettere en engelsk

Hvordan er det med pinscher er den egnet til bruks??

Jeg har fått inntrykk av at Pinscheren er ganske liten og spinkel jeg da.. (Den er visst 45-50 cm, men.. ) Den er jo ikke på langt nær så stor som en Dobermann. Men jeg er ikke sikker altså. Det står på diverse sider at den er veldig allsidig og samtidig en god familiehund, men at den trenger mye fysisk og psykisk mosjon. Det står også at den egner seg som vakthund.

Det står litt info om Pincsheren her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal dereflytte, veldig nysgjerrig jeg, kommer dere til å trene galopphester fremdeles?

Jeg ville gått for kupert Dobbermann, de er flotte!

HEi renate

ja vi skall flytte til en gård og trene gallophester. Det er derfor vi flytter det er jo ikke plass på øvrevoll. De har begynnt å bygge en ny stall og tok bort alle padocker nesten slik at det skall bli plass til stallen og det blir utrolig trangt! så da velger vi å heller flytte på en gård som ikke er så langt unna. :lol:

Ja kupert dobermann er jo også min favoritt da :) (tror nesten det blir det så lenge det er mulig burde jeg ta sjangsen nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...