Gå til innhold
Hundesonen.no

sterilisering/Kasrering

Maria

Recommended Posts

Skrevet

Hva mener dere om dette?

eks. på noen ting å spørre seg:

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

Skrevet

Ja, ja, ja til alt ovenfor :lol:

Synes det burde være en selvfølge å kastrere alle hunder som ikke bør/skal brukes i avl.Sånn er det jo både på hester og katter. Jeg mener at det er bedre for dyrene (spesielt hanndyrene) og slippe stresset med alle disse hormonene hele tiden, når de ikke får utløp for dem uansett. Slipper også løse hannhunder som løper etter løpske tisper... Hehe..

Skrevet

Hvis man vil sterilisere hunden sin pga at den er blanding og ikke vil ha kull på den, så hvorfor ikke?

Sånn sett så syns jeg det er litt feil å kastrere hann hunder.

Stakkars, må jo få lov å beholde sine private deler.. :lol:

Hehe, men har den HD og andre sykdomer så syns jeg de burde være en selvfølge å kastrere/sterilisere. Må jo ikke føre dette videre til avkom.

Men de som vil kastrere/steriliser så syns jeg de ikke må ha en medisinsk grunn...

Skrevet

Jeg synes det er noget vås at folk sterrilisere/kasterere deres hunde for et godt ord. Det kan være nyttigt for de hun-hunde der har ondt når de er i løbetid (og det samme gælder katte) men folk tror at deres hund ændre adfærd fordi den blir s/k. Hvis der er sygdomme og man ved der kan være et uheld må man jo vurdere om det er nødvendigt. hvis det er til hundens (evt kommende hvalpes) bedste så ja, ellers nej!

Guest Vicky
Skrevet

mener man kan kastrere blandings hunder. Jeg er for kontrollert avl. Men man skal være forsiktig med å kastrere gode avls individer. Husker det var noen håpløse hunde eiere som fikk noen til å kastrere en fantastisk flott puddel, som senere ble omplassert. Denne puddelen hadde ikke mye kjønnshormoner fra før, så den var helt rolig tidligere.

Skrevet

Jeg synes at folk selv skal få velge om de vil kastrere eller sterelisere hunden sin!

Og jeg bryr meg ikke om blandings hunder parres. Det er fine hunder og like mye vært.

Guest Vicky
Skrevet

de er like mye verdt, men det er bedre å kunne kontrollere sykdommer og mentalitet ved planlagt parring mener jeg... bedre enn at hunden stikker av og parrer seg med en eller annen, også får alle valpene hd, osv osv...

Skrevet
Hva mener dere om dette?

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.  

Ja, ja og jaaaa...!! =D> =D>

Skrevet
Hva mener dere om dette?

-Ja jeg synes godt en kan kastrere/sterilisere blandingshunder, hvorfor skal de avles på noe en sansylighvis ikke kjenner stammen til (med tankepå sykdommer og mentalitet).

-Ja så absolutt. man skal ikke avle på hunder/katter med arvelige sykdommer.

- Ja jeg kjenner folk som har gjort det og hunden ble mye roligere og snillere å ha med å gjøre, så hvis hunden ikke skal brukes i avl og til utstilling hvorfor ikke.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Skrevet

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Katter er lov å sterilisere/kastrere uten grunn :lol: Hester også.. Bare hunder osm har sånne merkelige lover.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...