Gå til innhold
Hundesonen.no

sterilisering/Kasrering

Maria

Recommended Posts

Skrevet

Hva mener dere om dette?

eks. på noen ting å spørre seg:

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

Skrevet

Ja, ja, ja til alt ovenfor :lol:

Synes det burde være en selvfølge å kastrere alle hunder som ikke bør/skal brukes i avl.Sånn er det jo både på hester og katter. Jeg mener at det er bedre for dyrene (spesielt hanndyrene) og slippe stresset med alle disse hormonene hele tiden, når de ikke får utløp for dem uansett. Slipper også løse hannhunder som løper etter løpske tisper... Hehe..

Skrevet

Hvis man vil sterilisere hunden sin pga at den er blanding og ikke vil ha kull på den, så hvorfor ikke?

Sånn sett så syns jeg det er litt feil å kastrere hann hunder.

Stakkars, må jo få lov å beholde sine private deler.. :lol:

Hehe, men har den HD og andre sykdomer så syns jeg de burde være en selvfølge å kastrere/sterilisere. Må jo ikke føre dette videre til avkom.

Men de som vil kastrere/steriliser så syns jeg de ikke må ha en medisinsk grunn...

Skrevet

Jeg synes det er noget vås at folk sterrilisere/kasterere deres hunde for et godt ord. Det kan være nyttigt for de hun-hunde der har ondt når de er i løbetid (og det samme gælder katte) men folk tror at deres hund ændre adfærd fordi den blir s/k. Hvis der er sygdomme og man ved der kan være et uheld må man jo vurdere om det er nødvendigt. hvis det er til hundens (evt kommende hvalpes) bedste så ja, ellers nej!

Guest Vicky
Skrevet

mener man kan kastrere blandings hunder. Jeg er for kontrollert avl. Men man skal være forsiktig med å kastrere gode avls individer. Husker det var noen håpløse hunde eiere som fikk noen til å kastrere en fantastisk flott puddel, som senere ble omplassert. Denne puddelen hadde ikke mye kjønnshormoner fra før, så den var helt rolig tidligere.

Skrevet

Jeg synes at folk selv skal få velge om de vil kastrere eller sterelisere hunden sin!

Og jeg bryr meg ikke om blandings hunder parres. Det er fine hunder og like mye vært.

Guest Vicky
Skrevet

de er like mye verdt, men det er bedre å kunne kontrollere sykdommer og mentalitet ved planlagt parring mener jeg... bedre enn at hunden stikker av og parrer seg med en eller annen, også får alle valpene hd, osv osv...

Skrevet
Hva mener dere om dette?

-Syns dere man skal kunne sterilisere/kastrere blandinger, så det ikke kommer enda fler? I tilfellet uhellet er ute.

-Syns dere man burde sterilisere/kastrere hunder med sykdommer som kan overføres til et eventuelt ikkeplanlagt kull? Som for eks HD eller PRA.

-Syns dere man kan kunne sterilisere/kastrere hunder uten en medisinsk grunn? Firdi man vil slippe løpetid/ flying etter tisper osv.  

Ja, ja og jaaaa...!! =D> =D>

Skrevet
Hva mener dere om dette?

-Ja jeg synes godt en kan kastrere/sterilisere blandingshunder, hvorfor skal de avles på noe en sansylighvis ikke kjenner stammen til (med tankepå sykdommer og mentalitet).

-Ja så absolutt. man skal ikke avle på hunder/katter med arvelige sykdommer.

- Ja jeg kjenner folk som har gjort det og hunden ble mye roligere og snillere å ha med å gjøre, så hvis hunden ikke skal brukes i avl og til utstilling hvorfor ikke.

Lurer litt på hva folk mener rundt temaet. Kom gjerne med masse synspunkter. Hva syns dere forresten om loven som sier man må ha en medisinsk grunn bak sterilisering/kastrering ?

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Skrevet

-Loven om at en må ha en medisinks grunn til å kastrere/sterilisere er så gammel at den går på tresko i sahara, og dyrebeskyttelsen tar ikke mye hensyn til loven når de kastrerer/steriliserer alle kattene de tar i hus, for jeg kan vedde på at de fleste kattene der ikke er aggresive så de må gjøre det og heller ikke alle katter de får inn har livmorbetennelse så de må steriliseres den kjøper jeg bare ikke, så de dyrene blir gjort dette med bare for at de ikke skal formere seg og ikke noe annet.

vi har vurdet å sterilisere samojeden vår for den har sterk hd og skal ikke avles på, men hun legger så lett på seg så vi tør ikke. for det er joikke bra for henne å være overvektig når hun har hd. :wink:

Katter er lov å sterilisere/kastrere uten grunn :lol: Hester også.. Bare hunder osm har sånne merkelige lover.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...