Jump to content
Hundesonen.no

Hinder til hund!

M-lady

Recommended Posts

Posted

Jeg vurderer anskaffe meg et hinder til bruk i lydighet. Jeg har sett at canis selger dem for nesten 1000 kroner, men dette syns jeg er veldig dyrt. Er det noen som vet om andre steder som selger hinder? Lager naboen hinder?? Evt i Sverige? Gjerne pris og, dersom dere har!

Posted

Ville bare si at jeg har det fra canis. Er fornøyd med det, men det kunne kanskje vært litt mindre ;) Bare så du vet det ;) Jeg hørte at det var en butikk i Oslo som solgte et mindre hider, men jeg vet ikke hvor ;)

Posted

lag et selv da vel ;)

samme tanken hadde jeg. ;) hvorfor "kaste" bort 1000 kr når man kan lage ett selv...

Posted

samme tanken hadde jeg. ;) hvorfor "kaste" bort 1000 kr når man kan lage ett selv...

Men hvordan ville du lagd et sånt lydighets hinder? Som skal ha planker tett i tett?

Posted

Jeg har tenkt tanken selv, men jeg syns det virker vanskelig å få laget den rammen av stål som man legger plankene oppi! Noen som har laget noe liknende og har forslag?

Posted

Du lager en ramme som du setter plankene i. Plankene skal ikke festes slik at du kan regulere høyden på hinderet.

Posted

bruker man tre-lister da,? så man får det sporet til å legge plankene nedi? jeg kan liksom ikke sveise, så da må alt bli i tre. (om ikke brodern kan fikse det :barfy: ).

Har noen ca mål på max høyde (hvor høye di på siden skal være, og bredden)..'

i57203110_65318_5.gif

Skjønner bildet? ;)

EDIT: antall planker spiller ingen rolle, men vil bare vite hvordan hinderne pleier å være.. Så max høyden på hinderet hadde hver kjekt å visst.

Posted

Hei igjen! På canis selger de et slikt hinder. Der står det: "Hopphinder med trykkimpregnerte planker som passer til brukshøydene 40, 50, 65 og 85 cm. Maxhøyde 92 cm, og minhøyde 22 cm. Sammenleggbart."

Bredden er jeg litt usikker på, men ca en meter vil jeg tro??

Posted

Hei igjen! På canis selger de et slikt hinder. Der står det: "Hopphinder med trykkimpregnerte planker som passer til brukshøydene 40, 50, 65 og 85 cm. Maxhøyde 92 cm, og minhøyde 22 cm. Sammenleggbart."

Bredden er jeg litt usikker på, men ca en meter vil jeg tro??

oki, ja mulig det. Men på di hinderne så er den nederste planken fast den ellr?

Posted

Nei, ikke noe er fast, da hadde det blitt så vanskelig å legge sammen!! :barfy: Man har liksom tre deler; to metall stenger med "føtter" og plankene i midten.

Posted

oki, ja mulig det. Men på di hinderne så er den nederste planken fast den ellr?

Du lager det i tre. På det jeg hadde var den nederste planken fast, men jeg hadde ikke behov for å slå det sammen. :barfy: og mitt var 1x1 meter.

Posted

Du lager det i tre. På det jeg hadde var den nederste planken fast, men jeg hadde ikke behov for å slå det sammen. :barfy: og mitt var 1x1 meter.

Oki, så da lager du to små lister på hver stolpe da? så det er spor til å å ha de plankene nedi?

Posted

LP hinderet er vel en meter bredt om jeg ikke husker feil. De ideelle er vel planker som er 10 cm brede, siden hoppet skal være hundens mankehøyde rundet oppad til nermeste 10 cm.

Bruk ramme av tre, må ikke ha av metall.

Om du har mulighet til å gjøre det sammenleggbart på en eller annen måte (kommer jo an på hvor flinke hindermekkeren er), så anbefaler jeg det. Så sant du ikke har en stor bil da. Kjekt å kunne ha det med seg og få trent hopp noe annet sted enn på hundeklubben og hjemme i hagen.

Posted

Jeg har tenkt tanken selv, men jeg syns det virker vanskelig å få laget den rammen av stål som man legger plankene oppi! Noen som har laget noe liknende og har forslag?

har du en videregående skole i nærheten med linjen sveis så kan du jo spørre der om de kan ta jobben for deg å sveise sammen en ramme(det gjør det her ute om du spør pent) plankene fikser du selv det er jo bare å kjøpe et bord eller to for så å skjære dem opp i passe lengder. :lol:

Posted

Nå har jeg tegnet hinderet i metall, og skal spørre brodern snilt om han kan lage en til meg. Mulig med et hengsel av en type, så den kan slås sammen, uten å ta metallet fra hverandre ;)

OT: også fant jeg ut at jeg kan be han lage metallapport i samme slengen :)

SÅ *håpepå... at han gidder og har mulighet til å lage.. (han er sveiser)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...