Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighetsøvelsene, bronsemerket

Mia_Cavalier

Recommended Posts

Guest Vicky

prøv å hold hunden inntill deg på venstre side, og når den gjør det kan du si det er plass! det er på plass ja... Men husk å aldri si på plass hvis hunden ikke er det eller kan på plass helt. Hvis man sier det utenom kan man få en skjev, eller en helt feil på plass. Hvis du bor i Skien kan jeg si at nå har nettopp jeg og noen andre ungdommer tenkt å begynne å trene LP i helgene. Da kan vi hjelpe hverandre og greier. 2 av de andre holder på med bronsjemerket til og med. Jeg kan gjerne hjelpe, har vært instruktør for opp til klasse 3, så jeg håper det kan være til hjelp for de som trenger. Da blir det gratis også kan vi trene i helgen. Men da er det bare å sende en mail, så kan vi høre når det eventuelt blir trening. Det er ikke 100% sikkert ennå.

dette er for dem som vil være med, men det er sikkert mange som bor et stykke unna desverre...

Lykke til med bronsjemerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er for dem som vil være med, men det er sikkert mange som bor et stykke unna desverre...

Ja, jeg bor i Lofoten. Et "lite" stykke unna :D Hadde sikkert vært kjempemoro å hatt noen ungdommer å trene med. Det virker som om jeg er den eneste ordentlig hundeinteresserte ungdommen i hele Vestvågøy :? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv baklengskjeding.

Du kan dele opp øvelsen å komme inn på plass i forskjellige momenter hunden må kunne:

Løpe mot deg

Løpe rundt deg

Sette seg rett på venstre side

Sitte på venstre side

Da begynner du med det siste, d.v.s. at du belønner når hunden sitter rett på din venstre side. Deretter belønner du for at han setter seg ned rett på venstre side. Når han setter seg ned, kjenner han igjen situasjonen og blir sittende fordi det har han lært at han har fått belønning for før.

Så belønner du å komme løpende rundt deg. Nå vil han også kjenne igjen situasjonen, og etterhvert blir det en slags kommando for ham selv at å komme løpende rundt deg automatisk betyr å sette seg ned, og deretter blir sittende. Det siste momentet du skal trene inn, kan du gjøre på denne måten:

Få en hjelper til å holde i halsbåndet på hunden, mens du går noen meter fra dem. Før du går kan du eventuelt vifte med en godbit eller et eller annet for å få opp lysten til å løpe til deg, men som oftest holder det å bare gå ifra. Snu deg med ansiktet mot hunden og hjelperen. Hjelperen slipper da hunden løs, og når den kommer løpende mot deg kjenner den igjen situasjonen og løper rundt deg og setter seg ned på din venstre side.

Husk å varier med lengde, tid og belønning så hunden ikke lærer seg at den f.eks. bare trenger å sitte tre sekunder stille for å få belønning. Noen ganger kan det gå bare et sekund, mens andre ganger kan det gå femten. Øk gradvis, men gå stadig litt tilbake igjen.

Når hunden kan selve øvelsen uten kommando er det bare å rope "på plass" eller noe sånt akkurat når hjelperen slipper hunden. Etterhvert kan du ta sitt og bli og rope kommandoen uten hjelp fra noen andre.

Håper det hjalp litt! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, wesminster! Veldig godt forklart :D

Er såå stolt av Cello-gutten min!! I dag hadde vi vår første treningsøkt! Cello var så flink, skjønte hva klikkeren betydde etter bare 2-3 minutter :D Han viser også tydelig at han begynner å skjønne kommandoen "sitt". Trente bare 5 minutter, så det ikke skulle bli kjedelig, og jeg sluttet mens han syntes det var morsomt så han skal synes at lydighet er kjempegøy til neste treningsøkt! ;)

Skriver forresten treningsdagbok :wink: Den blir lagt ut i kveld eller i morgen på hjemmesiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bor i Lofoten. Et "lite" stykke unna :D Hadde sikkert vært kjempemoro å hatt noen ungdommer å trene med. Det virker som om jeg er den eneste ordentlig hundeinteresserte ungdommen i hele Vestvågøy :? ;)

Det maa da ikke vaere ungdommer :?

Jeg trener med voksne hver Torsdag og det gaar fint :D

Sjekk paa www.google.no og skriv "Vestvaagoy hundesenter" eller no' :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det maa da ikke vaere ungdommer :?

Jeg trener med voksne hver Torsdag og det gaar fint :D

Sjekk paa www.google.no og skriv "Vestvaagoy hundesenter" eller no' :wink:

Jeg er på hundetrening hver lørdag og der er jo mange voksne, men de virker IKKE særlig interessert i å trene sammen med noen og f eks hjelpe andre/utveksle erfaringer.. Dessuten så tror jeg det hadde vært mye morsommere å kunne trent fast med noen ungdommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er greit å trene med voksne syns jeg, men jeg må innrømme at det er morsomst å trene med andre hunde entusiast- ungdommer. Jeg trener til daglig med tidligere landslag folk på 60 år i LP, og det er helt greit, men det blir liksom mer sammarbeid med andre ungdommer, også lærer vi så mye av hverandre!! Alle har sine erfaringer og tips, enten de skal ta bronsjemerket eller er i eliten. Har fått samlet opp en gjeng fra 13- 20 år, og vi har det kjempe morro! Vi lærer av hverandre, og gir hverandre tips. I helgene har vi også agility apparatene og jeg har nøkkel så da er vi i full trening hele dagen. :lol: Håper vi blir en skikkelig stor lp og agility gjeng iløped av i år. Hvis det er noen som er i området eller bor i telemark eller no er det bare å sende mail, så kanskje vi får til en LP/AGILITY helg. Vi har bane og apparater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...