Jump to content
Hundesonen.no

Dette med ører

TonjeM

Recommended Posts

OK, dette er litt teit men er egentlig noe jeg har undret meg over i åresvis..

Det er dette med stå-ører. Jeg sitter og ser på lille basenji som ligger i dyp dyp søvn - ikke noe spesielt med det. Men jeg blir så fasinert av ørene hennes - en del av meg lurer alltid på hvorfor i all verdens land og rike detter de ikke ned når hun sover! Joda - jeg vet at det har med muskulatur og brusk etc etc - svært god grunn til at de ikke siger nedpå ettersom søvnen gjør sitt intog - men rent visuelt/psykisk så forventer jeg meg liksom å se dem skli langsomt ned og legge seg over ansiktet som et par myke lefser.. Sånn var det med schäferblandingen også - enda mer egentlig for hun hadde et par flotte kjempeører. Det er liksom noe så rart med en helt avslappet bikkje som ligger som et slags bløtdyr utover - men øra er fortsatt på stilk!

Fysiske konstruksjoner er nå artig. Basenjien har jeg veldig moro av - en så elegant og verdig og sirlig og prippen hund - men når hun løper i full fres så kveiler krøllhalen seg delvis ut og det ser ut som hun har en korketrekker opp rompa.. får meg til å smile hver gang (begynner visst å bli gammel - ler like godt av den samme vitsen gang på gang!)

Søren da! Nå kommer jeg til å sitte å forvente at det skal skje noe med ørene jeg å ;)

Artig filosofering ;) Man skulle jo forvente at ørene sèg sammen hvertfall. Min ser litt ut som en vindskev boeing han når han sover ;)

Ørene blir stående fordi de er av brusk, enkelt og greit. Brusken har jo den samme formen enten hunden er våken eller ei, noe annet ville jo bli litt vanskelig.

Hadde det vært (viljestyrt) muskulatur som holdt dem oppe, ville de falle ned når hunden sovnet.

Menneskeører faller heller ikke sammen når vi sover. ;)

det er jo akkurat som våre ører det. Ørene våre síger ikke sammen selv om vi sover pga brusken. Hehe jeg skjønner ike helt hva det er å tenke over jeg for ørene står pga brusk. Hadde det vært muskler derimot......

Ørene blir stående fordi de er av brusk, enkelt og greit. Brusken har jo den samme formen enten hunden er våken eller ei, noe annet ville jo bli litt vanskelig.

Hadde det vært (viljestyrt) muskulatur som holdt dem oppe, ville de falle ned når hunden sovnet.

Menneskeører faller heller ikke sammen når vi sover. :barfy:

Med fare for å virke veldig blånd her.. Men brusken beveger seg jo når de er våkne (det gjør ihvertfall det på mine ståøre-hunder, både belgerene og AH'en snakket masse med ørene), så hvorfor blir de stående i sovende tilstand, når de ligger flatt, rett ut, bakover, whatever i våken tilstand?

Med fare for å virke veldig blånd her.. Men brusken beveger seg jo når de er våkne (det gjør ihvertfall det på mine ståøre-hunder, både belgerene og AH'en snakket masse med ørene), så hvorfor blir de stående i sovende tilstand, når de ligger flatt, rett ut, bakover, whatever i våken tilstand?

Hmm, kanskje pga de har noen muskler i "bunnen" av ørene slik at de kan veive i vei? Men det passer jo ikke helt heller, basenjien kan vri ørene rundt, krumme dem og legge dem ned når det regner slik at det ikke kommer vann inn.. (Kjære vene.. har visst ikke nok språk til å beskrive "ørebevegelser" fullt ut! Så bare for meg den gjengen av sære øreposisjoner :barfy: )

Menneskeører faller ikke sammen når man sover.. hihihi .. selvom vi ikke har elefantører, så hadde det jo sett passe dumt ut! Og så avslørende da! Hvis man kjeder noen så ville man se hvordan trøttheten siger innpå dem ettersom ørene ble slappere og slappere.. Men når det er sagt, nå har jeg tatt en komplett teksturundersøkelse av egne ører og biskenes ører - og hundeører er da virkelig ikke brusk tvers igjennom? Bare i bunnen liksom? "Ståbiten" virker jo ganske så myk og føyelig mener jeg!

Nå beveger jeg meg ut på gyngende grunn her, men...

Tilstedeværelse av brusk umuliggjør ikke tilstedeværelse av muskler, vel?

Brusken holder ørene på plass når hunden ikke bøyer dem andre veier.

Nederst på øret er det en del folder, som jeg antar er der for at ørene skal kunne bøyes slik de gjør.

Dermed har nok basenjien, som kan krumme ørene sine, ekstra muskler i ørene til dette formål.

Når det gjelder hengeører, så er vel ikke dette noe som er tilsiktet fra menneskets side, men noe som følger naturlig med domestisering?

Mener å ha lest at hengeører er noe av det første som "skjer".

Lurer på hva som har gjort at enkelte raser fortsatt har ståører, isåfall.

Igjen, dette er gyngende grunn for meg, så ta det jeg skriver med et lite spann salt.

Måtte le litt selv her - så for meg nesen (som også har brusk i seg) hvis den også skulle falle sammen når man sovner... HA HA

MEN hvis man tenker seg f.eks. dobermann - eller forsåvidt hvilken som helst kuperingsrase. Så vil jo ukuperte hunder får hengeører - da de blir for store/tunge til å stå rett opp.

Kuperer man dem - dvs tar av endel av øreflappen - så står de rett opp. Dette er likt på alle hunder - har sett andre hunder med øreskader som også får ståører hvis tilstrekkelig av øret blir fjernet.

Hunder bruker ikke muskler for å holde øret stående - men for å bevege dem. Ergo vil en helt avslappet hund ha ørene stående når de sover.

En hund med hengeører vil aldri noensinne greie å opparbeide tilstrekkelige muskler rundt der for å kunne reise dem - men de beveger ørene akkurat like mye fordet (selv om det kanskje ikke alltid synes så godt).

Men hva med skikkelige krøllhaler, da? Bruker hundene aktivt muskler for å holde den skikkelig krøllet over ryggen - slik at den faller ned hvis de sover? Eller har de avlet fram et så høyt halefeste + krøll på halen at den også ligger i krøll når hunden er helt avslappet?

Har aldri hatt hund med sånn krøllhale, så jeg har ikke tenkt over det før nå.. Men jeg vet selvsagt at man alltid kan rette ut halen på en krøllhale-hund, og den kan selvsagt styres alle veier. Men er det kun hundens konsentrasjon som holder f.eks. en basenji's hale oppe?

Susanne

Huskyen har ståører som beveger seg til alle kanter når hun er våken, og når hun sover slapper musklene av så de "siger" litt ned på hver side..men de er fortsatt ståører. Huskyen har krøllhale når hun er fornøyd, ikke like mye som basenjien, men den ligger i en fin sirkel over ryggen. Når hun løper blir den tvunget bakover i en halvsirkel.. Når hun ikke er så høy i hatten så henger den derimot rett ned, så det har vel mest med mye muskler og bøyelighet å gjøre (og huskyens gode språk;).

Aussien har jo ikke så himla store ører, men det er jo ikke alle som får ståører selv om de er små. Lyng har henge ører (rosettører eller hva man nå kaller det for..ikke helt henge, men litt brettet til siden), de beveger seg alle veier, og hvis han reiser/løfter hodet opp fort så står de helt til han rører så mye på hodet at de detter ned igjen. Interessant det der!

Men hva med skikkelige krøllhaler, da? Bruker hundene aktivt muskler for å holde den skikkelig krøllet over ryggen - slik at den faller ned hvis de sover? Eller har de avlet fram et så høyt halefeste + krøll på halen at den også ligger i krøll når hunden er helt avslappet?

Har aldri hatt hund med sånn krøllhale, så jeg har ikke tenkt over det før nå.. Men jeg vet selvsagt at man alltid kan rette ut halen på en krøllhale-hund, og den kan selvsagt styres alle veier. Men er det kun hundens konsentrasjon som holder f.eks. en basenji's hale oppe?

Susanne

Å gosh - neser også!!!! :barfy:

Vedr krøllhaler - basenjien har fysisk "knekker" i halebeinet sitt, man får ikke rettet halen hennes helt ut uten å brekke den. Selv når hun har den bøyd oppunder magen så ser man flere av disse "knekkene". Nå er det allikevel noe muskelpåvirkning i krøllene, for krøllen blir litt "løsere" jo eldre basenjien blir - men helt rett hale blir det aldri. Er litt corny med den krøllhalen, de har jo så mange krøller basenjier. Ihvertfall har vi et problem hvis hun får krøllen tredd rundt båndet - da gjør det visst vondt i halen hvis båndet strammes og "løfter" i krøllen, så jeg driver av og til og må tre båndet ut av halen på bikkja! Videre har hun en tilbøyelighet til at kvister blir fanget i krøllen, og da må man også pille! (hadde aldri trodd at noe sånt kunne være et problem..)

Takk for svar TonjeM - dette visste jeg ikke..

Må le litt for meg selv her - ser for meg en basenji hengende fast i grener, bånd og alt mulig.. Passerer under stuebordet - og vips, der "hang" den fast...

Har hørt om en hund (bearded collie) som hadde en skikkelig haleknekk helt ytterst på halen (tuppen pekte oppover) - DEN hang seg fast i buråpningen noen ganger, og måtte rygge inn igjen for å løsne halen...

Ja, merkelig hvilke "problemer" man skal oppleve...

Susanne

Min Basenji har forholdsvis dårlig hale, så hans knekker nok ikke :barfy: Tvinner desperat for å få skikkelig krøll jeg ;)

Her går det i sæggerumpe den ene dagen og griserumpe den neste. Krysser fingre for at det er konsentrasjonen hans som er dårlig og ikke halefestet :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har konsultert Twitter/X sin AI Grok3(*) om håndtering av Edes stressproblemer. Deler fordi jeg selv aldri har blitt informert om at kronisk forhøyet kortisol kan bli et problem med vintervalp i nordlige områder. Om dette har gått meg hus forbi, så er det sikkert flere som ikke vet dette fra før.  https://x.com/i/grok/share/kn2sCPvPbS7vXho8lO9zSJbtH     *)Som Simira ved en tidligere anledning påpekte, så skal en ikke sluke alt fra en AI rått, men jeg synes Grok3 er god på kildekritikk, ekstraksjon og presentasjon av informasjonen den har vurdert som essensen fra gode kilder. Internettet er stort og inneholder mye tull. Grok3 navigerer det godt og svarer vettugt og on case. 
    • Vi har kranglet i dag. Kjøkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite håp om en fredlig løsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsøk på å påkalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstå at han holder på å sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd på dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka å ikke tillate ham å forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fått annet enn løk og sitron fra den benken har ikke drept håpet hans om å en dag få melk, yoghurt, fisk, kjøtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke så det da han knabba en hel vårløk og struttet ekstatisk til plassen sin for å fortære byttet. Ble litt lang i maska først, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort først. Det tok mange lange sekunder før han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle være snill og bytte den til meg med vann og tørrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, så var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde større verdi enn noe annet han har vært i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — også fra kjøkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og såpesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lå lavere i kurs enn den vårløken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig på den mens han så på meg med DET blikket og forsøkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren på nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av påtatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dårlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og ønsket om triumfere. Smaken av vårløken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler på meg og ble igjen en liten gutt som oppsøkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tørrfor og tok takknemlig i mot noe å døyve "Fysjom, pføy!" fra vårløken med.  Lærte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert ønske om fred. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tørrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for så å umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal få fri tilgang til den benken der om han bare prøver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er på et volum ment å presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i måltidet mitt, etter å ha holdt på i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, så seg han sammen på gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere på kvelden har han hentet vårløken igjen flere ganger og gitt den juling på sengen sin. Det handler bare om å vinne NOE fra den benken der, og han er sint på den ***** vårløken fordi det er alt han har fått tak i og den har nerver til å smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er på plass, men de har ikke begynt å virke ennå. Det skal bli en bra festlig tid når jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spørsmål, relatert til valget av kjønn og rase: "Du kommer ikke til å angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til å angre innimellom." Innimellom hadde det vært mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men så hadde vi en nyyydelig treningsøkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tørrforkule. Som om lønna bare var en bonus, og ikke main reason for å gjøre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" Søteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser også kreativitet ved å kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret på en "haka på target" på alle "targets" han syntes bød seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjøre, og oste en aura av: "Se på meg nå! Se så flink jeg er!"  Ble nødt til å belønne ham ekstra pga måten han la sjelen sin i det. Den haka på alt var så naivt forventningsfull og så helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han håpet på for det der.  Han er så søt 🥰 .. selv når han er pøbel og rakker. 
    • Det er... råfôr uten kylling?
    • Er det noen som har prøvd den nye varianten av vom og hundemat; vom zero chicken? Ute etter erfaringer  
    • Vi har større problemer enn FVF. Skjønneste, rolige, snille og greie Ede i alle andre situasjoner går så høyt i stress når vi ankommer treningssenteret, han setter i en slags smerteskrik av rent stress.  Ikke hørt verre siden første hunden fikk panikkanfall pga aggressivt "angrep" fra annen hund. Han hadde mer legit reason til å få den typen angststress. Ede har lagd samme lyd to ganger nå, men utløsende faktor er noe så simpelt som utålmodighet ifbm en forventning om lek.  Muttern har shoppa. Magnesium og DHA/EPA legges til daglig kost, og godbiter med cannabidiol - jepp, dop - inntas i god tid før vi nærmer oss treningssenteret igjen.  Vi ble anbefalt Trikem MaxRelax, men jeg avventer pga melatonin i produktet. En kan bli irritabel av melatonin om en ikke sovner av det, derfor tror jeg det er dumt å gi det unntatt på kvelden, før lang transport eller lengre opphold i bur av andre årsaker. Resten av produktet ser bra ut til vår bruk, så får ta frem labfrakken og labbrillene og lage en egen mixtur uten melatonin til dagtid, dersom ikke det hasjplante-dopet CBD gjør susen.  Ede kan ihvertfall drite i å få lek som belønning der inne på en stund. Trenger ikke høyeste verdi godbiter heller. På cannabidiol er han antakelig fornøyd med tørre tørrforkuler til munchies, ble jeg fortalt av en venn.  Han roer seg alltid etter en stund der inne, men å gå så i taket av forventninger som han gjør på bølgetoppene er virkelig ikke bra. Trodde jeg hadde ham godt nede mot slutten av dagens "koselige" (skulle være) såkalte miljøtrening. Hadde gått så rolig og fint gjennom løypa flere ganger. Utfordret alle sine usikkerheter og på eget initiativ bare valset rett over et hinder jeg selv trodde det ville være dumt å prøve lokke utpå, pga stresset. Dette nektet han plent forrige gang. Nonchalant utpå på eget initiativ i dag.  Den lealøse plattformen var også helt kul med bare forbeina. Klar forbedring. No stress. Etter å ha blitt oppgira igjen av tunnelen, som er en klar favoritt  så tok vi det litt rolig med en nær flat balansepute som kasse å pivote rundt. Bort fra puta, og plasserte ham i en sitt. Ren rutine. Gikk noen meter. Han begynte dirre - synlig fra to meters avstand - av overivrig forventning da jeg nærmet meg tilbake, og klarte ikke holde begeistringen, men spratt opp i glede da han så hånden med godbit på tur ned, og begynte jukke av stress da han ikke fikk den fordi han hoppet opp på meg.  Det er ille. Det er virkelig ille. Derav turen innom det lyse nettets SilkRoad for å kjøpe (lovlig) dop til ham. Så voldsomt stress som det der trenger han ikke ha i kroppen mens vi trener på å senke forventningene til stedet.  Å gå ham endorfin-rolig før desensitivering på senteret kunne fungert om jeg hadde hatt kontroll på hvor hans after exercise sweet spot er. Slik vi har det nå går han i raptus om turen blir for kort før han oppfatter at den snart er over, eller han blir plutselig kaputt og trenger bæres om den blir for lang. Ingen av delene er bra før rotrening, så dop er altså løsningen muttern velger her. (Kan hende en eske cannabis-cookies til seg selv også var en stein på vektskålen i den decision making prosessen)  Ellers er Ede bare fin og rolig og snill og god, altså, selv på fulle busser og i travle gater, med og uten musikk og rare mennesker, og alskens matlukt. Han er nonchalant og tar godis overalt ellers, men stresset inne på det senteret er så ekstremt at han ved flere anledninger avviste godbiter der i dag.  Dette er målet. Stillbilde sier ikke mye, men han var avslappet, ikke sliten. Nøt livet mens vi ventet på bussen hjem etter 40 min koslig søndagskos i varmende vårsol på torg og i park. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...