Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundebur


Sfs

Recommended Posts

Jeg lurer på hva folks mening om å ha hundene sine i bur er? Jeg mener at å ha en hund i bur når man er på jobb eller annet ikke er bra, en hund bør få gå rundt som den vil og ikke sperres inne i et slags "fengsel". Er fullt klar over at det er mange som har hundene sine i bur når de er på jobb eller andre ganger, og kan godt forstå det viss dette er hunder som ødelegger så og si alt man eier og har eller om det er andre gode grunner for det, men ellers skjønner jeg det rett og slett ikke at det er så vanlig med bur til hunden sin. Bur hører hjemme i biler, det er min mening...

Ps: skriver ikke dette for å provosere, heller mer for å skjønne hvorfor folk bruker det. Kanskje folk har gode grunner jeg ikke har tenkt over..? hvem vet.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Jeg har et eget rom hvor Oscar er når jeg er borte og han ikke kan være med. Der har jeg også bur, dog med åpen dør så han får ligge der om han har lyst. Har også en annen seng til han som han kan ligge i om han vil, + vann, leker osv selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt bur siden dag 1. Vent hunden til at buret er hundens plass og hule. Så der sover hunden om natten, og går til hvis hunden vil ha ro. Jeg hadde igjen døren om natten det første året omtrent, men nå er døren oppe. Men har barnegrind i trappen, så hunden kommer seg uansett ikke opp i stua. Jeg syns at å venne hunden til bur er en fordel. Under transport må ofte hunder ligge i bur. På reiser feks. Eller hos veterinæren hvis det skulle være noe. Ja i mange tilfeller må hunden være i bur/eller kommer til å være i bur, så da er det best at hunden har ligget i bur før, og ikke er redd i bur.

Men jeg syns ikke at hunden må ligge innesteng i bur på dagtid alene, da bør hunden ha et eget rom istedet. Vår hund går løs i stuen, og det syns hun er best. Vi har også bur hvis hun skulle være på besøk hos noen, da blir hun mye roligere om natten.

Så jeg er ikke imot burbruk, siden jeg ser på det som noe praktisk. Men ikke noe man kan stenge hunden inn i en hel dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av å bruke lukket bur til hunden hjemme. Mine hunder minus valpen går fritt omkring hele tiden hjemme. Valpen er er i en STOR valpegrind når jeg er på jobb. Hundene sover på gulvet ved siden av meg om natten. I bilen bruker jeg bur og på utstilling bruker jeg helst grind men noen ganger bur. Synes det er helt vannvittig med hunder som er inne i et lite bur både når eieren er på jobb og om natten. Har vokst opp med vorsteher, puddel og pomeranian og det har aldri vært brukt bur inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur i bilen av sikkerhetsmessige årsaker.

På formiddagene og nettene ligger hun stort sett og sover, men hun er i en binge som faktisk holder kravene loven setter for oppbevaring av dyr. Grunnen er enkelt og greit det at jeg har en overmatglad labrador som har null problemer med å åpne brødskuffen vår og døra til boden hvor vi oppbevarer store mengder mat. Hadde hun fått gått løs i huset en formiddag tror jeg det er stor sjanse for at hun hadde spist seg til døde, for sunn fornuft har hun ikke når det kommer til mat.

Forresten syns jeg det er veldig praktisk at hun fint takler å ligge i bur, det er greit når hun er hos veterinær, om vi bor på hotell eller overnatter hos besteforeldrene mine osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Djervekvinnen. Positivt å venne en hund til bur og helt greit å ha buret som hundens egen plass, men det å sperre en hund inne med døren igjen når man er ute lengre tider av gangen, det er mer det jeg reagerer på. Synes ikke det er bra å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix er i bur når vi er borte. Om natten er buret oppe, han har mulighet til å ligge i sengen min, men han legger seg for det meste i buret sitt uansett ;) Det viser jo i hvertfall at han liker bur da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt bur til Ero fra vi fikk han. Buret er hans plass, hvor han får slappe av og ingen forstyrrer han, en trygg hule. Om dagen går han inn og ut av buret som han selv vil, om natten sover han med burdøren lukket fordi han sover bedre da. Når han er alene er han på et eget rom hvor buret også er med døren åpen. Jeg ser bare fordeler med å ha en hund som er trygg i buret sitt. Men å stenge hunden i bur bare fordi man ikke har tid til den eller at det er en enkel løsning synes jeg ikke no om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis så liker jeg ikke lukket bur når hunden er alene hjemme om dagen, og heller ikke om natten. Jeg ser at det er praktisk å venne hunden til bur, men å ha hunden i lukket bur en 7-8 timers arbeidsdag og i tillegg om natten syns jeg er unødvendig. Det beste er jo å ha et eget rom eller lignende hvis hunden av en eller annen grunn ikke kan gå løs, sånn som westminsters matmonster ;) . Så lenge kravene om størrelse blir fulgt så er jeg ikke noen fanatisk motstander (men jeg syns godt det kunne vært krevd litt større størrelser enn det er, men det er bare den småhysteriske mamma siden av meg som kommer fram ;) . ). Buster har ikke bur, i biln bruker han bilseler. Mange rådet meg om å bruke bur til han når han var valp siden han var en smule destruktiv, men jeg valgte å heller bruke mer energi på å rydde vekk ting jeg var redd for, og ting som kunne være farlig for han. Det hadde neppe vært plass på det lille internatrommet mitt til den størrelsen på buret han måtte ha hatt uansett. Der vi bodde før fikk han og opp matskap og søppelskap, men da begynte vi å låse kjøkkendøren. Han vokste heldigvis fra seg å ødelegge ting å tang.

Jeg liker ikke burbruk noe særlig, men jeg kan forstå at enkelte er nødt til å bruke det. Men å ha hunden i lukket bur både under arbeidsdagen og om natten er jeg helt imot, med mindre det er en spesiell grunn som for eksempel løpetid, skade eller lignende. Jada hunden trives sikkert i buret sitt å går å legger seg der frivillig. Men hvorfor lukke døren? (og den siste gjelder ikke hvis man har en hund som ikke klarer å roe seg ned med mindre den ligger i bur, man har en av hvert kjønn og tispen har løpetid, ved skade og hunden må være i ro etc. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hundene mine skal aldri stenges inne i bur med mindre det er helt nødvendig. Har lært hundene mine å være hjemme alene uten å måtte stenges inne ;)

Om natten så sover de så da ser jeg ingen grunn til bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med elisabeth! ;) Bruker kun bur i bilen/ på utstillinger osv, som et oppbevaringsted rett og slett ;) og selfølgelig av sikkerhetsmessige grunner. Om folk vil bruke lukket bur til hunden som oppholdssted mens de er på jobb, skole, lengre ærend osv, er det greit for meg, men det er ikke noe jeg ville gjort med min/ mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har egent rom som de er på. Der inne har de hver sitt bur + vannskål. Hundene ligger med bur døren åpen, men rommet er ikke større enn at de kan drikke. Synes ikke det er noe gale i dette. Nå er hundene mine ikke lengre hjemme en max 3 timer per dag. Er det slik at hundene skal ligge i bur opp til 8-9 timer til dagen, synes jeg det ikke er bra.

Men det er ikke slik at hunden ikke har det godt i buret. Når mine hunder vil ha fred, går de inn i buret selv. Det hadde det ikke gjort hvis de ikke likte det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker IKKE bur når jeg er på skolen, men jeg skal begynne å bruke en stor valpegård til Pito som hun skal være i når jeg er vekke, pga hun vokter gangen veldig og jeg tror hun vil ha godt av å være vekke fra gangen så hun slipper det "ansvaret" hun får når hun får gå i gangen. Hun sover i lukket bur om natten også. (stort gitterbur)

Ellers hadde jeg aldri klart meg uten bur på utstilling,agility osv. Det er et supert hjelpemiddel å kunne ha hunden i det så den får slappe av og koble fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chica har bur, men hun bruker det kun hvis hun vil slappe av, om natten, i bilen og på utstillinger. Jeg synes ikke noe om at hunder skal ligge i bur hele dagen også. Når vi er på skole og jobb her hjemme er hun på rommet mitt. Der har hun også buret, hvis hun vil ligge der.. Men hun blir aldri stengt der inne på dagtid!

Angående bur, hva synes dere om dette?

Da jeg gikk på kurs, hadde jeg en veldig dårlig dag og Chica nektet å høre. Akkurat da var det kaldt og det hadde regnet, så jeg hadde tatt på henne en drakt. Instruktøren samlet alle i en ring og tok opp problemer med hund. Da fikk jeg og en annen hundeeier kjeft fordi de mente at vi dullet for mye med hundene, og at de fikk alt for mye oppmerksomhet. Det var da grunnen til at de ikke ville høre. Uansett, vi fikk beskjed om at vi skulle sette dem i bur en hel helg, fra fredag til søndag. De skulle kun få komme ut av buret når de skulle få mat og gå på tur. Ellers skulle de bare ligge i buret med stengt dør og ikke få noe som helst oppmerksomhet. Da skulle alt ordne seg, og de skulle høre igjen..

Herregud, er det noe man gjør med hunden sin? Er det da ikke noe bedre man kan gjøre for å fange oppmerksomheten til hunden f.eks?

For sikkerhets skyld, satt ikke Chica i buret en hel helg som de ba meg om(hun gjorde det bra på neste kursdag for det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bur, hva synes dere om dette?

Uansett, vi fikk beskjed om at vi skulle sette dem i bur en hel helg, fra fredag til søndag. De skulle kun få komme ut av buret når de skulle få mat og gå på tur. Ellers skulle de bare ligge i buret med stengt dør og ikke få noe som helst oppmerksomhet. Da skulle alt ordne seg, og de skulle høre igjen..

Kan sikkert funke det, på samme måte som hvis du skriker alt du vil ha frem til hunden en hel helg, lar være å mate den, slår den når den ikke hører eller andre ting som gjør at hunden ikke tør annet enn å gjøre som du sier. Straff virker, det er det ingen tvil om.

Det vet jo folk som stapper hundene sine i bur alt om. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ikke bur til noen av mine,av den enkle grunn at jeg ser ikke vitsen,de oppfører seg bra hjemme alene,aldri noe tull,de har hverandre som selskap,og ødelegger ikke noe.

Dessuten er jeg ikke så veldig glad i når folk bruker bur,uten å ha en grunn for det..men er jo mange meninger rundt dette da=)

Brukte bur til ei shæfertispe vi hadde før når vi ikkear hjemme,pga at der hun kom ifra før ikke hadde fått nok mat,og bare vi var utenfor i fem minutter så hadde hun åpnet og robba hele kjøleskapet,åpnet skapdører,revet ut søpla..osv osv..så da måtte jeg ha ehnne i bur,hun kunne jo fått i seg noe hun slett ikke burde,og ikke spesielt gøy å komme hjem til heller..men hun likte å være i buret sitt da..de jeg har nå har aldri hatt bur her,så tror ikke dem ville satt pris på det om jeg plutselig skulle begynt å bruke det..ser ingenting galt med bur bruk om det er en grunn for det,men hører om så mange som nesten lar hundene bo i buret døgnet rundt,det er jeg imot..ser da ikke poenget med å ha en hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he når jeg sto opp i dag tidlig skulle jeg starte en tråd om burbruk ;) men så kom du meg i forkjøpet.

Så jeg har vil jeg velge å si en lit spesiel situasjon da min to aldri er alene hjemme. Eller absolutt veldig skjeldent. Når de er alene så kan de gå fritt rundt om kring som de vil.

På natten har vi en lit spesiell ordning da mine to hunder er hyperaktive spesiellt hun eldste på to år. HUn er i stallen hele dagen og har vanskelig heter med å roe seg. Går vi tur har det vert episoder hvor hun måtte bli bært hjem for hun var så utmattet. Og helt seriøst tror jeg hun har adhd. ;) Så de sover i bur med lukket dør på natten. Grunnen til det er at lilly ikke greier å roe seg. Hun løper da frem og tilbake hele natten så da blir hele natte bur-seng-bur-seng-bur-seng. OG til det er hun drit stressa og knurrer og går til døren og ordner og styrer, det må sies at hun er mørkeredd. Så ordningen vår er at når mannen min står opp sånn rundt klokken 5 åpner han bur døra og begge hundene hopper oppi i senga og sover videre med meg til klokken 7. Begge har deilig saue skinn de ligger på i buret. Ellers bruker jeg kun bur ved lange reiser eller så holder jeg begge i selen ved korte reiser. OG ved utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er hjemme alene så går han ofte fritt i gangen, kjøkkenet og rommet til pappa(med en stor seng og hundeseng ;), han har også tilgang til vann hele dagen.)

Men om vi får besøk så kan det bli litt for mye til tider så da settes han i buret. Men sitter max 3 timer...

Jeg vente han til buret fra han var ganske liten, Og han satt lengre og lengre. Og fikk masse ros. Og nå sitter han inne og sier ikke et pip. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å bruke bur til noen av mine hunder , uten om i bilen.

Tror hvis en går inn for det og bruker litt tid så finnes det andre løsninger enn å stappe hunden i et bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er greit å ha i mange tilfellernår man er ute på reise,å ha med på utstilling og i bil, derfor viktig med tilvendelse. Bruker selv bare bur med åpen dør til bruk hjemme. Den må jo ha en plass den vet er dens egen, og føler seg trygg i!

Det er selfølgelig litt skremmende for dem når de vet at "de neste 4-5 timene kommer jeg til å tilbringe i bur. " Men da er det en tilvendelse som må gjøres. viss du vil ha hunden i bur så lenge, alene, bør den være trygg på dette. Vanen blir til en selvfølge. Kjenner selv noen som har hunden i bur 5 timer når de er på jobb, hunden er vant yil dette og klarer seg fint med det! :unsure:

Selv lar vi Yuna gå fritt i huset, med et par lukte dører hvor hun ikke er ønsket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å bruke bur til mine hunder. Gjorde det før, men nå har de ett eget rom i kjelleren som de er i når vi er borte.

Men i bilen bruker jeg bur, og om vi reiser på utstilling så blir buret brukt om natten. Så lenge de gir tegn til at buret er helt ok å ligge i så ser jeg ikke problemet. Har tilgode å se en hund som ikke liker bur gå frivillig inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det negativt å spørre en oppdretter om en kan kjøpe to valper fra samme kull? Virker jeg useriøs da sånn at oppdrtteren ikke velger meg i det hele tatt? Og ja vet om littermate syndrom.
    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...