Gå til innhold
Hundesonen.no

Småunger kastet seg over Pippin


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg ble temmelig svett idag da vi gikk tur. Tre unger på fire-fem-seks år kastet seg plutselig over Pippin og begynte å kose og klemme. Jeg heiv meg selvfølgelig mellom som buffer, jeg var ærlig talt ganske usikker på hvordan han kom til å reagere, han er verken vant med barn eller overraskelsesangrep! Heldigvis tok han det helt pent, han var nok overrasket og litt stiv i kroppen, men han logret og begynte etterhvert å slikke ørene deres, prøvde iallfall.

Jeg fortalte de søte små at sånn måtte de ikke gjøre, at noen hunder kan bli skremt og bite osv. Jeg håper jeg fikk fram at hunder er ålreite dyr men må behandles med respekt, vil jo ikke skremme barn fra å ha kontakt med hunder heller. Her var det iallefall noen foreldre som ikke har gjort jobben sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis at det der gikk bra altså...

unger klarer ikke å kontrollere impulser så bra.. vet ikke om det er bra eller dårlig jeg...

prøver å forklare kusina mi på 7 år at man må behandle hunder med respekt og ikke herje med dem, for de kan bli sinte...

når ikke inn en gang...

og sekundet etterpå så er hu å hersjer enten med hennes familie hund, mammas hund, eller min hund...

jeg har nå innført regel t henne om at hu ikke får lov til å herje sånn med toya, og hvis jeg ser det, så tar jeg vekk toya...

har gått ganske fint, med toya, men hu gjør det jo fremdeles med fremmede hunder.. noe jeg ikke er så glad for...

så tante og onkel har litt av en jobb... men virker som om at selvom hvor mye vi sier til henne, at hunden kan bli skremt, sint eller lei og bite deg.. så når det ikke inn...

tips mottas med takk... ( selvom det ikke er min unge) :)

men takk gud for at det gikk bra enda en gang...

toya hadde nok tatt det med fatting siden hu er vant med anette, men hvis det hadde vært en annne hund...

*Grøsser bare ved tanken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skummelt det der ja, hvet jo ikke om hunden blir glad elle redd lixom. Men heldigvis da så har du en snill hund ;) ;) Gizmo elsker jo andre folk da men man hvet alldrig lixom når hunden for nok....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Bra det gikk bra. Jeg og har opplevd lignendes, gikk på tur i langeskogen og mot meg kom en skokk med barnehage unger som var på tur. Jeg gikk helt ut ved veikanten forde jeg tenkte at kanskje noen var redd, men neida det var de ikke ca ti unger flokket seg rundt Trude så jeg nesten ikke kunne se hun igjen under alle ungene. Fikk ganske sjokk da ja. Heldigvis gikk det veldig fint det også, hun brydde seg ikke. Men synes virkelig barnehage passerne burde tatt afære å ikke latt ungene gjøre det der, men de brydde seg ikke i det hele tatt og bare fortsatte å gå. Ropte ikke på ungene som hadde hengt seg på meg engang, så jeg måtte jo bare be de pent om å flytte seg så vi kunne fortsette turen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det der flere ganger. Om de bare kunne ha spurt først! Skal ikke mer til enn "kan vi få hilse på hunden din?"... Her om dagen var jeg på tur med begge hundene og det kom to små gutter som rett og slett kastet seg over hundene.Greit nok at den ene hunden min var en valp på 9-10 uker, men jeg hadde en voksen med og synes uansett at de skal spørre først! Biter hunden så er det jo min(hundens) feil, og så kunne det så lett vært unngått. Har nemlig en hund som IKKE liker barn, og han gir ingen advarsel først. Han tror han er over på rangstigen og nøyer seg ikke med knurring eller det å gå vekk hvis han ikke vil at noen barn skal klappe ham. Derfor kunne det vært greit om barn lærte seg normal høflighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var en av grunnene til at jeg avlivde den forrige hunden min.Han hadde helt klart begynnt å bite villt rundt seg og han var en søt liten "mini-golden" som tiltrakk seg alt som var av småunger. Jeg overhørte stadig foreldre som sa til barna sine at den søte snille hunden der kunne de hilse på. At han var veloppdragen og rolig betydde nemlig at han var "snill" trodde de. Loke er stor, svart og voldsom og takk gud for det.Han elsker barn, min nevø på tre år kjørte på han med trehjulssykkelen og fikk et skikkelig nuss som "straff" ;)

Man kan jo alltids ønske at foreldre lærer barna sine å ikke å løpe bort til hunder, når jeg var liten ble det prentet innn på lik linje som å ake i veien, men faktum er at barn gjerne gjør ting de ikke for lov til og mange foreldre har et urealistisk syn på hva en hund skal takle..(Hollywood har vel endel av skylden der)

Det eneste vi kan gjøre som hundeiere er å sette fokus på sunn mentalitet, lære hunden å takle barn og prøve å oppdra de vi støter på som best vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å følge litt med også - for ungene kommer vel ikke dalende ned fra himmelen brått? Ja, man kan ønske seg at foreldre oppdro barna litt bedre, men samtidig så er nå engang barn en svært stor del av hverdagen som også en hund skal forventes å møte - og da må man sørge for å være forberedt. Sånn er det bare.

Ser man barn, så får man regne med at de er "uberegnelige" - det vil si impulsive, og kan komme løpende bort, eller brått snu seg. Som voksen - eller iallfall eldre enn barna - så er man som hundeeier den ansvarlige da, både for at hund og barn får en grei opplevelse.

Kanskje får man stoppe opp og gå litt imellom, si et litt myndig "nei, ikke bort til hunden så raskt", eller kanskje gå litt unna. Har man en hund som ikke er trygg på barn, så må man IHVERTFALL klare å holde barn unna - som eier av en potensielt farlig hund så er det eget ansvar, og ingen andres.

Men en god måte å forebygge endel ting på, er rett og slett å venne hunden til barn på best tenkelig måte. En hund er ikke over barn på rangstigen. Og "tror" den at den er det, ja, da får man som eier si at "nei, dette er bare ikke lov" når det gjelder at den sier fra på egenhånd. Belgerpia beskrev engang en hund hun hadde, der hun som eier styrte dette.

Og barn er nå engang oftest vant til at voksne bestemmer. Får man tatt styringen, kan man kanskje til og med lære dem nyttige tips - slik Heidi gjorde. For det ER jo egentlig fint da, at barn liker hunder - heller det, enn barn som holder seg unna og er redde fordi de har foreldre som forteller dem at hunder er farlige for alle barn, slik jeg faktisk har overhørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ungene kom omtrent dalende ned fra himmelen! De lekte i en hage ved veien. Jeg hørte dem og gikk derfor med Pippin på motsatt side av meg, slik at jeg var mellom ungene og han. Men så fikk de altså øye på Pippin og kom STORMENDE, de var over han på sekunder! Jeg skvatt like mye som Pippin! Jeg tror det er vanskelig å gardere seg mot sånne situasjoner, så løsningen er nok mer sosialisering med barn ja, der har jeg nok svikta litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂) Som sagt, hvorvidt det er lurt å skaffe en eller to vil nok avhenge av både hva du skal bruke hundene til og  rase/individ. Hvis målet med hundeholdet er ‘alminnelig’ familie/turhund og ikke noe som krever ekstra ‘spesialtrening’ og dette er greit omgjengelige raser/individer ( med omgjengelig mener jeg raser som ikke er kjent for hunde/samkjønnsaggresjon) og at man selv har/vil bruke mye av sin tid på hundene, ser jeg ikke problemet. Selv har jeg alltid hatt hunder i flokk og det har fungert helt utmerket med ett unntak. Jeg overtok en omplasseringshund av rase som er kjent for å være tvilsom mot andre hunder. Det gikk helt fint i ett års tid eller så og så smalt det, til gangs. Hunden måtte omplasseres igjen, noe annet var ikke mulig. Nå er alle mine hunder innendørs, er aldri i bur/binge eller adskilt men jeg har aldri opplevd at de er mer knyttet til hverandre enn meg. Hverken de som jeg har overtatt voksne eller som kullsøsken. Har man hundene stående ute i hundegård eller tilbringer lite tid med dem, er det godt mulig at det vil forholde seg annerledes. Dette gjaldt også det kullet jeg beholdt selv og de kullsøskene jeg har kjøpt. Jeg har nå to unghunder  med bare 4.5 måneders aldersforskjell. Samme her, jeg kan uten problemer ta en ut av flokken, selv om jeg sjelden gjør det.  Jeg driver heller ikke noe trening med en og en på alle slags tenkelige og utenkelige ting/hendelser. I så fall vil man jo stort sett ikke fått tid til annet, hvis man skal utsette hvalpen for alt som den kanskje kan komme i kontakt med , før eller senere.    Etter min erfaring ‘henger’ det hele på hovedsaklig to ting, hvalpens medfødte mentale egenskaper og eierens egnethet. Selvfølgelig kan man trene en mentalt svak hund til å tåle mer enn den kanskje i utgangspunktet ‘tåler’ men man gjør  det himla mye enklere for seg selv, hvis man gjør god research  før man får hundene i hus. Når jeg snakker om eierens egnethet mener jeg slett ikke bare kunnskap men også om eierens mentale kvaliteter så og si. Er man av typen som er nervøs og hengir seg til katastrofetenking i større og mindre situasjoner, så kan jeg garantere at hunden plukker det opp. Hvilket selvsagt er uheldig.    Oppsan, jeg får vel runde av før det blir en novelle.. Det positive( særdeles for hvalpene) med å være to er etter min mening sterkt undervurdert! Det er helt klart fullstendig unaturlig for en valp og bli skilt fra mor og kullsøsken ved 8 ukers alder. ( personlig mener jeg at leveringsalder burde være lovpålagt 12 uker). Fra å ha trygghet og ikke minst kullsøsken å leke og herje med ( og tro meg friske, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet!) blir de ved 8 ukers alder fjernet og tatt med til en helt fremmed plass. Joda, det går greit i de fleste tilfeller men det er ingen tvil om at hvalpene har enormt utbytte av å ha ett kullsøsken ( eventuelt omtrent jevnaldrig   valp å leke med og sove sammen med. Et menneske kan aldri erstatte lek sammen med andre hvalper. Jeg tror ikke man skal undervurdere en trygg oppvekst og påvirkningen. det har på en voksen hund( eller menneske for den del) Selv om det helt klart er mye arbeid med valp enten det er en eller to så syns jeg vel at mange er overraskende negative, uten å ha egen erfaring å støtte seg på. Lykke til og lurer du på noe , bare spør  
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...