Jump to content
Hundesonen.no

Flått

Miko

Recommended Posts

Nå er flåtten kommet, huff :)

Jeg lurer på hva dere bruker på deres hunder mot det?

Jeg vet ikke hva jeg skal bruke på Miko?

Har hørt så mye negativt om Exspot...

Vil gjerne få noen tilbakemeldinger :)

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Jeg bruker festingtabletter til mine. Gir dem en tablett morgen og kveld, og det holder dem helt fri for flått, helt naturlig produkt. Det er helsekost tabletter som gjør at flåtten ikke setter seg, heller ikke mygg eller andre insekter. Billig, bra og supereffektivt!

Hvor billig/dyrt er dette da?

Jeg bruker festingtabletter til mine. Gir dem en tablett morgen og kveld, og det holder dem helt fri for flått, helt naturlig produkt. Det er helsekost tabletter som gjør at flåtten ikke setter seg, heller ikke mygg eller andre insekter. Billig, bra og supereffektivt!

Vi bruker IKKE Exspot her i huset. Collier og sheltier er kjent for å kunne utvikle hyperallergi mot Exspot, så det er bannlyst!

Her i huset er det enten Frontline (samme type middel som Exspot) eller Hopoff, hviløksmiddel til å ha i maten.

Men nå kjente jeg at jeg heller ville prøve Tuppetroll sitt super stoff!!

Og forresten, lavendel dråper fungerer også preavntivt mot flått. Når vi er på hytte npå sørlandet (hvor det er ekstremt mye flått) smører jeg inn pelsen med 5-6 dråper lavendel, og flåtten holder seg borte. OG hunden lukter så søtt og godt :)

Bruker Expot eller frontline. Litt ettersom. Måtte bruke expot ved et luseangrep en gang (Frontline ville ikke ta de), og det gikk helt bra med border collien min. Enda mange har anbefalt å ikke bruke det på de også.

Men lurer på å prøve disse tabelettene nå da. :-)

I fjor brukte jeg halsbånd kjøpt hos veterinær, og det kommer jeg til å bruke i år også.

Kjempegreit. Og det kan tas av når hunden bader, og da varer det hele flått-sesongen.

Hunden min fikk ikke en eneste flått i fjor, og han reagerte heller ikke på halsbåndet (noe jeg har hørt at enkelte kan gjøre)

Når vi er på hytte npå sørlandet (hvor det er ekstremt mye flått) smører jeg inn pelsen med 5-6 dråper lavendel, og flåtten holder seg borte. OG hunden lukter så søtt og godt :)

Sånn veldig OT: Hvor på sørlandet?

Til topicen: Mener vi har brukt Expot.. Har funka kjempe bra!

Prøvde et flåtthalsbånd på to forskjellige hunder i pinsen i fjor. Aldri igjen! Vi fant ingen flått på kvelden, men et par uker etter at vi kom hjem hadde vi plukket av ca. 15 flått på Romeo. Det hadde også klødd ganske mye, så vi holder oss til exspot...

her i kristiansand er det jo tonnevis av flått..vi har brukt xspot,og fungert greit nok det..men høres jo veldig greit ut med de tablettene som er nevnt over her da..

Vi har ikke brukt noe mot flått tidligere. Vi børster gjennom pelsen etter turer i utsatte områder, og

slik har vi klart å holde mesteparten borte. Noen små har likevel klart å sette seg, men de pleier

vi å oppdage fort. Vet ikke hva jeg skal tenke om de tablettene til Tuppetroll, de sier jo ingenting om

hva tablettene inneholder på siden...

Jeg bruker hopoff og er ganske fornøyd med det, helt naturlige ingredienser. Balder har hatt en flått etter han kom til meg og det var når jeg var tom for hopoff, her er det tonnevis av flått.

Leonbergeren min fikk 20-30 flått hver dag uten flåttmiddel, 10-15 stk når vi brukte exspot og diverse flåtthalsbånd.

Sånn veldig OT: Hvor på sørlandet?

Til topicen: Mener vi har brukt Expot.. Har funka kjempe bra!

Prøvde et flåtthalsbånd på to forskjellige hunder i pinsen i fjor. Aldri igjen! Vi fant ingen flått på kvelden, men et par uker etter at vi kom hjem hadde vi plukket av ca. 15 flått på Romeo. Det hadde også klødd ganske mye, så vi holder oss til exspot...

Hytten ligger ca 30 min utenfor Mandal ;)

Litt OT dette og med drister meg til likevel:

Hvor går "flått-grensen"? Jeg vet at det er lite og ingenting flått i nord, men hvor langt nord må jeg for å slippe å møte på de blodsugende beistene?

Vi var i fjor sommerferie rett utenfor Ålesund, og der var det UTROLIG mye flått! vi hadde 9 hunder med oss og plukket av 69 flått etter en 2 timers tur!

Vet ikke hva jeg skal tenke om de tablettene til Tuppetroll, de sier jo ingenting om

hva tablettene inneholder på siden...

Innholdsdeklarasjon; Vitløkspulver og lampliga mineraler ;) Funker bra her, hvertfall. En venninne som driver et dyrepensjonat testet det på alle dyra der oppe, og det var ikke en eneste flått på noen av dem hun hadde der hele sommeren, mens de som kom for en ukes tid og mindre fikk mange..

Litt OT dette og med drister meg til likevel:

Hvor går "flått-grensen"? Jeg vet at det er lite og ingenting flått i nord, men hvor langt nord må jeg for å slippe å møte på de blodsugende beistene?

Skogflått forekommer helt opp til Brønnøysund vet jeg, men det er bare en av 8 flåttarter. Det er og den eneste typen, visstnok, som kan overføre smitte til mennesker. Men hvor grensen går for de andre vet jeg ikke. Men drar du til Andøya kan jeg garantere deg at det er flåttfritt ;) .

Vi har ikke brukt noe flåttmiddel på Buster i det hele tatt. Vi har vært nøye med å sjekke pelsen etter hver tur og har aldri funnet noe heller. Vi vært heldig så langt, hater sånne små ekle kryp ;)

Det er faktisk oppdaget flått så langt nord som til Tana.

Jeg brukte ikke noe mot flått i fjor sommer, og tviler på at jeg kommer til å bruke det i år heller, så lenge jeg ikke skal sørover med han.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...