Gå til innhold
Hundesonen.no

Pembroke Welsh Corgi


Taz

Recommended Posts

Ingen vet sikkert hvordan og når corgien kom til Wales. Den tøffe, lille hunden har liksom alltid vært der og holdt vakt over hjem og buskap. Cardigan i kystområdene ble krysset med andre hunder i Pembrokeshire, og slik oppstod rasen som senere fikk navnet welsh corgi pembroke.

Corgien har alltid vært en brukshund. De fattige bøndene hadde ikke råd til å ha en hund for hver av de mange oppgavene som skulle ivaretas av firbente hjelpere, men i Corgien fant de en allsidig hjelper som kunne gjøre seg fortjent til føden, en "Jack of All Trades" som det heter i de deler av verden. Den arbeidet som buskapshund, men skjøttet også jobben med å passe hus og barn på sin "fritid". Corgien var modig, Iydig, trofast og samtidig kjælen og barnevennlig. Som vakthund var den pålitelig og effektiv, og benyttet seg av den samme hasenapperteknikk til disse oppgavene som til gjeting av buskap.

Cardigan og pembroke var lenge registret som en rase og ble vurdert ut i fra samme standard. Alle slags varianter opptrådte i corgiringen: Tunge hunder, lange hunder, lave hunder, hunder med spinkel benbygning, terrierlignende hunder, hunder som var rette eller bøyde i fronten - i det hele tatt var forvirringen stor. Først i 1934 ble de registrert som separate raser, og det ble utarbeidet separate standarder for rasene.

Fant det på Canis.. :D Va meningen jeg skulle ha den rasen, men er så få av dem i norge. vanskelig å f tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol::):D:(

En som bor nede i veien hos mag har masse coriges! Kjempesøte, men ikke min type hund. Jeg pleide å stelle og passe en av hundene hennes veldig mye da jeg var yngre. Fikk til og med ta vare på valpene hennes..! (Hun driver kennel) :( Den ene valpen, den jeg passet på mest, ble solgt til et norsk TV-par, så jeg så han på TV for litt siden! Så stas vettu! :( Han heter Basse :( hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • 3 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...