Gå til innhold
Hundesonen.no

Faraohund


ninasm
 Share

Recommended Posts

med_gallery_1030_143_161073.jpg

Hode: skallen lengere enn bred. Sett ovenfra oval. Snutepartiet anelse kortere enn skallen eller like lang. Svakt markert stopp. Flate kinn. Leppene tørre fine, dekker såvidt tennene. Nesebrusken ganske stor, fargen skal harmonere med pelsfargen. Saksebitt.

Hode: langt og tørt med ubetydelig stopp, stumpt kileformet. Nesebrusken alltid kjøttfarget.

Øyne: ovale, ravfarget og med våkent uttrykk.

Ører: middels høyt ansatt, brede ved ansatsen, bevegelige, tynne og store. Bæres oppstående når hunden er oppmerksom.

Bitt: saksebitt.

Hals: lang, smal, tørr og muskuløs.

Kropp: smidig med nesten rett rygglinje, en tanke hellende kryss. Dypt bryst, moderat opptrukket buklinje.

Ben: lange, godt tilbakelagte skuldre, rette forben, sterke mellomhender. Bakbeina parallelle, muskuløse og moderat vinklet.

Poter: sterke, godt hvelvet med tykke tredeputer.

Hale: middels høyt ansatt, tykk ved roten og avsmalnende (som en pisk). Rekker til haseleddet. Bæres høyt under bevegelse.

Bevegelser: frie, flytende og jordvinnende med høyt båret hode.

Pels: kort og glinsende, varierer fra kort og tilliggende til forholdsvis strihåret.

Farge: rødbrun eller mørk rødbrun med hvite tegninger (Hvit haletipp og hvit stjerneflekk på brystet er meget ønskelig. Hvitt på tærne og et smalt, hvitt bliss på hodet kan også tillates).

Skulderhøyde: idealhøyde for hannhund 56 cm (56-63), tispe 53 cm (53-61 cm).

med_gallery_1030_143_120689.jpg

Endret av Tore
Bilder fungerer ikke, flyttet til Gr.5.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
  • 1 month later...

Faraohunder er så utrolig elegante og fine hunder. Jeg er veldig intressert i å lære mer om dem!

Er det mange Faraohunder her på sonen?

:ahappy:

Jeg har faraohund! Har vært aktiv innen rasen i mange år nå (falt for rasen i 2001) og har reist en god del rundt og sett mange faraohunder fra store deler av verden.

glitter%2018%20days%20old.jpg-for-web-normal.jpg

Min finske faraohundimport, Izzie :cheer:

Rasens hjemland er Malta der den har blitt brukt til, og fremdeles brukes til, hare/kaninjakt. Faraohunder har dermed et sterkt jaktinstinkt og de er svært atletiske. De bør få løpe løs helst daglig for å bli rolige, harmoniske hunder innendørs i unghundsalderen. De fleste faraohunder "roer seg ned" rundt toårsalderen. Men det er viktig å huske på at alle er forskjellige. Noen (få) er ganske rolige hele sitt liv (helt fra valpetiden), mens andre er en god del "villere".

Man bør ha en god porsjon humor for å trives i lag med en faraohund. Mitt kennelnavn er "Bazinga", og det er ikke helt tilfeldig... Jeg har ordet fra The Big Bang Theory der det brukes som "A catchy phrase to accompany your clever pranks" av Sheldon Cooper (er det noen Big Bang theory fans her??) Jeg føler at dette kennelnavnet beskriver rasen ganske bra De er rampete og impulsive - ganske klovneaktige når jeg tenker over det... En vakker klovn

Dette er en rase med livsglede... Så om du har en lav smerteterskel, så bør man passe seg hjemme hos meg i alle fall. Harde haler logrer i ett døgnet rundt Faraohunden elsker sin familie og de elsker å sove inntil kroppen vår og helst under dyna sammen med oss! De fleste faraohunder er barnevennlige, men dette avhenger også selvsagt på sosialiseringen den får. Min faraotispe på to år elsker, virkelig ELSKER, barn. Nabobarna ringer på flere ganger i uka og kommer inn for å kose med henne. Noen faraohunder kan være reserverte overfor fremmede. Men det er virkelig ikke tilfellet hos meg

Som sagt er de atletiske, og de elsker og krever mosjon. Dersom de får en langtur i bånd eller får løpe løs i skogen en stund, er de som regel fornøyd. P.g.a. jaktinstinktet er det viktig å trene på innkalling tidlig. En god måte for faraohundene (og mynder generelt) å få utløp for sitt nedarvede jaktinstinkt, er å starte med lure coursing. Dette er en sport hundene virkelig elsker! For å lære mer om LC, besøk LC-Norges hjemmesider: http://www.lc-norway.com/

Det er viktig å merke seg at dette ikke er en rase for hvem som helst; de er krevende! Men så er de jo samtidig verdens vakreste rase - som virkelig forgyller livet med sin sjarm, glede, humor og kjærlighet.

Dersom noen er interesserte i å lære mer om rasen, så er det bare å ta kontakt! Vi bor i Rælingen, rett utenfor Lillestrøm, og vi er ofte i Oslo, så dersom noen vil treffe oss, så er det bare å si ifra. Vi er ofte på utstillinger og på de fleste LC-prøver, så et faraomøte kan arrangeres!

Izzie%209%20weeks.jpeg-for-web-normal.jpeg

0%20Mesmerizing%20Made%20In%20Heaven%20movement.jpg-for-web-normal.jpg

Izzie%20gaining%20her%20LC%20license%20at%2018%20months%202.jpg-for-web-normal.jpg

0%20Izzie%20&%20Tara%20december%202010.JPG-for-web-normal.jpg

0-26jan10-29-kopi.jpg?w=392&h=553

0_dec01_09-671.jpg?w=446&h=315

0_29okt09-253.jpg?w=491&h=462

:heart::lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon, er du en av studentene mine på Nordiske studier? Har sett deg så mange ganger når jeg er i forelesningene. :lol: (Og selvsagt på utstilling, hvor du aldri later til å skjønne hvorfor jeg smiler til deg, hehe).

Ja! Jeg tar nordisk (80sp.) på UiO :) Er det du som kommer med beskjeder fra instituttet i blant? Jeg kan ikke huske å ha sett noen fra universitetet på utstillinger i alle fall. Beklager! :P Neste gang du ser meg må du stoppe meg og hilse! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...