Gå til innhold
Hundesonen.no

spiller en defekt noen stor rolle?


Yuna

Recommended Posts

Har et spørsmål:

Min bichon har ikke hele den svarte kajalen rundt høyre øyet, betyr det at viss jeg stiller henne ut så vil det ikke være mulig å få verken 2. eller 3.plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten se i rase standarden på bichon frisé...

I standarden står det om øyne:

"Mørke nærmest runde,med så mørke øyerender som mulig"

På diskvalifiserende feil står det "lyse øyne" men dette er vel lys øyenFARGE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2.og 3.plass mener jeg fargebånd ja, vet hun ikke får rødt bånd. derfor er jeg usikker om det er så mye vits å prøve meg å stille henne så mye ut!

Ja jeg har lest at "så svarte øyne som mulig" og siden yuna ikke har det, kommer hun deinitivt ikke til å få rødt bånd! Er dermed usikker på om hun får noen premie i det HELE tatt......

diskvalifiserende er når det er f.eks brune skjær i øynene, du skal ikke kunne se pupillen så altfor godt :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å prøve det. Dessuten legger forskjellige dommere vekt på forskjellige ting. Kanskje du stiller for en som ikke legger så mye vekt på dette en gang og kanskje du får en 1 premie da. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil bli premiert, om ikke 1.pr. så får den 2. eller 3 :huh: evt. kip, men det skal mye til.

Er jo bare å prøve å stille :huh:

KIP er faktisk ikke så veldig vanskelig å få. Men null, derimot, det er det ikke ofte deles ut.

KIP - kan ikke premieres - (skal) gies til hunder som for dagen ikke kan premieres eller bedømmes, for eksempel fordi de halter, er for tykke/tynne, ikke traver og trenger utstillingstrening, eller hvis hunden er så usikker at dommeren ikke får gått ordentlig gjennom hunden. Akkurat det siste punktet er selvfølgelig et vippepunkt, man skal ikke tolerere for mye usikkerhet. Når bikker det over til å være raseytypisk temperament, framfor manglende utstillingstrening eller manglende sosialisering?

Men manglende pigment rundt øyekanten vil aldri gi KIP. Selv om det kan komme senere, skal dommeren på slike ting dømme slik hunden framstår for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KIP er faktisk ikke så veldig vanskelig å få. Men null, derimot, det er det ikke ofte deles ut.

KIP - kan ikke premieres - (skal) gies til hunder som for dagen ikke kan premieres eller bedømmes, for eksempel fordi de halter, er for tykke/tynne, ikke traver og trenger utstillingstrening, eller hvis hunden er så usikker at dommeren ikke får gått ordentlig gjennom hunden. Akkurat det siste punktet er selvfølgelig et vippepunkt, man skal ikke tolerere for mye usikkerhet. Når bikker det over til å være raseytypisk temperament, framfor manglende utstillingstrening eller manglende sosialisering?

Men manglende pigment rundt øyekanten vil aldri gi KIP. Selv om det kan komme senere, skal dommeren på slike ting dømme slik hunden framstår for dagen.

Jeg sier ikke at det er sjelden og få, men at da vet du det egentlig på forhånd, er hunden usikker, aggressiv eller viser ytre tegn så de ikke kan bedømmes så får du det, men da vet du det gjerne før du entrer ringen... (sier ikke at man alltid gjør det heller :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på dommeren og hvordan dommeren tolker standarden.

Har selv blitt sjokket over å se dommer bli bitt av hund så han begynte å blø for så å gi hunden BIR :P grunnen til dette tror jeg er forde at dommeren sin reaksjon på bittet var å ta i hunden og kjeftet på den og eier ble da drittsur og sa at det var en vetrinær som hadde skremt hunden og etter det så var hunden blitt sånn(i mitt syn så ville nokk jeg ikke stilt hunden min om jeg visste at den kunne bite dommeren, i hvertfall så skulle det vært trent vekk før jeg stilte den).

Selv har jeg stilt Aiwa mangen ganger og ofte kommet til finske dommere som gir henne blått forde at hun er for stor, da er det veldig fristendes å be dem lese standarden en gang til og måle hunden siden hun holder normal høyde for samojed tisper. Kan jo si at det er sjelden norske, svenske og engelske dommere sier slikt om hunden vår, det har som regel vært de finske dommerene vi har stilt for som mener at hunden er alt for stor til å være tispe. :P så jeg vet hvilke dommere jeg skal styre unna med samojeden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med så mørke øyenrender som mulig"

Det betyr ikke at det er en diskvalifiserende feil, eller defekt stor nok til ikke å få god premiering! :P

Men så var det pelsen da, er ikke vokst helt ut slik man skal ha det på utstilling, den er ikke 7cm lengde som er normalt, men er nå ca 4-5cm og skal stille på matchshow på søndag!!

hva skal jeg gjøre?? Bare kamme og greie iveg til hu blir så "fløffi" som mulig, eller vente til pelsen har vokst litt til ut og SÅ stille henne ved neste mulige utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

still du og se hva som skjer

Hun kan godt å premiering selv om hun ikke har kajalen.

Det kommer an på hvor god resten av hunden er også.

Ikke analyser så masse, bare still og tap og vinn med samme sinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er sjelden og få, men at da vet du det egentlig på forhånd, er hunden usikker, aggressiv eller viser ytre tegn så de ikke kan bedømmes så får du det, men da vet du det gjerne før du entrer ringen... (sier ikke at man alltid gjør det heller :) )

Jeg tenker helt motsatt av deg. Jeg mener at det på forhånd er mye lettere å forutsi en null enn en KIP. Har hunden min overbitt eller mangler en testikkel, er det jo åpenbart at den skal ha null. Null gies til (antatt) konstante feil.

KIP gies når hunden for dagen ikke er i utstillingskondisjon eller -"humør", for eksempel om hunden snubler i metallrista ved inngangen og halter i utstillingsringen, oppfører seg litt hormonelt før løpetid og trekker seg litt for dommeren - og det er jo noe jeg som regel ikke kan forutse.

Grunnen til at KIP deles ut oftere enn null er jo nettopp fordi KIP går på det midlertidig uønskede, mens hunder som skal ha null som regel er solgt til ikke utstillingsinteresserte eller har fått beskjed om å holde seg hjemme.

Aggressivitet skal også gies null, fordi det er et uønsket gemytt på rasen (formoder at ingen raser har i rasebeskrivelsen at de kan være aggressive).

Men når det er sagt, så skjer det jo i hytt og pine at dommere deler ut feil, og trekker inn kvalitetssløyfer for dagsformen, for eksempel. Leste nettopp om en dachs som fikk gult for å halte - det er jo urimelig og helt feil. Når dommeren er utenlandsk, er det ringsekretærens ansvar å sørge for at riktig premiering gies i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det pelsen da, er ikke vokst helt ut slik man skal ha det på utstilling, den er ikke 7cm lengde som er normalt, men er nå ca 4-5cm og skal stille på matchshow på søndag!!

hva skal jeg gjøre?? Bare kamme og greie iveg til hu blir så "fløffi" som mulig, eller vente til pelsen har vokst litt til ut og SÅ stille henne ved neste mulige utstilling?

Sa jeg cm...... jeg mente mm :)

Takk for alle forklaringene og positiv tilbekemelding, nå vet jeg hva kip står for og null 3 ganger betyr ;)

Da reiser vi til matcshowet kl 12 idag :) *nervøs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emma. Og null er mye mer drastisk å få siden at etter 3 0'er så er du utvist fra utstillinger.

Med fare for å virke som petimeter:

Utstillingsforbud blir gitt "bare" etter tre null for tre forskjellige dommere - og hvor det er på grunn av gemytt eller testikkelmangel. Altså kan du få så mange nuller du vil fordi hunden er raseutypisk. Hvor motiverende og hyggelig det enn måtte være... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...