Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefôr eller voksenfôr til valp?

Benedicte

Recommended Posts

Hva mener du? Behøver en valp valpefôr? Eller er du redd for at hunden skal vokse for fort? Eller er det kun et gammelt rykte som sier at hunder vokser fortere av valpefôr, og at valpefôr kun inneholder mer fett? Velger du heller å fôre valpen med voksenfôr?

I så fall, når kutter du ned på valpefôret og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt valpe for på Gizmo hele tiden da, pga knottene er små og da er jeg sikker på at han får i seg foret... Så blander jeg cesar inni foret i helgene da :huh: men jeg skal hverfall gå på valpe for til han er 1 år... Så får jeg se videre da... Fra Gizmo var 2 mnd og opp til ca 4,5 gidde jeg han 3-4 ganger dagligt nå er han 6 mnd å jeg gir 2 ganger dagligt men skal snart gå ned til ett måltid til dagen.. Hver enklet bestemmer dette selv da men sånn funker vår foring :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte valpefor til Ero var 10 mnd, for da var han ferdig utvokst. Jeg mener at valpen behøver valpefor til den er nogen lunde ferdig utvokst, for å få i seg nok næringsstoffer mens den vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til anbefalinger fra oppdrettere og kjentfolk av min rase verden over, og gir ikke valpefôr i det hele tatt til mine hunder. Så langt har jeg hatt "suksess" med det, og ser derfor ingen grunn til å endre på det bare fordi pengegriske fôrprodusenter prøver å innbille meg noe annet.

Men nå er jo dette med valpefôr til store og gigantraser et meget omdiskutert tema, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albin gikk på valpefor til han var nesten 1 år og han har vokst jevnt og fint hele veien. Har hørt at om de går på valpefor for lenge så blir de lange og pinglete med alt for lite benstamme, men jeg har stikk motsatt erfaring! :huh: Albin kunne ikke hatt en kraftigere benstamme. Han ble til og med plassert som nummer 2 på grunn av at dommeren mente at benstammen hans var for kraftig :o Helt greit for meg da bernerne skal ha mye benstamme.

Han er også kompakt og fin, med en smule korte ben ;)

Innbiller meg at Kaisa gikk lenge på valpefor også, ingen problemer der heller :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått på valpe för så lenge som mulig, jeg har hørt fra flere som gikk fort over til voksen for (4 måneder) Og hunden vokste ujevt og "feil".

Vil motsi deg med en gang her. Det gjorde jeg tidligere med mine valper, de hadde en sekk valpefor og så gikk de over på voksenfor. Og de vokste nesten jamnere enn de som nå har gått lenger på valpefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea har gått på Norwegian Polar siden hun var liten.. ;) Det eneste som er endret er størrelsen på porsjonene. Men da hun kom fra oppdretteren fikk hun Royal Canine for valper i ca 2 mnd. 1 gang om dagen i tillegg til Norwegian Polar 2 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...