Jump to content
Hundesonen.no

Hvilken rase?

Elin

Recommended Posts

Sparer å sparer til hund,men er faktisk ikke sikker på hvilken rase jeg skal satse på...

Tenker på Dvergschnauzer,Cairn terrier,Puddel av ett eller annet slag..

Har erfaring med dvergschnauzer,men skremmes litt av pelsstellet der...

De andre rasene vet jeg lite om så fortell gjerne noen.

Har lyst på hund som ikke røyter (bortskjemt med mammas dvergshnauzer som ikke røyter..)

Tur å lydighetstrening er en selvfølge.

Har datter på 10 år som er hundegal så bør ikke være hund som kan være vannskelig for henne å håndtere.

Tenker så det knaker og har lest mye på alt av raser..men blir ikke det samme å lese selv som å høre fra andre hva de kanskje tenker og har av erfaringer...

Har hatt Border Collie og Collie,men de var dessverre syke og døde unge (blærekreft og hd).

Sparer å sparer til hund,men er faktisk ikke sikker på hvilken rase jeg skal satse på...

Tenker på Dvergschnauzer,Cairn terrier,Puddel av ett eller annet slag..

Har erfaring med dvergschnauzer,men skremmes litt av pelsstellet der...

De andre rasene vet jeg lite om så fortell gjerne noen.

Har lyst på hund som ikke røyter (bortskjemt med mammas dvergshnauzer som ikke røyter..)

Tur å lydighetstrening er en selvfølge.

Har datter på 10 år som er hundegal så bør ikke være hund som kan være vannskelig for henne å håndtere.

Tenker så det knaker og har lest mye på alt av raser..men blir ikke det samme å lese selv som å høre fra andre hva de kanskje tenker og har av erfaringer...

Har hatt Border Collie og Collie,men de var dessverre syke og døde unge (blærekreft og hd).

Jeg personlig bare DIGGER Cairn Terriern! Kan ikke så mye om rasen, men alle jeg har møtt har vært superherlige. Anbefaler deg å undersøke litt mer om denne hunden. Hadde den ikke vært strihår så hadde jeg skaffet en selv ;)

Hva med border terrier da? De røyter ikke, trenger lite pelsstell, men må trimmes et par ganger i året. Skal selv få meg en hund av rasen til sommeren, valpen er nå født. ;)

Utrolig flotte og sjarmerende hunder.

Cairn er jo også nydelige da. :P

Mer om border terrieren kan du lese på http://www.borderterriersallskapet.com/

Skal snakke med ei som har cairn terrier i dag for å høre litt mer om pelsstell og annet div..

Border Terrier har jeg faktisk ikke lest noe på så skal gjøre det:) Takker for tips!

Ønsker også at rasen jeg velger har høy terskel for bjeffing og at man har mulighet for å trene hunden uten å bli gal av dens stahet...

Mammas dvergschnauzer hører stort sett når han vil han og det holder på å gjøre meg sprø når jeg passer han...

Skal snakke med ei som har cairn terrier i dag for å høre litt mer om pelsstell og annet div..

Border Terrier har jeg faktisk ikke lest noe på så skal gjøre det:) Takker for tips!

Ønsker også at rasen jeg velger har høy terskel for bjeffing og at man har mulighet for å trene hunden uten å bli gal av dens stahet....

Mammas dvergschnauzer hører stort sett når han vil han og det holder på å gjøre meg sprø når jeg passer han...

man kan fort bli litt smågal når man skal oppdra en terrier ;)

I utgangspunktet gjelder det "bare" å være konsekvent og plukke vekk unotene før de blir en vane. Gå på valpekurs, da får du mange gode tips om oppdragelse.

Nå kjenner jeg hverken disse småterrierne eller dvergschnauzeren "personlig". Jeg antar at det er snakk om pelsstell to ganger i året på disse også, slik som det er på min rase? Selvfølgelig kommer det noe småplukk som kloklipp og bading utenom, men det er jo bare kos. Tenk på dem som må børste hundene sine flere ganger i uka, og har huset fullt av avrøytet pels året rundt... Tror ikke du kommer til å angre på å velge en trimmerase!

Min favritt blandt de rasene som er nevnt her, er Border Terrieren. Kjempeflotte hunder!

Men selvfølgelig er det ingen som slår Griffonen ;-P

jeg har selv hatt puddel, så hvis du er redd for pelsstell, så hadde jeg ikke kjøpt den rasen. jeg kan ikke så mye om pelsstell, men vet av egen erfaring at puddelen trenger mye pelsstell spesielt i ungdomstida! men det er en herlig rase! den er lettlært, og ikke noe særlig sta som andre terrier kan være. det er jo en god grunn til at de brukerpuddelen på sirkus;)

Nå har ikke jeg noe erfaring med de andre rasene utenom dvergschnauzer da. De må nappes to til tre ganger i året(alt etter hvordan pelsen er), grees gjennom hele pelsen en gang i uka og beinhårene flere ganger i uka. De er sta og egenrådig, men veldig lærevillig og lett å trene når de først gidder eller du har funnet noe de jobber for. De bjeffer lett, men det kan man venne de av med før det blir en vane. Eneste negative jeg vil si om dvergschnauzeren er at den fort kan bli veldig beskyttende ovenfor huset og "flokken" dens.

Min neste hund skal være en puddel. Men der er vel andre her med mer erfaring som kan fortelle deg mer om denne herlige rasen

hei på deg jeg har rottwailer en ganske stor hann og hadde ei tispe før jeg fikk han. har også et barnebarn på snart 4 år og kan ikke tenke meg og bytte rase p.g.a. barnebarnet. hun klatrer på han henger på`n og koser seg med han, blir han lei går han vekk i noen få minutter men så er han tilbake hos henne igjen. fikk han som 4 åring og han adopterte henne mommentant stakkars den som prøver å gjøre henne eller noen i familien noe, men samtidig så kosete og kjælen, skulle ikke tro at det gikk an jeg ville anbefale Rottwailer :)

Det høres ut som du tenker mest på en litt liten hund. Det finnes jo mange små hunderaser, noe for enhver smak, både når det gjelder utseende, gemytt og bruksområder. Kanskje du skulle gå på utstillinger, hundetreff etc, det er ofte annerledes å se hundene live enn å bare se bilder (jeg ble forelsket i manchesterterriere etter å ha sett dem på en utstilling, jeg hadde aldri tenkt noe særlig på den rasen bare etter å ha sett bilder...). Ellers er det wheatenterrier som er min rase, men den synes du kanskje er for stor?

Har Lest hunderaser og vært på utstilling de siste 7 årene...

Har også jobbet med hund via dyrebeskyttelsen i 4 år.(krisehjem/omplassering)..

Ønsker liten til middels hund pga plass.

Sitter daglig på nett å surfer å leser,bokhyllen full av hundebøker og snakker mye med folk jeg møter som har hund.Spør og græver om det meste når jeg møter mennesker med raser jeg kjenner lite til...kan vel kanskje være derfor jeg ikke blir enig med meg selv hvilken rase som passer..Er så utrolig mange å velge mellom.

Helt uten å være subjektiv, ville jeg anbefalt deg å se nærmere på cavalieren. De er letttrente, har høy terskel for bjeffing, er ikke så sterke at en liten jente vil ha vanskelighet for å holde dem igjen, lite pelsstell og veldig kosete.

Har vært innom cavalieren,men er ikke den rasen plaget med mye sykdommer?Mener alle jeg har møtt som har hatt rasen + mine gudforeldre som har hatt rasen i snart 30 år har hatt hunder som har vært syke...

Siden jeg allerede har hatt to syke hunder og mammas dvergschnauzer har allergi m.m så ønsker jeg en "frisk" rase om du skjønner...Kan hende jeg har hatt max uflaks når det gjelder folk jeg har møtt med den rasen..Men skal ta å lese enda litt mer på den!Takker for tips:)

Har du tenkt på Whippet? En flott rase, som går for å være frisk. De har et bedagelig vesen og har minimalt med pelsstell. Vakre hunder synes jeg. Noe å tenke på? ;)

Eller så har du jo puddel, men der er det en del pelsstell, det er ikke å komme utenom. Jeg synes nok at småvariantene er mer gneldrete enn storpuddelen, men det kan jo trenes bort. Puddel er en vakker, klok morsom og sjarmerende rase, synes jeg. ;)

Tidligere i uka var jeg sikker på at puddel var hunden for meg.Pga gemytt og helse..men etter å ha lest litt på hva det kreves av pelsstell så nei...Har vel slått ifra meg dvergschnauzer og cairnterrier også pga pelsstellet...

Så er i letefasen igjen..

har såvidt vært innom whippet,men tenkte at de er så tynne å kortpelset at de kommer til å fryse seg forderva på vinteren...Er rimelig med snø og kaldt vær i endel mnd i løpet av et år i Tromsø;)

Tenker litt på engstaffen også,men er usikker på om jeg er en for "myk" hundeeier til en slik rase??Border Collien passet meg bra sånn treningsmessig sett,men ble for aktiv..

Tidligere i uka var jeg sikker på at puddel var hunden for meg.Pga gemytt og helse..men etter å ha lest litt på hva det kreves av pelsstell så nei...Har vel slått ifra meg dvergschnauzer og cairnterrier også pga pelsstellet...

Så er i letefasen igjen..

har såvidt vært innom whippet,men tenkte at de er så tynne å kortpelset at de kommer til å fryse seg forderva på vinteren...Er rimelig med snø og kaldt vær i endel mnd i løpet av et år i Tromsø;)

Tenker litt på engstaffen også,men er usikker på om jeg er en for "myk" hundeeier til en slik rase??Border Collien passet meg bra sånn treningsmessig sett,men ble for aktiv..

Shetland Sheepdog, Akita, Cavalier king charles spaniel, Japansk spisshund, Finsk lapphund eller Kooikerhund? Kan ikke så mye om alle rasene, men sånn jeg har forstått er det vel noe sånnt..?

Det er ikke så lett å finne en hund som passer kriteriene dine og som ikke trenger noe pelsstell. En mulig rase kan kanskje være dansk-svensk gårdshund? Den ligner på jack russell terrier, men skal være noe mildere i gemyttet. Må innrømme at jeg ikke vet så mye om rasen, så jeg kan ikke uforbeholdent anbefale den, men jeg har hørt mye positivt om den. Kanskje noen andre her som kan si noe mer om den?

Her er en link: http://www.canis.no/redirect.php?target=/o...s.php?raseid=54

Har vært innom cavalieren,men er ikke den rasen plaget med mye sykdommer?Mener alle jeg har møtt som har hatt rasen + mine gudforeldre som har hatt rasen i snart 30 år har hatt hunder som har vært syke...

Siden jeg allerede har hatt to syke hunder og mammas dvergschnauzer har allergi m.m så ønsker jeg en "frisk" rase om du skjønner...Kan hende jeg har hatt max uflaks når det gjelder folk jeg har møtt med den rasen..Men skal ta å lese enda litt mer på den!Takker for tips:)

Det er ikke mye sykdom på Cavalieren, men dyrlegene har en tendens til å høre bilyden på gangen, so to speak. Klubben jobber bevisst for å ikke bruke avlsdyr som har bilyd, eller har det i slekta, så passer du på linjene så er Cavalieren en sprek og mild livskompanjong som passer dine krav bra ;)

Pelstell regner jeg med,har ikke skrevet noe annet enn at noen raser har for mye pelsstell for meg.Kjenner min begrensing...

Skal undersøke litt mer ang Cavalieren og så lese enda mer...

Er heldigvis utstilling i juni så får sett litt hunder i levende live da:o)

Eller kanskje en manchester terrier kunne passe? De er ganske små, men samtidig veldig hardføre og grei for en 10 åring å takle. Samtidig har den lite pelsstell, så og si null, og kan bli en fin familiehund.

Her er noen linker:

http://www.manchesterterrier.no

http://www.ntk.org/

Ellers så tror jeg dansk/svensk gårdshund kunne vært et fint alternativ også. ;)

Takker for mange fine tips:)

10 åringen er heldigvis vant med hunder og er flink. Hennes plan når hun blir voksen er å få seg 3 hunder.1 liten,1 mellom og 1 stor hund. De skal hun lære triks å div til for så å tjene penger på det når hun ble blakk..hehe...

Hun takler mammas dvergschnauzer fint og klarer å gå med han i band å han er 10 kg stor dverg med bare muskler...

Tør ikke vise henne cavalier bilder for da kommer hun til å bli vill i fletta..Å kommer til å bli mast på til man eventuelt får hunden...

Buhu!!Oppdaget først nå at jeg er bortreist for første gang på mange år når hundeutstillingen i Tromsø er...Neste utstilling er vel i oktober husker jeg ikke feil..

Noen som har oppdrettere på Cavalier i oslo å anbefale?

kanskj en Rottwailer tispe de er ikke så veldig egenrådige, men ikke på langt nær så stae som hannene det vet jeg alt om.da vi har hatt tispe før og har en hann nå de er store, snille, utrolig kosete uansett hvor gamle de blir lett lærte syntes jeg vi fikk tispa våres når hun var 5 år. hun var veldig bortskjemt av de vi fikk henne av, men klarte og lære henne at sånn var det ikke hos oss. klart vi også skjmte henne bort men ikke til de grader. det sies at man ikke kan lære gamle hunder nye triks, men det er tull jobb litt med dem og du får den hunden du vil ha. PS. De er UTROLIGE familiehunder har et barnebarn på snart 4 år, begge hundene adopterte henne fra første stund. og det er ikke så mye pels stell klart de røyter og det mye når de gjør det, og det er en del pels for de har ganske mye underull men er ganske greie å stelle. jeg kan ikke tenke meg en bedre hund og når vi en dag skal ha ny hund så blir det Rottwailer her igjen for 3. gang. hilsen hunde elsker

Min Bichon frise er en lignende dvergpuddel som, ja krever litt pelsstell. pelsen krever litt børsting hver dag, ikke allverden som noen skal ha det til. Klupper du pelsen ned, holder den deg ofte flokefri av seg selv.

At rasen sies å være hissig er IKKE tilfellet. Deres lynnet er ikke slik som kanskje er forventet, den er mye bedre!

Men en må være villig til å bruke litt tid på "kjønnhets stell" hver dag!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har konsultert Twitter/X sin AI Grok3(*) om håndtering av Edes stressproblemer. Deler fordi jeg selv aldri har blitt informert om at kronisk forhøyet kortisol kan bli et problem med vintervalp i nordlige områder. Om dette har gått meg hus forbi, så er det sikkert flere som ikke vet dette fra før.  https://x.com/i/grok/share/kn2sCPvPbS7vXho8lO9zSJbtH     *)Som Simira ved en tidligere anledning påpekte, så skal en ikke sluke alt fra en AI rått, men jeg synes Grok3 er god på kildekritikk, ekstraksjon og presentasjon av informasjonen den har vurdert som essensen fra gode kilder. Internettet er stort og inneholder mye tull. Grok3 navigerer det godt og svarer vettugt og on case. 
    • Vi har kranglet i dag. Kjøkkenbenken. "No go zone!" mener Muttern. "Su casa, mi casa!" mener Ede. Det er steile fronter og lite håp om en fredlig løsning. Hver gang Ede "gir opp" blir det hard rock emo konsert i forsøk på å påkalle PETAs oppmerksomhet. Han har ingen frykt for kniver og varme plater. Lukter det mat trenger muttern forstå at han holder på å sulte ihjel, stakkars, og det er grove brudd på dyrevelferdslover og krigsforbrytelser og hele pakka å ikke tillate ham å forsyne seg selvstendig.  At han not even once har fått annet enn løk og sitron fra den benken har ikke drept håpet hans om å en dag få melk, yoghurt, fisk, kjøtt og kylling derfra. Lot som jeg ikke så det da han knabba en hel vårløk og struttet ekstatisk til plassen sin for å fortære byttet. Ble litt lang i maska først, for han gnagde og tygde og viste ingen tegn til discomfort først. Det tok mange lange sekunder før han oppdaget at det der ikke var doggie treatos. Tenkte jeg skulle være snill og bytte den til meg med vann og tørrfor, men ikke **** om han ville gi den fra seg. Samme hvor hoggorm den der smakte, så var den en massiv triumf, et krigsutbytte, og han voktet den som den hadde større verdi enn noe annet han har vært i besittelse av tidligere. Selv oppvasksvamper — også fra kjøkkenbenken, en location hvis dramatisk hever verdien av whatever, crap consistens og såpesmak betyr ingenting, beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet — selv faktisk god mat lå lavere i kurs enn den vårløken der.  Jeg lot ham beholde den. Han tygde trassig på den mens han så på meg med DET blikket og forsøkte overbevise oss begge om at han hadde vunnet, mens han gren på nesen av den vemmelige smaken. Blikket var en blanding av påtatt triumf og disgust han ikke klarte skjule. Et dårlig skuespill.  Han kom til sansene sine, realiteten overvant stoltheten og ønsket om triumfere. Smaken av vårløken ble for mye. Ede sluttet projisere Hitler på meg og ble igjen en liten gutt som oppsøkte mamsen sin for hjelp. Han fikk nytt tilbud om vann og tørrfor og tok takknemlig i mot noe å døyve "Fysjom, pføy!" fra vårløken med.  Lærte han? Neeei.  Nye runder. Duften av stekt kylling overgikk ethvert ønske om fred. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg vekslet mellom Dr. Jekyll som roste ham med blid stemme og ga ham tørrforkuler med ujevne mellomrom og Mr. Hyde som med sinnastemme og sinnaansikt bryskt dyttet ham ned for så å umiddelbart bli Dr. Jekyll igjen. Ingen effekt. Han tror somehow at han skal få fri tilgang til den benken der om han bare prøver mange nok ganger.  Konsertene han holder mellom approachene er på et volum ment å presse meg til overgivelse vha naboklager fra nabokommunen. ..men han ga (midlertidig) opp til slutt(en av denne runden). Litt over midtveis i måltidet mitt, etter å ha holdt på i mer enn 30 min fra jeg begynte lage mat, så seg han sammen på gulvet med et tungt sukk og tidde stille. Han forventet ikke den kyllingbiten han fikk et par minutter senere, derfor fikk han en.  Senere på kvelden har han hentet vårløken igjen flere ganger og gitt den juling på sengen sin. Det handler bare om å vinne NOE fra den benken der, og han er sint på den ***** vårløken fordi det er alt han har fått tak i og den har nerver til å smake vondt: "GRRRR!"  Han er bare en liten gutt. Begge ballene er på plass, men de har ikke begynt å virke ennå. Det skal bli en bra festlig tid når jingle bellsa begynner blande seg i personligheten hans. Jeg fikk spørsmål, relatert til valget av kjønn og rase: "Du kommer ikke til å angre da?" Jeg svarte som sant er: "Selvsagt kommer jeg til å angre innimellom." Innimellom hadde det vært mer behagelig med en chihuahua tispe, no doubt.  ..men så hadde vi en nyyydelig treningsøkt hvor Ede var SÅ motivert og glad og jobbet IVRIG og med innlevelse for eneste tørrforkule. Som om lønna bare var en bonus, og ikke main reason for å gjøre det.  "Do what you love, you never have to work a day in your life!" Søteste, snilleste, nuskesnuske kosemose dansepartneren synes heelwork i alle andre posisjoner enn i LP  er KJEMPEGØY. Han viser også kreativitet ved å kombinere ting vi nylig har gjort. La uoppfordret på en "haka på target" på alle "targets" han syntes bød seg for anledningen i nesten alt jeg ba ham om hvor det lot seg gjøre, og oste en aura av: "Se på meg nå! Se så flink jeg er!"  Ble nødt til å belønne ham ekstra pga måten han la sjelen sin i det. Den haka på alt var så naivt forventningsfull og så helhjertet, jeg hadde knust hjertet hans om jeg ikke hadde gitt den positive feedbacken han håpet på for det der.  Han er så søt 🥰 .. selv når han er pøbel og rakker. 
    • Det er... råfôr uten kylling?
    • Er det noen som har prøvd den nye varianten av vom og hundemat; vom zero chicken? Ute etter erfaringer  
    • Vi har større problemer enn FVF. Skjønneste, rolige, snille og greie Ede i alle andre situasjoner går så høyt i stress når vi ankommer treningssenteret, han setter i en slags smerteskrik av rent stress.  Ikke hørt verre siden første hunden fikk panikkanfall pga aggressivt "angrep" fra annen hund. Han hadde mer legit reason til å få den typen angststress. Ede har lagd samme lyd to ganger nå, men utløsende faktor er noe så simpelt som utålmodighet ifbm en forventning om lek.  Muttern har shoppa. Magnesium og DHA/EPA legges til daglig kost, og godbiter med cannabidiol - jepp, dop - inntas i god tid før vi nærmer oss treningssenteret igjen.  Vi ble anbefalt Trikem MaxRelax, men jeg avventer pga melatonin i produktet. En kan bli irritabel av melatonin om en ikke sovner av det, derfor tror jeg det er dumt å gi det unntatt på kvelden, før lang transport eller lengre opphold i bur av andre årsaker. Resten av produktet ser bra ut til vår bruk, så får ta frem labfrakken og labbrillene og lage en egen mixtur uten melatonin til dagtid, dersom ikke det hasjplante-dopet CBD gjør susen.  Ede kan ihvertfall drite i å få lek som belønning der inne på en stund. Trenger ikke høyeste verdi godbiter heller. På cannabidiol er han antakelig fornøyd med tørre tørrforkuler til munchies, ble jeg fortalt av en venn.  Han roer seg alltid etter en stund der inne, men å gå så i taket av forventninger som han gjør på bølgetoppene er virkelig ikke bra. Trodde jeg hadde ham godt nede mot slutten av dagens "koselige" (skulle være) såkalte miljøtrening. Hadde gått så rolig og fint gjennom løypa flere ganger. Utfordret alle sine usikkerheter og på eget initiativ bare valset rett over et hinder jeg selv trodde det ville være dumt å prøve lokke utpå, pga stresset. Dette nektet han plent forrige gang. Nonchalant utpå på eget initiativ i dag.  Den lealøse plattformen var også helt kul med bare forbeina. Klar forbedring. No stress. Etter å ha blitt oppgira igjen av tunnelen, som er en klar favoritt  så tok vi det litt rolig med en nær flat balansepute som kasse å pivote rundt. Bort fra puta, og plasserte ham i en sitt. Ren rutine. Gikk noen meter. Han begynte dirre - synlig fra to meters avstand - av overivrig forventning da jeg nærmet meg tilbake, og klarte ikke holde begeistringen, men spratt opp i glede da han så hånden med godbit på tur ned, og begynte jukke av stress da han ikke fikk den fordi han hoppet opp på meg.  Det er ille. Det er virkelig ille. Derav turen innom det lyse nettets SilkRoad for å kjøpe (lovlig) dop til ham. Så voldsomt stress som det der trenger han ikke ha i kroppen mens vi trener på å senke forventningene til stedet.  Å gå ham endorfin-rolig før desensitivering på senteret kunne fungert om jeg hadde hatt kontroll på hvor hans after exercise sweet spot er. Slik vi har det nå går han i raptus om turen blir for kort før han oppfatter at den snart er over, eller han blir plutselig kaputt og trenger bæres om den blir for lang. Ingen av delene er bra før rotrening, så dop er altså løsningen muttern velger her. (Kan hende en eske cannabis-cookies til seg selv også var en stein på vektskålen i den decision making prosessen)  Ellers er Ede bare fin og rolig og snill og god, altså, selv på fulle busser og i travle gater, med og uten musikk og rare mennesker, og alskens matlukt. Han er nonchalant og tar godis overalt ellers, men stresset inne på det senteret er så ekstremt at han ved flere anledninger avviste godbiter der i dag.  Dette er målet. Stillbilde sier ikke mye, men han var avslappet, ikke sliten. Nøt livet mens vi ventet på bussen hjem etter 40 min koslig søndagskos i varmende vårsol på torg og i park. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...