Gå til innhold
Hundesonen.no

Lei av å diskutere treningsmetoder?


Elisabeth

Recommended Posts

Heisann. Har merket at stormen har stilnet ganske mye på diverse hundeforum når det kommer til diskusjon av treningsmetoder. Ihvertfall når det gjelder om man skal bruke postiv eller negativforstkering. Har folk blitt enige om at alle har rett og at alt virker, eller har folk alle gått over til postive metoder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk har gått lei av å diskutere og diskutere og stå på samme sted hele tiden, og aldri komme til enighet. Og at det derfor ikke har blitt diskutert så mye i det siste. Jeg orker i alle fall ikke å diskutere det så mye mer, syns jeg har gjort det rimelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er vel det at folk blir litt leie. Jeg er litt lei av samme de samme kommentarer og spørsmål jeg får, så jeg orker ikke diskutere treningsmetoder like mye nå som før. Så det selv, at folk som trente samme som meg dabbet av når en trippel stor gruppe klikkere kom imot dem og "sa imot" hver gang. Så tilslutt følte jeg meg nesten som en av de eneste som gadd å fortsette. Og det er så lett å bli undertrykket (eller fant ikke noe bedre ord hehe) av en stor gruppe når man er så og si alene i diskusjonene. Så nå har jeg også trukket meg tilbake litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur nok folk går lei ja, det blir jo som å prøve å forklare sauene at gresset faktisk ikke er grønnere på andre siden av gjerdet. Når det gjelder treningsmetoder vil vi hundefolk aldri bli enige, hvertfall ikke når det er to, eller flere forskjellige metoder det diskuteres. kan ikke si jeg har noe i mot at stormen har stilnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva det er å være uenig om jeg. Så lenge man jobber riktig så vil det være rettferdig og føre til læring overfor individet man jobber med. En av dem jeg er mest enig med her inne er den som trener tvert motsatt av hva jeg gjør. Rart? Jeg syns ikke det, for vi jobber utfra de samme grunnprinsippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva det er å være uenig om jeg. Så lenge man jobber riktig så vil det være rettferdig og føre til læring overfor individet man jobber med. En av dem jeg er mest enig med her inne er den som trener tvert motsatt av hva jeg gjør. Rart? Jeg syns ikke det, for vi jobber utfra de samme grunnprinsippene.

Problemet er vel mest at ikke alle er enige i grunnprinsippene. Hadde alle vært enige om dem, hadde det heller ikke vært så mye diskusjoner om treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Har merket at stormen har stilnet ganske mye på diverse hundeforum når det kommer til diskusjon av treningsmetoder. Ihvertfall når det gjelder om man skal bruke postiv eller negativforstkering. Har folk blitt enige om at alle har rett og at alt virker, eller har folk alle gått over til postive metoder? ;)

Blir aldri lei av å diskutere treningsfilosofi, men egentlig blir det skjelden noen fruktbar debatt ut av det. Ingen har alltid rett og ingen har alltid feil...det bare virker sånn. Jeg tror at grunnen til det er at folk stort sett over hele linja bare er enige i de argumenter de allerede har konkludert med. Da kan man bare debattere med de som har kommet til samme konklusjon...men egentlig blir det ingen fruktbar debatt av det heller. Når så du sist noen skrev: "Hmmm! ja der har du et poeng. Det har jeg ikke tenkt på".

Alle som deltar i debatter får den aha opplevelsen av og til tror jeg, men holder den klokelig for seg selv for i en debatt er det viktig at man ikke viser at man har tatt feil

Så lenge man ikke er villig til å åpne seg og se se ting fra ulike synsvinkler, blir det ingen debatt men bare den evinndelige hamringen på forhåndskonklusjoner. Et kinesisk ordtak: "Gjør du i dag som du gjorde i går får du det i morgen slik som du har det i dag"

Jeg har laget mitt eget ordtak "Om du mener og tror i dag som i går, er du ei den som i morgen meg rår"

Men det mener jeg at den som aldri skifter holdning...er statisk, stiv og kan brekke i vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

For meg er slike diskusjoner etterhvert blitt ganske lite fruktbare. Mest kanskje fordi man har ulike oppfatninger av begrepene i diskusjonen. Det blir som å diskutere formen på et eple der noen tenker pære og andre banan.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er slike diskusjoner etterhvert blitt ganske lite fruktbare. Mest kanskje fordi man har ulike oppfatninger av begrepene i diskusjonen. Det blir som å diskutere formen på et eple der noen tenker pære og andre banan.

--

Per Olav

Ja nettopp! Man har ulike begrepsoppfattninger og da sier man en ting og det høres noe annet. Av den grunn mener jeg at i en debatt er det viktig å holde seg til gjengse definisjoner. Da høres det som sies. Når man i en debatt leser om forsterkning, straff osv, burde det være en felles forståelse om slike konkrerte ting. Det er ferdig definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ja nettopp! Man har ulike begrepsoppfattninger og da sier man en ting og det høres noe annet. Av den grunn mener jeg at i en debatt er det viktig å holde seg til gjengse definisjoner. Da høres det som sies. Når man i en debatt leser om forsterkning, straff osv, burde det være en felles forståelse om slike konkrerte ting. Det er ferdig definert.
Selvfølgelig. Men da bør vi bli enige om at et eple er et eple og ikke en banan før diskusjonen starter. I flere av de diskusjonene jeg har deltatt i har man gjerne diskutert eple vs banan mens det egentlig var pærer motparten diskuterte. Slikt blir bare forvirrende for mitt hode ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Men da bør vi bli enige om at et eple er et eple og ikke en banan før diskusjonen starter. I flere av de diskusjonene jeg har deltatt i har man gjerne diskutert eple vs banan mens det egentlig var pærer motparten diskuterte. Slikt blir bare forvirrende for mitt hode ;)

--

Per Olav

Minner meg om en historie jeg hørte: "Så mens vi satt vi i messa og diskuterte om det var kaffe eller te vi hadde i kruset, kom kokken inn og spurte om vi ville ha mer kakao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Minner meg om en historie jeg hørte: "Så mens vi satt vi i messa og diskuterte om det var kaffe eller te vi hadde i kruset, kom kokken inn og spurte om vi ville ha mer kakao.
Nettopp ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg avbryter fruktsalatpratet her ;)

Om man nå hadde begynt å diskutere med utgangspunkt i at alle vet hva pærer og appelsiner er så hadde man jo vært enig, for det spiller ingen rolle om man trener med epler eller appelsiner så lenge man gjør det læringsteoretisk riktig, da er det mer det moralske og de etisk forsvarlige/forkastelige det går på.

Kanskje man heller skulle diskutert definisjonen på disse fruktene da? Det mange glemmer er at det er ulike måter å presentere fakta på så motparten ikke føler at de trykkes ned i halsen. Presentert og diskutert riktig kan man kanskje håpe på forståelse og at fakta detter på plass? Ikke rart man gir f i om det er drue eller pære man får servert så lenge man blir kvelt der man sitter, da er definisjonen på hva som stenger luftveiene forsvinnende lite interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Sorry at jeg avbryter fruktsalatpratet her ;)
Vel, vi hadde vel egentlig beveget oss vekk fra salaten og over til det mer drikkendes, dersom jeg forsto Ingar rett?
Om man nå hadde begynt å diskutere med utgangspunkt i at alle vet hva pærer og appelsiner er så hadde man jo vært enig, for det spiller ingen rolle om man trener med epler eller appelsiner så lenge man gjør det læringsteoretisk riktig, da er det mer det moralske og de etisk forsvarlige/forkastelige det går på.
Vel nå var det epler og pærer vi trente med da. Appelsiner er jo en helt annen frukt som skal trenes på sin spesielle måte. Å forveksle epler med appelsiner blir vel som å trene en chi-wa-wa i avanserte trekkhundoppgaver i tro at det er en alaska husky?
Kanskje man heller skulle diskutert definisjonen på disse fruktene da? Det mange glemmer er at det er ulike måter å presentere fakta på så motparten ikke føler at de trykkes ned i halsen. Presentert og diskutert riktig kan man kanskje håpe på forståelse og at fakta detter på plass? Ikke rart man gir f i om det er drue eller pære man får servert så lenge man blir kvelt der man sitter, da er definisjonen på hva som stenger luftveiene forsvinnende lite interessant.
Er ikke så sikker på det akkurat. Dersom man ikke vet hva som sitter der nedentil så vet man jo ikke hvordan man skal gå fram og hvilken teknikk man skal bruke? Du må da først vite hva du skal gjøre Vipsen, før du gjør det. Ellers blir det jo bare rot. Neih - jenter æsse :wallbash:

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp! Man har ulike begrepsoppfattninger og da sier man en ting og det høres noe annet. Av den grunn mener jeg at i en debatt er det viktig å holde seg til gjengse definisjoner. Da høres det som sies. Når man i en debatt leser om forsterkning, straff osv, burde det være en felles forståelse om slike konkrerte ting. Det er ferdig definert.

Dette var da et uhyre merkelig utsagn fra en som har oppfunnet begrepet "responsatferd", et helt eget uttrykk som ingen andre noensinne (?) har hørt om, for deretter å bruke det i den ene diskusjonen etter den andre om læring og hunde"dressur".

Litt avstand mellom liv og lære på flere plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere begreper er jo like vanskelig som å diskutere treningsmetoder, for folk tror på så vidt forskjellige ting, eller kaller hverandre sauer og bokormer fordi man har lest bøker eller trener på den og den måten. Det finnes mennesker som ikke vil forstå, og som står som klipper på sine egne meninger og nekter å tro på noen ting, eller bli overbevist om noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere begreper er jo like vanskelig som å diskutere treningsmetoder, for folk tror på så vidt forskjellige ting, eller kaller hverandre sauer og bokormer fordi man har lest bøker eller trener på den og den måten. Det finnes mennesker som ikke vil forstå, og som står som klipper på sine egne meninger og nekter å tro på noen ting, eller bli overbevist om noe som helst.

Jaha? Jeg hadde vært mer bekymret for dem som lager egne terreng fordi de ikke får omgivelsene til å stemme med kartet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nå som vi hadde det så koselig med epler og pærer og kaffe og te så begynner dere å blande inn hund.

Æh - jeg tar pelsen og går meg en tur ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Jeg hadde vært mer bekymret for dem som lager egne terreng fordi de ikke får omgivelsene til å stemme med kartet...

Mens jeg derimot villle vært mer bekymret for de som følger et kart som ikke stemmer med terrenget..Da kan man fort bli litt "lost" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg derimot villle vært mer bekymret for de som følger et kart som ikke stemmer med terrenget..Da kan man fort bli litt "lost" ;)

ED (omskrevet dårlig formulering): Det er faktisk mulig å navigere selv uten kart, hvis man har vært ute en vinternatt før og stoler på kunnskap og praktisk erfaring... Det er ikke forbudt å bruke hodet og øynene, vet du :P

(Ønsker PO god tur også, regner med han kommer til å nyte skauen, selv uten kart... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - kart er en ganske "ny" oppfinnelse - og har man navigert ute en stund og stoler på kunnskap og praktisk erfaring generert over litt tid så klarer man seg greit uten det en stjerneklar vinternatt. Det er ikke forbudt å bruke hodet og øynene, vet du ;)

Akkurat derfor er det ikke så lurt å gå å tviholde på sitt eget kart som endel forvillede turgåere faktisk gjør desverre :P Men blåbær er faktisk ganske godt, det skal de ha.

Hvis man er født før kartet ble oppfunnet, er det kanskje på tide å skaffe seg nye briller? (Et nytt hode er nok litt verre å få tak i). Synes å huske at de brukte kart i middelalderen, har en fin bok her som heter "Ringenes herre", hvor det er tegnet mange flotte kart fra den tiden. :P

EDIT: Også forandret du på innlegget ditt etter jeg hadde klekket ut et svar...sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat derfor er det ikke så lurt å gå å tviholde på sitt eget kart som endel forvillede turgåere faktisk gjør desverre ;) Men blåbær er faktisk ganske godt, det skal de ha.

Hvis man er født før kartet ble oppfunnet, er det kanskje på tide å skaffe seg nye briller? (Et nytt hode er nok litt verre å få tak i). Synes å huske at de brukte kart i middelalderen, har en fin bok her som heter "Ringenes herre", hvor det er tegnet mange flotte kart fra den tiden. :P

EDIT: Også forandret du på innlegget ditt etter jeg hadde klekket ut et svar...sukk..

Jaaaa - jeg måtte jo det - regnet vel med at en eller annen kom trekkende med steingamle "kart" og sa at de har eksistert en stund - hvorvidt jeg ville orientert meg etter dem er vel heller spørsmålet i forhold til disse "gamle" kartene...

(Ellers er det jo vanskelig å tviholde på ooe man ikke har da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa - jeg måtte jo det - regnet vel med at en eller annen kom trekkende med steingamle "kart" og sa at de har eksistert en stund - hvorvidt jeg ville orientert meg etter dem er vel heller spørsmålet i forhold til disse "gamle" kartene...

(Ellers er det jo vanskelig å tviholde på ooe man ikke har da...)

Etter litt googling fant jeg ut at Vest-Europas eldste kart er datert 500 år f.kr. Da lærte jeg noe i dag også gitt ;) For spesielt interesserte se her. Hvem sa at treningsdiskusjoner ikke var lærerike? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...