Gå til innhold
Hundesonen.no

Elwira har blitt veldig usikker og redd


Heidihj

Recommended Posts

Elwira har alltid vert en engstlig hund, som ble fort redd og det kunne ta litt tid før hun tørte å gå bort til folk eller godta venner som kom hjem hit. Dette har endret seg og hun har blitt mye bedre. Men nå til min store fortvilelse har hun blitt reddere enn hun noen gang har vært.

For en ukes tid siden var vi hos dyrlegen fordi Elwira hadde fått en infeksjon i øret. Øret måtte renes og Elwira måtte få narkose. Men når dyrlegen skulle sette sprøyta ble Elwira helt fra seg (noe som ikke har sjedd hos veterinæren før). Hun ble så redd at hun beit etter dyrlegen. Hun måtte da få på munnkurv ;) Dette har aldri hent før.

I det siste har hun også vært mer engstelig ovenfor mennesker og andre dyr, hun har knurra til mennesker og andre hunder, noe som ikke er vanelig i det hele tatt. Og da trenger de ikke være nær hanne eller se på henne engang :o

Når vi kjørte bil fra hytta og hjem igår, var hun kjempe redd, hun paste hele veien ( ca 3 t i strekk). Vi stoppa bilden flere ganger og ga henne vann, jeg så på hele hunden at hun var livredd. Blikket hennes sa at hun ikke likte seg i det hele tatt, det hvite i øynene syntes helt rundt og hun skalv. Det var helt grusomt. Jeg satt bak og prøvde og roe henne ned (hun satt i buret sitt i bagarsjen, der hun alltid pleier og sitte).

I det siste er det veldig sjeldent at hun ikke bråker når hun er ute, hun setter igang og bjeffer og reiser ragg, samtidig som hun blåser i nesa og har halen mellom bena. Hunn er livredd, alle musklene er spendt og hun sjelver.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har henne med meg overalt, og det er først de siste måndene hun har begynnt sånn. Jeg har ikke tengt å gi opp, men det er veldig vannskelig å få en så usikker hund til å bli sikker. Jeg er redd får at hun kan bite hvis hun kommer opp i en usikker situasjon. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har aldri likt å kjøre bil, men før var det bare sånn at hun ikke ville hoppe inn i bilen eller gå til bilen uten at jeg halveisbar henne.

Jeg har tengt på det at hun kan ha vondt, men det virker ikke sånn. Men det er noe jeg skal sjekke ut nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta henne med til vetrinæren for å få en skikkelig sjekk på henne, bare for å utelukke at hun har det vondt. Kan det være løpetiden som kommer snart, og at hun derfor hun har blitt værre? Er det ikke noe fysiske så burde du kontakte en adferdsspesialist for hjelp, før det får utviklet seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter du har utelukket at det er noe fysisk i veien med henne, ville jeg rett og slett oversett henne. Ikke gi henne noen form for oppmerksomhet når hun viser at hun er redd, da forsterker du nemlig frykten hennes. Bare oppfør deg som normalt, og hvis henne at du er avslappet, dermed er det ingenting å være redd for. Du kan også vise henne dempede signaler, som å gjespe, snu deg vekk fra henne, og nettopp overse henne. Dette kan du også be gjester om å gjøre. Det verste du kan gjøre mot en redd hund er å trøste den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...