Gå til innhold
Hundesonen.no

Tung trening til forholdsvis liten hund.


MarieR

Recommended Posts

Marit og pappa vil begynne å la Ask trekke bildekk for å få opp kondisen og styrken. Drag og pulk skulle de visst også få i til han, får marit er helt overasket olver hvor dårlig kondisjon han har til å være hannhund. ( :rolleyes: )

Så til spørsmålet: Andre som har erfaringer med å la små hunder (ask veier 18kg og er nesten 50 cm) trekke å såpass mye og tungt? Jeg trudde trekk av dekk var schæfer og rottis mosjon( da er det vell som regel stein i dekket osv også da..) har aldri hørt om noen som lar en såpass liten hund gjøre dette. Vil jo ikke feilbelaste han heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bygge opp musklene på andre måter enn å dra dekk, så kan du ha han med å gå mye i ulent terreng, løs snø(men snøen er vel forsvunnet hos dere?) og begynn å svøm med han. Ellers så går det vel fint ant å la han dra dekk, bare dekket er etter hans størrelse og kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask er ikke en liten hund når han er 50cm og 18kg...

Kan godt trene han ved å dra dekk, men pass på å ikke la han trekke så lenge av gangen i begynnelsen, trapp heller opp. Og husk GOD sele som passer han perfekt.

Når dere bygger muskler så ville jeg gitt han litt mere proteiner i maten, da får musklene mer hjelp, dette gir du han via rått kjøtt eller eggeplomme.

Ask har ikke vondt av å trene hardt, bare dere trpper opp treningen og passer på å strekke han ut etter jobben. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund-jenta:

Ta det med ro, start med korte peroider. Les de signalene Ask gir så godt du er "kar" om, stopp før han blir stressa :mellow: Du kjenner han så godt at du vil merke det på han før det går for langt.

RenateA:

Eggeplomme er mest fett og lite protein. I egget er det hviten som er proteinkilden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hørt at man skal holde seg til å gi bare plommen. Men det har vært i forbindelse med å få blankere pels pga fettet og vitaminene i eggeplommen. Sånn sett er hviten verdiløs. Men når det er snakk om proteiner, så er det en "mangelvare" i eggeplomme. Det er en grunn til at kroppsbyggere kaster eggeplommen når de skal lage seg omelett :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hørt at man skal holde seg til å gi bare plommen. Men det har vært i forbindelse med å få blankere pels pga fettet og vitaminene i eggeplommen. Sånn sett er hviten verdiløs. Men når det er snakk om proteiner, så er det en "mangelvare" i eggeplomme. Det er en grunn til at kroppsbyggere kaster eggeplommen når de skal lage seg omelett :)

Ah. man lærer alltid noe nytt!! takk for at du sa i fra!! :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke det her - hva er det han trenger ekstra styrke og kondisjon til? Har aldri opplevd at ikke mine hunder har kommet i tilstrekkelig form gjennom turgåing og å springe løse noen ganger i uka?

hva han trenger det til forstår ikke jeg heller, skal jo aldri bruke han til noe der han trenger super kondisjon, vi sykkler jo, og trekker ski, men det er jo kondistrening i seg selv...de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Trudde det var helt vanlig at en hund blir fysisk sliten etter en time med herjing og løping med andre hunder jeg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Må si jeg synes de voksne i huset ditt har noen spesielle meninger om hundehold :-P Men det har de voksne her og, f.eks. at en hund må gåes tur med før klokka 9 om morgen, uansett hvor sent man luftet den på kvelden før.Men hvis de vil drive trekk med han, gjør vel ikke det noe, sålenge de bygger opp treningen slik at han ikke blir overbelastet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva han trenger det til forstår ikke jeg heller, skal jo aldri bruke han til noe der han trenger super kondisjon, vi sykkler jo, og trekker ski, men det er jo kondistrening i seg selv...de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Trudde det var helt vanlig at en hund blir fysisk sliten etter en time med herjing og løping med andre hunder jeg?!

Ikke bare fysisk sliten, men også mentalt - på hundetreffet er det sikker mange andre hunder som han ikke treffer til daglig, og det tar på å være skulle navigere et sånt sosialt farvann for en hund!

Spør vetten din eller andre hundekyndige om hva de synes om hundens form. Noen hunder blir legger på seg til tross for tilstrekkelig muskelmasse, og da må man kanskje se på foret. La i hvert fall ikke foreldrene dine overbelaste hunden din. Jeg vil tro de aller, aller fleste hunder for nok mosjon til det meste gjennom en god daglig tur og noen økter med fri lek i uka. Ingen grunn til å risikere belastningsskader på hunden, altså.

Vis gjerne dine foreldre denne tråden etter hvert som du får svar, så får de kanskje et mer balansert syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...