Gå til innhold
Hundesonen.no

Tung trening til forholdsvis liten hund.

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Marit og pappa vil begynne å la Ask trekke bildekk for å få opp kondisen og styrken. Drag og pulk skulle de visst også få i til han, får marit er helt overasket olver hvor dårlig kondisjon han har til å være hannhund. ( :rolleyes: )

Så til spørsmålet: Andre som har erfaringer med å la små hunder (ask veier 18kg og er nesten 50 cm) trekke å såpass mye og tungt? Jeg trudde trekk av dekk var schæfer og rottis mosjon( da er det vell som regel stein i dekket osv også da..) har aldri hørt om noen som lar en såpass liten hund gjøre dette. Vil jo ikke feilbelaste han heller...

Skrevet

Hvis du vil bygge opp musklene på andre måter enn å dra dekk, så kan du ha han med å gå mye i ulent terreng, løs snø(men snøen er vel forsvunnet hos dere?) og begynn å svøm med han. Ellers så går det vel fint ant å la han dra dekk, bare dekket er etter hans størrelse og kondisjon.

Skrevet

Ask er ikke en liten hund når han er 50cm og 18kg...

Kan godt trene han ved å dra dekk, men pass på å ikke la han trekke så lenge av gangen i begynnelsen, trapp heller opp. Og husk GOD sele som passer han perfekt.

Når dere bygger muskler så ville jeg gitt han litt mere proteiner i maten, da får musklene mer hjelp, dette gir du han via rått kjøtt eller eggeplomme.

Ask har ikke vondt av å trene hardt, bare dere trpper opp treningen og passer på å strekke han ut etter jobben. :mellow:

Skrevet

Buhund-jenta:

Ta det med ro, start med korte peroider. Les de signalene Ask gir så godt du er "kar" om, stopp før han blir stressa :mellow: Du kjenner han så godt at du vil merke det på han før det går for langt.

RenateA:

Eggeplomme er mest fett og lite protein. I egget er det hviten som er proteinkilden :)

Skrevet

RenateA:

Eggeplomme er mest fett og lite protein. I egget er det hviten som er proteinkilden :mellow:

Jeg har fått vite at det er plommen man skal gi, hviten er det mest stivelse i...hm...nå fikk jeg noe å tenke på.

Skrevet

Jeg har også alltid hørt at man skal holde seg til å gi bare plommen. Men det har vært i forbindelse med å få blankere pels pga fettet og vitaminene i eggeplommen. Sånn sett er hviten verdiløs. Men når det er snakk om proteiner, så er det en "mangelvare" i eggeplomme. Det er en grunn til at kroppsbyggere kaster eggeplommen når de skal lage seg omelett :mellow:

Skrevet

Jeg har også alltid hørt at man skal holde seg til å gi bare plommen. Men det har vært i forbindelse med å få blankere pels pga fettet og vitaminene i eggeplommen. Sånn sett er hviten verdiløs. Men når det er snakk om proteiner, så er det en "mangelvare" i eggeplomme. Det er en grunn til at kroppsbyggere kaster eggeplommen når de skal lage seg omelett :)

Ah. man lærer alltid noe nytt!! takk for at du sa i fra!! :mellow:

Skrevet

Skjønner ikke det her - hva er det han trenger ekstra styrke og kondisjon til? Har aldri opplevd at ikke mine hunder har kommet i tilstrekkelig form gjennom turgåing og å springe løse noen ganger i uka?

Skrevet

Skjønner ikke det her - hva er det han trenger ekstra styrke og kondisjon til? Har aldri opplevd at ikke mine hunder har kommet i tilstrekkelig form gjennom turgåing og å springe løse noen ganger i uka?

hva han trenger det til forstår ikke jeg heller, skal jo aldri bruke han til noe der han trenger super kondisjon, vi sykkler jo, og trekker ski, men det er jo kondistrening i seg selv...de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Trudde det var helt vanlig at en hund blir fysisk sliten etter en time med herjing og løping med andre hunder jeg?!

Skrevet

de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Må si jeg synes de voksne i huset ditt har noen spesielle meninger om hundehold :-P Men det har de voksne her og, f.eks. at en hund må gåes tur med før klokka 9 om morgen, uansett hvor sent man luftet den på kvelden før.Men hvis de vil drive trekk med han, gjør vel ikke det noe, sålenge de bygger opp treningen slik at han ikke blir overbelastet..

Skrevet

hva han trenger det til forstår ikke jeg heller, skal jo aldri bruke han til noe der han trenger super kondisjon, vi sykkler jo, og trekker ski, men det er jo kondistrening i seg selv...de voksne i huset mener han" ikke har den faste fine kroppen til en hannhund, og dessuten har han dårlig kondis, han blir jo sliten av en time løs med hundene på hundetreff!"

Trudde det var helt vanlig at en hund blir fysisk sliten etter en time med herjing og løping med andre hunder jeg?!

Ikke bare fysisk sliten, men også mentalt - på hundetreffet er det sikker mange andre hunder som han ikke treffer til daglig, og det tar på å være skulle navigere et sånt sosialt farvann for en hund!

Spør vetten din eller andre hundekyndige om hva de synes om hundens form. Noen hunder blir legger på seg til tross for tilstrekkelig muskelmasse, og da må man kanskje se på foret. La i hvert fall ikke foreldrene dine overbelaste hunden din. Jeg vil tro de aller, aller fleste hunder for nok mosjon til det meste gjennom en god daglig tur og noen økter med fri lek i uka. Ingen grunn til å risikere belastningsskader på hunden, altså.

Vis gjerne dine foreldre denne tråden etter hvert som du får svar, så får de kanskje et mer balansert syn på saken.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...