Gå til innhold
Hundesonen.no

Virkelig stygg brett på øret

Inustaff

Recommended Posts

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre for å få bort den der "amstaffbretten"

på øret til Corsoen min...?

Han skal ikka ha sånne ører,det kler han ikke og ser utrolig teit ut.

Han skal ha Labradorører,og det har han hatt helt til det ene øret begynte å leve sitt eget liv.

Plutselig nå liksom..

Masere å masere sier folk..

Hjelper det da..?Jeg maserer å koser med ørene hans hele tiden,men nå nytter det ikke hva jeg gjør.

Øret ser så kvapsete og stygt ut..hjeeelp!!

OG HVORFOR hjelper det å masere..?

NOEN som kan si meg hvorfor øret legger seg slik??

Moren har sånne ører altså,men kan ikke det komme av at de ikke har gjort noe med det,eller er han dømt til å få like ører..

Hadde begge ørene blitt like så hadde det vert litt normalt,selv om jeg helst ser at det retter seg kjappt og forblir riktig...

Skrevet

Hei,

Er valpen i tannfellingsalder? I så fall er det ganske normalt at ørene er litt sånn "all over" - og mye kan rette seg når den er over.

MEN jeg ser likevel at endel oppdr/eiere taper ørene på hunder som har stygge (les: merkelige, rare, brettede, flyvende, etc) ører i oppveksten. Hengeørene har jeg da sett bli tapet fra den ene øreflappen til den andre - altså under haken - med sånn sår-tape. Tapen er dobbel, så den limer ikke under haken på hunden - kun i øreflippene.

Ellers kunne man jo tenkt seg at det hadde hjulpet med tape bare på selve øreflappen som er feil. Sånn rett over, på tvers, eller hva man skal kalle det. Evt. med en q-tip, ispinne eller annet lett som "stiver" øret i riktig posisjon..

Dette ANER jeg ikke om funker, og det er kanskje helt på "jordet", men bare en idè som falt inn i hodet mitt akkurat nå..

Vi har også endel sånne dobbelbrettede ører på beardisen, men da det jo ikke synes så gjør vi ikke noe med det. Noen dommere bryr seg (dvs kjenner det) andre ikke. Men på en korthåret hund vil dette jo selvsagt være veldig synlig.

Jeg ville ha prøvd å finne på npe lurt i hvertfall - ikke bare satset på at "dette går sikkert greit" (selv om det kanskje gjør det!).

Men han har i hvertfall fått litt fra begge foreldrene, da - ett øre av hver.... :mellow:

Susanne

Skrevet

Teip ørene hans. Nå kommer eg sikkert til "å få høre det" men det er vel ikke noe annet å gjøre. Eg hadde motsatt "problem" med vofsn som hadde "labrador" ører og de skulle være rosenbærende. Brukte da sånn teip som er lett å ta av igjen uten at pels ryker av. Hunden bryr seg ikke etter en stund og det gjør ABSOLUTT ikke vondt.

Skrevet

Teip ørene hans. Nå kommer eg sikkert til "å få høre det" men det er vel ikke noe annet å gjøre. Eg hadde motsatt "problem" med vofsn som hadde "labrador" ører og de skulle være rosenbærende. Brukte da sånn teip som er lett å ta av igjen uten at pels ryker av. Hunden bryr seg ikke etter en stund og det gjør ABSOLUTT ikke vondt.

Hvorfor skulle du "får høre det"? Er ikke dette en "godkjent" metode for å rette ører på da? Jeg aner ikke, har ikke hatt noen slike greier med Sofus akkurat. Men vi har jo møtt endel småtroll på veien med hvit tape ;-)

Skrevet

Ja, teiping funker bare, kjøp sporttape på apoteket, vi har tape øra til Embla.

Også må man masere, grunnen til at man skal masere er forde at brusken stiver når de er ca 6 mnd, og gjør den det såp blir øre sånn for godt. Jeg hadde teipa om jeg var deg :-)

Skrevet

huff..angst for et øre altså..hehe

jeg teipet øre på amstaffen,men han skulle da ha sånne ører..

Jeg får se om jeg ikke har sånn teip i hus..og sånn q-tips..

takker for svar..

Skrevet

Gjør som de andre, tape før det er for sent. Jeg tapet for sent på Ero, så hans ører står litt for mye.

Skrevet

Misty har litt korka ører...

Det ene er et "golden øre" og det andre er et halvveis "border øre"..

Dette ser jo litt snålt ut.. Skal jeg tenke på å tape det "bc øret" eller bare vente til tannfelingen er over, og se hvordan det blir??

Skrevet

Dette ser jo litt snålt ut.. Skal jeg tenke på å tape det "bc øret" eller bare vente til tannfelingen er over, og se hvordan det blir??

For å være helt sikker på at du får øret slik du vil ha det så vil jeg anbefale å tape det med en gang, før tannfellinga er over og brusken har stivnet

Skrevet

Kanskje jeg er dum, men jeg skjønner ikke at dette gjør noe på en blandingshund..Syntes det høres søtt ut jeg ;)

Skrevet

Fikk "høre" det på canis tror eg. :) må ha vært der når eg spurte om problemet.

Anyways...

Kom ikke som noen bombe for å si det sånn... :)

Klikker-tren ørene ned :D (nei nå var jeg slem...)

Som di andre sier, så ville jeg gjort noe med det før det er for seint.

(ikke helt sikker på hva du mener, og hvordan du vil ha det, men noen bruker jo sånn "tyggegummi" (sånn man bruker for å feste bilder og div på veggen) og det går lett av igjen, for testa når rex var liten, for ørene var så forskjellige, men han var så go` me litt forskjellige ører til forskjellige tider, så det bledet fort slutt på :D )

Skrevet

Hei,

Hadde jeg ikke vurdert utstilling på hunden, hadde jeg ikke giddet gjøre noe med det.. Da hadde det jo bare vært sjarmerende at ørene er litt sånn hurra-mei-rundt. Men på utstilling så kan det fort være forskjellen på nr 1 og 3 - og DA kan det jo være verdt en liten jobb når hunden er ung.

Det finnes sikkert massevis av sånne hunde-produkter som kan brukes, men tape funker det også - så hvorfor betale tredobbelt bare fordi det er et spesialprodukt til hunder.. Pass bare på å ta det av jevnlig, sjekk huden under (i tillfelle allergisk reakson), og selvsagt at det må IKKE tapes slik at blodtilførsel blir hindret.

Det er helt normalt i, utst.sammenheng i hvertfall, å se små valper løpe rundt med tape eller "tyggegummi" i/på ørene... Så det bør jo ikke sjokke noen, synes jeg..

Suze

Skrevet

Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre for å få bort den der "amstaffbretten"

på øret til Corsoen min...?

Han skal ikka ha sånne ører,det kler han ikke og ser utrolig teit ut.

Han skal ha Labradorører,og det har han hatt helt til det ene øret begynte å leve sitt eget liv.

Plutselig nå liksom..

Masere å masere sier folk..

Hjelper det da..?Jeg maserer å koser med ørene hans hele tiden,men nå nytter det ikke hva jeg gjør.

Øret ser så kvapsete og stygt ut..hjeeelp!!

OG HVORFOR hjelper det å masere..?

NOEN som kan si meg hvorfor øret legger seg slik??

Moren har sånne ører altså,men kan ikke det komme av at de ikke har gjort noe med det,eller er han dømt til å få like ører..

Hadde begge ørene blitt like så hadde det vert litt normalt,selv om jeg helst ser at det retter seg kjappt og forblir riktig...

Tja... skal du bruke han i utstilling og han må ha korrekte ører hadde jeg teipa

sett en teip på øret der bretten vanligvis er, så stiver det nok opp bretten ;) Tror ikke du trenger teipe fast øret eller noe, bare stive opp veggen der øret har bretta seg.

Hvis han bare skal være kosehund så hadde jeg ikke gjort noe i det hele tatt.

Skrevet

jeg får det ikke til!frustrert...han ødelegger det..øret vil ikke og hunden protesterer..jeg hadde jo tenkt å prøve meg på utstilling,siden jeg aldri har brydd meg om det før og vert med på det...

Kjiiipt...det må bli bra...moren har fått cert,men eier "fixer"ørene i ringen..

Skjønner ikke hvordan han gjør det men det nytter ikke noe her

Skrevet

Når jeg tapet ørene så gjorde jeg det slik:

Klipp en ganske lang tapebitte og dele endene slik

utennavn2qb.png

Ta ene delen av ene enden og tape under øret til hunden, og den andre delen på oversiden av øret, helt langs kanten. Brett resten av tapen sammen untatt den andre delen du har delt. Den fester du i det andre øret og lar resten av tapen henge under haken på hunden. Blir tapen for lang bretter du den bare litt sammen og fester den under haken. Tapen skal bare være fast i ørene og henge løs under haken. Tapen er bare ment som tyngde så ørene holder seg nede.

Her ser du et bilde av Ero hvor han er tapet slik. Tapen under haken vises ikke så godt da, men ørene vises

ropte_du.jpg

Håper det kan være til hjelp.

Skrevet

Takk for hjelpen og at du tar deg tid NINA ;) nå er det er gjort..igjen..hehe..har prøvd ut litt forskjellig..

Når kan jeg slappe av med det og ha det av?må han gå med teip konstant i 2 mndr?

Skrevet

Bare hyggelig. Han bør nok få lufte ørene av og til, og da ser du jo hvordan ørene er og om du trenger å sette på en ny tape. Men for å være på den sikre siden bør han no gå med tapen en stund, helt til brusken stivner.

Skrevet

det jeg har gjort er teip på krysså tvers og ser ikke uuut..dette mopsetipse var kjempebra.

Jeg avteiper ..igjen..må prøve det der heller,så mer sikkert ut..hehe

MEN:bør je teipe begge nå selv om det andre er fint?eller er det bare det andre som er uheldig?

hvor stor er sjangsen for at begge begynner å tulle,drit om det kødder seg til noen dager før brusken stivner...

Skrevet

Hei,

Ville ha teipet to ganger på hvert øre, altså først slik som vist på mopse-linken, samt tapet enda en gang nederst på flippen bare for å få forsterket bretten.

Lykke til

-Ingunn-

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...