Gå til innhold
Hundesonen.no

Virkelig stygg brett på øret


Inustaff

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre for å få bort den der "amstaffbretten"

på øret til Corsoen min...?

Han skal ikka ha sånne ører,det kler han ikke og ser utrolig teit ut.

Han skal ha Labradorører,og det har han hatt helt til det ene øret begynte å leve sitt eget liv.

Plutselig nå liksom..

Masere å masere sier folk..

Hjelper det da..?Jeg maserer å koser med ørene hans hele tiden,men nå nytter det ikke hva jeg gjør.

Øret ser så kvapsete og stygt ut..hjeeelp!!

OG HVORFOR hjelper det å masere..?

NOEN som kan si meg hvorfor øret legger seg slik??

Moren har sånne ører altså,men kan ikke det komme av at de ikke har gjort noe med det,eller er han dømt til å få like ører..

Hadde begge ørene blitt like så hadde det vert litt normalt,selv om jeg helst ser at det retter seg kjappt og forblir riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er valpen i tannfellingsalder? I så fall er det ganske normalt at ørene er litt sånn "all over" - og mye kan rette seg når den er over.

MEN jeg ser likevel at endel oppdr/eiere taper ørene på hunder som har stygge (les: merkelige, rare, brettede, flyvende, etc) ører i oppveksten. Hengeørene har jeg da sett bli tapet fra den ene øreflappen til den andre - altså under haken - med sånn sår-tape. Tapen er dobbel, så den limer ikke under haken på hunden - kun i øreflippene.

Ellers kunne man jo tenkt seg at det hadde hjulpet med tape bare på selve øreflappen som er feil. Sånn rett over, på tvers, eller hva man skal kalle det. Evt. med en q-tip, ispinne eller annet lett som "stiver" øret i riktig posisjon..

Dette ANER jeg ikke om funker, og det er kanskje helt på "jordet", men bare en idè som falt inn i hodet mitt akkurat nå..

Vi har også endel sånne dobbelbrettede ører på beardisen, men da det jo ikke synes så gjør vi ikke noe med det. Noen dommere bryr seg (dvs kjenner det) andre ikke. Men på en korthåret hund vil dette jo selvsagt være veldig synlig.

Jeg ville ha prøvd å finne på npe lurt i hvertfall - ikke bare satset på at "dette går sikkert greit" (selv om det kanskje gjør det!).

Men han har i hvertfall fått litt fra begge foreldrene, da - ett øre av hver.... :mellow:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip ørene hans. Nå kommer eg sikkert til "å få høre det" men det er vel ikke noe annet å gjøre. Eg hadde motsatt "problem" med vofsn som hadde "labrador" ører og de skulle være rosenbærende. Brukte da sånn teip som er lett å ta av igjen uten at pels ryker av. Hunden bryr seg ikke etter en stund og det gjør ABSOLUTT ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teip ørene hans. Nå kommer eg sikkert til "å få høre det" men det er vel ikke noe annet å gjøre. Eg hadde motsatt "problem" med vofsn som hadde "labrador" ører og de skulle være rosenbærende. Brukte da sånn teip som er lett å ta av igjen uten at pels ryker av. Hunden bryr seg ikke etter en stund og det gjør ABSOLUTT ikke vondt.

Hvorfor skulle du "får høre det"? Er ikke dette en "godkjent" metode for å rette ører på da? Jeg aner ikke, har ikke hatt noen slike greier med Sofus akkurat. Men vi har jo møtt endel småtroll på veien med hvit tape ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, teiping funker bare, kjøp sporttape på apoteket, vi har tape øra til Embla.

Også må man masere, grunnen til at man skal masere er forde at brusken stiver når de er ca 6 mnd, og gjør den det såp blir øre sånn for godt. Jeg hadde teipa om jeg var deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misty har litt korka ører...

Det ene er et "golden øre" og det andre er et halvveis "border øre"..

Dette ser jo litt snålt ut.. Skal jeg tenke på å tape det "bc øret" eller bare vente til tannfelingen er over, og se hvordan det blir??

For å være helt sikker på at du får øret slik du vil ha det så vil jeg anbefale å tape det med en gang, før tannfellinga er over og brusken har stivnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misty har litt korka ører...

Det ene er et "golden øre" og det andre er et halvveis "border øre"..

Dette ser jo litt snålt ut.. Skal jeg tenke på å tape det "bc øret" eller bare vente til tannfelingen er over, og se hvordan det blir??

Kanskje jeg er dum, men jeg skjønner ikke at dette gjør noe på en blandingshund..Syntes det høres søtt ut jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk "høre" det på canis tror eg. :) må ha vært der når eg spurte om problemet.

Anyways...

Kom ikke som noen bombe for å si det sånn... :)

Klikker-tren ørene ned :D (nei nå var jeg slem...)

Som di andre sier, så ville jeg gjort noe med det før det er for seint.

(ikke helt sikker på hva du mener, og hvordan du vil ha det, men noen bruker jo sånn "tyggegummi" (sånn man bruker for å feste bilder og div på veggen) og det går lett av igjen, for testa når rex var liten, for ørene var så forskjellige, men han var så go` me litt forskjellige ører til forskjellige tider, så det bledet fort slutt på :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hadde jeg ikke vurdert utstilling på hunden, hadde jeg ikke giddet gjøre noe med det.. Da hadde det jo bare vært sjarmerende at ørene er litt sånn hurra-mei-rundt. Men på utstilling så kan det fort være forskjellen på nr 1 og 3 - og DA kan det jo være verdt en liten jobb når hunden er ung.

Det finnes sikkert massevis av sånne hunde-produkter som kan brukes, men tape funker det også - så hvorfor betale tredobbelt bare fordi det er et spesialprodukt til hunder.. Pass bare på å ta det av jevnlig, sjekk huden under (i tillfelle allergisk reakson), og selvsagt at det må IKKE tapes slik at blodtilførsel blir hindret.

Det er helt normalt i, utst.sammenheng i hvertfall, å se små valper løpe rundt med tape eller "tyggegummi" i/på ørene... Så det bør jo ikke sjokke noen, synes jeg..

Suze

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva jeg kan gjøre for å få bort den der "amstaffbretten"

på øret til Corsoen min...?

Han skal ikka ha sånne ører,det kler han ikke og ser utrolig teit ut.

Han skal ha Labradorører,og det har han hatt helt til det ene øret begynte å leve sitt eget liv.

Plutselig nå liksom..

Masere å masere sier folk..

Hjelper det da..?Jeg maserer å koser med ørene hans hele tiden,men nå nytter det ikke hva jeg gjør.

Øret ser så kvapsete og stygt ut..hjeeelp!!

OG HVORFOR hjelper det å masere..?

NOEN som kan si meg hvorfor øret legger seg slik??

Moren har sånne ører altså,men kan ikke det komme av at de ikke har gjort noe med det,eller er han dømt til å få like ører..

Hadde begge ørene blitt like så hadde det vert litt normalt,selv om jeg helst ser at det retter seg kjappt og forblir riktig...

Tja... skal du bruke han i utstilling og han må ha korrekte ører hadde jeg teipa

sett en teip på øret der bretten vanligvis er, så stiver det nok opp bretten ;) Tror ikke du trenger teipe fast øret eller noe, bare stive opp veggen der øret har bretta seg.

Hvis han bare skal være kosehund så hadde jeg ikke gjort noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får det ikke til!frustrert...han ødelegger det..øret vil ikke og hunden protesterer..jeg hadde jo tenkt å prøve meg på utstilling,siden jeg aldri har brydd meg om det før og vert med på det...

Kjiiipt...det må bli bra...moren har fått cert,men eier "fixer"ørene i ringen..

Skjønner ikke hvordan han gjør det men det nytter ikke noe her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tapet ørene så gjorde jeg det slik:

Klipp en ganske lang tapebitte og dele endene slik

utennavn2qb.png

Ta ene delen av ene enden og tape under øret til hunden, og den andre delen på oversiden av øret, helt langs kanten. Brett resten av tapen sammen untatt den andre delen du har delt. Den fester du i det andre øret og lar resten av tapen henge under haken på hunden. Blir tapen for lang bretter du den bare litt sammen og fester den under haken. Tapen skal bare være fast i ørene og henge løs under haken. Tapen er bare ment som tyngde så ørene holder seg nede.

Her ser du et bilde av Ero hvor han er tapet slik. Tapen under haken vises ikke så godt da, men ørene vises

ropte_du.jpg

Håper det kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Han bør nok få lufte ørene av og til, og da ser du jo hvordan ørene er og om du trenger å sette på en ny tape. Men for å være på den sikre siden bør han no gå med tapen en stund, helt til brusken stivner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har gjort er teip på krysså tvers og ser ikke uuut..dette mopsetipse var kjempebra.

Jeg avteiper ..igjen..må prøve det der heller,så mer sikkert ut..hehe

MEN:bør je teipe begge nå selv om det andre er fint?eller er det bare det andre som er uheldig?

hvor stor er sjangsen for at begge begynner å tulle,drit om det kødder seg til noen dager før brusken stivner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ville ha teipet to ganger på hvert øre, altså først slik som vist på mopse-linken, samt tapet enda en gang nederst på flippen bare for å få forsterket bretten.

Lykke til

-Ingunn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...