Gå til innhold
Hundesonen.no

Demonstrasjon for vår interesse


Inustaff

Recommended Posts

Jeg hadde et søk på hund biter/angriper..

Schæfer og Rottweiler var det mange av. Også blandingshunder og Dobermenn.

Det er mer Schæfer og Rottis enn mye annet sikkert.

Men det er jo likevel her i Norge og i Tyskland og England,Usa bittene stammet fra...

Ikke lett å si hvordan tolke det..

Jeg liker alle hunder,men noen biter sikkert lettere,eller er så populære at de vil automatisk bli opplistet som bitere..

Pga antallet.Og uvitende eiere.

Men om vi løsner på landegrenser og tenker antall hunder i verdens omfang.

hvilken rase ville bitt mest dersom man bare søkte på nett generelt og kartla?

Rasene som skillte seg ut i nyhetsoppslagene var ikke Amstaff og Pit hvertfall.

Men episodene tilsa at dersom det var amstaff og pit så var det eiere mellom 35-55 år,ofte..

SVÆRT ofte med 3-6 hunder av samme type. Hmm..

Der hundene kom seg løs og spiste på barn eller eldre.

Hva forteller det oss?

Aner ikke..det kan man spekulere i som man selv vil..

Angrep er angrep,uansett rase..siden ingen kommer noen vei med dette,fatter jeg ikke hvorfor ikke hundenorge presser våre selvalgte overmenn i staten til å innføre sertifikat.

Alle snakker om det

..La oss lage et forslag til sertifikat...La oss ikke overlate formuleringen og reglene for å få ha hund til de idiotene som ikke kan det. For sertifikat vil nok komme..men hvordan vil det bli utformet?

La oss forme vårt hundenorge,fordi vi ER hundenorge.

En tosk på stortinget ville ha ussannsynlig tåpelige krav..pga uvitenhet..

Man vet da hvem de der tåpene er og hva de står for.De uttaler seg for ofte om ting de ikke vet noe om.

Det burdte faktisk blitt startet demonstrasjons tog hvor budskapet er at hundevenner er lei av å bli spyttet på pga uvitende og useriøse møkkafolk,som ødelegger hunderykter/raserykter.

Dårlige eiere...

Vi trenger mangfold av raser,for vi er alle forskjellige mennesker.

Arbeidsoppgavene vi kan tilby hundene er så mangt..

Vi får mer glede av et system i hundenorge.

De useriøse vil bli luket ut,eller trekke seg.

Det er menneskene det er noe galt med,ikke dyrene.

Hundepolitikken kan vi kalle det.

Hvorfor ikke velge oss selv som representanter?

System og organisering.

NKK er meg en vits.

Hvem som helst kan registrere valp der.

Hvem som helt kan omregistrere stjålet hund ved falsk underskrift..De vet da ikke hvem sin underskrift det er..?De har ikke ekssperter på det der..det sa de selv..

Jeg har snakket med dem angående mye rart,de ER en vits.

Oppdrettere som er uegnet og umoralske får ture på..og NKK bare er til pynt...

Organisasjonen dekker ikke behovene og problemstillingene vi har fått i utvikling her idag.

Vi trenger mer grundig arbeide.

Vet at dette var mye rot,men det var vannet på mølla nå etter å ha lest Schæferforbud på Canis...

Jeg sitter å ser på Finn og Dyrenett.

Seriøse som useriøse spyr ut på valper.

De blir sittende med valper av både den enkle sorten og sorten som krever litt mer kyndig eier.

Valpene annonseres og ukene går.12 uker gml rottweiler,cane corso,labrador osv.

Oppdrettere popper opp som troll i eske,og de skjønner ikke at det ikke finnes marked for antall valper som blir pressa ut av hundemor.

Vel marked..joda..Eiere finnes.

Men er vi ikke interessert i gjennomtenkt hundekjøp?

Hvor den som ringer er oppriktig interessert i rasen og har peiling?

Eller blir det sånn at man selger for å selge.

Hvis oppdrettere gjør en god jobb med eiervalg,og ikke overproduserer valper.

Hvordan kan det da ha seg at det finnes så mange dårlige EIERE der ute?

Det er nemlig ikke nok kyndige Schæfereiere som det har vært og er valper ute på FINN.no

IKKE TALE OM..det påstår jeg.

Uten å rikke meg fra det.

I løpet av siste 2 mnd har det eksplodert med valper...

Where did they go?

Where did they come from?

Hmmm....

Hundenorge har mye å ta tak i.. hvem sitter og forventer at noen andre tar tak?

Skal vi vente på politikerne igjen?De kunnskapsrike overstyrende?

Det første er oppdretter lisens og kullbegrensning.

Dårlige og uegnede eiere pr rase vil bli redusert deretter.

Vi vet alle at det er for mye hund...i forhold til gode eiere.

Gosh..det var mye som kom opp her..men jeg mener det..

Hvorfor tar ingen tak..Lener vi oss på NKK?

Er mange her klar over hva NKK`s representanter og telefonfolk presterer å si?

Uansett hav du spør dem om?

De er en paraply og interesse organisasjon,uten makt.

NKK er INGENTING.

Jeg sitter med eksplosiv tankegang,og masse å si..

Jeg føler at jeg trenger midler for å skrike ut om alt jeg tenker.Pc er fin ting.

For jeg vet at noe av det må da være lurt..

Ordentlige hunde venner må stå sammen og skape orden i sin interesse.

Orden og oversikt,som ikke kan køddes til av Kjell Magne Bondevik eller hvem **** som sitter på Tinget...De har ikke noe å bidra med.

De lever gjennom media..av media.

Noen som skjønte dette??

Dæven jeg skulle se på Orre idag jeg..typisk at jeg må være våken helt rundt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg ganske enig.

Men valpebegrensing, går ut ifra du kun mener de mest populære rasene og ikke de mer sjeldne. Jeg hadde iallefall blitt skuffet hvis det ble valpebegrensing på raser som det er så få av, men ulempen er jo at da vil de mest useriøse skifte rase.

Men hvis alt det du snakker om hadde eksistert, så hadde det jo ikke vært noe problem der heller.

Men hva har DU tenkt å gjøre da?

Ikke bare skrive dette innlegget forså glemme det?

Ikke misforstå meg nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg. :)

Jeg syntes også at det skulle være obligatorisk at eiere gå på kurs med valpene sine, jeg syntes man skulle gått valpe kurs, grunnkurs og hverdagslydighet med hver hund man har.

Man blir aldri for flink med hund, og hundene har godt av å gå på kurs og lære å oppføre seg og jobbe med andre hunder til stede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden media er opptatt av hundenorge og uhyggelige ting som angår mange av våre raser og interesser...så tenker jeg nok å ta det der ifra.

Jeg tror kanskje det kan være av interesse for alle.

Det kreves mye tenking og korrekt forklaring.

For folk trenger å forstå helhetsbildet av hundesamfunnet som er ganske åpenlyst og logisk.

Mange ser det nok men ingen gidder å gjøre noe..

Så jeg vil gjøre det som er i min makt for å sette lyset på uvettig avl og overproduksjon av hunder,uansett rase...og uavhengig av rykte.

Som din søster rase..Kineseren..som for å nevne det er herlige hunder.

Søkte på Canis og fant X antall oppdrettere av denne rasen her i Norge.

Vi trenger nok ikke engang 5 oppdrettere av denne rasen bare i Norge.

Så populær er den ikke..Og så mange seriøst interesserte finnes nok ikke heller dessverre.

Fler oppdrett bør absolutt oppstå etter behov,ikke etter eget ønske hvor alle som kjøper seg en hund ,tispe..kan sette i gang med avl etter et par cert...fordi de selvsagt ønsker det beste for rasen.

Alle oppdrettere sier det.

Avl funker ikke sånn.

En oppdretter jeg har sett har i overkant av 6 hunder pr.kjønn.

Disse blir avlet på og har selfølgelig jevnlig kull.

For grunnet antallet tisper kan man oftere ha kull.

Noen går utenlands..andre ikke.

Vi må huske på at raser som er spesielt krevende,og som feks har lett for å få dårlig rykte ikke må overproduseres.

Raser generelt selfølgelig,men de mest utsatte er viktigst...

Jeg tar igjen eksempelet på FINN,hvor jeg mener det er oppkast på Schæfervalper av ymse kvalitet og typer.

For så lett er det å bli oppdretter...

Jeg liker Schæfere,men ser at det er overdrevet med dem som mange andre.Unnskylde eksempelet som ikke er stygt ment,men det er passende eksempel på hva jeg faktisk snakker om.

Hallo..det finnes da andre raser å velge i..

Hva er det som får visse oppdrettere,som får dem til å tro at alle vil ha deres rase?Og at alle plutselig egner seg for den spes rasen eller hund i det hele tatt???

Og hvor mange kjøpere trenger man?

Jo man kan komme til å trenge hjem til ca.8 valper.

Ens egen rase kler som sagt ikke resten av verden,og rasens typiske trekk vil alltid ligge på lur i hvilken som helst valp.

Hvor ofte treffer jeg uvitende,unge og uerfarne som har kjøpt Schæfer meg her å der...?

Border Collie meg her å der?

Cane Corso meg her å der..eller bare DER.

Rottweiler det samme..

Hvem har de kjøpt hund av da?

Alle disse flotte rasehundene..hvor kommer de fra...

Nei lurer meg på det..

Når jeg har bestemt meg for en rase så har jeg vurdert rasen på flere områder,og tatt tak i meg selv for hva jeg bare ønsker og hva som er realistisk..

Jeg oppsøker en eller flere oppdrettere,og snakker naturlig med dem,så de slipper kryssforhør..selv om de meget gjerne kan spørre om det de lurer på..Jeg forteller gjerne ting jeg tenker er av interesse på egenhånd.

Dvs at jeg er mest sannsynlig oppriktig interessert,og er opptatt av rasen jeg driver å fisker etter.

Når det står kull i avisen eller på Finn...

Og du leser...

*Trenger å komme til nye hjem

*Leveringsklare nå!

*Trenger nye hjem snarest.

*Selges til red.pris pga alder.

Hva forteller dette oss?

Det forteller ihvertfall meg at det har ikke vært nok seriøst interesserte i deres oppdrettede rase på denne tiden...

Hvem vet..kanskje det er like sløvt på hver kull?

Muligens har 2 av kjøperne seriøse hensikter,mens 2 andre omplasserer eller kødder bikkja til.

Hvem vet?

Dersom det ikke finnes interesse for rasen man oppdretter,så lar man være å parre dem opp.

Det bør foregå såpass orden at man tar bestillinger,og har kontakt med eventuelle kjøpere FØR planlagt kull,eller hvertfall før fødsel..

Dersom man sitter igjen med 3 valper..da er man useriøs enten på den ene eller andre måten...

Hvorfor?

Fordi enten så velger kjøpere deg bort,selv om rasen din er ettertraktet...Uansett grunn kan folk gjøre dette,spesielt ettersom de ofte har litt å velge i.

Med unntak av mer sjeldne raser,som...(bare vent)kommer til å blusse opp oppdrettere som nevnte troll i eske fordi alle vil rasens beste...

Hmm...

La oss ta for oss Amstaffen...

Hvor er roten til amstaff forbudet?

Det starter med oppdretter faktiskt.

Så utvikler det seg fordi oppdretter ikke velger riktig eier.

Eier håndterer ikke rasen.

Case Closed.Shit.

Jeg gidder ikke nevne navn,men jeg kjenner MANGE mennesker som ikke burdte ha hund..

Alle disse har vært hos tilsynelatende gode oppdrettere med sløyfer og rosetter.

Hundene er sikkert snille de..

Men kullene de skaper er kanskje ikke så ønskede.

Ihvertfall ikke i hendene på uvitende mennesker.

Nå er det på tide at det blir kontroll og lisens på oppdrett sier jeg.

Det er ikke riktig å drive den avlen vi har idag.

Hundeinteresserte som vil eie hund og ikke har eid hund fra før,må ta kurs på X antall timer/mndr.

Samfunnet trenger det.

Jeg har sett meg lei på idioter som spyr ut på levende vesener og selger dem til suppehuer som ikke vet hvilket kjønn det er.

Ei som ringer fra togturen etter å ha brukt MINUTTER på valpekjøpet.

"Er det feil valp jeg har..tror det er feil valp for denne har pupper"

(hunden var en hannhund,men det trodde ikke hun)

Jenta si det som ikke ser forskjell på en 10 ukers valp..

Da har man behov for å kjøpe mastiff.

Og selger bare ler på tlf,rister på hodet og sier at folk er idioter.

Hadde jeg vært så pengegrisk og dum at jeg overleverte en hund til et kvinnfolk ,og hun presterer å ringe på den måten..minutter etter togturen hadde startet..så hadde jeg bedt henne hoppe av første stasjon.

Oppdrettere er ukritiske.

Uansett hva DERE SOM ER SERIØSE sier,så er det ikke DERE jeg sikter til.

Jeg sikter til de som ikke skjønner noenting.

I Norge er vi ca 5 millioner mennesker.

Ikke alle disse liker hund engang...andre er barn,allergikere,eldre,funksjonshemmede,kriminelle,eller i fengsel.

Samme hvor de er egentlig...

Poenget her er at:

Dersom man på 2 mndr ser 10 kull på en rase.

RASE 1 som vi kaller det.

Hvor mange valper blir det ca?

Hvert kull får jo kanskje 6-8 valper..

La oss si 5 kull har 8 valper og 5 kull har 6.

70 valper på 2 mndr...

Hvor blir de av?

Neste rase:

Akkurat det samme...

Så kan du gange det opp med oppdrettere og deres aktivitet i kullproduseringen...

3-5 kull pr tispe..foravtaler i tillegg...

Det begynner å se ut som vi har mer hunder en gode hjem...

Hvis noen ser regnestykke uten at jeg setter det opp helt korrekt.

Dersom du ikke skjønner det,så neivel...

Våkne opp alle sammen..

Amstaffen er forbudt pga oppdrettere..Om en seriøs oppdretter selger hunden sin feil i ett ledd..vil muligens dette leddet spre driten videre..

Mennesketypene som kjøper blir mer å mer snnerledes,og ikke nødvendigvis så kjempetopp.

De som har ei amstaff tispe...og parrer henne med Rottweiler..

Fikk de henne utav sin egen rumpe?

Neei..de gjorde de ikke...

Schæfer er ikke forbudt fordi det er politiets hund..

Mennesker holder på vaner..Andre hunderaser er helt sikkert like godt egnet om ikke bedre...Men det gidder ikke diskuteres.

Samme det..

Cane Corso og Boerboel kunne muligens komme for tur..

Cane Corso skal jeg garantere kommer snart på tapetet.

Ikke spør hvorfor,men det er ikke godt etablert rasemiljø med seriøse hensikter der i gården.

Kjøpere trenger penger,thats it.

Alle som skal ha tispe skal avle på henne..og ******* er i gang.

Corso til alle sammen...

Media spiser rått...

Jeg engasjerer meg for å utrydde dårlige oppdrettere og kjøpere.

Dette kan kun gjøres ved kontrollering og sertifikat på oppdrettere såvel som kjøpere...

Ellers blir vi aldri kvitt den jæva driten.

Så jeg skal begynne i det små..alt for at hundeverden vi lever i burde bli så positivt og oversiktlig som mulig,og absolutt ikke overstyrt av de utenfor.

Dersom vi ikke tar ansvar og legger fram forslag så vil de andre gjøre det...det har vi sett..

Med tanke på hundebegrensning..1 hund pr,hustand?Huff...

Man ser jo hvordan ting utvikler seg..om man ikke deltar vel å merke.

Skal vi sitte som noen sløvskaller å la alt gå sin gang,eller stå opp å se klart..og gjøre noe..?

Ellers trenger vi ikke klage over hundebitt/drap,raseforbud og alt annet som blir foreslått.

Det må tas ved roten,noen som skjønner hvor roten er?

Det finnes ingen virkelig organisajson...Nkk henger etter med 100 år vil jeg mistenke..Alt de ser ut til å ta seg av er selskapeligheter med hund,og håve inn på penger for kennelregistrering og kull registrering.

Begrensede oppdrett ville jo stoppe litt på pengene...Mindre kenneler ville selvsagt si at det blir mindre kennelnavn registrert...

Useriøse ville presses ut av miljøet..og de oppegående og velmenende ville styre og opprettholde sin sunne og SANNE interesse.

HUNDEN I SAMFUNNET.

Dette er politikk,men det er VÅR politikk..dersom ikke vi former den..Så blir det gjort annerledes..Og mange vil sitte misfornøyd å grynte..

Men hvem gjorde hva?

Hva kan jeg gjøre...

Jeg sier hva jeg tenker her jeg...og skal etterhvert få det ryddigere.

Så kanskje det når frem et sted.

Om ikke alt,så noe av det...

Det burdte være av interesse...

Alle med hund redder si egen ræv med å ta ansvar for helheten.

*Dobbeltpost. Bruk Redigerfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter seg ned sammen med andre og lager en forslag og enforklaring på hva,hvor og hvordan til politiske styret må det vel bli...

Organisere oss,og være klar i talen om alt jeg har nevt,samt at man får gjennomført vel gjennomtenkte og punktlige forslag hvordan hundefolket kan forbedre hundenorge om jeg så pent sier det.

Det er kun vi som kan gjøre det...

Dersom flere blir enige,og flere skjønner hva som må nøstes opp i og folk engasjerer seg,så vil politikerne..som dessverre sitter med makten likevel..få sjangsen til å se at hundefolket er oppegående og ønsker å ditche de mindre bra menneskene og ta ansvar for hundeholdet.

Hundeholdet starter i første omgang med oppdrettere,deretter eiere..

Vi må gjøre noe for å forbedre..det er bare fantasien som setter grenser..

Jeg er klar over at det kommer rotete frem,men det er en rød tråd der et sted.

JEg tenker å nøste den røde tråden,presisere hva jeg mener og hvorfor..på en saklig og oversiktelig måte..slik at det blir forstått bedre,og vurdert.

Altså..vurdere et system for oppdrettere i første omgang,og eiere/derav også sertifikatet som alle snakker om.

Hundeklubber kan engasjeres og som nevntrepresentere,og velge ut oppdrettere for deres rase.

Ethvert menneske som kjøper tispe skal ikke drive oppdrett.

Oppdrettere skal vurderes,og det skal være klare linjer på kontrakt mellom oppdretter og en vanli mann i gata tispekjøper.

Et system..Hvor de eldtste og mest inngåtte selvsagt ikke skal sitte på avlstronen,men hvor raseklubben ivaretar rasens interesse.

Derfor også hvem som kjøper deres rase,og hold av kurs for interessenter i samarbeid med oppdretter.

Dette er ikke umulig...

Det burdte faktisk være sånn fra start...for mennesker har ressurser og hjerne nok til å tenke å handle.

Tanker er det nok av..det kan høres vanskelig ut,men det er ikke verre enn man skaper det.

Fattet du noe nå?

Har ikke sovet inatt,vert på utstilling...trøtt og tankefull...

Det er derfor jeg må få alt frem på en ryddigere måte...

Hva med oppdretter valg?

Der man velger 2 nye oppdrettere hvert 2 år?

Klubben vurderer helse hos ønskede avlshund/eventuelle ønskelige oppdetter..og andre viktige ting.

Oppdretter skal være klar over hvilke mennesketyper han/hun kan selge til..og kjenne sin egen rase så godt at den ikke velger feil menneske til sin valp.

DVS mennesker som skaper dårlige hunder.

Dårlige individer vil forekomme,men det er ikke saken.

Mer grundig arbeid i avl og oppdrett.Utstilling er ikke det viktigste.Oppdrettets kvalitet og valg av kjøper er viktig.

For det er der hundene videreføres,og tispesalg skaper ofte mer å mer nye oppdrettere.

Det kan vi ikke ha.Det er ikke kontroll og kunnskap å hente der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--]
Med forbehold om at jeg har oversett noen særs viktige momenter er jeg for det meste uenig i resonnementene dine. F eks skriver du at
Amstaffen er forbudt pga oppdrettere..
Dette er jo positivt feil. Det var ikke derfor amstaff ble forbudt.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men dette ble alt for usammenhengende for meg. Høres ut som mye klaging og og lite konkrete planer. Og mange av utsagnene var faktisk så rotete at jeg rett og slett ikke forstod meningen. Jeg skal prøve igjen når jeg er utsovet :D

For eksempel dette:

Hundeklubber kan engasjeres og som nevntrepresentere,og velge ut oppdrettere for deres rase.

Skal ett par tre mennesker som er medlem av raseklubben bestemme hvem som får sette kull på hunden sin, altså hvem som får være oppdrettere? Eller har jeg ikke forstått deg riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja,men da er jo det klart at folk er uenige...Jeg mener sterkt at det ikke er en rett og avle på hunder selv om man kjøper seg en tispe.

Så selger man tispe hvor neste ledd begynner oppdrett osv.

det er som sagt flere ganger for mange som avler,og vi trenger ikke hundene deres,uansett rase.Det blir overflødig.Overbefolkning("hunding")

De som skjønner tegninga og hva jeg mener,flott..de som ikke skjønner det..Greit..men det er helt logisk.Egentlig.

PER OLAV:

Vær grei å vær litt mer konkret da jeg ikke liker gåtefulle og ufullstendige kommentarer.Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå?

Enmann har en hund,han får valper og selger de til sine interesserte.

En tispe og to blir vurdert til avl,og vurderingen kan det være så som så med i mange tilfeller,på lik linje med kjøperne av dette kullet som ikke er og forblir det eneste kullet på markedet.

Begrensninger trengs.Tenk om vi skulle bli oversvømmet med Amstaffer,Mastiffer av alle slag(bordeaux,napolitaner,engelsk,corso osv)

Eller små hunder for den del,skjønt vi vet at disse ikke utgjør stor trussel og interesse for media.

Folk må vel spy ut på hunder,men de bidrar til at det dyrkes dårlige hunder av uvitende eller direkte dårlige eiere.

En hund kommer først og fremst fra et oppdrett,ei drektig tispe...som sagt er det alltid konkurrenter på markedet..Hvem får mest egnede kjøpere?Hvem venter på dem?

Siden jeg er typen som ringer rundt og kartlegger oppdrettere,kan jeg si med hånden på hjertet at jeg kunne sikkert kjøpt en masse hunder som i grunn er totalt uintressante,og OVERFLØDIGE.

Det fine er at jeg har hatt hund noen år,og uansett hvilken rase jeg velger så er det gjennomtenkt.

Men det gjelder ikke alle...

Og desom oppdrettere var mer utvalgte,og mer kritiske ville dette naturligvis begrense antallet valper,og derfor også useriøse..eller uegnede kjøpere av den spesielle rase det måtte være.

Når en oppdretter ender opp med å få tilbake 2-3 hunder pga feilplassering til uegnede folk..og fra andre kul så blir hunder avlivet..eller hva det måtte være.

Da forteller det meg at disse valpene ikke skulle vært født,enkelt og greit fordi det ikke finnes folk som vil ha dem.

Folk som er EGNEDE.

Det er det vi snakker om..Uegnede oppdrettere spyr valper til uegnede folk.

Jo flere valper det finnes,jo større er sjangsen for at de havner feil...

Kanskje om 2-5år har vi enda mer oppdrettere.

Ikke kanskje,men vi har det.

Da skal vi ha i minne alle hundene som skled ut,ble avlivet..ble sittende i valpekassen til fyllte 14 uker var overflødige.

Jeg sier det igjen og igjen.

Per Olav..Skal alle eller hvertfall halvparten som får Tjekkoslovakisk ulvetispe starte oppdrett og feie kull på kull til markedet?

Er det så lurt?

Er jeg i en fantasiverden..?Synes det er helt logisk jeg.

Ingen som skjønner det?

Om ikke det starter hos oppdretter hvor hundene havner,og antallet hunder som havner feil..hvor starter det da?

Har narkomane og tvilsomme begynt å føde sine egne hunder?

Er det så sneversynt at man ikke tenker i mer enn et ledd..?

Okei,den narkomane fikk den av en som hadde blandingshunder...derav en amstaff.

Men hvor kom den amstaffen ifra..?

Og amstaffen før det?

Tråden gjelder ikke amstaff,men eksemplene på Schæferoppkast og amstaff forbud er en klar sak se rjeg.

ALT starter hos oppdretter,nettop fordi de gir uegnede sjangsen til å overta deres hunder..og slik fortsetter det..Hva er så vanskelig med å se det?Jeg gjentar meg selv...

Hva kan jeg gjøre?

Nei guri,når ble jeg GUD?

JEg deler mine tanker og meninger fordi jeg hadde regnet med at folk ser hva meningen bak er...

Klart det finnesmasse hundefolk...men de ordentlig interessert burdte jo engasjere seg i slike ting..istedefor å lukke øyne å ører fordi man ikke orker og gidder..og synes det høres vanskelig ut.

Jeg har da ingen fasit på noe forslag..men tanker og ideer er det nok av..

Og det er begrunnet ganske greit hvorfor jeg sier det jeg sier ,eller tar jeg feil

?

Skriver jeg gresk eller er jeg bare endel timer i underskudd på søvn...

Hva tenker folk om det jeg skriver?

Alle trekker seg og vedgår ikke problemet?

Eller knaker det?

og dersom raseklubbem ike har noen interesse av å ta vare på rasen sin,og holde orden på oppdrettere av sin elskede rae..så er det ikke noen raseklubb hvor man jobber or rasen og er sammen om rasen..

Da er det en tulleklubb,sier jeg.Det har ingenting med klaging å gjør..det ser ut til å være fakta..

Leker man klubb eller?

Skal man gå inn i noe får man gå inn i det helhjertet og dersom raseklubber har avlskrav på hunder gjennom egen klubb,så burdte de sannelig ha oversikt og krav på oppdrettere og for kjøpere også.

Oppriktig interesse kalles det.System og orden.

En annonsering kan noen ganger si deg at valpekullet er godkjent av raseklubben..Javel ja..?Hva betyr det?Bare eksteriør og helse?

Men hva med at oppdretter i sin helhet er godkjent,og at raseklubben har videre makt og sørger for overføring av registrering og godkjenning til kennelklubben dersom kullet og oppdrett er bra?

Det skal ikke bli lett å avle hunder..Hvorfor skal det det?

Da er det jo lettere for folk å få seg hund...

Og der starter problemene..

*Dobbeltpost.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Som din søster rase..Kineseren..som for å nevne det er herlige hunder. Søkte på Canis og fant X antall oppdrettere av denne rasen her i Norge.

Vi trenger nok ikke engang 5 oppdrettere av denne rasen bare i Norge.

Så populær er den ikke..Og så mange seriøst interesserte finnes nok ikke heller dessverre.

Uten å kjenne til rasen du omtaler... du er ikke redd for at den genetiske bredden i avlen blir ganske smal dersom forslaget ditt blir tatt til følge? Selvsagt kan man hente godt avlsmateriale fra utlandet, men likevel...

Og hvem skal bestemme hvilke raser som er overflødige?

--

Per Olav

PER OLAV: Vær grei å vær litt mer konkret da jeg ikke liker gåtefulle og ufullstendige kommentarer.Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å forstå?
Jeg har ikke nevnt med et ord at det er vanskelig å forstå - jeg bare konstanterer at jeg er uenig i det meste du skriver og at endel av det er - imho - både uriktig og basert på feiltolkninger :D

--

Per Olav

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å bestemme hvilke raser som er overflødige,det er et rent fakta at om man søker på canis er det mer oppdrettere enn hv a man trenger...

Linjer og nye avlsdyr er en dårlig unnskyldning..man trenger ikke mange halvhjertede oppdrettere,men FÅ GODE...

Og det er ikke til å komme unna at det er mer kull enn gode eiere..for ikke å si en gang til KYNDIGE eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke forslaget om å kun ha ett fåtall oppdrettere på en stor rase ville være særlig gjennomførbart. Jeg ville da hvertfall være skeptisk. Bare innen min rase finnes mange linjer og typer verdt å ta vare på. Noen oppdrettere avler på noen linjer og typer, mens andre på andre. Og da snakker jeg om de som holder seg innenfor standarden. Jeg er glad det finnes såpass mangfold at jeg kan velge en type som passer meg. Jeg ville vært redd for at dette mangfoldet skulle forsinne. Hvem skulle bestemme hvilke typer det var verdt å ta vare på, hvilke oppdrettere som skulle fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å bestemme hvilke raser som er overflødige,det er et rent fakta at om man søker på canis er det mer oppdrettere enn hv a man trenger...

Linjer og nye avlsdyr er en dårlig unnskyldning..man trenger ikke mange halvhjertede oppdrettere,men FÅ GODE...

Og det er ikke til å komme unna at det er mer kull enn gode eiere..for ikke å si en gang til KYNDIGE eiere...

Jeg tror nok tanken din er god, men jeg må si meg enig med PO i denne diskusjonen. For hvordan skal dette kunne gjennomføres i praksis? På enhver rase er det et utall av gode oppdrettere som har forskjellige meninger om hva som er bra for rasen, og som avler på forskjellige egenskaper. Hvem skal bestemme hvem av dem som har rett og hvem som skal fortsette? Da må det oppnevnes en "allmektig hundeguru" som bestemmer alt her i Norge - hva som skal avles på og hva som ikke skal det osv osv.... Det vil bli et hundesamfunn ala det menneskesammfunnet en rar, liten mann med bart prøvde å gjennomføre i europa på 40-tallet, med begrenset suksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff, du har faktisk mange gode poenger - men det ER vanskelig å finne løsninger på dem, fordi det griper inn på mange ulike måter i folks liv, privatliv, rettigheter etc.

For å gjøre det litt mer forståelig, så synes jeg du kanskje kunne sammenfatte litt mer punktvis det du mener, fordi det er vanskelig å forstå sammenhengen når det blir så langt.

Jeg vandrer nå i eninga her i hovedstaden med bikkjene, og ser mye betenkelig - mye rare raser i mange rare eieres hender, der hovedproblemet - i en tid hvor det aldri har vært større tilbud om å lære ting - er UVITENHET og KUNNSKAPSLØSHET. Og en sterk hang til store, barske hunder, jeg synes det flyter over av rottweilere og ridgebacker og store mastiffer og molossere OG blandinger av dem. Som en sjarmerende blanding av rottweiler og karelsk bjørnehund som eier lot legge en rekke småhunder i bakken... Ja, jeg blir FOR restriksjoner da, men jeg aner IKKE hvordan det skulle gjøres.

Eiere? Tja, kanskje obligatorisk kurs eller at man dokumenterte sin teoretiske kunnskap. Akkurat som man MÅ ha ansvarsforsikring på bilen. Da må man registrere hunden også, alle hunder - også blandinger.

Oppdrettere? Er det egentlig noen MENNESKERETT å oppdrette hunder? Kanskje man kunne ansette noen genetikere i NKK, som kunne - på utsatte raser som man ser svinger voldsomt opp i popularitet - sette registreringsgrenser på: Ny rase, få dyr, maks antall kull som får registrerer blir x antall, de neste årene.

Eller at hver oppdretter får en maksgrense, et eller to kull i året - og må angi særskilt grunn for å overskride det - for eksempel en tispe som blir for gammel. Dessuten også maksgrenser på kull, en god tispe som har gitt to gode kull med valper trenger ikke flere kull - da blir det ren produksjon, mer enn videreføring. Det hun har gitt, bør hun ha gitt i de to første kullene. På samme vis også restriksjoner på hannhunder.

Det bør også lages strengere helsekrav, der man må bevise nødvendigheten av for eksempel å bruke en hund med HD i avl - slik tilfellet er med endel hunder som bordeaux dogger, neapolitanere etc. Det bør også utvikles en form for mentaltest som passer fleste av rasene, og som blir et krav å bestå.

Jeg har stor sans for dette, for det ER overproduksjon. Problemet blir hvem som skal avgjøre det, og da må det gjøres sentralt - siden hundeverdenen er et "reir" av motstridende meninger og myrsniper og folk med penge/æresinteresser i å produsere.

Men som sagt: Det ER ingen menneskerett å produsere valper..... faktisk burde dyrevern være sterkere. Og det er en form for dyrevern å sørge for at valpene kommer til egnede hjem først, og ikke ender som avlivede problemhunder.

PS. Det burde også være en form for "oppdretterskole", der ALLE må gå som driver med renrasede hunder. Å nå ut til de som har ETT blandingskull... blir verre. Men krav til den som akter å drive oppdrett av renrasede hunder, eller som har regelmessig avlsvirksomhet (de som ikke registrerer, uansett rase eller blanding), burde være fullt mulig å sette opp.

At man vet visse minimum om genetikk, om eksteriør, mentalitet, arvbarhet av dette og av sykdommer etc. Burde vært grei skuring for NKK å få til, og for all del - gi det tilbakevirkende kraft. Nå kan gud og hvermann kalle seg "kennel ditt eller datt".

Man vet at valpekjøpere flest er "dumme", da må man legge lista høyere for leverandørene...

Jeg blir nokså fortvilt når jeg ser folk som har hatt en hund, den er blitt tre år, er en trivelig sjel selv, men rasen - ikke minst hannhundene av den - har visse problemer. Så blir man "oppdretter", og selger muntert til andre som tror at dette er nusselige kosehunder. Og når det oppstår problemer, er det ingen å spørre. Pluss på med at et par slike jeg kjenner nå, har fra null til minimal viten om et stort arvelig problem innen rasen. Hva er VITSEN med dette? Disse kullene lages for å PRODUSERE artige små valper fordi det er så festlig med et kull, ikke for å bevare sjeldne linjer eller whatever. MÅ de gjøre det? Nei... de burde faktisk latt være... fordi de ikke KAN nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Akela,du skjønte det vel....??

Tankekjøret mitt da jeg var trøtt...da blir det mye rot og massevis av rare ting som surrer.

Jeg må gå igjenom alt og rydde litt i rotet...jeg hadde nemlig hele planen her ei stund..og de som er imot det er det sannsynligvis kun av egen interesse,og tenker lite på utviklingen i hundeholdet .

Det var vertfall det jeg tenkte da..

Men tankene og ideene kjører fortere enn fingrene på tastaturet..

Så det er verre når man er trøtt...

Jeg synes uansett at det blir for enkelt og si at det ikke lar seg gjøre.

Da er man ikke engasjert nok.

Man klarer det man vil...Det er selfølgelig fullt mulig.

Nå er jeg oppe sent igjen,og er syk...

Ill be back...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff:

Jeg skjønner også hva du mener, men er allikevel noe uenig i enkelte ting...

Du kommer ikke til å klare å stoppe useriøs avl, ved å innføre nye lover.

Like lite som at man stopper kriminelle fra å bruke hunder ved å forby raser...

Du sier:

Schæfer er ikke forbudt fordi det er politiets hund..

Mennesker holder på vaner..Andre hunderaser er helt sikkert like godt egnet om ikke bedre...Men det gidder ikke diskuteres.

Samme det..

Cane Corso og Boerboel kunne muligens komme for tur..

Cane Corso skal jeg garantere kommer snart på tapetet.

Cane Corso har allerede vært på tapetet, om ikke du visste det. I en høringsuttalelse for noen år siden (da de jobbet med den nye loven) sto bl. a. Cane Corso oppført som en rase som burde forbys. Hvorfor? Fordi den kunne til forveksling likne på en pitbull!!! Man ville altså forby en rase pga. utseende!

Vi snakker om en rase som nesten ikke er kjent, annet enn for folk som er litt inne i hundeverden.

På den samme listen den gangen sto også forøvrig;

-Staffordshire Bull Terrier

-Bullterrier

-Rottweiler

-Dobermann

-Rodeshian Rigdeback

-Bullmastiff

-Akita Inu

pluss noen flere raser jeg ikke kommer på akkurat nå.

Husker ikke hvor denne var publisert, men skal poste den så fort jeg finner den igjen.

En annen ting å tenke på;

Departementet har vurdert om nye hundetyper av

mastiff-, bulldog- og terriertypene og blandinger av

disse m.m. bør forbys, fordi dette kan dekke hundetyper

som kamphundmiljøene kan komme til å holde.

Departementet er her blitt stående ved å videreføre en

mulighet til å utvide forbudet ved forskrift.

Med andre ord kan ingen føle seg spesiellt trygge her. Tror det var Per Olav som nevnte det i en annen tråd her også, at flere raser kan forbys fortløpende. Siden vår "hundekyndige" regjering har åpnet for det...

Å skyve all skyld over på oppdrettere blir helt feil. Feil folk vil alltid få tak i bikkjer, på samme måte som at feil folk vil få tak i narkotika, våpen osv.

Og hva er definisjonen på en oppdretter? Snakker vi bare de med registrert kennel, eller snakker vi om de med kjøkkenoppdrett og masseproduksjon?

For de som ikke har fått med seg hva "valpefabrikken" i Bjugn dreier seg om, kommer det her i korte trekk:

Det handler om noen personer som har drevet planmessig avl på det de har hatt av blandingstisper over flere år. Dette har naturligvis gått utover hundene, først og fremst avlstispene, men også valpene.

Forholdene valpene har vokst opp i er uholdbare. De har vokst opp i et sauefjøs uten sosialisering med andre enn moren under amminga. Vi har også grunn til å tro at de er tatt fra mora altfor tidlig og har vært overlatt veldig mye til seg selv inne i fjøset, mens de voksne hundene har vært ute.

Det kan, og vil, sette dype spor i en hund med en slik start på livet og det har Charlottes omplassering merket. Vi har hatt uforholdsmessig mange hunder til omplassering som kommer fra denne "valpefabrikken". Har vel pr i dag vært i befatning med i underkant av 20 hunder fra forskjellige kull som kommer fra samme sted.

Alle valpekjøperne beskriver de samme forholdene.

(Les hele saken her... Bør leses!!)

Hva skal vi gjøre med slikt? Klarer man å stoppe sånt? Min påstand er, NEI!

Kriminalitet får vi aldri stoppet. Og for at politiet skal engasjere seg og bruke tid og ressurser, så skal det være grov kriminalitet. Dessverre er ikke vanskjøtsel/dyremishandling grovt....

Nå ble dette innlegget langt og sikkert usammenhengende, men til mitt forsvar er jeg også trøtt akkurat nå. -_-

Men nok engang Inustaff;

Jeg tror jeg skjønner hva du mener og hvor du vil. Skjønner ihvertfall at du er frustrert...

Du er ikke alene om det. Tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Heisann.

INUSTAFF: Knall bra innlegg!!

Jeg forstår at folk er skeptiske til denne ideen. Dette kan jo ramme deres egen inntekt, og ikke minst føre til ekstra arbeid ved å få sertifikat. (IRONI). Dette KAN gjennomføres!!

Selv har jeg faktisk forhørt meg om fremgangsmåten for å få forelagt et lovforslag som fremmer ALLE raser, hunder, og hunders rettigheter. Dette vil også innebære sertifisering av hundeeiere, samt oppdrettere, chip i hver hund for å unngå tyverier, registrering av nye hunde eiere, registrering av hunder som har falt bort. Etc. Jeg har laget en lang liste sammen med en advokat og en advokatfullmektig som har hjulpet meg med de ulike tingene som bør være med for å kunne fremmlegge en lovendring.

Grunnen til at jeg gjør dette, er fordi jeg er lei av å se på at ulike hunderaser blir ulovlige i Norge, fordi de er en såkallt "trussel" for samfunnet vårt. To fantastisk sjønne amstaffer ble dømt til døden, fordi det var ulovlig å omplassere dem.

Selvfølgelig er det hunde eiere, og oppdrettere sin feil når det gjelder såkalt "dårlige" hunder. Jeg kan love deg at jeg kan klare å få en Chihuahua til å bli en kamphund om jeg ville. Ikke det at den ville gitt så stor skade, men aggresjonen vil være der. Og det er det som ligger til grunn for påstanden om at det er hunde-eiere og oppdrettere sin feil at hunden oppfører seg som den gjør.

Det som er feilen er at de "kriminelle", om jeg får kalle dem det, bruker hundene sine som om de skulle være en vare. De skal være store, sterke, kraftig bitt etc. bare fordi dette blir sett på som status. Samtidig blir de ulike hundene oversett, og får overhodet ikke den trening og oppmerksomhet som de trenger.

Hvis alle hunder som blir trent på feil måte skal bli ulovlige sitter vi hele gjengen igjen med ulike små hunder som er for små til å gjøre større skade må noen måte. Dette er jo ikke til gagn for noen som helst, vil jeg nå våge å påstå.

For dere som er uenige i at det burde bli mer og bedre kontroll av avl når det gjelder hund:

Vil dere ikke ha muligheten til å anskaffe dere den hunden som du selv ønsker?

Det eneste som trengs er hundesertifikat og oppfølging av NKK eller en lignende organisasjon!

Cane Corso, Napolitansk Mastiff, Boxer, Rottweiler, Doberman etc. De VIL til slutt bli ulovlige.

Grunnlaget for den uttalelsen er: Pitbull ble ulovlige i Norge fordi de ble misbrukt av "kriminelle" hunde eiere. Så skiftet disse såkallte "kriminelle" hunde eiere seg til neste ledd. (Eller neste hund i rekken). Amstaff. Så ble Amstaffen ulovlig, og nå kryper de ned til neste ledd igjen.

Slik kan vi holde på til vi som sagt tidligere vil sitte igjen med Chihuahua. Ikke det at jeg har noe i mot den hunden, men i jakt kan det bli et problem. (For eksempel).

Jeg vil fortsette å lage dette lov forslaget. Grunnlaget for det er fordi jeg akter ikke å se flere hunder bli avlivet pga. mennesker som aldri burde hatt hund.

  • Min plan sammen med de ulike aktørene i denne aksjonen er:
  • Lage et lovedrings forslag.
  • Samle underskrifter i tråd med forslaget.
  • Fremme forslaget samt underskrifter for stortinget med krav om lovendring.
  • Så vil dette bli tatt opp i Stortinget og det vil eventuellt bli fremmet et lovforslag av dem.
  • Lovendring!

På denne måten vet jeg i alle fall at jeg har gjort mitt! Jeg har ikke sittet passiv å latt regjeringen dure på og avlive hunder fordi de ikke kjenner alle fakta.

Media blåser opp saker for å lage oppstyr og selge mest mulig, og nettopp dette har jeg tenkt å benytte meg av.

Tenk etter: En dag blir DIN hund ulovlig. La oss se hva du synes da!?! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ser jeg for meg noe i denne duren når det kommer til hundeserftikat og en ny hundelov:

Minimums alder for å eie hund 16 eller 18år

Minimums alder for å drive med oppdrett 25år

For å eie hund over 35kg må man ha eid hund fra før av i minst 3 år, over 50kg, minst 5år.

Man *må* gå igjennom obligarotiske valpekurs og kunne bevise dette om man blir sjekket, ellers burde det vanke bot+trussel om å ta bort hund med mindre kurs blir fullført innen x antall uker.

Obligatorisk mental konsuntalsjon på hunder når de er 1.5år gammle, hvor man får tips og hjelp til å løse problemer bla.

Misshandling av dyr bør straffes med fengsel. Og det bør faktisk gjøres og ikke bare stå i dyrevernloven til pynt. Kontroll av hundeeiere med mange klager på seg.

Store bøter for brudd på båndtvang.

Begrensning på antall kull. (Slik at hunder ikke blir parret på fra første til siste løpetid). Krav om medlemskap i raseklubb så sant det finnes og alvsråd under avl.

Hvem skal styre dette, og hvor skal penge komme fra? Har en strek følelse av at det kommer til å rulle inn penger fra bøter til useriøse hundeoppdretere og eiere rundt om i landet, så det blir ikke noe problem.

Mentalt ustabile folk skal *ikke* ha hund , på samme måte som de ikke får skytevåpen, bilsertfikat og andre ting som potensielt kan være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillat meg å leke litt "Djevelens advokat" her..

Jeg er absolutt ikke uenig i ting som har kommet opp her, men har en gjeng betenkeligheter med forenklingen av å fremme hundeverden på denne tenkte måten.

Påstander i tidligere innlegg er satt i " ".

"Men om vi løsner på landegrenser og tenker antall hunder i verdens omfang. hvilken rase ville bitt mest dersom man bare søkte på nett generelt og kartla? "

Spiller egentlig DET noen rolle, hvis det bare er et eierproblem?

"Men episodene tilsa at dersom det var amstaff og pit så var det eiere mellom 35-55 år,ofte..

SVÆRT ofte med 3-6 hunder av samme type. Hmm.. Der hundene kom seg løs og spiste på barn eller eldre. Hva forteller det oss? "

At flere hunder i "flokk" er større fare å ha løs enn enkelthunder?

"Hundesertifikat"

Tenk på at man må ha sikkert 5-8-10 personer på heltid for å administrere, registrere, etc dette. Disse må ha arbeidsplass, lønnes, administreres, etc.

"NKK er meg en vist"

Det er en mulighet. Men NKK er faktisk bare en organisasjon som består av hundefolk som styrer og steller, og en administrasjon som skal gjøre arbeidsoppgavene de blir pålagt.

De (NKK?) verken KAN eller SKAL ha noen makt å detaljbestemme f.eks. avlsdyr... I så fall må DE også ha et kontrollorgan som sørger for at innvalgte der ikke bare er genetikere, forskere, veterinærer, etc. Men administrasjonen også skal bestå av slike - ikke kontorpersonell..

De som jobber der (de du snakker med på telefonen) kan selvsagt ikke svare på alle hunderelaterte spørsmål - de er kanskje ansatt fordi de er systematiske og dyktige til å punche opplysninger på data, utvikle dataprogrammer, flink på regnskap, lederskap, etc - IKKE pga hundekunnskap/utdanning innenfor hund.

"For mange oppdrettere" / "Oppdretterlisens og kullbegrensning"

Ja jøss - men hvaslags mennesker skal sitte og bestemme at DEN får ha kull, og DEN får ikke ha det?

En raseklubb er også KUN sammensatt av enkeltpersoner som har blitt valgt inn fra medlemsmassen pga forskjellige ting. De færreste har noen som helst kunnskap om å trylle fram den perfekte hunderasen.

"Kursing for alle"

Lukurativ butikk for alle hundeskolene, med 30-40.000 nye kunder hvert år. Instruktører må utdannes, kurssteder må man få tak i, hvem skal si at DEN læringsfilosofien er bedre enn den andre, etc?

"Overproduksjon"

Ja, det er klart at man kan gjøre det mye. mye vanskeligere å få lov til å ha hund. Kreve kurser, lisenser, hundeskatt, etc. Men er man sikker på at DET gjør eierne så mye mere seriøse - at bare de som fortinnsvis har ekstra mye fritid og penger skal få ha en hund - uansett rase?

"Ens egen rase kler som sagt ikke resten av verden,og rasens typiske trekk vil alltid ligge på lur i hvilken som helst valp."

Godt sagt! Og et punkt hvor det kanskje syndes aller, aller mest i valpesalgfabrikkene som f.eks. annonsetorg på nettet, etc.

"mennesker som ikke burde hatt hund"

DET finnes det selvsagt flust av, det samme som folk som ikke skulle hatt barn, førerkort for bil, våpen, telefon, PC, etc..

Men det å lage ennå strengere lover, innsnevre folks rettigheter og frie vilje har vel sjelden funket særlig godt i et samfunn, som nevnt her.. Trenger vi virkelig ENNÅ flere lover og regler for hundeeiere?

Eller er de kanskje alt for mange, som de allerede finnes? Jeg bare spør.

"Jeg engasjerer meg for å utrydde dårlige oppdrettere og kjøpere."

Høres skummelt ut i mine ører..

Jeg tror nok at mange av de som oppdretter og selger hunder ikke nødvendigvis er "dårlige" med vilje - det har KUN med kunnskap å gjøre i de fleste tilfeller.

"Begrensede oppdrett ville jo stoppe litt på pengene...Mindre kenneler ville selvsagt si at det blir mindre kennelnavn registrert... Useriøse ville presses ut av miljøet..og de oppegående og velmenende ville styre og opprettholde sin sunne og SANNE interesse"

Er man så sikker på dette? At ikke endel gode gamle oppdrettere som har holdt på en manssalder faktisk da ser sitt snitt å faktisk bare slutte, hvis det kommer regler, kurs, lover og retningslinjer på størrelse av en middels roman.

"sertifikatet som alle snakker om"

Ja, mange snakker om det - men mange er ikke enige i at DET er rett vei å gå.

"Hva med oppdretter valg? Der man velger 2 nye oppdrettere hvert 2 år?

Klubben vurderer helse hos ønskede avlshund/eventuelle ønskelige oppdetter..og andre viktige ting."

HVEM skal utforme regelverket disse ("Klubben") skal vurdere etter? Ennå flere lover og regler, ikke sant?

Og hvem i all verden skulle VILLE sitte og si til en "Dessverre de siste kullene dine er såpass dårlige, at du får ikke være oppdretter lenger".

Hvem skal da ta ansvaret for de hundene vedkommende har skaffet seg for å ha GOD bredde i avlsmaterialet, betalt skyhøy summer for avlsdyr fra utlandet, etc. Skal da "klubben" sponse noe av innsatsen denne oppdretteren har gjort gjennom noen års aktivt arbeid med en rase? Erstatningsspørsmål fordi hundene ikke holdt mål - hvem er ansvarlig når noen annen enn oppdr. faktisk bestemmer avelen på rasen?

"Men hva med at oppdretter i sin helhet er godkjent,og at raseklubben har videre makt og sørger for overføring av registrering og godkjenning til kennelklubben dersom kullet og oppdrett er bra?"

På papiret en FLOTT idè helt til man ser, skjønner og har levt i hundemiljøet/klubbmiljøet noen år og opplever hvor råttne vi mennesker faktisk i bunn og grunn er imot hverandre (særlig de som kanskje er "flinkere").

Jeg spør igjen - hvem skulle KUNNE påta seg et slikt "verv" - dvs. vurdere andres kull og godkjenne de for registrering?

"Linjer og nye avlsdyr er en dårlig unnskyldning..man trenger ikke mange halvhjertede oppdrettere,men FÅ GODE..."

HÆ? Vil det da si at en rase som allerede i dag har bare en eller to oppdrettere er "bedre" (sunnere, triveligere, bedre instinkt, bruksvilje, etc) enn de rasene som har mange oppdrettere som sørger for genetisk mangfold?

Sånn til slutt vil jeg si at jeg er veldig enig med Akela, og dette har tidligere kommet opp i en tråd her på Sonen.

Jeg tror det er først og fremst OPPDRETTERNE som må få en litt forhøyet "standard". Krav om kunnskap, sertifikat, etc. DA vil man unngå disse som har en såååå søt tispe som ungene vil leke med valpene til..

Informasjon om rasenes egenheter, gemytt, behov MÅ vi bli flinkere til å opplyse om, i alle sammenhenger!

Her er det enorm upløyd mark - og det er klart at mange kjøper en hund av rase X bare fordi de hadde en da de var barn, og den var sååååå snill..

Eller de leser på slike forum og får glansbildevesjonen av hundeverdens "værstinger" bare fordi ingen spør de rette spørsmål, eller gir de riktige svarene..

Se også i Debattkjelleren her på Hundesonen - tråden som heter "Hundesertifikat".

Bare noen løse tanker fra mitt ståsted her en sen Fredagskveld..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fryktelig enkelt og sitte å si...

"njaaaa...det er nok ikke veien å gå..."

"nja...er du sikker på at det funker..."

"Njaaaaaaa...hvordan skal en gjøre det.."

"Njaaaaaa....."

Det er jo tydelig at folk ikke gidder å tenke på løsninger.Ingen ting er godt nok,og det funker sikkert ikke.La oss heller sitte å vente til ting blir værre å nøste opp i.La oss slippe å tenke på løsninger,for det funker nok ikke likevel.

Det er tydelig at det er oppdrett og antall valper som må begrenses.Det er da så mye hunde klubber idag at de burdte sannelig begynne å gjøre noe skikkelig.Eller så LEKER de klubb mener jeg.

Dersom ingen kan regulere kull,og kontrollere at oppdrett blir gjort på beste måte...så kan vi jo bare avle på hele gjengen.Det blir vits ja..

Vet ikke om du har snakket med flere oppdrettere av rottis og schæfer.MEn kan garantere at det finnes langt mer dårlig enn bra der ...Hva skal man med alle?

Jeg kan telle til 50 på de schæfer hunder jeg har sett som ikke burdte vært født..fordi jeg har sett behandlingen de får og hvem som har de...

Men for all del..oppdretterne tjener jo gryn...man trenger selfølgelig alle disse...

Vi trenger FÅ GODE oppdrettere...Det står jeg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fryktelig enkelt og sitte å si...

"njaaaa...det er nok ikke veien å gå..."

"nja...er du sikker på at det funker..."

"Njaaaaaaa...hvordan skal en gjøre det.."

"Njaaaaaa....."

Det er jo tydelig at folk ikke gidder å tenke på løsninger.Ingen ting er godt nok,og det funker sikkert ikke.La oss heller sitte å vente til ting blir værre å nøste opp i.La oss slippe å tenke på løsninger,for det funker nok ikke likevel.

Det er tydelig at det er oppdrett og antall valper som må begrenses.Det er da så mye hunde klubber idag at de burdte sannelig begynne å gjøre noe skikkelig.Eller så LEKER de klubb mener jeg.

Dersom ingen kan regulere kull,og kontrollere at oppdrett blir gjort på beste måte...så kan vi jo bare avle på hele gjengen.Det blir vits ja..

Vet ikke om du har snakket med flere oppdrettere av rottis og schæfer.MEn kan garantere at det finnes langt mer dårlig enn bra der ...Hva skal man med alle?

Jeg kan telle til 50 på de schæfer hunder jeg har sett som ikke burdte vært født..fordi jeg har sett behandlingen de får og hvem som har de...

Men for all del..oppdretterne tjener jo gryn...man trenger selfølgelig alle disse...

Vi trenger FÅ GODE oppdrettere...Det står jeg på...

Så lenge det er folk som er ubetenksomme nok til å kjøpe fra useriøse oppdrettere så vil disse kunne fortsette å drive på. Det er ene og alene valpekjøperne som kan stoppe slikt. Så lenge folk kjøper valper fordi de er "søte", planlegger å ha kull uten å sjekke helsestatus eller mentalitet på avlsdyras foreldre og er generelt kunnskapsløse så ser ikke jeg at man kan få det stort bedre enn det allerede er...

Susanne har sagt det meste her, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg hang meg opp i en liten ting her, at du mener at jo høyere vekt hunden har, desto flere år med erfaring bør man ha? Nuffe eller St. Bernhard kan være flotte førstegangshunder, mens den lille, lette BC'en er en rase som ikke alltid er så grei å ha i uvettige hender.. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sier at det er feil på tanken bak denne diskusjonen, men det er jo av og til kanskje greit å se hva som er praktisk gjennomførbart også.

Det er jo ingen vits å presentere et forslag til lover og retningslinjer hvis det er totalt umulig å få gjennomført det. Eller hvis konsekvensene av en gjennomføring slett ikke hjelper på det som det var ment som.

Joda, i en perfekt verden ville det være mulig å gjøre massevis - JEG vet hva jeg ville ha gjort hvis jeg var "Konge for en dag" (lite hadde handlet om hunder riktignok, men..).

Samtidig så vet jeg jo at det er faktisk ikke SÅ lett å avle frem super-hunder, det er ikke så lett å bare innsnevre avlsmaterialet så blir det bedre, så lett å bare la "de flinke og seriøse" holde på, og ikke minst så finnes det ikke slik kunnskap ute i hundemiljøet for en slik kontroll og bestemmelsesrett som skissert her.

Hvis det hadde vært så enkelt hadde det jo funnes oppdrettere som aldri oppdretter syke hunder, får igjen omplasseringshunder, sitter igjen med valper, etc. Og det gjør det dessverre ikke, nettopp fordi det er ingen eksakt vitenskap å verken avle levende vesner eller å greie å finne gode hjem til dem.

Til sammenligning finnes det masse lover og regler som regulerer en haug med ting rundt oss - og det funker dårlig likevel. F.eks. narkotika, våpen, etc. Dette er ting som tar livet og skader (fysisk og psykisk) langt flere mennesker i løpet av året - LIKEVEL greier ikke samfunnet å få bukt med dette.

Forbud hit og dit rammer KUN de i samfunnet som følger slike, men det åpner et enormt marked for de som helt enkelt blåser i det. Bare se på den igjen så populære Pitbullterrieren.

Idet den ble forbudt ble det krav om at de som levde da skulle være ID-merket, og disse var og forble lovlige. Denne listen inneholdt etterhvert i underkant av 30 hunder og eiere (det var faktisk jeg som satte sammen denne listen på NKK). Noen få år etterpå estimerte man at det fantes flere hunder Pitbullterriere i Norge.

Ergo - folk flest gjør dessverre ikke alltid slik de får beskjed om.

Jeg er overbevist om at veien å gå er helt enkelt å registrere ALLE hunder (gjerne katter også - men det er OT).

Obligatorisk ID-merking på alle våre 4-bente venner (vannvittig at det ikke er krav om dette allerede på alle registrerte hunder!), og få alle inn i en database med eieropplysninger.

Det å tro at dette er gjennomførbart med blandingshunder er selvsagt det samme som å tro på Julenissen, men man kan jo håpe at man får fatt i størsteparten i hvertfall..

Og med f.eks. veterinærenes hjelp ville også det blitt enklere - ingen hund får veterinærbehandling uten å være ID-merket og i det statlige hunderegisteret.

Oppdretterne MÅ man stille større krav på snart. I første omgang de som vil ha sine valper registrert i NKK. Disse HAR man jo allerede i en database, så disse er jo absolutt enklest å ha en viss kontroll på.

Obligatorisk kursing av de som skal ha et valpekull (dette vil avskrekke endel fra å ha valpekull bare som lekekamerater til ungene den sommeren), og en skikkelig opprydding i rekkene av folk med oppdrett og kennelnavn.

DET bør ikke være så vanskelig - dvs å sette en viss standard på hva folk skal kunne før de oppdretter et kull valper (eller 10). Svein Tore og Belgerpia hadde flere meget gode innspill om akkurat dette i den andre diskusjonen om dette (http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=23913)

At staten, kommunen, dyrevernet (hvem-som-helst) subsidierer kastrering av hunder, på samme måte som katter. Ikke minst tillater kastrering helt rutinemessig.

Hvor mange hunder trenger egentlig å gå rundt og være fertile i samfunnet i dag - det er likevel bare en brøkdel som skal brukes i avl?

Tillate organisert hundesport med kastrerte hunder (ok, kanskje i en egen klasse hvis det er ønskelig) på lik linje med fertile - slik at man ikke ødelegger hele konkurransemoroa bare fordi man ønsker å kastrere hunden sin..

Selvsagt strengere straffer for folk som eier hunder som skader andre, bruker hunder som våpen, avler ulovlige blandinger, smugler hunder, etc.

Men så - det evinnelige problemet - FOLKENE. Vi (folk) er ofte ganske dumme, dessverre - særlig sett samlet som en stor gjeng..

Vi kjøper jo ting vi ikke egentlig vil ha hele tiden. Selv HUNDER kjøpes sikkert hver dag som man egentlig ikke verken klarer eller orker å ha mer enn noen mndr.

Man skulle jo tro at et normalt vanlig oppegående menneske i samfunnet i dag skulle VITE at det er en stoooor jobb å ha en hund, liksom. MEN tydeligvis så vet ikke FOLK dette.

Bare på Finn.no ble det i går alene satt inn 25 annonser med hunder til salgs. Og jeg er enig med trådstarter - det finnes neppe engang totalt 25 eiere som er på utkikk etter hund i går - ennå mindre med tanke på at endel av disse annonsens faktisk også var for valpekull..

Men likevel så synes jeg at vi har mer enn nok lover og regler å forholde oss til i samfunnet. Og jo flere slike jo værre vil det være å være hundeeier.

Det må da være fler enn meg som tydelig merket at "folk flest" endret mye syn på hunder og hundehold etter den hundeloven kom? Enda jeg faktisk har "labbetusser" som sjelden oppfattes som verken truende eller farlige, merket en endring i folks oppfattelse av hunder, folk som går over på andre siden av gangveien, flytter seg ekstra mye når man passerer, etc. Jeg kan bare tenke meg hvordan det hadde vært om man hadde hatt en hund som også ser "farlig" ut...

Men holdningsskapende arbeid istedenfor regulering og fobud tror jeg er veien å gå. (Gjerne iblandet litt kontroll, selvsagt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...