Jump to content
Hundesonen.no

Straff i treningen

Mirai

Recommended Posts

Hvordan straffer du hunden på trening?

Jeg klikkertrener, så jeg feiler henne.. Altså snur meg vekk og belønner ikke for f.eks feil øvelse, eller at hun reiser seg fra f.eks dekk og bli. Min "straff" er at hun ikke får jobbe mot godbiten og må prøve på nytt, eller gjøre øvelsen bedre, sånn fort forklart.

Jeg straffer svært sjelden..jeg bare lar han prøve på nytt. Men jeg har straffet han for å reise seg på dekk noen ganger,da har jeg bare avbrutt treningen.

Ok, feiler du han eller? ;) Liksom, vender deg vekk et sekund e.l.?

Han får ikke belønningen, og jeg bruker å si nei feil på en mild måte før vi så prøver på nytt. Men akkurat hva jeg sier klarer jeg ikke å styre, er en plaprehøns ;) . Men tror ikke Buster bryr seg så mye, han er mer opptatt av at snopet ikke kommer så han prøver på nytt (eller eventuelt setter seg å sier aaaoooo - spes. når vi trener her hjemme :rolleyes: ).

Straffen er å ikke få forsterkeren (ikke få godbit om hun setter seg for tregt, ikke få hilse om hun er for vill osv), eventuelt bli holdt unna/tatt bort fra situasjonen (tatt ned fra kjøkkenbenken osv). Gjør hun det ikke bra nok ift kriteriene jeg har satt må hun prøve på nytt for å få forsterkeren, om det viser seg at jeg har satt kriteriene for høyt senker jeg dem selvfølgelig så hun klarer å prestere.

Ok, feiler du han eller? :P Liksom, vender deg vekk et sekund e.l.?

Når han utfører feil øvelse eller jeg skal bytte øvelse så snur jeg bare litt på hodet eller eventuellt sier feil hvis øvelsen ikke innebærer å se på meg..Etter min oppfatning så er det ikke straff, mer et slags :"prøv noe annet nå" signal.

Når jeg straffer han, dette har skjedd svært sjelden, så avbryter jeg treningen en kort stund med en avvisende mine.. Det er helt krise så jeg har ikke gjort det ofte..Jeg har vel egentlig ikke hatt behov for det ofte heller, sjelden jeg føler at jeg må ta tak i noe negativt i treningen lenger..(kan hende jeg begynner å bli klikkerklok :P;) ! )

Jeg trener med to hunder og bruker ulik straff. For Birk er det for sterkt å bli snudd ryggen til som straff, så det unngår jeg. Jeg kan sette han i bilen en periode og så prøve på nytt, eller bare late som ingenting og flytte fokus over på noe annet. Pia kan jeg snu ryggen til et øyeblikk. Hun er like happy for det. For begge er det å ikke få forserkeren konsekvensen.

Overser og prøver igjen, evt senker kriteriet hvis det var min feil. Eneste jeg snur meg for er hopping eller bjeffing (og valpebiting), da snur jeg meg vekk avvisende i et par-tre sekunder, men det er sjelden nå lenger. ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...