Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder og bruks konkurranser


Marthe

Recommended Posts

Ja, det vil jeg vite. Hvorfor kan ikke bandingshunder/uregistrerte hunder ikke konkurrere i bruks? Slik som jeg ser det er det ingen gode grunner for det, eller?

Selv har jeg en blandingshund (16% Australsk kelpie resten border collie). Som jeg trener i bruks. Nå begynner hun å gjøre det veldig bra, så jeg har jo lyst å konkurrere. Men det går jo ikke så lenge hun er blanding <_< Er det slik at folk må skaffe seg rasehunder for å konkurrere i bruks? De får jo konkurrere i lydighet og agility, hva er forskjellen når det kommer til bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, NKK har bestemt at det bare er rasehunder som får konkurrere i bruks... Sendte noen mailer med de for ett år tilbake for å høre om dette, hvorfor blandingshunder ikke fikk delta, og svaret jeg fikk var at brukskonkurranser er et avlsverktøy... En får jo ikke ta K-test, FA, eller andre mentaltester på blandingshunder heller, da disse også går under begrepet "avlsverktøy".

Jeg har nå en renraset hund slik at jeg har mulighet til å konkurrere i bruks.. Og for min del synes jeg det bare er positivt om det ble åpnet for blandingshunder også! Det finnes mange blandinger som ville gjort det svært bra i bruks, og dermed tror jeg konkurransenivået ville hevet seg litt. Dette ville jo bare vært positivt i forhold til at det evt er et avlsverktøy.. Jo større konkurranse, jo bedre seleksjon av rasehunder/avlshunder. En blandingshund kan jo ikke bli champion, så det er jo ikke noe å frykte på det...!

Jeg tror det hadde vært veldig positivt ovenfor blandingshund-eierene å fått lov til å konkurrere i bruks også.. Så kan de som har blitt interessert i bruks konkurrere og drive aktivt med hunden de har, så kanskje de skaffer seg rasehund neste gang for å ha mulighet til championat?:) Misforstå meg rett, jeg har ikke noe i mot blandingshunder altså;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at en brukshund ikke skal/kan få championat. Men som Mailin sier ville dette kanskje øke konkurransen i miljøet også. Greit nok at det er et avlsverktøy... Men det trenger vel ikke å være så alvorlig som at det kun er renraset hunder som for konkurrere? Tror det er få som trener aktivt bruks for å avle hunden sin videre. Tror heller de fleste gjør det fordi det er gøy.

Edit: Glømte å svare på det siste. Mailin jeg er satt opp på valpe liste, til ei Aussie tispe :) Hvis ikke kunne jeg gjerne hatt blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er helt enig i at en brukshund ikke skal/kan få championat. Men som Mailin sier ville dette kanskje øke konkurransen i miljøet også. Greit nok at det er et avlsverktøy... Men det trenger vel ikke å være så alvorlig som at det kun er renraset hunder som for konkurrere? Tror det er få som trener aktivt bruks for å avle hunden sin videre. Tror heller de fleste gjør det fordi det er gøy.

Edit: Glømte å svare på det siste. Mailin jeg er satt opp på valpe liste, til ei Aussie tispe :) Hvis ikke kunne jeg gjerne hatt blanding.

Jeg er faktisk nesten tilbøyelig til å forstå og være enig i polycien om at kun renrasede hunder får gå bruks, og du tror feil når du sier at du tror at få som holder på med bruks gjør det for å avle videre - faktisk så er de hundene som går bruks noen av de mest attraktive å bruke i avlen nettopp fordi de går bruks. De som gjør det bra er verdifulle avlshunder faktisk.

Hadde bruks vært som agility - en konkurranseform hvor du kan ha ubegrenset antall påmeldte (nesten) - så hadde nok også bruksgrenen vært åpen for alle - men innen bruks så er det faktisk begrensninger på hvor mange som får være med - det er sogar loddtrekning om hvem som kommer med og ikke etter at påmeldingsfristen har gått ut - dette fordi det er begrensninger i både terreng og tid.

Når så man vet at bruksmeritering øker avlsverdien så er det fullt forståerlig at konkurransegrenen er åpen kun for renrasede hunder.

Så når du skriver at det ville økt konkurransen - vel, de har konkurranse nok for de aller aller fleste bruksprøver som arrangeres i Norge er stapp fulle - hvilket betyr at deltagerne har all den konkurransen de har mulighet til å få.

Når dette er sagt så er det tydelig at du synes bruks er morsomt - hva med da å gå over til å trene redningshund - nei, det er ikke noen konkurranseform - men den kan jo bli godkjent og det er jo en status og så er det jo gøy å være med på redningsaksjoner osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Belgerpia har egentlig ramset opp alle grunnene til hvorfor det er slik. Og det er utrolig vanskelig å komme med. Bare i min klubb som skal nå ha 2 A-konkurranser i mai, er det alt fullt. (antall søknader har alt overstege antall spor det er plass til i område)

Ønsker bare å legge til at noen lokale klubber tar gjerne med seg (om det er ledig plass)blandingshunder. Men da er det også en lokal utøver. Men jeg har bare hørt om at dem har gjort det i D-bruks.

De har måtte betale på lik linje med andre og hele testen er "off the record", og dommeren er gjerne også lokal.

Men, som sagt, det er ikke mange klubber som gjør det. Du får heller ikke noe opprykk..

Jeg ville nok heller rettet blikket mot redningshund om du og hunden liker å holde på med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det er mange grunner til at det er sånn... Men jeg er enig i at det burde vært et slags samme Championat for blandingshunder. De er jo like dyktige som rasehunder. Syns det skulle vært et alternativ til championat for uregistrerte hunder. Et som ikke har med avl å gjøre, men bare som en belønning for strevet :) Er jo litt artig å ha championat på veggen. Det viser litt av det man har oppnådd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kanskje starte med å godta at Norsk Kennel Klub faktisk jobber for renrasede hunder, og for fremme av avl av dem. Utskjelt som de er, gjør likevel NKK sitt - med å arrangere tester/prøver/konkurranser av både ene og det andre slag. På noen kan blandingshunder delta, men jeg synes som Belgerpia at det er helt greit med begrensninger.

Og når det ER trangt om plassen, så bør naturligvis arrangør - samarbeidende med NKK - prioritere de renrasede. Siden en kennelklubb jo ikke "kan" arbeide for videre blandingsraser, noe som har begynt å skje.

Vil folk som har blandingshunder "være med på leken", ja, så hva med å prøve å dra igang en egen klubb? Forsøk har vært gjort før, men uten at det har vart - kanskje fordi folk ikke gadd? Men det er i grunnen det alternativet jeg ser. For tross alt... NKK finansieres dels av blant annet registreringsavgifter på renrasede valper etc, og på utstillinger der eksteriørdelen er stor, og da bør de som ikke er med på den biten heller ikke nyte godt av godene, strengt tatt. Og blandingshunder "spiser" jo av de valpekjøperne som ellers ville kjøpt renraset, så det er jo ikke egentlig naturlig at en organisasjon som organiserer oppdrettere av rasehunder skal bistå dem noe mer aktivt?

Et annet alternativet er jo en slags "norsk hundeorganisasjon", som omfattet alt hundeholdet - både renraset og blanding og NKK og NHL og whatever. En slags paraplyorganisasjon, men det igjen strander jo litt på at mens det finnes ymse hundeorganisasjoner, så klarer ikke "blandingsfolket" å samle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser alltid over når folk skriver inn og ønsker utstillinger for blandingshunder, jeg.. Lurer på hvordan de ser for seg at dette skal fungere - hvem er "penest", hva er "sunn". etc..

DA kan vi begynne å snakke om sær og subjektiv dømming, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser alltid over når folk skriver inn og ønsker utstillinger for blandingshunder, jeg.. Lurer på hvordan de ser for seg at dette skal fungere - hvem er "penest", hva er "sunn". etc..

DA kan vi begynne å snakke om sær og subjektiv dømming, da..

Susanne

Ingen som har nevnt det heller da...

snakk om ting som ikke går på utseende... :rolleyes:

kanske rasehunder ikke klarer å stille opp mot en god blandingshund med det beste fra to raser.?

Tenk DEN nedturen når en blandings hadde vunnet alt som er, over diverse "champions" osv........ :P

;) hoho, det kan man jo ikke la skje, DERFOR er de reglene der... :P

(ja, dette er ironi å humor kl.02:00 (lei av å bli tatt seriøst når jeg bruker :P ))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har mange gode argumenter ja;) Hvis det er trangt om plassene rundt om på brukskonkurranser, så kan jeg jo skjønne at det er bare for de med rasehunder. Er enig i det er greit, men det er noen "små" lokale konkurranser hvor det feks er plass til flere hunder men så tar de ikke inn blandingshunder. Hvis det er plass på en konkurranse, så synes jeg at "resteplassene" skulle vært åpent for blandingshunder. I teorien høres dette bra ut, men kan skjønne at det er vanskelig å gjennomføre i praksis;) Dessuten er det jo selvfølgelig litt dyrt å bruke så mye penger på en trening..

Jeg har selv rasehund nå, fordi jeg da har mulighet til å konkurrere i bruks og mulighet til å få championat i noe (hvis vi trener mot det...).. (Ja, forutenom at jeg har oversikt over helsestatus og slikt.)

Utstilling av blandingshunder synes jeg er helt teit, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ingen som har nevnt det heller da...

snakk om ting som ikke går på utseende... :rolleyes:

kanske rasehunder ikke klarer å stille opp mot en god blandingshund med det beste fra to raser.?

Tenk DEN nedturen når en blandings hadde vunnet alt som er, over diverse "champions" osv........ :)

:) hoho, det kan man jo ikke la skje, DERFOR er de reglene der... ;)

(ja, dette er ironi å humor kl.02:00 (lei av å bli tatt seriøst når jeg bruker :P ))

når det er utstillinger for rasehunder er det da normalt at man kun stiller rasehunder ;) Hvis folk med blandingshund vil ha utstillinger for blandingshunder må de jo gjerne arrangere. Så hvorfor klage på den fronten?

Er enig med Mailin...

det er synd at ikke folk med blandingshunder får like mye tilbud for sin hund. Og det er synd mange med blandingshund blir dømt. For det er jo like flotte hunder dette og!

Men opprinnelig er jo f.eks NKK en rasehundklubb. Og da er det jo naturlig at de satser på rasene. Ikkesant? ;) blir litt dumt å være sur på dem for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunderassister, det er det dere er!

ren rase? hvem fra tyskland snakket slik? En herre med velfrisert bart!

Hehe, for å være litt mer seriøs:

Jeg bryr meg ikke om konkurranser, jeg bryr meg ikke om en hund er blanding eller rase. Jeg ser ingenting gale i konkurranse mellom blandings- eller rase- hund. Men, så.. Ja, kommer ikke jeg fra hundemiljøet, så jeg er vel ikke preget av fordommer.

Hva gjør en renraset hund bedre enn en blanding? At du har betalt mer for den?

Å hevde at en renraset hund er penere enn en blanding, er helt vås.

Men, ja... Konkurranser er jeg ikke interessert i uansett. Derfor var det samme for meg om hunden min skulle være blanding eller ren rase, da jeg ikke ville brukt han til utstilling uansett.

ps. vi er alle blandingshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hehe, for å være litt mer seriøs:

Jeg bryr meg ikke om konkurranser, jeg bryr meg ikke om en hund er blanding eller rase. Jeg ser ingenting gale i konkurranse mellom blandings- eller rase- hund. Men, så.. Ja, kommer ikke jeg fra hundemiljøet, så jeg er vel ikke preget av fordommer.

Imho viser innlegget ditt at det er nettopp det du er. På samme måte som utstillinger i teorien er med på å bedømme hvordan en hund eksteriørmessig og funksjonelt er nær en skriftlig standard, avgjør andre konkuransser hvordan en hund mentalt og funksjonelt fungerer i forhold til samme rasestandard. Derfor er utstillinger og konkuransser et avlsverktøy for å avgjøre hvilke hunder ligger nærmest en godkjent standard og dermed er rasetypisk og verd å avle på. At blandingshunder i minutter og sekunder kan oppnå bedre resultater i konkuransser enn renrasede hunder eventuelt måtte gjøre er irrelevant. Dersom en renraset hund ligger nærmere rasens standard enn det en blandingshund måtte gjøre, og kan dokumentere at utseende og atferd er et resultat av målbevisst avl og ikke slump, har den renrasede hunden vunnet likevel - målt opp mot rasens standard. Det nytter lite å se ut som en hare og løpe fort dersom det er likheten til en skilpadde som skal måles.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sett Blandingshund-rasestandaren jeg? For at en hund skal kunne stilles ut så må jo "rasen" ha en slags standar sant? Noe å bedømme hunden etter.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk med blandingser er så hårsåre og alltid klager over sånt.Jeg har selv hatt blandingshund, hun var da like mye verdt for meg som de renrasede? Jeg følte aldri noe behov for å kunne stille henne ut etc? Hvorfor skulle jeg det? For å bevise at hun var verdt noe? For meg? Andre?

Brukskonkuranser er jo samme greia..for å måle rasens brukbarhet.

Grunnen til at jeg nå holder meg til renrasede har ingenting med verdi og at jeg kan stille ut/konkurere bruks å gjøre: det er fordi det er så mye sykdommer på blandingshunder. og så vet du sjelden hva slags gemytt og egenskaper den har. Det har overhodet ingenting med fordommer etc å gjøre, det har noe med erfaringer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmer en å ta seg blandingshund, må man akseptere at med en slik hund kan man ikke ta del på alle slags happeninger. Meget bra at dere trener med de også, men s**t happens. Som belgerpia og JeanetteH sa, bli med på NRH og få godkjent redningshund.

marica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke at folk med bl-hunder gidder og klage.

Hvis det er så ille, så hvorfor atr ingen initiativet til å starte en blandingshund organisasjon/forening?!

Og Uansett, så kan man konkurrere i de fleste hundesporter med en blandingshund, bare at man ikke kan få et championat! Og hva er vitsen med et championat på en blandingshund? Når det likvel ikke kan vidrereføre genen sine?

Hvis man har så lyst til å drive med en eller annen hundesport med en blandingshund, så kan man jo gjøre det fordi det er gøy, ikke fordi man vil vinne. Har man SÅ strekt konkuranse innstingt kan man likegodt spandere noen lapper ekstra på en rasehund. når om dagen er det jo bare 2-3000 som skiller enkelte rashuner fra blandighunder (prismessig).

Folk som vil ha en billig hund, -en blandingshund, må leve med "straffen" for at de ikke kjøpte rasehund..Nemlig at den ikke kan stilles ut eller få noe championat.

Jeg skal trene Misty i agillity, men ikke for å vinne, men fordi det er gøy!

Og jeg setter heller ikke rasehundene høyere enn blandigene, tvert i mot. Men jeg ser ingen vits med å ha championat på et ikke avls dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Så trist at du ikke kan konkurrere! Jeg syns dette er bare tull, hvorfor skal ikke blandings hunder få lov?? Er de med rase hunder redde for litt konkurranse? Håper noen gjør noe med dette! Hadde vært gøy å se mer forskjellige hunder konkurrere syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig i at det burde vært et slags samme Championat for blandingshunder. De er jo like dyktige som rasehunder. Syns det skulle vært et alternativ til championat for uregistrerte hunder. Et som ikke har med avl å gjøre, men bare som en belønning for strevet :) Er jo litt artig å ha championat på veggen. Det viser litt av det man har oppnådd ;)

Dette er jeg veldig enig i! I LP og AG så er det jo prestasjonene, ikke skjønnheten det går på! Jeg har to blandingshunder, har aldri brydd meg om utstilling så det er ikke noe issue for meg.. Men jeg syns det burde vært et slags championat for kjærlighetsbarn også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på blodsporkonkurranse nå til helgen, og da skal det være med en blandingshund. Den er utenom konkurranse - dvs. den blir ikke premiert.

I alle år som jeg har hatt ettersøkshund kunne jeg godt tenkt meg å delta på blodsporkonkurranse siden jeg vet at bikkja kunne gjort det meget godt der. Men siden hun er blandingshund så fristet det aldri å stille opp bare for å stille opp liksom. Jeg hadde nok blitt frustert og lei meg dersom jeg så at hunder som var dårligere enn henne fikk fine premier :icon_cry: og hun ikke fikk noenting...

Men men - jeg skjønner såklart alle argumenter for hvorfor de er utstengt og selv om det kjennes litt sårt når du vet at du har en talentfull hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har bare lest startinlegget:

Grunnen til at bare rasehunder får å bruksprøver, er at slike prøver er ment som et avls-verktøy (og det er jo ikke ønskelig fra nkk at det bevisst avles så mye blandinger).

Dette gjeler også andre prøver for hund (gjeterhund, jakt, bruks, IPO osv...)

Jeg vet at det er et avlsverktøy.. Men poenget er at hund er hund. Vi som har blandinger burde også fått lov å delta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er et avlsverktøy.. Men poenget er at hund er hund. Vi som har blandinger burde også fått lov å delta :)

NKK arbeider for RASEHUNDER og har selvsagt ingen forpliktelse til å avholde konkurranser for blandingshunder. Dersom det er så viktig å få være med så kan du jo skaffe deg en renraset hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan delta i lp og ag. Så burde de nå få fikset noen konkurranser for blandingshunder også. Det er ikke det at det er så viktig...

Åja, jeg har rase hund også, men han fungerer ikke til det. Pluss at jeg har også bestilt en rase hund til, for å kunne trene/konkurrere mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...