Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr du IKKE trenger

Recommended Posts

Skrevet

Det virker som det er lett å ta litt av når det gjelder utstyr til hunden, ikke minst i den første tiden. Så nå har jeg tenkt å dra nytte av deres erfaringer:

Hva har dere kjøpt av utstyr og tilbehør som dere i ettertid har funnet ut var helt bortkastet?

Skrevet

Godt spørsmål. Har vel ikke brukt flexibåndet all verdens mye, nei... Det er vel snart tjue år gammelt, og har vært brukt et titalls ganger.

Skrevet

Hmmm.. Trur faktisk ikke jeg har noe som er blitt helt ubrukelig... akkurat nå er strikkline litt ubrukelig, for har ikke fått brukt den noe i år.. :P Klikkeren er ikke akkurat hyppig brukt den heller :P

Skrevet

Utstyrsfrik som jeg er, har jeg heldigvis ikke gjort så altfor mange bomkjøp,..bare noen.. :P

Leker er vel det jeg har bommet mest på, enten så har de blitt spist opp(!) som Orcajack(?), den led en altfor tidlig død eller så leken dødskjedelige som Dog Pyramid fra Nina Ottoson. Det jeg synes er gøy, synes nødvendigvis ikke Sophus er gøy.. For han holder det gjerne med en papirpose med fôrkuler inni, men det er jo ikke gøy å kjøpe..! :P

Guest Jonna
Skrevet

Flexibånd her også... Har vel bare brukt det 5 ganger eller noe.

Ellers så har jeg mye utstyr liggende etter Schäferen. Ubrukt nå, men ikke når jeg hadde ham.

Har også ett dekken som Blaze har vokst fra. Og ett par liner, seler og halsbånd som har vært bomkjøp :P

Skrevet

Oi...Mye...Jeg har alt for mange bånd -som brenner i henda mine, jeg har et halsbånd til 650,- som Loke rygger ut av, jeg har en fancy sele som han bare hopper ut av.Jeg har tennisballer han tror er draleke og som derfor ikke kan brukes uten fare for hender og så har jeg potesokker fra ruffwear som detter av bare han går vanlig.

Skrevet

Tannbørster. Ble brukt en gang men ikke igjen. De ligger nå ute i gangen å støver ned i kassen til Buster. Ellers kan jeg ikke å ha huske å ha noe utstyr jeg ikke trenger. Har kjøpt et par leker noen ganger som jeg kunne spart meg, de ble ødelagt i samme sekund som de ble utlevert <_<

Skrevet

Jeg har en hel haug med leker som jeg aldri bruker, gikk litt bananas i USA, som hadde dyrebutikker så store som Ikea :P (Nesten da) Men satser på at de skal brukes når jeg får neste lekegale hund :P .

Skrevet

Flexibåndet er noe av det dummeste jeg har kjøpt og brukt...

signerer den...

skulle aldri i verden vært lagd sånne bånd, etter min mening da...

Skrevet

signerer den...

skulle aldri i verden vært lagd sånne bånd, etter min mening da...

Helt 100% enig!! Det båndet gjøtr bare mer unytte enn nytte, man skjønner ikke det før man går med vanlig bånd over en stund, da går det opp et lys over hvor dum man har vært. :P

Skrevet

Helt 100% enig!! Det båndet gjøtr bare mer unytte enn nytte, man skjønner ikke det før man går med vanlig bånd over en stund, da går det opp et lys over hvor dum man har vært. :icon_redface:

jeg var jo så dum da jeg fikk toya, startet fint med ett sånn kort lærbånd, og hu gikk jo fint, så ville jeg være "snill" og la henne gå litt forran å snuse fordi det liksom var bra for henne og at det lot henne ha det fint...

det er noe av det dummeste jeg har kjøpt og dummeste jeg har gjort...

den nye valpen skal vertfall ALDRI bruke sånn bånd nei...

greit med langline, men flexibånd...

når noen spørr meg om de skal kjøpe det, så blir jeg nesten litt sinna ... hehe da får de høre det jeg mener

Skrevet

He he, har gjort en del tullekjøp ja.. :icon_redface:

En shampo og balsam i ett, med verdens verste jordbærlukt, å fysj og fy. Er ikke meningen det skal lukte grusomt etter at hunden har badet. :P

Fingertannbørster. For store for fingeren, så de detter av og blir umulige å bruke (babytannbørste funker mye bedre).

Hundesikkerhetssele til bil. Ble gnagemerker i pelsen etter en gangs bruk, og hunden klarte ikke å slappe av med den selen på.

Flokefjernerkrem. Huff for et arbeid, mye bedre med flokeskjærer (som har vært et av mine bedre kjøp).

Skrevet

Oi, det er mye!

Ting jeg kommer på i farta:

X anntall børster, kammer, sakser og klotanger

X anntall bånd

Flere refleksvester, noen dekken, en dongeridress og en kløv

Potesokker som er brukt en gang eller 2

En tre apport som ble brukt noen få ganger

Noen leker

En balsam (som forøvrig ble brukt for første gang i dag, men kommer ikke til å bruke den flere ganger)

Shampoo

Flokefjerner "tangles away". Har blitt brukt noen få ganger, men funker dårlig.

Et trehus med trapp og veranda

Skrevet

... og hvor mange halsbånd og leiebånd trenger en hund i grunn??? :wallbash:

hehe. Ja de begynner det å bli en del av her ja:P MÅTTE jo bare kjøpe to halsbånd til når jeg var i drammen , også ville jeg jo ha et matchene leiebånd til det ene halsbåndet :)

så tør ikke telle antall halsbånd og leiebånd:P

Skrevet

Har en del som bare ligger å støver ned jeg og :P

* flexibånd

* to halsbånd med skjerf på

* diverse nylonbånd

* et svart halsbånd med strass på (pondus kunne ikke bruke halsbånd pga fasongen. Dro seg ut av alt. :) Og det som er så fint ;) )

* potesokker som detter av før de får tatt et skritt.

* et par dekken som er blitt for små etter et par gangers bruk da kara var yngre. (bl. a et snoopy oilskin dekken til 500,-. Virkelig vel anvndte penger...)

* Også masse leker som går i stykker med en gang de får dem. De fleste lekene i lekekassen er ødelagte på ett eller annet vis.( Til og med en kong tok Pondus og beit av toppen på etter 5 minutter..)

Har roet meg litt ned på hundeshoppingen nå kontra tidligere. Selv om jeg ser masse fint som jeg kunne tenke meg å kjøpe til dem, så klarer jeg å dy meg i de fleste tilfeller :P

Skrevet

Fibi har fem halsbånd. Det er jo ikke det at de er ubrukelige, men... Bruker for tiden et rundsydd i nylon. Veldig fint og sklir fint ut av strup uansett om hun går på høyre eller venstre side! Hun har fem lenker også. Skinnbåndet er det beste å holde i. Det har overlevd to hunder og er mykt og godt. Det nyeste kjøpte Ane i Sverige til meg i går, for Solo tygde over det gamle. Det er nylon med reflekstråder og ganske langt og fint å bruke når vi ikke skal på turer der søkslina skal på etterhvert. Skjønner jo at vi ikke har bruk for alt dette, da.. :) Men sånn kan jeg legge ut om ganske mange ting vi har, jeg. Har forresten en dustete kong med stort hull i begge ender. Den ble omdøpt til dummy og gjemmes i skogen når vi trener søk. Ubrukelig som godbitholder, men fin til noe annet!! Ane kjøpte forresten en sånn vannbeholder på nett engang! Den virket skikkelig fancy! Den står i kjelleren. ;)

Skrevet

Har også en hel del ubrukte ting her hjemme, og altfor mange bånd og stæsj. Men regner med å få brukt endel på Ace når hun kommer ;)

Kanskje vi kunne ha laget en tilsalgstråd der alle la inn ting de ikke trenger lenger - sikkert noen andre som trenger?

Skrevet

Hmmm... Er vel ikke den største "hundeshopperen", men har en ubrukt target-stick liggende hjemme :) (Kjøpte sånn klikkerpakke hos canis) Har i hvert fall ikke fått bruk for den ennå. Hehe :P Ellers så kommer jeg ikke på noe...

Skrevet

Har også en hel del ubrukte ting her hjemme, og altfor mange bånd og stæsj. Men regner med å få brukt endel på Ace når hun kommer :P

Kanskje vi kunne ha laget en tilsalgstråd der alle la inn ting de ikke trenger lenger - sikkert noen andre som trenger?

Ja det hadde vært lurt :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...