Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan bli interessante for hunden på trening?


Fillerya

Recommended Posts

Vi går på grunnkurs nå. Tussie er den som er mest opptatt av alle andre ting. Hun vil hilse på hundene og menneskene. Godisene til de andre er MYE bedre uansett hva vi har :rolleyes:

De har ost, og hun gjør hva som helst. Neste gang har vi ost, da driter hun i det. Vi har pølse, som er best av alt ellers, da er frolic bedre :(

Veldig slitsomt! Hvordan skal vi få henne til å få kontakt med oss når alt annet er så mye mer fristende? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er også sånn. Det er det jeg har prøvd å forklart mange ganger. At hunden min lar seg friste av omverden mye mer enn godbiter, meg, kos eller leker. Jeg tror at for å få godbiter, deg, kos eller leke til å virkelig fungere godt utendørs, så unngår du dette innendørs og KUN bruker det ute. Feks en spesiell leke, eller noen lekre godbiter (og ikke leker inne overhodet eller gir noen godbiter inne) Eller ikke koser med hunden din inne og sparer dette til utendørs. For min del syns ikke jeg noe om dette. Jeg har en hund som er min venn og familiehund, ikke en arbeidsmaksin. Så jeg både koser, leker og belønner med godbiter inne. Derfor er det litt vanskeligere å forsterke med dette utendørs, da alt annet blir så mye mer interessant. Så ja jeg skjønner "problemet" ditt, og jeg vet at det ikke er bare bare å få kontakt.. :(

Du kan jo prøve med noe spesielle godbiter eller en spesiell, arti leke og se om dette kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen. Sånn har Lunah vært siden hun var 3 mnd. Hun kan til og med bare sitte å se på ingenting. Alt er morsommere/bedre enn meg og mine godbiter.

Du må nok jobbe litt der ja :(

Det går ganske bra for oss nå da, vi bruker ost og pølse på trening.

Kontakten kom litt tilslutt, etter rundt et halvt år med trening. Så ha tolmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie er skikkelig flink hjemme. Både ute og inne når det bare er oss. er motivasjonen på topp og vi får til hva som helst (det var en veldig overdrivelse da )

Men de andre som er på kurset sammen med oss... De er spennende de... Så lenge vi klarer å trene for oss selv så er det jo greit, men det skal liksom fungere med forstyrrelser også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er på kurs, har du mulighet til å trekke deg litt unna de andre? Ask er også til tider slik, når han er veldig nær de andre hundene, da vil han mue heller hilse. men om jeg går litt unna, så fokuserer han igjenn :P

Et annet godt råd kan være å spørre instruktøren din, det er bla derfor de er der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie er skikkelig flink hjemme. Både ute og inne når det bare er oss. er motivasjonen på topp og vi får til hva som helst (det var en veldig overdrivelse da )

Men de andre som er på kurset sammen med oss... De er spennende de... Så lenge vi klarer å trene for oss selv så er det jo greit, men det skal liksom fungere med forstyrrelser også da.

Jeg er veldig opptatt av eier i slike tilfeller. Hvordan er du inne i deg? Blir du frustrert og stressa? Ofte er denne ukonsentrasjonen et tegn på at eier stresser men enn høyst nødvendig :P Vil jo så gjerne få det til sant.

Buhund jenta sier mye lurt. Trekk deg unna, og spør instruktør om hjelp :P

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å gå litt vekk fra de andre. Kurset holder til på e parkeringsplass. I tillegg går det et valpekurs samtidig på samme plass.

Hvis instruktøren kommer bort til oss, så er Tussie mest opptatt av henne. Skal instruktøren demonstrere med Tussie, gjør hun alt perfekt.

Neste gang skal vi prøve å komme tidligere til kurset slik at hun får roet seg ned før treningen begynner.

Litt av vårt problem kan være at vi sjelden møter på hunder hun får leke med og at hun kanskje er litt understimulert på lek.

Godbiter vi har prøvd:

-leverpostei på tube (fungerte første gangen, men ikke siden)

-presset leverbiter

-frysetørket lever

-frysetørket vom

-frysetørket oksekjøtt

-norvegia

-kalkunpølse

-frolic

Alle disse godbitene er hun spinnvill på ellers. Vi gir bare pølse på trening slik at det skal være spennende og ekstra godt. Men osten er så mye bedre om den kommer fra en annes hånd :P

Vi har kjøpt en ball med snor som bare skal brukes til trening, som hun er veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lettkokt lever og tilbredt, saftig kjøtt :P Men nå er Lassie litt rar da, for han liker ikke rå kylling f.eks., men vet om mange hunder som elsker det..Så det er sikkert verdt å prøve rått kjøtt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettkokt!? Du har en stabil mage Karine...her må leveren kokes i minst 1 1/2t før jeg overhodet tar i den...*grøss*

Jeg fòrer med rått kjøtt men har aldri tenkt på å bruke de som godbiter egentlig selv om jeg vet at mange gjør det.Må man gå med blodsøl og kjøttbiter i lomma da eller? *urk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at med instruktøren så gjør hun alt perfekt, kanskje du bør rett og slett gjøre litt skuespill for henne, ta på deg helt ny holdning? Vær positiv, lek, vær litt autoritær (jeg vet ikke hvordan du trener).. Bli litt "ny" på trening for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av vårt problem kan være at vi sjelden møter på hunder hun får leke med og at hun kanskje er litt understimulert på lek.

Oooops, dette tror jeg du skal være forsiktig med. Lek heller med henne selv, evt finn en hund hun kan gå tur sammen med i bånd og være rolig med, evt om dere trener litt sammen.

Hva gjør instruktøren med henne som du ikke gjør?

Tenk litt over hvordan du oppfører deg selv, går du mye "etter" henne? Fomler du, er du usikker? Stresser du og virker litt uhyggelig å være med? Irritert over at hun jo kan så mye bedre hjemme og hvorfor gjør hun det ikke her også?

Like mye hva som blir presentert som belønning er hvordan man presenterer det, selv den deiligste biffmiddag blir urkjedelig eller til og med vond å spise på om den ikke er tilberedt og ikke minst skikkelig, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt til problemet :P Har en stresset hund selv men vi jobber med det :P

Det jeg ville gjort var:

Gå et stykke bort fra de andre. Så lang at hunden tar litt kontakt. Så begynner du å belønne veldig ofte. Si bra eller klikk eller hva du nå bruker som betingetforsterker og belønn kjempe ofte. Hold på slik og beveg deg gradvis nærmere. Når hunden har kjempe bra konakt så kan du begynne å trene på andre ting. Foreksmpel at du går baklengs og hunden følger etter etc.

Hvis instruktøren begynner å komme med tips om å nykke i båndet når hunden ser bort (eller noen annen form for ubehag) så ikke gjør det. De gjør bare vondt verre.

Som andre sikkert har sagt før meg så tenk på disse fire tingene:

1. forsterkningsfrekvens (hvor ofte du belønner, du skal belønne ofte!)

2. forsterkningskvalitet (hvor bra hunden syns belønningen din er. Den bør vøre kjempe bra når du er på appelplassen)

3. kriterier (hvor mye du krever av hunden. du kan ikke forevente at hunden skal gjøre alt den kan hjemme i stua på treningsplassen. senk kriterene!)

4. timing ( hvor presist du belønner. hvis du holder på å lokke på hunden når den ser bort så vil dette forsterke at hunden ser bort. (altså denvil se bort oftere og oftere) så kommer du inni en ond sirkel. vent heller til hunden faktisk tar konakt selv! Gjør den ikke dette så er det noe galt og da er det bare å analysere treningssituasjonen og finne det ut!

Gøy ikke sant:-D Lykke til på trening! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettkokt!? Du har en stabil mage Karine...her må leveren kokes i minst 1 1/2t før jeg overhodet tar i den...*grøss*

1 1/2 time? Du ødelegger den jo fullstendig.... :P Har man en kresen hund, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å gå med ekle ting i lommene..Bløt kattemat, Vom & hundemat, blodig biff og blodpannekaker (de var virkelig morsomme å lage)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 1/2 time? Du ødelegger den jo fullstendig.... :P Har man en kresen hund, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å gå med ekle ting i lommene..Bløt kattemat, Vom & hundemat, blodig biff og blodpannekaker (de var virkelig morsomme å lage)

Blodpanekaker! Hvordan lager du det? Det hørtes utrolig ekkelt ut, så da faller det sikert i smak hos Scott:P Oppskrift takk Karine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 liter blod

1,5 dl melk

2 ss smør

1 ss sirup (kan sløyfes)

Ca 2,5 dl rugmel og 1 dl hvetemel

Og så tar man 50 gram nyretalg eller spekk, hakker det i bittesmå biter og blander det i røren.

Når sant skal sies fikk jeg ikke tak i nyretalg/spekk, så jeg droppa det og blande mer mel istedet. Lassie likte dem han, men det andre jeg skrev foran er nok hakket bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 liter blod

1,5 dl melk

2 ss smør

1 ss sirup (kan sløyfes)

Ca 2,5 dl rugmel og 1 dl hvetemel

Og så tar man 50 gram nyretalg eller spekk, hakker det i bittesmå biter og blander det i røren.

Når sant skal sies fikk jeg ikke tak i nyretalg/spekk, så jeg droppa det og blande mer mel istedet. Lassie likte dem han, men det andre jeg skrev foran er nok hakket bedre..

hihi arait. Da skal jeg bake pannekaker ala. groteskus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg skal prøve meg på å lage blod-pannekaker...

Vi hadde roastbeef til middag og brukte det som godbiter hjemme. Hun gjorde hva som helst for en liten bit. Så tok vi med roastbeef på kurs. Samme gamle. Ikke interessert i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mye bra svar her, og jeg ville prøvd ut litt av dette.

For meg virker det som om det er du som er "problemet", i og med at hunden gjerne trener med instruktøren.

Tenk litt på hva du selv gjør, kanskje hunden synes du er litt "skummel" på en måte på trening...?

Noen tips for å bygge opp samholdet:

Gjør deg spennende på tur. Lek gjemsel med hunden, løp om kapp, finn "godbit-skatter" på bakken som du deler med hunden. Belønn bra og ofte for alt hunden gjør som du synes er bra. Og VARIER belønningen. Noen ganger godbiter, andre ganger leker, og av og til belønn med deg selv. Ta en brytekamp, løp om kapp, kast dere rundt på bakken. Hva som helst, men vær klovn og apekatt ¨på en gang, og vær uforutsigbar for hunden din. La hunden lære at rundt deg vet man aldri hva som skjer, men at det er mye lek og moro.

En annen ting du og kan prøve, er å kanskje la hunden gå ett kort spor eller noe som sliter han litt ut før trening. Det gjorde jeg med min villbass en periode for å få han "litt ned" før trening, og det lettet da jobben med å oppnå kontakt.

Hold deg lengst mulig de andre hvis det er dette som er forstyrrelsen, og IKKE tillatt at andre gir hunden godbiter, hvis den blir mer opptatt av disse enn av dine egne.

Hmmm. Litt å ta tak i kanskje...? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe rart vi gjør når vi er på kurset, siden det fungerer hjemme...

Skal observere samboer nøye og be han observere meg for å finne ut av forskjellene mellom kurstrening og hjemmetrening.

Det er vel rett og slett bare fordi det er flere forstyrrelser på kurs enn hjemme? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er vel rett og slett bare fordi det er flere forstyrrelser på kurs enn hjemme? :icon_redface:

Eh.. ja! :o Hun takler jo tydeligvis ikke alt det som skjer rundt henne, fordi hun ikke er vant til det. Her er min tips, så får du vurdere om du vil prøve de ut:

Gå på en trening, og ikke gjør en døyt. Ikke forvent at hunden skal fokusere på deg, ikke prøv å tren den, bare sitt og se på de andre. Gjerne på en så lang avstand som du klarer med valpekurs og allting. HVIS hunden finner ut at hun skal se på deg, så belønn henne for det. Setter hun seg ned for å kikke på de andre, belønn det, selv om hun ikke ser på deg. Begynn med de små tingene som du kan bygge videre på. Du kan ikke forvente at hunden klarer å gjøre alt den "kan" hjemme, når den er ute blant massevis av andre folk og hunder.

Når det gjelder godbiter, så kjenner jeg litt til situasjonen, ja.. :rolleyes: En ting jeg skulle gjerne prøvd, men ikke har fått til å prøve enda, er at du kan avtale på forhånd med noen som kommer dit, at de skal ta med seg noen godbiter, som du betaler for/gir til de når dere kommer. Vedkommende kan prøve å få kontakt med hunden din, og belønne med disse godbitene, så gir vedkommende godbitene til deg, og så ser du om de er like interessante da. Hvis det ikke fungerer, så pleier jeg en sjelden gang å begrense godbitene. Dvs at hunden må jobbe hardere for å få de, for da tror den at de må være skikkelig gode, siden den ikke får de med en gang. Dette fungerer noen ganger, men andre ganger er det rett og slett alt for mange forstyrrelser.. Og da er det egentlig det dere må trene på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...