Jump to content
Hundesonen.no

Hundskolan svt

ingar

Recommended Posts

Dette er jo først og fremst et program som henvender seg til uerfarene hundeeiere. Det skumle her, og det ser man på filmene også, er at de ikke klarer å 'time' riktig. Og når de benytter seg av rykk og ros metoden kan dette få litt skumle konsekvenser for alle de tusen hundeeierene som kjenner seg igjen i problemet og prøver selv.

Jeg syns heller ikke lederskap har så mye med mørke autoritære kommandoer å gjøre, men men... Ingen tvil om at Barbro kan det hun driver med, men egner seg ikke som lørdagsunderholdning for mannen i gata - syns jeg.

Men jeg syns nå det er festlig å se på allikevel. :D

Positivt er det iallefall at det er kommet litt flere programmer som handler om hund! :(

Men jeg syns også det er litt skummelt å lære slikt bort til uerfarne hundeeiere som ikke vet hva korrekt timing er. Jeg tittet på den ene filmen, hvor det ble brukt en pose med småstein til å kaste ned ved siden av hunden når den drog i båndet. Jeg ville ikke ha brukt positiv straff på noen hunder, men det er forskjell på hva individene "tåler" av positiv straff. Jeg vet om en del hunder som er ganske så nervøse av seg, og som ikke hadde taklet fysisk straff (i hvert fall ikke å bli "skremt" av lyden av en slik pose). Og det skumle her er jo at frustrerte hundeeiere som ser på ser at dette her gir gode resultater, og da vil prøve selv. Ikke bare er det ille om timingen blir feil, men sentra for straff blir også stimulert, og det kan resultere i uønskede konsekvenser.

Jeg får ikke sett videoen, kan noen forklare kjapt hva det går ut på?

Var det liksom noen som viste hvordan man skal trene med positiv straff? Dersom det var det, syns jeg det er en uting at det blir vist på tv.. Det blir mye mer unøyaktig da dersom noen skal prøve det hjemme på sin egen hund uten ordentlig veiledning..

Jeg syns det så helt greit ut. Kunne godt ha latt henne fått gitt meg litt veiledning selv :P For det hjelper ikke så mye å nykke i båndet på min hund så. hehe. Men syns det var lurt å kaste kobbelet i bakken for å gi en forsterker på NEI. Hunden reagerte med en gang og gjorde det rette. Men å prøve ut sånnt alene, er ikke sikkert blir like bra. Det aller beste er nok å lære dette som de på filmen, med veiledning av instruktøren. For alle hunder er såpass forskjellige og reagerer ulikt.

Heisann!

Jeg bor i Göteborg, og har värt i kontakt med endel hundepsykologer her. Etter at Barbro Börjesson har holdt på på tv en stund, har hun blitt en av de store guruene for "familie-hundeeiere" her i Sverige. Og, som sies i artikkelen, så opplever andre hundepsyk en voldsom pågang av overnevöse problemhunder!!

Vär forsiktig med å skremme hunden..

Det så ikke helt bra ut, hunden ble jo helt forvirret. Greit nok at de bruker en sånn type hund som ser ut til å tåle det, men hadde de brukt en mer var eller forsiktig hund, som feks en ballgal border collie, så hadde det blitt andre resultater. I hvert fall med den timingen der.

Måten de gjør det på vil jo få hunden redd for baller :huh:

• 2 weeks later...

Når jeg ser på den rottweileren der, så får jeg mistanker om at det er andre metoder inni bildet som ikke blir vist på videoen. En så pass tøff kar blir normalt ikke skremt av et bånd slengt i bakken. På resultatet ser man tydelig at hunden sender ut 100 dempende signaler, er noe den var redd for.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det sjekkes med endoskopi (tror jeg)  min får tørrfor av id foret, han er også kresen men har spist det bra!    oppdater gjerne etter dere har vært hos vet! Man blir jo litt i overkant interessert i magegreier🤣  
    • Takk for erfaringen!  Han skal til dyrlegen på mandag og sjekke om han har kronisk bukspyttkjertelbetennelse, jeg kan høre om de også kan sjekke for IBD (det er vel kronisk betennelse i tarmen?). Sjekker man det også med blodprøve, mon tro? Hunden min får også godbiter med lite fett, helst kokt kylling, ja! Han er dessverre litt kresen, så våtfor har ikke gått helt veien her hjemme. Men han spiser ok med tørrfor, Royal Canin gastrointestinal low fat.
    • Jeg har en tre år gammel hannhund som hadde av og på diaré og magetrøbbel fra han var liten. Det ble gradvis hyppigere og værre for hver gang.    Siste runde hadde han blodig diaré, oppkast og var veldig slapp med feber. Det var også mistenkt magesår. Han ble behandlet og vi kom igjennom det og nå er det vedlikehold som gjelder.  For min sin del så er stress den værste triggeren, spesielt naboens tispe under løpetid, men også lange treningssamlinger. så min er kastrert nå i håp om å hjelpe på den type stress.  Broren hans har hatt lignende problemer, så vi har forsøkt samme løsning.    ID tørrfor (low fat) Godbiter (så lav fett som mulig) - Adventure Nuggies som de selger på normal/rema. Eller kokt kyllingfilet.  Får suppe ved trening eller lange turer med mye vann og litt id pate eller andre ting. Slik at magen aldri blir helt tom.  Zoolac Zoolac Zoolac! Ved det minste tegn til løs mage, og forebyggende før, under og etter samlinger.  Vi har *bank i bordet* ikke hatt episoder siden januar nå🤞 Er din sjekket for IBD? 
    • Hei,  Vi har en cocker spaniel hannhund på litt over ett år. Fra han var liten, slet han med periodevis diaré - som viste seg å være bukspyttkjertelbetennelse. Vi har siden dette gått på for med lavt fettinnhold (7%) og han får bare godbiter med lite fett. Vi har likevel stadig episoder hvor han er litt dårlig i magen, typisk slimete avføring. Det kan ikke måle seg med perioden hvor han var skikkelig dårlig, men det er kjedelig at det ikke blir helt 100% bra selv om vi går på diettfor. Har selvsagt vært hos dyrlegen, som tok blodprøver en gang han var "frisk" som ikke viste tegn til kronisk bukspyttkjertelbetennelse.  Jeg har lest om mulighetene for å tilføre tørket bukspyttkjertel i maten, også nevnt av dyrlegen, for å "bøte" på svikten i bukspyttkjertelen. Har noen erfaringer med dette?  
    • Jeg hadde to veldig dyre runder med min. Først fikk hun livmorbetennelse, og det kom på godt over 100k. Deretter fikk hun kreft, og det ble en god sum der også med CT, operasjon, rehab osv. Jeg har tatt ut mye mer på forsikringen enn jeg betalte inn i løpet av hundens levetid. Det sagt, så kommer du knapt inn døra i en akutt situasjon med 20-30k. Jeg ville gått for høyest mulig dekning, og heller valgt høy egenandel for å få ned prisen. Jeg tenker at forsikring er for de tilfellene det virkelig går til h*lvete, ikke for "småting".
  • Nylig opprettede emner

• Create New...