Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjukkas på fire

henrikke

Recommended Posts

Jeg for min del er sterkt i mot overvektige dyr i det hele tatt, og ser heller en hund/katt eller hva som helst der du ser ribbeina LITT, enn en som vagger når den går...

Har vært med å avlive en labrador på 60 kg (vi veide den ja) og det var IKKE et pent syn! Det var en vanlig, litt liten lab ellers liksom.

Ellers er et av "hjertebarna" mine type altfor overvektig, og jeg gjør det jeg kan for at eierne skal forstå at hunden MÅ ned i vekt! Men, det er ikke lett så lenge de ikke gidder å gjøre så store endringer for å få det til. HUnden spiser kraftfor i stallen hver dag, og det er dette som er grunnen til at han er overvektig. Men, de har innsett nå at bikkja er tykk, og de skal prøve å gjøre noe med det.

Ellers diskuterer jeg med mine foreldre hver gang jeg er der og kjefter dem huden full for katta som er så feit at han bare vagger når han går. "han kommer til å løpe av seg alt det der nå som våren er kommet" er eneste svaret jeg får, og jeg føler at jeg snakker til en vegg.. Men, gjenstår å se.

Så ja, jeg syns overvektige hunder er værre enn de som er tynne. Men, underernært blir jo noe annet liksom.

Uansett, har følelsen av at det flere som har undervektige hunder som prøver å gjøre noe med det, enn de som har overvektige. For der går et oftest på misforstått godhet.

Ellers fnnes det jo sykdom som grunnlag for begge deler, og da er jo ikke noe av det særlig bra.

Buffy ble rund på sine eldre dager hun, og lå på 3-4 kg over normal vekt de siste 2 årene, men så var det beint umulig å slanke ei bikkje som maste om mat 25 timer i døgnet, og ikke ble mett uansett hva hu fikk, og gikk på inventaret da jeg dro bort for å finne et liten kattegidbit eller noe som var gjenglemt i en skuff. Men, FEIT ble hu ikke... Det hadde bare gjort alt vondt værre for ryggen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten bilde av den stakkars feite rottweileren som kom i avisen for en stund siden.

fetrottis.jpg

Med sine 92 kg veier "Beau" over det dobbelte av en normal rottweiler. Likevel nekter eierene for at de mater henne for mye...

Hver uke disker Stan og Andrea Brown opp med over seks kilo kjøtt, innvoller og sjokolade til husdyret sitt, men avviser bestemt alle påstander om at det er i meste laget.

-Jeg elsker hunden min som om hun skulle vært min datter, og gir henne oppmerksomhet hele tiden, sier 44-åringen Andrea Brown til Daily Mail.

-Hun får bare et måltid og går åtte turer hver eneste dag, hevder hundeeieren som er bosatt i Farmworth, like ved Bolton i England.

Ekteparet Brown, som ikke har barn, ble filmet av et kamerateam mens de matet "Beau" (fullt navn: Beaudel Bella Donna Princess) med oksehjerter, purkerester, sjokolade, og griseører. Andrea Brown hevder likevel at dokumentaren, som vist onsdag på Channel 4's program Fat Pets, ikke gir et riktig bilde av hundens diett.

-Jeg bryr meg ikke om hva folk synes. "Beau" blir ikke mishandlet på noen som helst måte, sier hun.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten bilde av den stakkars feite rottweileren som kom i avisen for en stund siden.

fetrottis.jpg

;)

Off :P Stakkars hund. Jeg forstår ikke hvordan eierene kan gjøre slik mot hundene side. De ødelegger de jo. Det sliter jo på hofter og alt. Levealderen blir jo mye mindre. Selv har jeg nesten lyst til å begynne med å slanke andre sine hunder. Et opplegg som går ut på at hunden hadde bodd hos meg på treningsleir B) Det frister når jeg ser slike bilder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fete rottweileren skulle vært avlivet. Det er helt grusomt hva mennesker lar dyra gå igjennom. En hund skal ha mat for å overleve, ikke for å "spise" sånn som oss. Den har rett og slett ikke nytte av ekstra mat.

For min del synes jeg ekstremt overvektige og undervektige hunder er like groteskt. Vi synes kanskje det ser eklest ut på utsiden med en tynn hund, men for hunden tror jeg lidelsene er like ille. Tenk alle belastningsskadene en overvektig hund får, og det nedsatte immunforsvaret en underærnært hund får. Bare for å nevne eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. geisha er vel ca et oar kg for tung. Men hu går på diett, og har alt gått ned 1 kg ..

Jeg liker hverken undervektige eller ovevektige hunder. Jeg liker hunder som ser helt normale ut. Ikke for feite og ikke for tynne.

Sjukt at folk overfòrer dyra sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fete rottweileren skulle vært avlivet.

Det er jo helt absurd at hunden må avlives fordi den er feit!? :) Er faktisk typisk norsk å tenke avliving som eneste løsning dog det kan være disse rema1000 reklamene har påvirket det norske folk til å tenke "det enkleste er ofte det beste".

Alt det denne hunden trenger er mer trim og mindre mat og sakte men sikket vil hunden komme i god form. Den hadde rast ned fort i vekt om den hadde bodd her...det er nå helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt absurd at hunden må avlives fordi den er feit!? :) Er faktisk typisk norsk å tenke avliving som eneste løsning dog det kan være disse rema1000 reklamene har påvirket det norske folk til å tenke "det enkleste er ofte det beste".

Alt det denne hunden trenger er mer trim og mindre mat og sakte men sikket vil hunden komme i god form. Den hadde rast ned fort i vekt om den hadde bodd her...det er nå helt sikkert.

Selvsagt avhenger det av hvor lenge hunden har vært slik. Men det sier seg selv at denne hunden ikke har det bra helsemessig, slik den er i per i dag. En slik tyngde kan ha påvirket mye av hundens helse. Men selvsagt, man er nødt til å se an hunden og skadene overvekten eventuelt har ført til.

Jeg er absolutt ikke FOR avliving, så den uttalsen min der ble noe bastant. Men, om hunden ikke har det godt over hodet stiller saken seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man avliver ikke for at en hund er feit!!! Da slanker man den.

Denne hunden burde nesten blitt tatt fra eieren pga vannskjøtelse.

Ja, her er jeg enig med deg Renate. Men nå snakket jeg ikke om generell overvekt, men ekstrem overvekt. SÅ KLART skulle denne hunden vært tatt i fra eierene. Det ER dyremishandling på høyt nivå. Sikter altså til denne Rottweileren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er grusomt.. greit at gammle hunder kan bli litt rund..

en jeg vasker oss, har en alt for feit golden.. hunden er så stor at han halter. han virker gammel, men er bare 5 år.. han får fire skiver med leverposte til frokost, kaker til lunsj, osv.. og hunden har ikke kondis til å gå så langt heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...