Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legge opp valpe/unghund tiden med valp av "lettstresset" rase?


Aya

Recommended Posts

Hypotetisk spørsmål egentlig, men jeg lurer litt også.. Når man får en valp av en rase med masse motor, og tendenser til høyt stressnivå- hvordan skal man legge opp valpe/unghundtiden for å få en rolig, harmonisk hund med av/på knapp? Mye ro-trening? Mye søksøvelser? Lite tur?

Noen som har noen tanker og innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYE tur! ingen leking inne, masse leking ute men ikke gi etter når det er nok! rolige familier får ofte rolige hunder, familier med masse unger som kan stresse opp hunden, KAN hunden bli stressa. jeg sier ikke at de som har barn får gale hunder, men noen ganger kan det påvirke. (vi har en tendens til å missforstå hverandre!!!) har ikke noe erfaring, men det kan kanskje hjelpe. men masse tur er viktig, så den får ut energi. slipp den løs i heia og slit den ut! (ikke en valp da...!) håper det hjalp deg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på å ikke gå for lange turer med valpen, slik at den blir sliten. Du må huske at valpen blir voksen og den vil kreve mer da enn når den var valp. Jeg ville tatt den med i skogen og lært den å slappe av i skogen (at den ikke forbinder skogen med full turbo og mye stress). La valpen få flere korte turer enn en lang. La den også få bruke hodet og bli sliten mentalt enn fyskisk sliten.

Når valpen er liten må den få slappe av når den vil. Ingen herjing inne, det skal gjøres ute. Ha den gjerne med andre hunder, litt lek og mye avslappning. Ha gjerne en fridag uten tur inni mellom, slik at hunden lærer seg å slappe av uten å få en milelang tur.

Jeg er ingen ekspert, dette er bare tanker jeg har gjort meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære hunden å være rolig og slappe av inne med det samme du får den i hus..

La den bruke hodet mye, men ikke slik at den blir stresset, men akkurat passe sliten. Ikke for lange turer, da den blir mer utholden etterhvert.. Ingen løping, leking eller slikt inne.. Inne skal hunden være rolig, ute skal den trene/gå tur/leke..osv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Nirm, så lå dette i tankene mine fra dag en. Jeg ville ikke ha en hyperstressa BC som "hang i gardinene" om den ikke fikk gå 4 timer tur en dag. For hva skal man gjøre om man har litt dårlig tid en dag, eller er syk?

Nirm er en meget behagelig hund. Han takler dager uten å gjøre en skitt og dager vi gjør ekstremt mye. Store variasjoner i aktivitetsnivået har ingenting å si for ham heller. Eneste jeg er nøye med, er å trappe ned aktiviteten om jeg veit det blir en lang stille pause på de (2-3 uker eks).

Ang fysisk mosjon, så fikk han aldri bli utslitt. Han skulle alltid ha energi igjen når vi kom tilbake. Vi hadde stor variasjon i det vi holdt på med. Noen dager var det både turer og trening. Noen dager bare en av delene, og noen dager ingenting. Hadde mye godissøk med ham.

Trur ikke at løsninga er og gi de MYE mosjon fra tidlig alder av. Er noe som heter at "mye vil ha mer...".

Her i huset er det tillatt å leke inne. Både med leker, og med hverandre (innen visse grenser). Det har ikke hatt noe påvirkning på om hundene er rolige eller ikke. De legger seg om de får beskjed om det. Og slapper mye av ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mitt råd etter x-antall år med belger............. La den være valp, vær klar på hva du vil tillate og ikke tillate - en god regel er at all lek og moro foregår utendørs - forøvrig vil jeg ikke anbefale for mye trening, min erfaring at da får du en hund som er altfor mye på.

Mitt beste råd for å få en rolig, avbalansert, sosial og veltilpasset hund er å ha den med deg overalt, om så at den bare ligger i bilen - ta den med i byen, på besøk osv. - gjør det til en naturlig ting at det skjer noe uten det betyr at bikkja bør ta av.

Selv er jeg velsignet med fem stykk belgere som legger seg ned å sovner uansett hvor de er sålenge det ikke skjer noe - jeg har ikke gjort noe spesielt for å få det til annet enn at de alltid får være med oss masse forskjellige plasser og så er jeg helt klar på at lek og fanteri gjør vi ute og ikke inne - og jeg er så streng at med en gang det er tilløp til vanvittig lek innendørs så er det rett i bur. Høres slemt ut - men resultatet er himmelsk og bikkjene lærer fort at det er DEILIG å bare ligge å sløve inne - kanskje med ett griseøre eller noe - man må ikke klatre opp langs veggene.

Når det gjelder tur så har alltid våre valper fått være med på tur og vi har hverken båret dem eller på annen måte tatt hensyn til at de er valper - joda, vi har tatt pauser når de har vært slitne - men går vi på tur så går vi på tur og da er de med - og resultatet er aldeles glimrende det - de sover godt når de kommer hjem. Rett skal imidlertid være rett vi går skjelden mange timer tur hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Birk var liten var mitt hovedfokus på kontakt og RO.

Jo visst var han med steder, på "trening", i skogen, til byn osv.... Jeg ville jo ha en trygg og miljøsterk pyrre ( iden grad det går an!).

Være konsekvent ser jeg på som viktig,valpen må være rolig for å oppnå goder, Feks sitte å ta kontakt før valpen får løpe løs, får mat osv....

Inne vil jeg ha det rolig, trening og mesteparten av lek foregår ute. Innimellom er det greit at valpen får oppleve dager med mindre tur/trening, slik at den "overlever" neste gang du ligger 5 dager med influensa...

Birk hadde en periode hvor han ikke fant roen etter han hadde vært ute, da ble det "tvangsro" i 5-10 min for å hjlpe han nedpå. Satt på gulvet med han mellom beina å masserte/ strøk rolig. Han fikk "fri når han hadde vært rolig noen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du konkurere med den? Eller bruke den aktivt? Man legger gjerne løypa opp litt anderledes skal man ha en hund man skal trene aktivt, enn med en hund man skal ha som selskapshund.. Med Pan vektla jeg jeg ro trening. Viktig det og..Men hadde jeg fått et belgerkrapyl feks i huset nå så hadde jeg vektlagt lek og enda mer miljøtrening i tillegg. Jeg lar også hunden leke inne. Mye fordi jeg trener de inne til tider og så lenge man har et "nå er leken over signal" så fungerer det greit for meg i det minste. Men jeg vet om folk som sliter med at hunden hele tiden maser om lek når man sitter i sofaen etc men jeg tror nok det har helt andre årsaker...Ikke tror jeg noe på at valper blir gale av en tur i skogen lenger heller :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var noe av dette jeg hadde tenkt meg, jeg og.. Det blir iallefall ikke mye tur av typen slit ut hunden så blir den rolig inne (det er omtrent umulig å slite ut en Border Collie fysisk, og som tidligere nevnt her- mye vil ha mer), og valpen blir med over alt.

Annette: Har jo planer om å konkurrere til slutt, men etter Puma så er igrunn hovedmålet å ha en sosialt veltilpasset, trygg hund som kan være med på alt og som er behagelig å ha innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...