Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhåret Rotweiler


Kamilla

Recommended Posts

En vennnine av meg møtte en langhåret rottweiler i dag som eieren så fint forklarte at det var.

Er det bare med meg det skurrer? :)

Det var visst veldig sjeldent men renraset, jeg har værtfall ikke hørt om det..

Jepp det finnes har selv møtt en og har sett bilder av slike på nett også(de er fine) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er veeeldig sjeldne , men på noen linjer så er håret litt lengre en på de andre , det blir sett på som en feil så de skal ikke bli avlet på

tenkte jeg det ikke... hvorfor har jeg det med å like hunder med såkallte "feil" .. :) elsker langhåra schæfer over alt på jord, og de der var jo etter mitt syn fine :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE hunder er vel egentlig "fine"... også disse. De hadde vært søte også om det hadde vært blanding, eller om det er noe så sjeldent som en langhårsrottweiler...

Men det er pussig det der: Har en rase lang, flott pels, så synes alle det er kjempestilig med de som er "feil" og har kort pels - som med de amerikanske "korthårede afghanerne" som noen hadde link til for en stund siden. Og er det en rase med kort pels, så er det straks morsommere med de som har utypisk og feil lang pels... :)

Det er jo litt viktig å huske på at "pels er ikke bare pels". Hunder som skulle brukes, som schäfer og rottweiler, avlet man frem til å ha hensiktsmessig pels - som tåler temperaturer, men som ikke er for lang så det blir uhensiktsmessig. Hunder som av en eller annen praktisk grunn skulle ha lang pels, var man vel også tilsvarende nøye med: At den pelsen ikke ble et ******* å holde rede på.

Så pels er ikke bare pels, den skal "virke" under de forhold som rasen var ment til. Vil man ha langhårshund, ja, så velg en rase som skal ha slik pels. For en annen ting: Med en gang noe blir "sjeldent" og man vil gjenta det, så snevrer man inn avlen ganske brått... for å forsterke den utypiske egenskapen. Og er dét noe bra avlskriterium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...