Jump to content
Hundesonen.no

kontakt/fokus

Aragorn05

Recommended Posts

Hvordan trene inn kontakt/fokus?

Som de andre har gitt råd om her. Vær klar over at lydighetsfolk kan være litt for mye opptatt av at hunden skal ha fokus på ansiktet. Det er smart å veksle. Men det kan være lurt å bruke ansiktet som en slags "taget" hunden må se på for å oppnå belønning. Da kan du legge inn ulike "targets" En økt med at den ser på ansiktet ditt...en med at den ser på høyrehånden din mens du holder godbiten i venstre. Sitt på en stol og legg godbiten på venstre kne, så belønner du for at hunden ser på det høyre...og motsatt. Husk bare en targets pr. treningsøkt. Men ingen sier du ikke kan ta hyppige økter med kjeeedlige pauser.

Som de andre har gitt råd om her. Vær klar over at lydighetsfolk kan være litt for mye opptatt av at hunden skal ha fokus på ansiktet. Det er smart å veksle. Men det kan være lurt å bruke ansiktet som en slags "taget" hunden må se på for å oppnå belønning. Da kan du legge inn ulike "targets" En økt med at den ser på ansiktet ditt...en med at den ser på høyrehånden din mens du holder godbiten i venstre. Sitt på en stol og legg godbiten på venstre kne, så belønner du for at hunden ser på det høyre...og motsatt. Husk bare en targets pr. treningsøkt. Men ingen sier du ikke kan ta hyppige økter med kjeeedlige pauser.

Hva er grunnen til at det ikke lønner seg at hunden kun ser på ansiktet ditt? Forstår ikke helt poenget med å lære den å se på kneet ditt :)

Hva er grunnen til at det ikke lønner seg at hunden kun ser på ansiktet ditt? Forstår ikke helt poenget med å lære den å se på kneet ditt :)

Det er klart du skal lære hunden å se på ansiktet ditt, men ikke bare. La det inngå i en serie med targets. Man kan på den måten raskt lære hundet et større reportoar av atferder du har nytte av senere. men det er jo slik at du velger selv hva du vil lære hunden din. Hunder vil naturlig søke rundt seg og se på ulike ting og da syns jeg det er lurt å velge ut noen av det hunden ser mest på så får du de atferdene under stimuluskontroll. Se på hånden..se på ballen...se på meg..Det blir på samme måte som å belønne de atferdene hunden tilbyr som du vil ha mer av .Bare et råd. Når du så går fri ved fot, så ber du hunden om å se på deg(F. eks. følg med) og da gjør den bare det

Jeg trener inn kontakt på den måten Monika beskriver. Men som Ingar sier, belønner jeg også hunden for å være oppmerksom, men sånn at ansiktet er "hovedtargeten". Så lenge hunden er oppmerksom og følger med på meg, kan jeg belønne henne og anse det som kontakt, selv om det å se i øynene er "klimaks".

Hm...jeg syns i grunnen øyekontakt kommer helt av seg selv bare hunden har oppriktig lyst til å ta kontakt.

Hadde ei stund litt problem med å få bikkja til å holde fokus på meg. Syns liksom ikke at jeg fikk helt dreisen på å hente fram denne intense kontakten vi så gjerne ønsker oss. Tror det var i boka "kontaktkontraktet" jeg fikk en liten aha-opplevelse. Der fikk jeg en ide til en liten kontakt-lek. Leken gikk ut på at jeg først belønnet hunden mange ganger rett etterhverandre for å stå foran meg. Tenkte ikke så nøye på om hun hadde rett blikk-kontakt eller ikke. Hovedsaken var at hun var interessert i min tilstedeværelse og hadde fokus vendt mot meg. Blikket kom helt av seg selv det (se bare på bikkjer som tigger ved matbordet,hehe). Og det var nettopp reinspikka tiggeadferd jeg lærte henne. I starten var jeg super-raus med godbiter og belønnet henne for å stå foran. Etter en stund begynte jeg å gjøre meg kostbar. Mens hun spiste godbit passet jeg på å snu meg den andre veien. Og hun tok fort poenget at det var om å gjøre å skynde seg etter meg og søke kontakt. Jeg gjorde meg gradvis mer og mer kostbar ved å snu og gå i alle retninger for å få bikkja skikkelig gira på å få kontakt med meg. Det ble en liten katt-mus-lek av det som ihvertfall Heidi syns var morsom. Utviklet det hele etterhvert til å bli fot-øvelse med masse vendinger.

En annen "lek" som vi har hatt bra nytte av er vente-leken. Her trener jeg hunden først til å lære seg å vente på værsågod før hun får ta godbit. Kan gjøres på flere måter, men jeg legger en godbit på gulvet foran hunden. Hvis hunden prøver å ta den, legger jeg hånda (el. foten) over så hun ikke får tak i den. Når hunden trekker seg tilbake får den umiddelbart et værsågod og får spise godbiten. De skjønner vanligvis fort poenget her etter noen få reps, og da er det lett å utvide med diverse betingelser for at hunden får værsågod. Sette seg, legge seg, se på deg, se på godbiten osv osv. Alt etter hva man ønsker seg. Etterhvert som øvelsen sitter inne kan man forvente at hunden skal holde fokuset lenger og lenger.

Vet ikke om du ble no klok av skriveriene mine her (ikke alltid så enkelt å forklare ting), men håper du har fått noen ideer ihvertfall :D

Själv tycker jag att ögonkontakt är grymt överskattat i lydnadsträningen. Jag använder det aldrig, kan inte komma på när jag skulle behöva det. För mig är fokus/kontakt när hunden är uppmärksam på mig och tittar mot min kropp. Om jag skulle kräva ögonkontakt under fria följet skulle ju positionen bli helt knasig (eller så skulle jag få vrida huvudet i någon konstig vinkel...)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Når jeg fjerner meg selv eller han fra situasjonen begynner han å bjeffe, forså å fortsette atferden. Setter han da bak en grind eller går inn på ett annet rom hvor han ikke har tilgang. Det er ikke i forbindelse med mat, men han blir lett oppgiret. Han kan også være litt munnete bare ved vanlig kos også, og merker at etter 1,5 år begynner jeg å bli litt lei av de tennene. 
    • Det er litt vanskelig å si uten å se hunden og situasjonene. Hva skjer når du fjerner deg selv (eller ham?) fra situasjonen? Jeg antar at du gjør det slik at han ikke kan nå fram til deg, enten gjennom stengt dør, grind e.l. Det kan kanskje hjelpe å evaluere situasjonene det skjer i. Blir han for oppgiret? Er det i forbindelse med mat? Bruk av for sterk belønning i trening? Sammen med andre hunder? Prøv å forutse situasjonene, være i forkant, og roe ned før det tipper over. Det er også viktig at han får nok mental og fysisk aktivisering, men mye kan også trigge overslagshandlinger. Jeg ville satt meg ned og skrevet en oversikt over de gangene det har skjedd, se på likheter, og prøve å unngå eller forutse og forebygge situasjonene først og fremst. I selve situasjonen ville jeg tvert avbrutt og oversett hunden. Og med en så intens rase er det viktig å være konsekvent, for hver gang han opplever at han oppnår noe med biting så blir det vanskeligere å trene det bort.
    • Hei! Har en Jack Russel Terror på 1,5 år som fortsatt er ganske bitete når han ikke får viljen sin.  Har prøvd å trene det bort med "au" som kontaktlyd, fjerne meg selv fra situasjonen og fryse helt uten noe hell.  Er det noen som har noen gode tips? Han har forsåvidt alltid vært litt "munnete". 
    • Våren er her, deilig å kunne gå tur  i skogen igjen.  Ellers har vi klart kvalifiseringsprøven for jakt, første delmål nådd for 2025
    • Lurer på hvorfor kjettinglenker har gått av moten. Lett etter og bare funnet en kjip, for lang, med nylonhåndtak. De er utrolig praktiske når en har villstyring. Ikke kan de tygges istykker, og med den deilige tyngden kjenner en hundens bevegelser umiddelbart, om en ikke ser på den.  Når ble de avlegs? Ønsker meg en tykk og tung kort en med lærhåndtak. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...