Gå til innhold
Hundesonen.no

kontakt/fokus


Aragorn05

Recommended Posts

Hvordan trene inn kontakt/fokus?

Som de andre har gitt råd om her. Vær klar over at lydighetsfolk kan være litt for mye opptatt av at hunden skal ha fokus på ansiktet. Det er smart å veksle. Men det kan være lurt å bruke ansiktet som en slags "taget" hunden må se på for å oppnå belønning. Da kan du legge inn ulike "targets" En økt med at den ser på ansiktet ditt...en med at den ser på høyrehånden din mens du holder godbiten i venstre. Sitt på en stol og legg godbiten på venstre kne, så belønner du for at hunden ser på det høyre...og motsatt. Husk bare en targets pr. treningsøkt. Men ingen sier du ikke kan ta hyppige økter med kjeeedlige pauser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har gitt råd om her. Vær klar over at lydighetsfolk kan være litt for mye opptatt av at hunden skal ha fokus på ansiktet. Det er smart å veksle. Men det kan være lurt å bruke ansiktet som en slags "taget" hunden må se på for å oppnå belønning. Da kan du legge inn ulike "targets" En økt med at den ser på ansiktet ditt...en med at den ser på høyrehånden din mens du holder godbiten i venstre. Sitt på en stol og legg godbiten på venstre kne, så belønner du for at hunden ser på det høyre...og motsatt. Husk bare en targets pr. treningsøkt. Men ingen sier du ikke kan ta hyppige økter med kjeeedlige pauser.

Hva er grunnen til at det ikke lønner seg at hunden kun ser på ansiktet ditt? Forstår ikke helt poenget med å lære den å se på kneet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at det ikke lønner seg at hunden kun ser på ansiktet ditt? Forstår ikke helt poenget med å lære den å se på kneet ditt :)

Det er klart du skal lære hunden å se på ansiktet ditt, men ikke bare. La det inngå i en serie med targets. Man kan på den måten raskt lære hundet et større reportoar av atferder du har nytte av senere. men det er jo slik at du velger selv hva du vil lære hunden din. Hunder vil naturlig søke rundt seg og se på ulike ting og da syns jeg det er lurt å velge ut noen av det hunden ser mest på så får du de atferdene under stimuluskontroll. Se på hånden..se på ballen...se på meg..Det blir på samme måte som å belønne de atferdene hunden tilbyr som du vil ha mer av .Bare et råd. Når du så går fri ved fot, så ber du hunden om å se på deg(F. eks. følg med) og da gjør den bare det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener inn kontakt på den måten Monika beskriver. Men som Ingar sier, belønner jeg også hunden for å være oppmerksom, men sånn at ansiktet er "hovedtargeten". Så lenge hunden er oppmerksom og følger med på meg, kan jeg belønne henne og anse det som kontakt, selv om det å se i øynene er "klimaks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...jeg syns i grunnen øyekontakt kommer helt av seg selv bare hunden har oppriktig lyst til å ta kontakt.

Hadde ei stund litt problem med å få bikkja til å holde fokus på meg. Syns liksom ikke at jeg fikk helt dreisen på å hente fram denne intense kontakten vi så gjerne ønsker oss. Tror det var i boka "kontaktkontraktet" jeg fikk en liten aha-opplevelse. Der fikk jeg en ide til en liten kontakt-lek. Leken gikk ut på at jeg først belønnet hunden mange ganger rett etterhverandre for å stå foran meg. Tenkte ikke så nøye på om hun hadde rett blikk-kontakt eller ikke. Hovedsaken var at hun var interessert i min tilstedeværelse og hadde fokus vendt mot meg. Blikket kom helt av seg selv det (se bare på bikkjer som tigger ved matbordet,hehe). Og det var nettopp reinspikka tiggeadferd jeg lærte henne. I starten var jeg super-raus med godbiter og belønnet henne for å stå foran. Etter en stund begynte jeg å gjøre meg kostbar. Mens hun spiste godbit passet jeg på å snu meg den andre veien. Og hun tok fort poenget at det var om å gjøre å skynde seg etter meg og søke kontakt. Jeg gjorde meg gradvis mer og mer kostbar ved å snu og gå i alle retninger for å få bikkja skikkelig gira på å få kontakt med meg. Det ble en liten katt-mus-lek av det som ihvertfall Heidi syns var morsom. Utviklet det hele etterhvert til å bli fot-øvelse med masse vendinger.

En annen "lek" som vi har hatt bra nytte av er vente-leken. Her trener jeg hunden først til å lære seg å vente på værsågod før hun får ta godbit. Kan gjøres på flere måter, men jeg legger en godbit på gulvet foran hunden. Hvis hunden prøver å ta den, legger jeg hånda (el. foten) over så hun ikke får tak i den. Når hunden trekker seg tilbake får den umiddelbart et værsågod og får spise godbiten. De skjønner vanligvis fort poenget her etter noen få reps, og da er det lett å utvide med diverse betingelser for at hunden får værsågod. Sette seg, legge seg, se på deg, se på godbiten osv osv. Alt etter hva man ønsker seg. Etterhvert som øvelsen sitter inne kan man forvente at hunden skal holde fokuset lenger og lenger.

Vet ikke om du ble no klok av skriveriene mine her (ikke alltid så enkelt å forklare ting), men håper du har fått noen ideer ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Själv tycker jag att ögonkontakt är grymt överskattat i lydnadsträningen. Jag använder det aldrig, kan inte komma på när jag skulle behöva det. För mig är fokus/kontakt när hunden är uppmärksam på mig och tittar mot min kropp. Om jag skulle kräva ögonkontakt under fria följet skulle ju positionen bli helt knasig (eller så skulle jag få vrida huvudet i någon konstig vinkel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...