Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekk


Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Vida VIL ligge på skinka når jeg kommanderer dekk. Om jeg ikke holder i det ene bakbeinet, og "tvinger" henne til å legge seg i "froskestilling", så velter hu ned. Gjerne vekk fra meg. Hu starter å skjønne hva ordet betyr, men det å legge seg i "froskestilling" er visst veldig vanskelig å skjønne.

Jeg belønner kun for korrekte stillinger, men likevel virker det ikke som hu fatter det. Klarer hu å velte seg ned, gjør hu det. Enda hu ikke får belønning for det.

Noen gode tips til hvordan få henne til å ligge slik jeg vil?

Skrevet

Jeg hadde det samme problemet. Det jeg gjorde var å få henne til å legge seg inntil en vegg, slik at det ikke var plass til å legge seg på skinka. Det hjalp i hvertfall oss slik at hun fatta pointet. :D

Skrevet

Skal prøve det med veggen.

Trur ikke det trekkes, men synes det er penere, samt at det vil kanskje ta litt lengre tid å komme seg opp fra dekken om de ligger på skinka... Enn å sprette rett opp.

Skrevet

Det trekkes vel for skjev dekk i de høyeste klassene, og hvis den velter seg over på skinka etter først å ha lagt seg rett -i alle klasser, tror jeg.

Du kan bruke flasker eller bøker og legge inntil bikkja, en på hver side av rumpa, når den ligger rett, så er du ikke avhengig av en vegg...

Skrevet

Ville brukt vegg slik som du allerede har fått ips om + at jeg ville ha byttet kommando (til feks ned el. ligg). Dekk for din hund betyr nok "legg seg på skinka"....

Start fra skratch med gobit/leke og legg på kommando når øvelsen utføres i bra tempo og beint!

Lykke til :P

Skrevet

Chessea legger seg også på skinka. Men anser det egentlig ikke som noe problem, for hun kommer seg raskt opp fra dekk til sitt.. :) Forøvrig varierer det hvordan hun legger seg også da.

Skrevet

Sikker på at hun ikke er stiv eller har vondt i bakparten? Ligger hun på samme side hver gang?

Chicka begynnte å ligge på siden når hun ble stiv, og logger på venstre skinke hver gang.

Skrevet

Takker for tips :-)

Trur det er en uvane, for hu legger seg på begge skinkene, og kan ligge i "froskestilling" om jeg passer på hvor beina er. Hu har nettopp vært igjennom en omfattende veterinærundersøkelse, der det ikke ble funnet noe stivhet i ledd, ømme punkter eller noe. Eneste "problemet" vi har, er at hu blir litt sliten og støl etter en del netter på jobb.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Måtte bare skrive at det har gått et lys opp for dyret mitt. :wub: Tok litt tid. Men det gikk, så nå ligger hu seg for det meste ned i "froskestilling". Men gammel vane er vond og vende...

Skrevet

Måtte bare skrive at det har gått et lys opp for dyret mitt. :D Tok litt tid. Men det gikk, så nå ligger hu seg for det meste ned i "froskestilling". Men gammel vane er vond og vende...

Bra du fikk det til :wub: Jeg har 2 forskjellige kommandoer. Dekk er "froskestilling" og ligg kan de gjøre som de vil med :D

Skrevet

Måtte bare skrive at det har gått et lys opp for dyret mitt. :wub: Tok litt tid. Men det gikk, så nå ligger hu seg for det meste ned i "froskestilling". Men gammel vane er vond og vende...

Ser du allerede nærmer deg målet, men jeg vil allikevel fortelle om hvordan jeg løste samme problemet.

Jeg brukte godbitskål litt unna hunden når vi trente dekk. Han kunne kommandoen, men la seg også over på skinka. Når jeg satte frem godbit skål, var han litt mer på "allerten", og jeg startet med å belønne han veldig fort, før han rakk å legge seg over på skinka. Utvidet tiden etterhvert, og feilet han om han la seg på skinka, og kortet ned tiden på neste dekk så han ikke skulle feile igjen.

Godbitskåla var til stor hjelp her, som i mange andre øvelser.. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...