Gå til innhold
Hundesonen.no

til dere med tisper.


MarieR

Recommended Posts

når tispene deres har løpetid, deltar dere da fremdels på feks organiserte treninger, hundetreff osv?

nå er sikkert jeg kynisk, og burde sikkert sett på dette som trening for oss hanhund-eiere, men det er ikke gøy å møte opp på trening med en hund som fra første stund er i en helt annen verden, fordi tispen med løpetid er med på treningen. nå er dette gratis trening, hadde nok sett annerledes på det om det var noe vi betalte for. Min ærlige mening er at når tispa har løpetid, kan man spare både tispen og hannhundene rundt for det stresset. Om jeg får tispe noen gang, kommer jeg faktisk til å gjøre det. unner ingen med hannhund det lille h**vete jeg opplevde i dag. :) men nå må det jo sies at ask også er en smule hormonell for tiden, men alikevell, jeg synns den tispen burde holdt seg hjemme.

Flere enn meg som irriterer seg litt over dette, eller er jeg bare selvopptatt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på agility når hun er høyløpsk. Nettopp fordi at det er ikke lov på konkuranser.

Men jeg er på hundetreff i byn selv om hun har løpetid. Jeg spurte om det var lov og da sa de at hannhundene kunne lære seg å ha en løpsk tispe rundt siden de kan komme over det på en utstilling.

Men jeg tror ikke at det kommer til å skje så mange flere ganger at jeg tar henne med meg dit, for i tilegg til ringtrening så har vi sosialisering der og hvor hundene løper løs. og det var rimelig slitsomt for både meg,tispa og hannhunden å måtte løpe etter henne hele tiden.

Jeg blir liiiitegrann irritert når hannhund eiere blir sur fordi at noen kommer med en tispe som har løpetid.

For skal man "avskåre" hannhunden fra alt som heter løpetid da?

Dessuten blir alltid hannhundene "værre" når eierne vet at det er løpetid i nærheten også. For da finner de jo med en gang ut at hannhunden er gal pga løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg droppa å trene på hundeklubben da toya hadde løpetid,

tenker da litt på andre enn meg selv også da :) men den pelsen min er helt håpløs å trene når hu har løpetid også, så trening gjør vi minimalt av under løpetid, sparer meg for masse frustrasjon altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et pubertetsmonster og jeg ville syntes det var helt greit at folk tok med seg løpetisper på trening.Mer enn greit faktisk..jeg ville syntes det var helt topp!Alt må trenes på og når jeg er på fellestrening er det for å trene miljø..eller trene på at vi skal trene selv om det er andre hunder der.Og selv om det er løpetisper der.Slik det gjerne er i konkuranse og i hverdagen. Hvis ikke kunne jeg vel bare trent hjemme i stua?

Man vil vel gjerne ha en lydig hund selv om det er løpetisper i nærheten vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde meldt meg på et sporkurs eller liknende, og hunden hadde fått løpetid akkurat når kurset skulle være, så hadde jeg nok ikke meldt meg av.. Har vært med på et spanieltreff (som bare er fire ganger i året) der det var tisper med løpetid, og det gikk helt fint å trene med hannhundene (litt distraherte var de, men det gikk fint).

Men når det gjelder hundetreff, så synes jeg de med løpetidtisper kan holde seg hjemme, da er jo ofte hundene løse, og det er lettere for tispeeiere å holde seg hjemme de ukene hunden har løpetid, enn det er for hannhundeiere. Det blir bare slitsomt å ha med løpetidtispe på treff, både for eier og hannhundeier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør mye av det vanlige med Hera når hun har løpetid. Men jeg slipper henne ikke løs med hannhunder. Så tror nok Buster må klare seg uten henne en siten stund fremover nå, for hun begynte å blø idag. Jeg drar på treninger også, men står ikke oppi de andre hundene. Kan da trene litt for meg selv. Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke særlig mye om hannhundene blir distraherte. knis.. :D sånn de som har hannhunder må regne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT. men på nesten alle steder så er det jo ike lov til å ha med løpsk tispe, sånn på leir og uke/helgkurs...

Men på nordenstam så er det lov. Syns det er greit jeg da, selvom jeg er hannhundeier, og syns det er plagsomt. Men skal det liksom bli en ulempe for di som kjøper tispe da?

På kurset så møter de med løpske tisper opp, men med truse. Litt ekstre jobbing blir det jo den dagen, Men da vi virkelig får det til når den tispa er tilstede, så føler jeg på en måte at vi får det til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde henne ikke med på trening når hu stod, men ellers fikk hun være med. Hannhunder må jo lære seg å konsentrere seg selv om det er løpske tisper i nærheten. Det er jo det på konkurranser. Ofte er jo LP/AG på samme sted som utstilling, og der er det jo lov å ha løpske tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, de som har hannhund har kjøpt det frivillig, og de fleste veit hva det innebærer å ha hannhund når det er løpetisper i nabolagete.

En av grunnene til at jeg valgte tispe :)

Lunah var med på kurs når hu hadde løpetid, men ikke når hu stod. Ellers gikk det helt greit, hun var en smule ukonsentrert men det gikk greit.

Hannhundene på kurset var heller ikke plaget av det.

Men jeg slipper ikke Lunah løs når hu har løpetid, og hun er ikke med på utstillinger eller hundetreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit med løpetisper på fellestrening. Men så har jeg en hund som er like gira å sutrete uansett om det er en løpsk tispe eller ikke, så jeg merker ikke forskjell :D . Buster er ikke den som stresser over løpetid heller, men han ble litt frustrert når han fikk kjeft av Hera for å stikke nesen sin opp der den ikke hører hjemme, da boffet han i fistel hehehe. Men han roet seg ned etter å ha fått kjeft et par ganger, og sprang at å fram som vanlig. Man vet hva man går til når man skaffer seg hannhund, å det skal ikke tisper å tispeeiere "straffes" for syns jeg :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke med på hundetreff (Chicka er sterilisert nå), men gikk på et lydighetskurs når hun fikk løpetid og instruktøren sa at det bare var bra med ei løpsktispe på kurset...hannene var flinke de, litt lange øyne og snuter var det, men ikke noen som var helt kokkeliko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når tispene deres har løpetid, deltar dere da fremdels på feks organiserte treninger, hundetreff osv?

Flere enn meg som irriterer seg litt over dette, eller er jeg bare selvopptatt? :)

Jeg tar med tispa mi på alt det vanlige.. unsett løpetid eller ikke. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Nå skal det sies at jeg "alltid" har hatt hannhunder, og har første tispe i hus nå, og ser ikke helt problemet rundt dette.

Jeg for min del vil GJERNE ha løpske tisper på treninger, også de som står. Hvorfor? Fordi det er en del av hverdagen - man blir aldri kvitt løpske tisper. Derfor: like greit å gjøre det til en del av hverdagen, og ikke minst trene på det i slike settinger.

Riktignok tar jeg litt ekstra hensyn, særlig de dagene hun står, men stort sett gjør vi som vi alltid gjør.

Og kommer det løpske tisper på trening, er jeg den første til å melde meg på fellesøvelser rett ved siden av med min hannhund. Tullete å la en slik treningsøkt svinne hen! :D

Jeg holder en del kurs, og lar alltid eiere med løpske tisper delta.. de får bare beskjed om å ikke si noe om det før kurset er over :D

Og hannhundene jobber de.. jevnt og trutt.. og eierne har ingen unnskyldning for at det ikke går ann å trene. Får de derimot greie på det ved kursstart.. da slipper hannhundene unna med det meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det som regel sånn at man betaler kurset en stund i forveien, og om man har betalt for ett kurs, så for man ikke pengene tilbake. Og det koster gjerne rundt 1000 + for kurs, noen hundeskoler har billigere kurs. Det hadde jo blitt og kasta penge ut av vinduet det da.

Jeg vet også hvordan det er med hannhunder som er så damegale at de nesten tipper av pinnen. Men dette var jeg jo klar over da vi valgte hannhund. Dette er snakk om våres familie hund yorken. Jeg arrangerte hundetreff i Fetsund, og han tok lettere av da det var med løpetisper på treffet. Men dette måtte vi bare rette oss til.

Man unngår så klart og ta med en tispe med løpetid om man kan, men jeg mener om man har betalt og man ikke får pengene tilbake så drar man jo. Om tispa oppfører seg helt som normalt.

Gratis hundetreff, hadde vi holdt oss unna under løpetiden da..

Men jeg skjønner din frustrasjon godt, de bli helt kokoloko i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurset så møter de med løpske tisper opp, men med truse. Litt ekstre jobbing blir det jo den dagen, Men da vi virkelig får det til når den tispa er tilstede, så føler jeg på en måte at vi får det til..

Hvorfor har de på seg tispe-truser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nevnte jeg også i innlegget mitt at om det var kurs folk betaler for å være med på, hadde det vært annerledes, men slik som treningene på mandager som jeg er med på, så er det bare fellestrening som er åpen for alle medlemmene i klubben, og da synns jeg folk med løpetisper kan holde seg hjemme :D

ser jo på det som trening jeg også, om det ikke kan unngåes at tispa er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar fortsatt på utstilling og kurs under løpetiden, med truse(ikke på utstillinga da :) ), men når hun er i stådagene får hun slappe av. Jeg har selv hannhund og har gått kurs med løpske tisper, vet hvor frustrerende det er men det er god trening for hunden må lære seg å være oppmerksom når det så spennende lukter som det også, for slike lukter kan man treffe på overalt når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell... I mitt syn så har hannhunder ikke noe vondt av å være sammen med og trene sammen med løpske tisper.

Har selv meldt på 2 hunder til grunnkurs her på øyen, det var en tispe og en hannhund og en uke før kurset begynte fikk tispen løpetid og var jo da klar på det tidspunktet kurset begynte.

Siden vi ofte omgås med hun som holdt kurset så gav jeg beskjed om at hun hadde løpetid og hun sa at du skal no på kurset forde med begge hundene, det har hannhundene bare godt av sa hun.

ja ja vi holdt tispen litt vekk i fra hannhundene men alikavell med på kurset og både hun og hannhunden jeg trente var en smule vannskelig å få inn noe på de 2 første ukene(det virket som de ikke fikk inn noenting av hva vi prøvde å lære dem), men jeg tror vi ble grundig lurt av hundene våres der ja, for med en gang løpetiden var over så kunne hundene alts vi hadde prøvd å lære dem når hun hadde løpetid.

og for å si det sånn hannhunden som jeg trente ble 2 beste hund på prøven vi hadde til slutt, mens tispen ble 4 beste hund og det var av 10 hunder. og det var ingen av de andre som hadde så mye problmere som jeg hadde med min hannhund de to første gangene.

Men for folk som har overkåte hannhunder så forstår jeg godt problemet men hunden har faktisk ikke vondt av å være med løpske tisper.

Astrix som bare var unghunden her viste liten innteresse for tispene her når de var løpske bortsett fra når de var klar for parring(da måtte jeg passe godt på) ellers så brydde han seg lite om dem og godluktene deres.

Det jeg mener er at hvis hannhunder omgås med løpske tisper så burde de etter en tid lære seg når tispen er mottakelig eller ikke, men det er jo ikke alle hanner som gjør det da.

Jeg har jo flere ganger hatt både tispe og hannhund i hus og har aldri sett på løpsk tispe og hannhund i samme hus som noe problem, og har heller ikke hatt hannhunder som markerer inne på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke med på så mye organisert, så stort problem for oss og tispa vår er det ikke. Mitt syn er uansett at jeg ville droppe aktiviteter der hundene skal være løse. Selvfølgelig. Ellers mener jeg at hannhundene bare må leve med løpske tisper i nærheten. Er vi påmeldt på kurs el. er min prioritering min egen tispe og meg selv. Vi skal etter mitt syn ikke måtte forsake noe fordi det er enkelte hanner som ikke takler det. Og noe stort problem kan jeg ikke se at der er, har da deltatt med løpsk tispe selv på kurs, og vært på andre der det har vært tispe med løpetid med. Og ingen, hverken instruktører eller hannhundeiere, har klaget på det. Som andre her påpeker, det er god trening for hannen. Så lenge vår tispe har utbytte av treningen/kurset også med løpetid, så ville vi deltatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadia har akkurat fått sin første løpetid, og vi har nettopp begynt på kurs. Det blir vi nesten nødt til å fullføre synes jeg. Har betalt 1500 for det, og vil nødig gå glipp av hele greia. Vi har vært der nå en gang med løpetid, og det virka ikke som om det var noe problem. Det er mest tisper der av en eller annen grunn, og så er jo alle hundene i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundetreff er jeg ikke med på, siden hundene da er løse og leker seg osv, og hannhundene er gira nok på Tinka om hun ikke har løpetid liksom. :)

Fellestreninger er vi (foreløpig) ikke med på, men skal begynne å trene med Trondheim Hundeskole snart. Da vi trente med retrieverklubben, droppet jeg treningene de gangene Tinka hadde løpetid (i alle fall da hun var høyløpsk - treningene var på onsdager, og om hun fikk løpetid på søndagen eller mandagen før tok jeg turen nedover). Veit ikke helt hvorfor, egentlig tror jeg det var mest for min egen del. Overbeskyttende som jeg er, kanskje?

Når det er sagt så tror jeg det må være egentlig verre for hannhundeierne i strøket rundt meg å gå på tur nå i disse dager. Tinka tisser oftere enn en hannhund, og jeg tror hele gata må være bedekt med løpetidlukt snart, enda hun ikke har hatt løpetid i en uke enda. Foreløig har vi ikke hatt hannhunder på døra, men jeg veit av en setter nede i gata som sikkert kommer til å løpe rundt utenfor her snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke Tulla fått løpetid ennå (såvidt jeg har fått med meg i alle fall..) :rolleyes: , men hvis hun har løpetid, kommer jeg nok ikke på treff, hvor man slipper hundene. Organiserte treninger hadde jeg nok kommet på, med mindre Tulla hadde vist seg å være sprell gal akkurat da.

Har hatt hannhund (som etterhvert ble kastert), men før den tid syntes jeg ikke det var noe problem med løpetisper. Hvis treningen kan bli ødelagt av en løpetispe, ville jeg lagt opp treningen enklere, slik at hunden hadde lykktes like ofte som når det ikke var løpetispe der. Den kan kanskje ikke å gå fot i bånd med løpetispe til stede, men uten kan den kanskje å gå fot uten bånd, for å si det sånn.. Da trener vi på det.

Hadde Tulla vært koko, hadde jeg lagt opp treningen enklere for henne også. Og hvis hannhunden ble veldig plaget av en løpetispe, ville jeg holdt meg lengst mulig unna denne tispen, i alle fall i begynnelsen. Etterhvert øker man, når man ser at hunden klarer å konsentere seg, i alle fall mesteparten av tiden, på treneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...