Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leike opp hunden.


Mud

Recommended Posts

Loke er en leken herremann og har mye kamplyst , men jeg vil ha han helt hjernevasket..Slik det er nå lar han seg påvirke av miljøet (ikke mye, men litt noen ganger)og jeg vil ha en hund som er klar når som helt hvor som helst og aldri detter ut av leken. Jeg tror jeg har et godt utgangspunkt i krapylet mitt men jeg er litt usikker på fremgangsmåten..og varigheten av leken..

De siste månedene har jeg lekt med han hver dag (dralek) og jeg leker gjerne i lange økter. Jeg er litt usikker på om jeg ikke burde gjøre leke øktene kortest mulig? Er det dumt å leke hver dag? Burde jeg varierere leken mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke intensiteten har gått ned i leken hans i øktene så er det vel ikke for lenge? Jeg tror jeg heller ville lekt i kortere tid men med høyere intensitet pr økt jeg da. Men så har jo jeg en hund som har ca halvparten så mye lekelyst som Loke... kort økt for Loke ville være evig lenge for Likka feks. Variere er jo også lurt, ha yndlingslekene kun til skikkelige intense økter.. kanskje med en leketante noen ganger? *hint*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer liksom ikke finne ut hva som er yndlingslekene til Loke helt..Alt som dingler og kan bites i will do fine har jeg inntrykk av. Men han har nok en forkjærlighet for lær tror jeg..Tror jeg skal korte ned på øktene for han slipper så villig i bytte med godbiter nå.Før måtte jeg overtale han, nå slipper han tvert og er opptatt av godbiten istedet.Jeg kan til meg ta meg "god" tid (5 sekunder ca :D) på å gjemme leken vekk når han har sluppet den uten at han sitter i den igjenn..jeg er litt usikker på om det er fordi han har lært å oppføre seg mer eller om intensiteten har gått ned fordi han blir mettet på noen måte..Har en følelse av at det kan være det siste...Leketante kan få lov å leke i kveld hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite om han har blitt mindre intens eller bare har fått gode vaner ja.. Ideelt sett så skulle det nesten ikke nytte å bytte i godbit hvis du hadde fått han så "hjernevaska" som du helst vil vel? Da skulle jo leking overskygge alle andre belønninger. Bytte leke mot leke da? Likka er jo ikke så intens som Loke sånn at jeg har faktisk ikke jobbet så mye med bytting med godbit eller noe annet, ser jo nå at det kan være upraktisk når hun stikker av med frisbeen ut i dypsnøen.. :) Og kommer jeg fram en godbit så slutter hun å leke for da er ikke lekelysten høy nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han velger leke fremfor godbit sånn i "oppstarten".Men jeg synes jeg ser en dårlig utvikling..Jeg har nesten aldri kastet ting til han da for det gira han så utrolig opp når jeg fikk han.kanskje jeg skal dra igang det igjenn... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på å kaste leken bortover, men mer bytte drakampleke rett foran deg. Vanskelig å forklare.. må sees.. :)

Skjønte det da :D Men jeg tenkte for å gire han mer opp igjenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du Loke har ikke sagt noe om adferden til bikkja under leiken. Det er veldig viktig å observere hundens adferd i bite/kampsekvensen i tillegg til vurderingen av hundens interesse og kropsspråk i det sekvensen starter.

Hvordan er er bittet ? Kroppsspråket og haleføringen ? Er det bust under leiken ?

Hvordan er øynene til hunden under belastning ? Eller belaster du hunden i det hele tatt ?

ALt dette må vurderes og tilpasses ut i fra målsettingen med leiken, som jeg fortår skal resultere i at kampleik skal bli en "superforsterker".

Jeg ville med det som utgangspunkt fått noen til å filme sekvensene. Så ville jeg fått noen med kunnskap/erfaring til å evaluere leken.

Det er generelt viktig å vurdere om man må gå tilbake ved å øke opp avstanden mellom hund og fører i kampleiken, eller øke belastningen på hunden ved å korte inn avstand, og kanskje legge på slag på den delen av bitepølsa som ligger mellom bittet og hånda di. Evt dersom hunden ikke har helt rette driven, å gi den terreng sakte men sikkert. Dvs at du, når hunden virkelig er ivrig og med et godt bitt, taper terreng.

Husk også på dine egne kroppssignal i denne leiken. Det er lett for oss tobeinte å selv bli ivrige, og det kan resultere i at man blir for dominant i leiken. F.eks: Hvor er blikket ditt under leiken ? Varierer du blikket ? Hvor er din kropps front i forhold til hunden ? Vender du kroppen mot hunden ? Gjør du deg "liten" innimellom ? Og i så fall når gjør du det ?

Det er et fint og komplisert samspill mellom hund og fører i slike settinger som lett kan bli oppfattet som negativt for hunden, dersom hunden er litt forsiktig eller lar seg lett dominere. Poenget med leiken skal slik jeg forstår det være å bygge hundens interesse opp mot denne formen for belønning.

Det er da viktig at hunden din opplever å "vinne" og få et reellt eierforhold til byttet den vinner.

Det er ellers vanskelig å si noe om din hunds reaksjoner på din kampleik uten å ha sett den live, så tipset om videofilming av sekvensene tror jeg kan bringe deg litt videre på veien.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du EGENTLIG vil? Lære hunden din å leke bedre, eller å finne frem til en gjenstand som blir den han gjør alt for?

De to tingene henger både sammen, og er litt ulike. Så det spørs som sagt hva du egentlig vil... og hva du skal "bruke" denne lekingen til - om du vil ha en hund som er opptatt av deg og det du har å tilby hele tiden, eller om du vil ha ham "opp" i mentaliteten.

Og hvorfor skulle du ville sistnevnte? Er han for veik, eller hva er det? Du skal passe deg så du ikke presser ham på et eller annet vis, men finner ut hvordan HAN er - og ikke "idealbildet" av en vill leker. Ene hunden her er nokså beskjeden i forhold til folk og gjenstander, der den går gjennom ild og vann i forhold til andre hunder - ergo blir det mer stress for den å "skulle" leke, og det som fyrer den mest, er følelsen av at folk må "jage" den forgjeves... så den kan triumfere. Den måtte vi tilpasse leken etter, den blir overhøflig i forhold til folk - det var i dens legning.

Den andre hunden er gal etter drakamp og ulike kampleker, den liker å "jakte" på meg og blir helt vill - men kan skrus øyeblikkelig av på kommando. Den fikk jeg hjelp til å trene til å leke, av en fyr som hadde drevet mye med tjenestehund og som hjalp meg med lille valpen. Begynte tidlig der. Men den hunden har mye kamplyst i forhold til folk og er meget ubeskjeden... så det passer DEN. Men før jeg fikk hjelp, fikk jeg ikke det til helt selv - så det er teknikk, som du er inne på.

Å få til en supergjenstand kan tildels ha mye tilsvarende virkning i effekt, kjenner hunder som kan vente i en time eller to på eiers magiske bevegelse mot lommen med kongen - uansett hvor mye hunder, inklusive tisper på vei inn i løpetid, som myldrer rundt dem. Å bygge opp en enkelt supergjenstand kan også være kult.

Så det blir å bestemme seg for hva du vil ha det til - om du vil prøve å gradere opp hundens adferd, eller skaffe deg en superbelønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ønsker å bygge opp en leke som forsterker kan du jo prøve å la andre leke med han, men du selv holder han i kobbelet, lek korte økter og la han vinne gjenstanden når leken er på et litt høyere nivå enn sist gang, så tar du han bort, enten i bilen eller i alle fall "av banen" Evt. kan du ta han på en liten seiersrunde ør du lar han komme inntil lekekompisen og kjempe litt til en eller to ganger før du tar han av banen.

Poenget er at han opplever at han alltid er sterkest, og alltid vinner. Da blir motivasjonen til å leke større. Derfor bruker du noen andre til å leke med han, for å unngå at han alltid slår DEG i lek. Bruk en spesiell leke til dette, som bare er tilgjengelig i treningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye å tenke på...

Tror kanskje jeg bør beskrive hunden litt nærmere..Dette er er en hund med naturlig høy leke/kamplyst..Så høy at det sannsynligvis (det er bare den ene familien som har sagt det rett ut, den andre jeg har hatt kontakt med fikk "allergi" ovenfor bare en hund, altså Loke) er hoved årsaken til at han har vært kasteball de 14 første månedene sine. Det var beskrivelsene fra det siste hjemmet som var en av årsakene til at jeg valgte å se på han og de innrømte glatt at de ikke klarte å kontrollere leken hans.Han skremte barna. Han ligger nok noen hakk høyere på lek enn det de fleste forbinner med rasen.

Når han kom til meg i august var han ukontrollerbar og han reiv i stykker to av jakkene mine i løpet av den første måneden. Så jeg begynnte med doggie zen (learn to earn) og arbeidet med å lære han selvkontroll allerede første dagen.Vi har jobbet lenge med å slippe leken når jeg blir passiv og den sitter stort sett inne nå, men jeg måtte vente leeeenge de første gangene.(det blir jo alltids litt motstand hvis man rykker så hardt at mamma nesten velter må skjønne..)

Han er av en eller annen underlig grunn ikke særlig intressert i å vinne virker det som, glipper jeg leken så dytter han den inn i hånden min med en gang. Ei heller knurrer han eller reiser bust under lek hverken med hunder eller mennesker (noen ganger kan han lekeknurre i det han byr opp til lek med hunder )Han er selvsikker, bråker aldri og skyr konflikter men kan oppføre seg fryktelig dominerende ovenfor eldre og jevngamle hanner (han rir tilmed, det får han selvfølgelig ikke lov til) og han er en litt ekkel tendens til å teste ut mennesker ved å bite i ermene deres , småknurre og tydelig "yppe" (får han heller ikke lov til). Samtidig svarer han ikke opp med mindre han må i en konflikt.Han har lang lunte...men forsiktig er vel det siste jeg ville kalt han...Han er også veldig sosial og vennlig ovenfor alt som kryper og går..

Det jeg vil ha er en hund som gjør hva som helst hvor som helst og når som helst for å leke..Men som er kontrollerbar.Og det har jeg langt på vei med Loke men jeg ser altså en grynede dalende intresse for lek så jeg føler at jeg gjør noe galt...Jeg stirrer han aldri i øynene under lek (borstett fra for å sjekke pupillene med tanke på stress) og jeg snur meg alltid vekk fra han et par ganger under leken.Det virker som han liker best når han er omtrent helt oppi ansiktiet mitt og vi "låser" oss på en måte, men det varer bare i få sekunder av gangen før jeg varierer. Han liker når jeg rykker og er litt voldsom.I tillegg synes han det er festlig å stå fryst for så å få kaste seg over leken som jeg holder opp på et signal. Jeg har aldri gort meg liten tror jeg? Og jeg bytter "alltid" i godbiter. Men det burde jeg kanskje endre på? Og kanskje jeg burde velge ut en leke? Han har fått løpe bort å leke mye med andre mennesker som belønning under trening og det er helt topp..Mye artigere enn å leke med mamma tror jeg :)

Edit: ser det er noejeg ikke har svart på...Bittet er hardt (au..), det er umulig å vinne over han uten å jukse (dvs å kaste en godbit eller distrahere han)når han ikke gir seg.Jeg har prøvd å benne opp kjeften hans uten hell..(badehåndklet mitt som var viklet rundt meg var morsom leke). Han logrer svakt eller har halen halvhøyt (han er belger og ikke en labrador) under lek og er rolig i blikket..Ikke noe stress med store pupiller og stivt blikk.Han viser at det er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fremdeles ikke helt hva du VIL med denne lekingen, jeg... altså om du skal ha den til belønning? Om du vil bruke den som et alternativ til andre adferder?

Og hva bekymrer deg? Er det det at han ikke er så opptatt av å leke med DEG, eller at leke med deg "slås" av det å kunne løpe bort til andre?

Kan se ham litt for meg, jeg, og det høres jo helt greit ut - bortsett fra dette med styringen. Du "vinner" ikke over ham med mindre du kaster en godbit, skriver du. Betyr det at du ikke har en "slipp" inne, så har det jo gått litt skeis med innlæringen av slipp'en - godbiten er jo en treningsvei, men skal ikke være lokkemiddelet. Jeg bruker godis til å lære inn ordet "slipp", men så skal man jo etterhvert holde tilbake godbiten, ikke sant.

Ene hunden her er en jævel på drakamp, fordi han gjerne byr opp til fight med meg - men det ER på liksom. Han kan brøle, rive og slite - har blitt noen rifter i både bukse og hud hvis jeg lar det gå for fullt, men det sekundet det er nok, så ER det nok, og da er han "seg selv" igjen - bra bryter, bra hund igrunn, fordi han er selvsikker. Og så har han en 4'er på FA i sosial kamp, og er ikke vond å be <_<

Han leker som et ******* med andre også, og de har nok ikke like lett for å stoppe ham!

Jeg valgte å bruke ganske hardhendt lek for å "herde" denne hunden, siden han er litt forsiktig med kroppen sin og litt "nøye" i andre situasjoner, og det har sin funksjon. Leken fikk ham opp på det, og er også en fin måte å dra ham opp på når ting er litt vanskelige iblant. Brukte det også aktivt da han var jypling og interessert i å bråke litt og sjekke damer - da var godbit mindre interessant, det ble for snilt og puslete, mens herjelek var storveis, for da fikk han utløp for litt kjekkaseri og ble litt "høy" på å være barsk... siden han ikke fikk lov til å bedrive andre greier han egentlig heller ville. Da ble det et bedre alternativ enn kjedelig og snill godis.

Kanskje din er mest "køddete" - altså at han liker drakampen med deg for å "liksomutfordre" deg akkurat i de situasjonene, mer enn han gjør det for å vinne selve gjenstanden? Da kan du kanskje vurdere om du skal prøve å flytte fokuset hans over på gjenstanden? Kanskje....? Eller at du får litt mer styring. Drakampgreia og alt henger sammen med resten av bikkja, derfor er det jo en del av testingen i FA for eksempel også - det sier litt om resten, særlig sett i sammenheng. Så der må du jo se det i sammenheng med resten av det dere gjør og er sammen???

Er han dominerende, eller er han en klatremus som maser og rir og prøver seg på andre hunder - og som også maser på folk? Det høres mer ut som han er litt usikker på hvor han "er i verden", og aktivt søker bekreftelse - mer enn at han er så veldig "dominant"? Eller? Litt sånn "se meg da", "hvem er du i forhold til meg'a" etc.... kan jo være?

Du kan jo være glad for at han er sosial. Vil du endre det, burde det ikke være noe problem - det er jo å legge vekten på DEG, DEG, DEG. Jeg har to stykk gjetere som begge står og venter og nistirrer henført og forventningsfullt på meg, uansett hvor mange andre mennesker som prøver å få kontakt og smatter og diller, fordi det er hos meg ting skjer. Har andre en godis, kan de tigge og hygge seg litt - men uten noen voldsom interesse for mennesket - da heller godisen i menneskets lomme og forventningen om det. JEG personlig liker det på den måten, det kan ha sine ulemper, men også store fordeler :icon_redface:

Det er artig å fundere og vurdere disse bikkjene, blir rene heltidsbeskjeftigelsen. Men kanskje skal du la deg "rive litt med" leken, og ikke være så opptatt av å gjøre den politisk korrekt....?? For hvis du husker på både ikke å stirre, og å snu deg bort da og da, så TENKER du jo - og det merker jo antennebelagte belgere? Morsomme greier uansett å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bruke lek som belønning..Han skal kunne gå et LP program med all slags forstyrrelser uten tanke for annet en å få lek på utsiden av ringen. For all del, han har nok av lek og kamp i seg nå, men jeg liker ikke at jeg ser en nedgang. I hallen søndag "mistet " jeg han midt inni leken og det har liksom aldri skjedd før.Uten noen åpenbar grunn annet enn at han fant noe spennede å glo på..At han elsker å leke med andre synes jeg er superstas, han skal jo få trene rundering.Det bekymrer meg lite..et godt tegn synes jeg.Når jeg sier at jeg ikke "vinner" betyr det ikke at jeg ikke har en slipp komando.Hvis du leser det første innlegget en gang til så leser du at han slipper tvert på takk, noe han altså ikke gjorde før.De gangene jeg har kastet godbit eller distrahert han var når han var mer ukontrollerbar og hvor det oppstod situasjoner hvor han MÅ slippe.Nå! Jeg hadde nemlig noen måneder læring å avlære på en som var vant med å få viljen sin.Joda, jeg kunne sikkert ha tydd til andre middler men jeg har da klart å lært han en god slipp komando ved hjelp av godbiter.Men jeg "vinner" ikke på "ærlig" vis.Han er sterkere enn meg og han gir seg ikke på tørre møkka med mindre han får beskjed om det. Sannsynligvis er jeg rett og slett så "borstekjemt" med lekelysten hans at jeg ser spøkelser på høylys dag her..det kan være hormonene som raser og dermed gjør han litt mer miljøpåvirket eller det kan være, som du sier, at jeg tenker for nøye igjennom det. Lekelysten hans er den mest verdifulle forsterkeren jeg har og jeg er redd for å ødlegge den på noen måte.

Grunnen til at han er litt sånn tøffere enn toget (på en ikke aggresiv måte) for tiden bunner nok rett og slett ut i at han er fjortis i hodet og at han har fått litt frie tøyler der han kom fra.Han ypper aldri på meg (prøvde når han kom) og er stort sett en veloppdragen gutt til tross for den beryktede alderen han er i.Og så har han mye drifter...Han kan knapt hilse på tipser for tiden, han har rett og slett løpetid..Utrolig slitsomt men jeg antar det går over når han skjønner at han ikke kommer noen vei og at det ikke er lov. Hva han blir når han blir stor i så måte blir spennede å se men jeg personlig synes det lover godt... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det demper leiken å bytte med godbit, fordi han da går fra jakt og kamplek og over i tiggeadferd, og det er jo jaktleken jeg vil bygge. Jeg har ingen slipp-kommando heller, jeg bare tar leken tilbake når jeg er ferdig med å belønne. Når jeg "trener" lek så lar jeg han ta med seg leken som han har vunnet med seg til bilen eller ut av banen.

Min hund var (litt) vanskelig å engasjere når han var valp, særlig ute blant folk, var så masse annet spennende der... og vi brukte mye tid på å finne leker som passet for oss, og har nå kommet fram til en fille i snor og en ball som er best i verden, og fremdeles så jobber jeg med leikinga, og prøver alltid å avslutte på et høyere lekenivå enn sist...og å bruke gode lekekamerater som kan lese hunden bra.

Og treningslekene er bare tilgjengelige når vi leker sammen, eller trener, det gjør de mer verdifulle. Jeg vet mange ikke lar hunden ha leker i det hele tatt, annet enn under trening, men jeg syns det fungerer bra for meg at han har noen leker han kan pusle med i stua, og noen spesielle vi trener med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du at han skal gå gjennom et helt lydighetsprogram i påvente av lek utenfor, så blir vel det omtrent som baklengskjeding - det er vel ikke "bare" å bygge opp leken, det blir vel å sette den inn i en sammenheng, og skape konkrete forventninger/erfaringer, gjennom at du stadig påbygger enda litt mer tid/ting som skal utføres?

Hvis det er slik du ser det for deg...?

Da er det vel ikke bare å bygge opp leken for seg, men å sette den inn i en sammenheng. Og DET er vel noe helt annet enn det å bygge OPP hundens mentalitet med lek. Så der kom svaret på det jeg ikke helt har skjønt :D

Da vil det jo like mye handle om å bygge opp en forventning til noe som SKAL skje, noe som kan virke girende på hunder i seg selv, og at det også fungerer som en slags utløsning av oppdemmet forventning. Det blir kanskje en litt annen greie enn "bare" å leke med hunden for å bygge den opp, slik det hørtes ut som du først var interessert i. Og da blir det vel ikke "lek med kong" som er poenget, men hvordan bygge opp en belønning på slutten av noe - kjeding, som klikkerfolket gjerne driver med. HVA belønningen er, blir jo et mindre poeng - poenget er at det er noe hunden VIL eller vil HA.

Ellers husker jeg at jeg så en belger gå gjennom et helt utrolig brukslydighetsprogram. Men betingelsen var tydeligvis at hunden SÅ at fører puttet kongen i jakkelommen (jakken var nokså frynsete på den siden, gitt, kan du skjønne hvorfor!). Den var oppe et par ganger og "kjente" på omrisset av kongen underveis, men det SÅ pent ut... og det ble høye karakterer.

Det er vel sånn du helst IKKE vil ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har lest det som karen med Staalhjerte mallene skriver? Interessant, litt ut fra hva du vil gjøre:

http://www.staalhjerte.no/klassisk_betingi...funksjonsom.htm

Der skriver han om begrepet funksjonsområde, som Raiser vel satte betegnelsen på, og i hvilke funksjon man ønsker hunden skal være i ulik hundesport... og at den for eksempel i fri ved fot skal være i flokkfunksjon: "Mange gjør feil og belønner hunden som går fint i flokkfunksjon med jaktlek. En hund som går fr v fot i flokkfunksjon skal belønnes sosialt."

Artig lesning, åkke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :D Det er ikke ønskelig at Lokeliten må ut av ringen for å sjekke at leken er der nei..han skal vel helst ha en visshet om at gjør han det riktig blir det lek.Uten å må se den...

Tusen takk for linken.Jeg synes de forskjellige belønningsmulighetene vektlegges altfor lite både i bøker og på kurs. Å belønne riktig er veldig viktig, selv for de hundene som er belønningsjunkies, og det blir på en måte enda viktigere når du trener med en metode hvor atferden opprettholdes av bare belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt (jo, det hender) og prøver å formulere litt her:

Om jeg har forstått deg rett så vil du følelsen av at hunden "vil dø" for ballen, uansett forstyrrelser, omgivelser og andre stimuli. Tanken som har slått meg da, er at da må man nesten drive "blackbox"-trening, ekstreme greier og sinnsyke drifter med andre ord. Aner ikke hva uttrykket blir her på berget, prinsippet er at hunden er alene på en plass uten stimuli utenom tiden den er med trener og gjør fast oppsatte ting for å "sulte" den/gjøre hungeren enorm etter de tingene trener ønsker framelske.

Etisk forsvarlig? Neppe.

Mulig i det virkelige liv? Et stykke på veien, men ikke lengre.

Syns du skal være fornøyd jeg, slutte å tenke så mye og leke naturlig uten å overforstå (det ligger naturlig når man trener som du gjør tror jeg, man overanalyserer, tenker, grubler, overforstår, i stedet for å føle hunden og være med den)

Så håper jeg du leser det med ikke så skarpe briller som det kanskje er skrevet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.Jeg vil ha en hund som vil "dø" for lek og det har jeg stort sett allerede..(jeg har en og en halv faktisk hvis jeg får renge med Terriertrynet mitt ;)) Jeg trives best med en hund som har mye drifter så lenge de er kontrollerbare, og det er han... Han er stort sett akkurat slik jeg vil ha han.Men "problemet" er altså at jeg mener jeg ser en nedgang når jeg leker med han.Jeg vil ikke dempe driftene hans, jeg vil kontrollere de og utnytte de maks. Jeg tror ikke man trenger å sulte hunden på annen stimuli hvis du har en hund med naturlig kamplyst..Jonasen min er med Pappaen sin (og meg tidligere) overalt og bor midt i Oslo gryta og han er på grensen til ukontrollerbar i lek.Mye fordi vi var uerfarne når vi fikk han selvfølgelig. (takk gud for den hendige størrelsen)

Men nå har jeg bestemt meg for tiltak..Heretter bytter vi lek med lek, leker kortere og mer intense økter og mamma kan nok bli enda galere i leken..Jeg blir litt inspirert av å se han leke med Hilde for hun er minst like med som bikkja og han går omtrent ut av sitt gode skinn når han får leke med henne (og ser vel sånn passelig sinnsyk ut) Men samtidig så er han altså kontrollerbar.Han koker aldri over, han er hele tiden motagelig for signaler og læring.Altså akkurat slik han skal være etter min smak.. :D

Men det gjelder altså å holde han på det nivået...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på dette Anette, faktisk stjal du noen minutter i natt :D

Tror ikke du kan forvente at Loke klarer å gå igjennom et helt lp program uten å dette ut litt hist og her. Når du kommer opp i elite så må du traske og gå i 20 min. Jeg tenker baklengskjeding som et alternativ her. Du klikker sant? Uannsett, du kan bruke dette selv om du ikke klikker også. Siden jeg har hatt veldig godt resultat av deg jeg sysler med, så får du den metoden fra meg. Jeg bruker altså en øvelse som jeg bygger han opp mot. Innkalling etter manekeng og fri v. fot. Så bruker jeg doggiezen på de to siste øvelsene. Filla ligger på buret.

Du sitter kanskje å tenker at du skal få en elitehund som går og går som ei klokke? Da kan jeg fortelle deg at her ligger det enormt mye -trening- bak.... det vet du jo. Hunden har blitt mer eller mindre hjernevasket på øvelsene og den "kan" øvelsene. Mange av disse hundene har også stor glede av øvelsene i seg selv at de faktisk går uten særlig belønning. Z går løpeøvelsene på denne måten, belønning i seg selv det. Synd alle ligger etterhverandre *ler*

Du sier han datt av i treningshallen her om dagen? Se litt på deg selv, hva gjør du når du leker. Både Cl og Akela spør etter dette, nå gjør jeg det samme. At han har høy intensitet i leken, behøver ikke å bety at han takler sterk belastning fra deg. Kanskje du har lekt for mye, intenst eller voldsomt når han bråslipper leken slik?

Og du.. hvorfor bekymre deg for at han stapper leken i hånda på deg? Utnytt det, bruk det sosialt. Om du bekymrer deg for øvelsene som er langt unna som ruta, så løp frem til han. Så leken blir der ute.

Mange tanker en tidlig morgen.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvølgelig skal jeg baklengskjede! Det er jo en av hovedgrunnen til at jeg klikkertrener!Jeg bruker allerede å få utføre en øvelse som belønning, jeg har feks nesten aldri belønnet sitt med annet enn at han får holde apporten, dekke, stå etc. Og nei, jeg tror overhodet ikke at veien til Elite er lett. Jeg kan heller ikke huske at jeg noensinne har bekymret meg over at han putter leken rett tilbake i hånda mi, jeg ser det som et tegn på at han synes det er morsomt å drakamp, og at det å vinne er underordnet. Bare positivt.Det jeg lurte på var hvordan jeg skal leke best mulig med han for å opprettholde den sterke kamplysten hans mest mulig..men det er sikkert vanskelig å si uten at noen har sett en video av han. Beskrivelsene mine gjorde visst ikke så mange noe klokere.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke huske at jeg noensinne har bekymret meg over at han putter leken rett tilbake i hånda mi, jeg ser det som et tegn på at han synes det er morsomt å drakamp, og at det å vinne er underordnet. Bare positivt.

Han er av en eller annen underlig grunn ikke særlig intressert i å vinne virker det som, glipper jeg leken så dytter han den inn i hånden min med en gang

Jeg fant :D Det var denne jeg hadde misforstått. Trodde du mente at dette var "negativt" jeg.

Det jeg lurte på var hvordan jeg skal leke best mulig med han for å opprettholde den sterke kamplysten hans mest mulig..men det er sikkert vanskelig å si uten at noen har sett en video av han. Beskrivelsene mine gjorde visst ikke så mange noe klokere.. ;)

Nei, vi prøver jo bare å svare deg utifra det du beskriver, ikke lett :D

Ville nok fortsatt å leke slik du gjør jeg da. Kanskje kortere økter, for å gire han enda mer på den leken, som du har i lomma som er bare din og han i ytterste nød får låne. Kjøre han skikkelig opp og så vips borte vekk. La han vinne litt og nekte å ta i mot den? Løp unna han? Si bø? Erte han litt, dra leken langs bakken før du rapper den tilbake. Aner ikke om det var noe til hjelp. Personlig ville jeg nok ikke lekt så lenge av gangen, jeg føler jeg vanner ut leken litt da.

redigert innlegg, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle legge inn quote inne i quoten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å ta en video av han en gang..jeg har video på kameraet mitt iflg Marianne.Misforstå meg rett, jeg er fornøyd med lekelysten hans, men jeg vil gjøre ting riktig..Takk for alle råd så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve å ta en video av han en gang..jeg har video på kameraet mitt iflg Marianne.Misforstå meg rett, jeg er fornøyd med lekelysten hans, men jeg vil gjøre ting riktig..Takk for alle råd så langt :D

Kan ikke de du trener med hjelpe deg? De ser dere jo en gang i uka, og har bedre forutsettninger for å fortelle deg hva som er riktig eller galt for deg og Loke.

Lykke til :D

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...