Gå til innhold
Hundesonen.no

god grunn til å skaffe seg hund?


henrikke

Recommended Posts

Er det en god grunn å skaffe seg hund bare fordi en vil ha noen til å passe på seg??

Og da henholdsvis en "stor avskrekkende en"??

:P

Synes det er et elendig grunn og et eledig råd jeg for min del.

En skal da ikke la en hund ta et sånt ansvar.- ikke er det lov å la hunden gjøre den jobben til fulle heller.. :huh:

jeg for min del mener at om det er en alarm en vil ha, en som sier i fra når det er skumlis på gang, så gjør enhver hund jobben - så lenge den kan bjeffe.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og heller ikke som hovedgrunn antar jeg..

Blir litt bekymret når første gangs eiere får støtte på at en hund kan dekke et sånt behov..

nei ikke hovudgrunnen nå, men da jeg var grønn og uerfaren med hundehold så var nok det en av de viktigeste grunnene... (men må jo si at jeg hadde litt ballast med meg hjemmefra atter at jeg vaks opp med schäfer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det forbudt å skarptrene hunder i Norge for privatpersoner. De fleste hunder ville nok først og fremst redde sitt eget skinn i en virkelig farlig situasjon. Nei, hundene har jeg fordi det er mye kjærlighet og mye moro og utfordringer i å jobbe med dem! Men når det er sagt, så husker jeg en gang jeg ble ringt etter på jobb. Da sto vaktmesteren i gangen og hadde låst seg inn for å ordne et eller annet. Gamletispa sto to meter unna og viste alle tennene sine. Dumt av vaktmesteren å gå inn i et hus med selvutnevnt vakthund, uten at flokklederen var hjemme!! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får jo litt mer trygghetsfølelse av en stor schæfer enn en liten chi, for å sette det på spissen... men vet ikke om jeg ville skaffet meg hund ene og alene for beskyttelsens del.

skaffet meg toya for kos, trening, selskap, litt sånn hobby passe på mor hund, og familie hund, blir liksom en hel pakke..

men føler meg absolutt trygg med toya i leiligheten ja :huh:

det her blei vel bare rør... men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida Toya, skjønte utmerket godt hva du mente jeg.. All kosen og kameratskapet, alt en kan gjøre sammen...

At en en føler seg trygg er jo en god bonus det.. :)

så fint at du skjønte det da, trudde jeg skrev helt i tåka jeg :D

hehe...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke hunder for at de skal passe på meg, her har vi hunder for selskap og kos.

Men det er jo et pluss med spisshunder da, de passer på området sitt og girlyd fra seg om det kommer noen på området. Noe mine hunder glatt gjør så ingen kommer tiloss uten at hundene reagerer(litt kjekt når gubben jobber kveldsskift og ikke er hjemme før tolv - halv ett om kvelden og jeg er alene med unger i hus) men at hundene vi har igjen her nå beskytter meg...Nei det er heller tvilsomt for de elsker folk og blir kjempeglad om det kommer folk, men at gjerne jeg kan skremme folk som er uerfarne med hund ved å komandere dem til å halse mye på innsiden av døren...Ja kanskje.

Men no finnes jo det folk som synes søte litte klumpen vår Aiwa er skummel då(det er jo en polarhund må dere vite), noe som for min del kan være litt irriterendes, den hunden som garantert hadde sleika en innbrudstyv i hel, den er skummel den ja.

Nei her har vi hunder for kos og utstilling(og litt avl då) . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker med å ha en middelstor hund (nå var jo ikke Puma direkte skremmende akkurat da:p lille kosebamsen) er at det gir et visst inntrykk på andre. Hunden passer ikke deg, men det er færre overgripere/ranere som setter etter en med en diger schäfergutt, enn en uten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at det er en god grunn til å skaffe seg feks schæfer for å beskytte seg selv. Men som Ricco sier at man føler seg tryggere er en grei grunn.

Jeg har to border collier, de ser ikke farlige ut i det hele tatt, men de beskytter meg :) I helgen når jeg var ute å gikk tur. Da møtte jeg på en 5-6 fulle voksne menn. Jeg ble med en gang usikker, noe som begge hundene merket. Når de ville bort til hundene, løftet begge på lippa. Dette var kun for å beskytte meg. For ellers er de oversosiale.

Jeg har schæfer og malle på min "ønskeliste". Dette er ikke fordi at jeg vil ha en "tøff/ beskyttende" hund, men fordi jeg liker det hundene klarer å prestere i bruks & lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg synes ikke at det høres så forferdelig ut jeg å ville skaffe seg hund for å bli passet på.

Så lenge de tar vare på hunden og den lever et verdig liv å hvorfor ikke?

Hvis de først skal skaffe seg en hund så hvorfor ikke likegodt skaffe seg en stor hund som kan passe på dem hvis de klarer å ta ordentlig vare på den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg synes ikke at det høres så forferdelig ut jeg å ville skaffe seg hund for å bli passet på.

Så lenge de tar vare på hunden og den lever et verdig liv å hvorfor ikke?

Hvis de først skal skaffe seg en hund så hvorfor ikke likegodt skaffe seg en stor hund som kan passe på dem hvis de klarer å ta ordentlig vare på den??

Jo klarer de det, så er jo alt i sin skjønneste orden.. Men om de regner med at jobben blir gjort av hunden, og ikke en selv så bryter en faktisk loven i ytterste konsekvens.

Innbruddstyver som blir bitt under innbrudd kan faktisk trygt anmelde. Og hvem ønsker å pushe bikkja så langt at den faktisk må gå i forsvar.det er det eiers jobb å gjøre, ikke hunden.

En kan fort få mer hund enn det en regner med da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vet du med sikkerhet at disse menneskene ikke vet hva de går til anskaffelse av?

Selv om de vil ha en hund til å passe på seg så kan de være mer enn dyktig nok til å ta vare på den både fysisk og mentalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en god grunn å skaffe seg hund bare fordi en vil ha noen til å passe på seg??

Og da henholdsvis en "stor avskrekkende en"??

:)

Synes det er et elendig grunn og et eledig råd jeg for min del.

En skal da ikke la en hund ta et sånt ansvar.- ikke er det lov å la hunden gjøre den jobben til fulle heller.. :D

Vet ikke helt hvor du vil med dette jeg... kan bare snakke for min egen del, selv om jeg i min ungdom skaffet meg hund på det grunnlaget, så vil jo ikke det si det samme at det var alt jeg hadde av hundehold (at hunden skulle passe på meg) Selvfølgelig fikk hunden det den skulle ha både av trim og trening.

og ingen kan vel nekte for at de føler seg trygg med en hund i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan nekte for det Ricco :) Går man med en liten hund som Chihuahua eller Papillon, provoserer man ofte mer enn man skremmer. Noen ganger føler jeg meg faktisk tryggere uten henne, for da er jeg mer anonym. Hvis hun begynner å gneldre på dem kan det jo være de synes det er gøy, sant? Men hun kan jo varsle da, kommer jo an på hvordan de tenker. Hun har i alle fall skremt et dophue fra å sette seg ved siden av meg på bussen en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan nekte for det Ricco ;) Går man med en liten hund som Chihuahua eller Papillon, provoserer man ofte mer enn man skremmer. Noen ganger føler jeg meg faktisk tryggere uten henne, for da er jeg mer anonym. Hvis hun begynner å gneldre på dem kan det jo være de synes det er gøy, sant? Men hun kan jo varsle da, kommer jo an på hvordan de tenker. Hun har i alle fall skremt et dophue fra å sette seg ved siden av meg på bussen en gang..

ja det er så, men hun spurte om: Og da henholdsvis en "stor avskrekkende en"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at veldig mange forventer at hunden skal beskytte dem mens det i virkeligheten burde vært de som beskyttet bikkja...dette er morsomt nok ofte de samme menneskene som er opptatt av rang og sånn:P

I en truende situasjon er det min jobb å beskytte bikkja etter min mening. Tenk for en grusom situasjon å sette en hund i hvis man overlater det ansvaret til dem. Men joda, det er litt deilig at naboene har blitt hakket mer nøye på å kalle inn sin bøllete Fido nå som min hund er høyere og ser skumlere ut en dems, (Fido er en schäferblandings som er glad i å tygge på tollergutter har jeg erfart) -at Loke er en harmløs gutt som ikke liker slossing vet de lite om.

Jeg kan ikke nekte for at jeg trekker litt på smilebåndet når jeg hører:"Fiiiiido, neeeei Fido! Kom hit!" og ser gubben komme løpende der jeg med Pan hørte bare noen halvhjertede forsøk på å kalle inn utysket. *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten hadde vi Lhasa apso. En periode var det flere innbrudd i nabolaget. Jeg var alene hjemme etterskoletid (slutta vel rundt kl 13). Jeg husker telefonen ringte lenge,men jeg tok den ikke for hadde telefonskrekk. Ikke lenge etterpå ringte det på døra. Lukket inn Lahsaen i 2. etg fordi han ikke var så glad i fremmede. Mannen i døra sa, jeg tror jeg har kommet feil og så gikk han fort igjen da han hørte illsinte hundebjeff innefra. Baltus hørtes ut som en sinna, stor og grusom hund (noe som stemmer bortsett fra at han var liten ;) )

Man skal ikke tulle av at vaktbikkjer kommer i alle størrelser. Jeg føler meg mye tryggere med hund enn uten. Selv om jeg vet at Tussie nok heller ville blitt superglad for besøk uansett..

Det er jo noen som har hund som bor ute, kun med hensikt å passe eiendommen. De har jo et formål sånn som de som har gjeterhunder som bor ute og passer dyreflokken. Men ingen av disse eksemplene er vel veldig vanlig i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg tror folk ofte overvurderer "vokter-evnene" til pelsen. Har sett et eksempel på dette:

En som har en schäfer, stor hanne, og denne skulle man i følge eier "være litt forsiktig med" - da den var voktende av seg. Vel, fyren parkerer bilen sin utenfor en bensinstasjon, bilen står igang, schäfer-hannen løs i passasjersetet foran, gubben løper inn for å kjøpe vg. Idet han er på tur ut av bensinstasjonen, går en narkis inn i bilen og kjører avgårde - med bil og hund. Så veldig voktende var ikke stakkars schäferen likevel......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min store bamse er ikke kjøpt for at jeg skal ha vaktbikkje. Men når det er sagt føler jeg meg tryggere på smale skogsstier i mørket. Så lenge vi ikke støter på elg så, for da hadde vi vel begge fått et problem ;) Om det er min illusjon at hun kommer til å passe på, får så være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - jeg tror folk ofte overvurderer "vokter-evnene" til pelsen. Har sett et eksempel på dette:

En som har en schäfer, stor hanne, og denne skulle man i følge eier "være litt forsiktig med" - da den var voktende av seg. Vel, fyren parkerer bilen sin utenfor en bensinstasjon, bilen står igang, schäfer-hannen løs i passasjersetet foran, gubben løper inn for å kjøpe vg. Idet han er på tur ut av bensinstasjonen, går en narkis inn i bilen og kjører avgårde - med bil og hund. Så veldig voktende var ikke stakkars schäferen likevel......

Joa, ikke alle store hunder som mulig ser avskrekkende ut, behøver å være det. Stakkars den "narkisen" som hadde turt å sette seg inn i bilen vår da vi hadde Brutus. (Am.St.Terrier). Han var selvutnevnt vakthund han, noe vi så flere ganger. Og det er alt annet en tøfft å hele tiden måtte unnskylde hunden sin, derfor demper vi vaktinnstinktet etter beste evne på vår nåværende hund.

Men du har nok rett i det du sier, men man vet jo aldri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...