Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund død av fulgeinfluensa..


~Marlene~

Recommended Posts

Det var fryktelig langt unna, heldigvis! Et eller annet sted bortenfor Russland, tror jeg. Vi bor innenfor såkalt faresone, hvis viruset kommer hit og jeg tenker mye på det. Vi går ikke tur der hvor det er mulig å få i seg gåsedritt, eller der hvor endene er. Jeg har sett to gåseploger (dvs at de er på vei tilbake) og jeg vet da ikke hvor de har vært i vinter. Skolen har evakueringsplan for barna hvis viruset kommer hit, så det er ganske realistisk å beskytte hundene sine også, så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redd for fulgeinfluensaen. Folk er bekrymret nå pga det er ikke før nå vi har oppdaget den skikkelig. Jegere sier at de finner daue fugler hver år og denne sykdommen har vart lenge.

Når denne kommer til norge så skal man selvfølgelig ta sine forbehold, men hvorfor gå rundt og være redd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Jeampi, fugleinfluensaen har vært lenge men det er bare nå media har slått det opp slik de har gjort. Hvis man ser på verdensbasis, så bor det enormt mange mennesker, mens bare 100 mennesker har dødd av det. Hvor farlig kan det være liksom, sjansen for å dø er jo svært liten hvis man ikke oppsøker døde fugler. Jeg er ikke redd for at Ero skal bli smittet, men jeg vil ikke la han gå bort til døde fugler av den grunn at jeg ikke er redd, men rett og slett for at man aldri vet plutselig kan det jo hende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tyskland er der jo konstateret fugleinfluensa hos både grise og katter :huh:

Idag kom meldingen i danmark at den farlige fugleinflluensa var kommet hertil. Så hvis katter kan få det da burde hunder vel også kunne. Og tyskland er jo ikke så langt vekk.

Men der er nok ingen grund til at gå i panik over det for os mennekser skal jo nærmest stå og kramme en død fugl før man bliver smittet, så så lenge man holder seg vekk fra døde fugler så går det sikkert bra. Værre med jægere og dem som driver fuglefarm og lignende. Det er nok dem som skal passe seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tyskland er der jo konstateret fugleinfluensa hos både grise og katter :huh:

Idag kom meldingen i danmark at den farlige fugleinflluensa var kommet hertil. Så hvis katter kan få det da burde hunder vel også kunne. Og tyskland er jo ikke så langt vekk.

Men der er nok ingen grund til at gå i panik over det for os mennekser skal jo nærmest stå og kramme en død fugl før man bliver smittet, så så lenge man holder seg vekk fra døde fugler så går det sikkert bra. Værre med jægere og dem som driver fuglefarm og lignende. Det er nok dem som skal passe seg mest.

Er du sikker på dette Heidi? Er det ikke dråpesmitte da? Da kan vi jo får det fra dyrene våre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKREMMENDE!

Her skrives det såååå mye om dette forferdelige fugleviruset, når det er kanskje 10 ganger flere som har dødd i trafikken i NORGE siste år.. Hvor mange årlig dør av turberkulose, meslinger, mer eller mindre selvforskylte ulykker, etc, etc..

Nei, at en katt og en hund er smittet, drøyt 100 pers har dødd - trist for de det gjelder. Men skremmende å høre at folk er mer redd for dette enn å sette seg bak rattet på bilen sin.... (DET er i hvertfall livsfarlig! Til og med her i Norge)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bekymret for fugleinfluensaen. Media blåser det noe fryktelig opp å gjør den verre enn den er. Og i tillegg skremmer de vettet av folk med å anslå at så og så mange kommer til å dø hvis og omat. Buster er heller ikke noe jakthund, og det vi har enda til gode å finne død fugl der vi pleier å gå tur så jeg tar det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste kan gjøre sig klar på at der kommer mange flere tilfelle. Nå er det farlige viruset både i Sverige og Danmark så da er det vel Norge neste gang. Men denne sygdommen kan jo blive i landet flere år frem, så det er vel bare noe vi skal vænne os til. Der skal jo som sagt mye til at man bliver smittet, så dette er der ikke noe panik i :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg går og tenker på i forbindelse med fugleinfluensaen, er at kaldt vilt blir erstattet med dummies på B prøver denne sesongen, hvertfall i unghundklasse og nybegynnerklasse. Og i de områder det blir påvist fugleinfluensa blir det jaktrestriksjoner :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg tenket ikke no på det..Har vært i Norge før, så er ikke redd. Men når(hvis) det blir påvist i Norge,så begynner jeg og være mer forsiktig på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...