Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôring og avl/oppdrett

Aud Stokman

Recommended Posts

Jeg har opptil flere ganger, både før og etter at denne tråden ble til, vært i kontakt med fagpersonell når det gjelder fôring av hund, og de er alle enige med meg i at det er for mye vit. A, men også av vit. D og E. Jeg ble anbefalt å slutte å bruke fôret med en gang, noe jeg har tatt til etterretning. Det er ingen tvil fra veterinærhold om at denne overdoseringen kan være årsaken til de dødfødte valpene og svake valper som dør kort tid etter fødselen.

Jeg velger å tro på fagpersonell innenfor området fôring av hund, i stedet for enkelte her på hundesonen som bare synser og tror.

Du skyver hele tiden bort hvorfor du ikke tar blod prøve på hundene dine.

For meg virker det som du prøver og holde ting skjult her,eller er det bare jeg som føler det slik??

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan ikke se at jeg er forpliktet på noen som helst slags måte til å informere brukerne på hundesonen om mitt gjøren og laden.

Nei, forpliktet er du ikke - men når du har gått såvidt langt som du har gjort i å beskylde en forprodusent for å være skyld i at du har mistet en mengde valper og hele kull fordi foret skulle være feilvitaminisert, og disse opplysningene så blir tilbakevist, så er det på høy tid (om det da ikke allerede er gjort) å lete etter andre forklaringer (og kanskje til og med be om unnskyldning, kanskje særlig hvis forklaringen er mer opplagt og lettere å påvise enn feil med foret...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville følt det var naturligst å FØRST ta blodprøve - det er fort gjort og det tar ikke lange stunden å få svar. Og uansett resultat så får man et svar å bygge videre på.

Parallelt med at man venter på svarene så kan man også se på andre alternativer som i dette tilfellet altså er foret.

I mine ører blir det rart å heller gjøre det møysommelige først foran det opplagte. Men det er kanskje fordi jeg er i helsevesenet og det er ikke du?

Jeg tror nok alle venter spent på blodprøvesvarene fra deg; så lenge denne diskusjonen har fått løpe over 9 sider med ensidig fokus på maten, så vil det jo være en smal sak å kunne avskrive f.eks herpes via et blodprøvesvar.

Ingen unner noen å miste valper/ha tisper som går tomme - men man ønsker jo gjerne å få svar på om herpes har noe med saken å gjøre. Men for meg (og andre) virker det som om du ikke har tenkt å ta disse prøvene, og det er synd. For da vil det alltid være en usikkerhet ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som går ut over meg da? At jeg satte fokus på dette hemmelighetskremmeriet? Så, fortell nå, hva slags konsekvenser får dette for meg? Jeg tviler sterkt på at alle dine kunder, hvor mange nå enn det måtte være, er så himla fornøyde, hvis de har lest denne tråden.

Dette hemmelighetskremmeriet er et rent tap for produsenten, og da selvfølgelig også for forhandlerne.

Men takk og pris, det finnes jo alternativer som er mye bedre, som ikke driver med hemmelighetskremmeri heller.

Hm, jeg kjøpte faktisk VoH idag, ETTER å ha lest denne diskusjonen. Og søsteren min har også lest denne diskusjonen, og kjøpte selv dette foret idag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,det var da fælt hvor man skulle henge ut Aud da!! :P Denne tråden heter jo foring/avl og oppdrett??Synes det er kjempebra at det faktisk er stilt spørsmål om hva som egentlig er i Vom og hundemat(vit.o.l)!!!!Så vidt jeg vet(har brukt voghmat i snart 2 år)-har det ikke stått på nettsiden eller på foret hva det_egentlig_inneholder??Før nå??Synes forøvrig denne oversikten over hva foret inneholder er meget rotete(skjønner egentlig filla.. :) )

Og å dra frem at valpene til Aud vokser opp med halm i valpekassen-hva er galt med det??Er det så mye bedre med aviser(trykksverte..)sausa i piss og drit?Det jeg så på nettsiden til Aud fra valpekassen,var rene valper i _ren_halm-har sett valper vokset opp på avispapir,sausa i piss og drit..Det var ille det!!Nå vet jeg absolutt INGENTING om K.O-annet at det er vakre hunder(kunne ikke hatt en selv,vi bor i leilighet midt i byen <_< )-men det må da være toppers for valpene dette?tenker da på seng av halm(lunt og varmt)og å få gå ute med de andre hundene-toppers!!

Sorry Aud-vet jeg ikke har noe med å spekulere i ditt gjøren og laden,men måtte bare..

Hadde det ikke vært for denne tråden,hadde ikke innholdet i maten til vog hmat blitt_allemannseie_...

Og faktisk,ingen av oss har noe med ev. blodprøveresultat som Aud velger å ta.Jada,det har vært snakket/skrevet om herpes,men tar man ikke først tak i det man mistenker først-og alt til sin tid?(man er hva man spiser,heter det)..

Regner med at Aud klarer helt fint_uten_press fra oss-å ta de prøver som ev. må taes!!!

Mine 50 cents for en fredags kveld :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i orden. :)

Jeg har kommet fram til at de som stadig må rakke ned på meg mangler en hobby eller to. Og helt riktig, ingen har noe som helst med hvilke blodprøver jeg tar av mine hunder, og evt. når jeg gjør det, og jeg gjør det som jeg finner mest riktig, og i den tur og orden.

Men bare hyggelig at du tar meg i forsvar. Takk for det. :P

Vel Aud, jeg tillater meg å være uenig. "Alle" har noe med om dyra rundt oss får den behandling, veterinærtilsyn og medisinering som de har rett på etter lov om dyrevern, NKKs etiske regler og generell oppfatning av hva som er rett og galt.

Jeg synes fortsatt det er tilnærmet utrolig at du ikke har kontaktet veterinær når du har hatt så stor dødelighet i kennelen din, vi snakker her om store lidelser og død på de 9 siste kullene dine.

At det er en selvfølge å kontakte veterinær når valper dør og tisper går tomme er en sak som burde være førsteprioritet for ALLE oppdrettere, hundevenner og aktører i hunderiet...

At du ikke går i gang for å ta vare på ditt eget image er nesten like utrolig... Særlig seriøst virker det ikke og jeg er svært betenkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Aud, jeg tillater meg å være uenig. "Alle" har noe med om dyra rundt oss får den behandling, veterinærtilsyn og medisinering som de har rett på etter lov om dyrevern, NKKs etiske regler og generell oppfatning av hva som er rett og galt.

Jeg synes fortsatt det er tilnærmet utrolig at du ikke har kontaktet veterinær når du har hatt så stor dødelighet i kennelen din, vi snakker her om store lidelser og død på de 9 siste kullene dine.

At det er en selvfølge å kontakte veterinær når valper dør og tisper går tomme er en sak som burde være førsteprioritet for ALLE oppdrettere, hundevenner og aktører i hunderiet...

At du ikke går i gang for å ta vare på ditt eget image er nesten like utrolig... Særlig seriøst virker det ikke og jeg er svært betenkt...

Jeg har da virkelig fått følelsen av at Aud faktisk har kontaktet veterinær vedr. dette! Jeg orker ikke å bla tilbake mellom alle innleggene som har vært her inne. Men jeg er rimelig sikker på at hun skrev om dette nemlig. Men at Aud har satt fokus på det enkle faktum at leverandør var tilbakeholden med informasjon og at det var det hun vektla mest i denne diskusjonen er jo forståelig da dette var det faktiske temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da virkelig fått følelsen av at Aud faktisk har kontaktet veterinær vedr. dette! Jeg orker ikke å bla tilbake mellom alle innleggene som har vært her inne. Men jeg er rimelig sikker på at hun skrev om dette nemlig. Men at Aud har satt fokus på det enkle faktum at leverandør var tilbakeholden med informasjon og at det var det hun vektla mest i denne diskusjonen er jo forståelig da dette var det faktiske temaet...

"Følelsen" av at noen har kontaktet veterinær?

Aud har fortalt at hun har snakket med lege og veterinær om den opprinnelige dosen av a-vitamin og at hun mener det var årsaken til at valper har dødd og tisper gått tomme (stemmer forøvrig dårlig med annen tilgjengelig informasjon om a-vitaminforgiftning, men la gå.) - men det er ikke blitt sagt noe om at noen tispe eller valp på noe tidspunkt faktisk er blitt undersøkt av veterinær... (En tispe skulle vist til veterinær på mandag, men da vi ikke får høre hva han fant, så er ikke jeg så sikker...).

Det jeg vet er at dersom det var jeg som hadde opplevd dette så hadde jeg vært hos veterinær umiddelbart - og jeg hadde fortalt om det... Det er ingen skam å få syke hunder, det er en skam å ikke gjøre noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar det tydeligvis for gitt at alt som blir skrevet i dette forumet er synonymt med sannheten, men det er det slett ikke sikkert at det er.

Nå var det ikke meg du skrev dette til, men hva er det som ikke er sannhet da? Hvem lyver og hvorfor gjør de det mon tro? Dessuten må man i et fora som dette forholde seg til det folk skriver, og ikke tolke det som løgn i alle retninger. Gjør man det, er det liksom ingen grunn for noen å diskutere her. Hvis man ikke kun skal diskutere fifiktive hendelser da.

P.g.a. deg må jeg heretter være forsiktig med hva jeg skriver her på hundesonen, for du bruker jo alt mot meg for det du synes det er verdt. Og du glemmer visst at det er flere enn oss som leser oppgulpet ditt, noen kan jo falle for fristelsen til å tro på det du gulper opp, altså at det er sannheten, mends det meste er renspikka løgn..

Så lenge du holder deg til sannheten, er det vel ikke så farlig hva du skriver? Også lurer jeg på hva Lotta har skrevet av løgn om deg? Ser bare at hun refererer til det du selv har skrevet, jeg...? Hvis det er løgn, så er vel ikke det Lotta sin feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vi ikke bare gå tilbake til den opprinnlige diskusjonen som gjaldt foring og avl / oppdrett??

blir så ukoselig når man skal hakke på hverandre, og bry seg oppi hva andre driver med.

Hvis alle passet på seg selv og sitt , så hadde ting kanskje blitt litt koseligere?

Og nå gjør jeg noe jeg ikke trudde jeg hadde kommet til å gjøre, siden jeg ikke har kommet så bra overens med aud siden hu kom inn hit, men forsvarer henne litt uansett...

Syntes dette her har blitt mer en debatt om hva hun gjør med sine hunder, kontra hva andre gjør...

jeg hadde faktisk gledet meg til å lese denne diskusjonen, siden jeg har lyst til å starte oppdrett selv en dag, men sånn som dette her utvikler seg, så er det jo lite å lære uansett...

Det her blei sikkert rotete,men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tar vel litt av..?

Så vidt jeg kan se,er det en diskusjon om for/foring. At noen kommer med andre innspill som får ivertfall meg til å tenke litt mere syntes jeg er greit. Men det å omtrent forlange at enkelte skal legge ut resultater på tester/prøver de tar av hundene sine er for dumt. Mitt spørsmål er da: Skal dere bruke noen av hundene til Aud i avl? I så fall tror jeg nok dere får de opplysningene dere har behov for. Eller skal dere ha resultater på blodprøver for å ha noe å slenge dritt om? (hvis det vel å merke viste seg at en prøve var positiv) Det må jo være det dere håper på? Det dere burde gjøre alle sammen er å teste deres egne hunder og lage en tråd med resultater av testene.

Og for de som ikke har oppfattet det enda,så er KO en rase som skal leve ute,og er ikke sammenlingnbar med mine(og mange av deres) hunder.. Som er innehunder.

Finn noe annet å fordrive tiden med enn å slenge "møkk"

Og for dere som mener jeg forsvarer Aud,så gjør jeg ikke det. Av den enkle grunn at jeg ikke syntes hun har noe å forsvare. Men jeg vil gjærne vite hvorfor dere mener Aud skal legge ut svar på blodprøver etc. her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tar vel litt av..?

Så vidt jeg kan se,er det en diskusjon om for/foring. At noen kommer med andre innspill som får ivertfall meg til å tenke litt mere syntes jeg er greit. Men det å omtrent forlange at enkelte skal legge ut resultater på tester/prøver de tar av hundene sine er for dumt. Mitt spørsmål er da: Skal dere bruke noen av hundene til Aud i avl? I så fall tror jeg nok dere får de opplysningene dere har behov for. Eller skal dere ha resultater på blodprøver for å ha noe å slenge dritt om? (hvis det vel å merke viste seg at en prøve var positiv) Det må jo være det dere håper på? Det dere burde gjøre alle sammen er å teste deres egne hunder og lage en tråd med resultater av testene.

Og for de som ikke har oppfattet det enda,så er KO en rase som skal leve ute,og er ikke sammenlingnbar med mine(og mange av deres) hunder.. Som er innehunder.

Finn noe annet å fordrive tiden med enn å slenge "møkk"

Og for dere som mener jeg forsvarer Aud,så gjør jeg ikke det. Av den enkle grunn at jeg ikke syntes hun har noe å forsvare. Men jeg vil gjærne vite hvorfor dere mener Aud skal legge ut svar på blodprøver etc. her?

Ærlig talt, her har Aud selv gått direkte til angrep på en navngitt forleverandør på grunnlag av at hun selv har mistet flere valpekull. Etterhvert så kommer det frem at en av tispene - Grom Grom, som fikk dødfødte valper, var utsatt for drapsforsøk fra andre hunder i samme flokk flere netter på rad et par uker før forventet nedkomst. Dette tyder rett og slett på dårlig tilsyn med hundene fra oppdretters side.

Om KO er inne- eller utehunder er fullstendig irrelevant i denne debatten. Uansett hunderase så er det hundeholderens plikt å sørge for at hundene er i trygge omgivelser og ikke usettes for fare eller angrep.

Når man har brukt et for over flere år samt anbefalt dette til et utall andre hundeeiere i forskjellige forum uten å vite hva dette foret inneholder så får man i mine øyne skylde seg selv.

Edit: kilde til mine påstander finner dere her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne diskusjonen startet med foring igjen da? uten ¨å henge ut enkelt personer?

Det kan den sikkert hvis noen er interesserte i det. Og for meg er det forskjell på å kritisere sammensetningen av et fôr som blir produsert i kommersiell hensikt og det å henge ut en navngitt privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kun gå ut i fra hva som er skrevet i denne tråden,og ikke hva som er skrevet på forskjellige andre forum..som jeg ikke har lest.

Selv forer jeg på tørrfor og har ingen forutsetninger for å uttale meg om andre for enn det jeg bruker selv.

Det vil alltid være fornøyde/missfornøyde kunder når det gjelder for.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, jeg gir vel blanke i hva du ville ha gjort i enhver situasjon. Og det angår for søren ikke deg hva jeg gjør, og når jeg gjør det. Så pass dine egne saker og slutt å diskutere mitt gjøren og laden. Jeg gjør uanstett som jeg vil, uten å spørre inkompetente knehøner og legfolk som deg til råds. Jeg spør da heller høyt utdannede fagfolk.

Du kan ta lang fart og drite i hva jeg gjør. Det er noe du ikke har noe med. Dette var en diskusjon om fôring og avl/oppdrett, ikke noen diskusjon for å henge ut undertegnede. Jeg er så utrolig dritt lei deg og dine kvalme innspill.

Du kan se til å gi blanske i mine dyr og deres behandling. Det angår faktisk ikke deg. Dessuten lever de et førsteklasses liv, de lver nemlig som hunder skal leve. Og de får også den nødvendige veterinærbehandling når det trenges.

Og som jeg har nevnt før, å diskutere med legmenn som deg, inkompetente sådanne, som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp, ser jeg ingen vits i. Jeg har mine kontakter som kan dette med ernæring av hund, bl.a en professor og flere veterinærer. Og deres mening betyr langt mer for meg enn den dritten du lirer ut av deg.

Og du vet da for svarte ikke når jeg kontakter veterinær eller hvilken behandling mine dyr får.

Hva du mener om ditten og datten tar jeg lang fart og driter i. Det er meg null interessant.

Hvis noen har noe med mitt hundehold så er det mattilsynet, og de har ingen, absolutt ingen innvendinger mot mitt hundehold.

Hva du hadde gjort i diverse situasjoner bryr jeg meg nøkken om. Det er totalt uten interesse.

Du klarer ikke, du, å diskutere på et konstruktivt plan, uten å henge ut meg både som useriøs og diverse annet, på tross av at du ike engang vet hva jeg foretar meg i forskjellige situasjoner. Du tar det tydeligvis for gitt at alt som blir skrevet i dette forumet er synonymt med sannheten, men det er det slett ikke sikkert at det er. Så det er faktisk bedre å diskutere med veggen enn å kaste bort tid på deg.

Så nå kan du la meg og mit være i fred i denne tråden, da jeg ikke har noen intersse av å utveksle erfaringer med en som kunn er ute etter å spa opp dritt, og å lire ut av seg mest mulig drit til/om meg.

P.g.a. deg må jeg heretter være forsiktig med hva jeg skriver her på hundesonen, for du bruker jo alt mot meg for det du synes det er verdt. Og du glemmer visst at det er flere enn oss som leser oppgulpet ditt, noen kan jo falle for fristelsen til å tro på det du gulper opp, altså at det er sannheten, mends det meste er renspikka løgn..

Aud,

Den dagen det finnes en veterinær, lege eller annet helsepersonell som kan stille diagnoser over telefon så må du være snill å poste det både her og der - send meg gjerne et PM også! Det vil være revolusjonerende nytt.

Jeg noterer at du fortsatt skylder på foret for valpedødeligheten og de tomme tispene dine, selv om innholdet i VoH er helt adekvat slik det blir deklarert i denne tråden og lagt ut på www.vomoghundemat.no.

Det er dårlig nytt for hundene dine (selv om de nå antagelig har opparbeidet seg nok immunitet til å bære fram levende valper i framtiden...) at du ikke tar deg bryet og kostnadene med å sjekke dem, når foret åpenbart ikke kan være skyld i problemene de har.

Du skylder ikke oss å legge ut noenting som helst på sonen, men du skylder hundene dine å kontrollere dem hos veterinær når det er indikasjoner på at de er syke (og stort sykere enn "død" er det vanskelig å bli...).

Det er synd for oppdretterstanden, hunderiet, og ikke minst de hundene det rammer at ikke alle skjønner når hunder trenger veterinærtilsyn. Det holder ikke alltid at man tar dem til veterinær når man "tror det trengs" hvis man har elendig dømmerkraft og leter etter andre forklaringer enn sykdom...

Alle leseføre som følger denne tråden vil uten problemer klare å finne ut hvem av oss som driver med løgn.

Du er velkommen til å legge ut ethvert eksempel på løgnaktighet fra min side, faktisk vil jeg bli takknemlig om du gjorde det :D Det er faktisk ikke nødvendig "å spa opp" dritt om deg, det holder lenge å lese hva du selv sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta skrev: Du skylder ikke oss å legge ut noenting som helst på sonen, men du skylder hundene dine å kontrollere dem hos veterinær når det er indikasjoner på at de er syke (og stort sykere enn "død" er det vanskelig å bli...).

Det er jeg helt enig i,og det gjelder jo alle som driver med oppdrett og også de som har en enkelt hund.

Jeg må ogs si at jeg fikk en tankevekker av innlegget ditt om herpes,og at det hverken var dyrt eller tok lang tid før svaret kom. Jeg tror at det skal veldig mye til før en hund får døfødte valper eller går tomme pga. et for. Kommer man med slike påstander,må det bevises at det er årsaken. Nå skriver Aud at hun har satt i gang undersøkelser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Ærlig talt, her har Aud selv gått direkte til angrep på en navngitt forleverandør på grunnlag av at hun selv har mistet flere valpekull.#

Forleverandøren ble vel ikke navngitt i den forstand, vom og hundemat er ett for vi kjøper, en vare, og da er det forbrukernes rett å stille spørsmål om varen uansett hvor begrunnet spørsmålene er. Akkurat som jeg kan fortelle alle som vil høre på at fixit driller er helt på trynet dårlige, eller stille spørsmål om hvilke tester iams bruker. Det er i produsentens interesse å avlive alle rykter fortest mulig, akkurat i denne diskusjonen kunne produsenten kommet på banen tidligere, særlig også siden flere i tråden hadde ringt for å høre. Det tar ikke fryktelig lang tid å oppdatere en hjemmeside.

#var utsatt for drapsforsøk fra andre hunder i samme flokk flere netter på rad et par uker før forventet nedkomst. Dette tyder rett og slett på dårlig tilsyn med hundene fra oppdretters side.#

Synes ikke dette hører noensteds hjemme, dette er en tråd der vi diskuterer a-vitamininnhold i ett hundefor.

Forøvrig kan ulykker skje alltid, og det er dyr vi har med å gjøre. Gamle hesten min banka hestebestevennen sin gjennom mange år, da hun ble drektig og ikke orket å løpe rundt med henne.

Og når man er oppdretter og har mistet flere kull vil jeg tro at man gjør alt for å finne ut hvorfor. Tross alt taper man endel på det. Det var veterinæren som trodde det var foret, eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Ærlig talt, her har Aud selv gått direkte til angrep på en navngitt forleverandør på grunnlag av at hun selv har mistet flere valpekull.#

Forleverandøren ble vel ikke navngitt i den forstand, vom og hundemat er ett for vi kjøper, en vare, og da er det forbrukernes rett å stille spørsmål om varen uansett hvor begrunnet spørsmålene er. Akkurat som jeg kan fortelle alle som vil høre på at fixit driller er helt på trynet dårlige, eller stille spørsmål om hvilke tester iams bruker. Det er i produsentens interesse å avlive alle rykter fortest mulig, akkurat i denne diskusjonen kunne produsenten kommet på banen tidligere, særlig også siden flere i tråden hadde ringt for å høre. Det tar ikke fryktelig lang tid å oppdatere en hjemmeside.

#var utsatt for drapsforsøk fra andre hunder i samme flokk flere netter på rad et par uker før forventet nedkomst. Dette tyder rett og slett på dårlig tilsyn med hundene fra oppdretters side.#

Synes ikke dette hører noensteds hjemme, dette er en tråd der vi diskuterer a-vitamininnhold i ett hundefor.

Forøvrig kan ulykker skje alltid, og det er dyr vi har med å gjøre. Gamle hesten min banka hestebestevennen sin gjennom mange år, da hun ble drektig og ikke orket å løpe rundt med henne.

Og når man er oppdretter og har mistet flere kull vil jeg tro at man gjør alt for å finne ut hvorfor. Tross alt taper man endel på det. Det var veterinæren som trodde det var foret, eller husker jeg feil?

Du husker feil.

Kort oppsummert var diskusjonen som følger:

1) Det ble stilt spørsmål om et for kunne være skyld i valpedød/tomme tisper som beskrevet, det ble antydet at foret inneholdt alt for høye doser vitamin a.

2) To ting skjer parallelt, den ene er at det blir sagt at symptomene som beskrives er veldig like det som skjer ved herpesinfeksjon, og flere henvender seg til forleverandøren for å få vite hvor mye a-vitamin det faktisk inneholder

3) Det blir påstått at "noen har sagt", "spesialister" har sagt, veterinærer har sagt at a-vitamininnholdet som opprinnelig ble oppgitt var farlig høyt og kunne gi dødfødte valper / tomme tisper, dette stemmer veldig dårlig med info jeg finner, bl a - men så ble det sagt

4) Trådstarter mener det er unødvendig og bortkastet å informere eieren av tispene som h*n har lånt om at de kan være smittet av en sykdom som gjør at valpene døde. Det anses å være "overflødig" og bortkastet.

5) Det ble informert om at tispe som har unge valper nå og har mistet flere allerede hadde forøket bukomfang og skulle til veterinær for kontroll, til tross for gjentatte forespørsler fikk ingen vite hva som kom ut av denne kontrollen, og det er kanskje ikke rart om noen konkluderte med at hunden og valpene ikke ble sjekket i det hele tatt?

6) Forprodusenten bruker lang tid, men kommer omsider med korrigert informasjon om innholdet i våtforet sitt, her er A-vitaminnivået ikke langt fra det optimale som beskrevet av trådstarter, men denne har bestemt seg for at det er for høyt, uansett. Gjentatte forsøk på å få klargjort hvorfor "normalverdier" plutselig er for høye er fånyttes

Summa summarum:

Vom og Hundemat har framlagt en innholdsfortegnelse (også over a-vitamininnhold) som er korrigert i forhold til de farlige dosene som opprinnelig var diskutert, og som skulle kunne føre til døde valper og tomme tisper. Mao er det fortsatt usikkert hvorfor trådstarter har mistet så mange valper - og hatt tomme tisper - det kan ikke skyldes for høye a-vitaminverdier i foret.

Ja - man skulle kanskje tro at oppdrettere tar hundene sine til veterinær når de mister valper, jeg tror at når de gjør det så forteller de om det (hvorfor holde det skjult?)... Men har man bestemt seg for hva grunnen er, så trenger man jo ikke det (penger spart, osv) - og da er det skremmende enkelt å skylde på utenforliggende omstendigheter.

Ellers er jeg ikke særlig komfortabel med å diskutere folk som ikke kan ta til motmæle, men her er det faktisk veldig viktig å klargjøre at A-VITAMININNHOLDET I VOM OG HUNDEMAT ER HELT OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt meg tid til å se på A-vit innholdet i VoH kontra andre gode råfôr. VoH kom faktisk best ut...!

Hvordan best? At det er mest? Men poenget er vel at det er litt mye i VoH. Eller er det mindre i VoH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh,det var nå enda bra at vom og hundemat har alt på sitt rene:)

Nå skal jeg ikke blande meg for mye,men det er jo sterkt tvilende at denne Aud ikke har sjekket hundene sine for herpes.Hun går jo svært så bastant ut mot forhandlerne,men ser ikke så alvorlig på denne herpes smitten som faktisk kan ha smittet kennelen hennes.

Om det skulle være herpes hundene har,må det jo være svært vanskelig å innrømme det,etter å hardnakket har avfeid det som grunn.

Så vi får nok aldri vite hva som feiler bikkjene til Aud.

Rart at ikke Aud forstår at det er interessant for oss lesere hva som feiler hundene. vi har jo lest masse om kennelen og lært mye om hund fra henne.

Så ja,jeg kan ikke forstå hvorfor Aud plutselig nå skal holde oss utenfor hundeholdet sitt,ellers så er hun jo veldig fritt talende:)

Mener virkelig Aud enda at det er foret som har skapt disse problemene?

Huff håper hun vil lete andre plasser også:)

stå på Aud:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...